Philip Kotler, Nancy Lee: Corporate Social Responsibolity

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Szervezeti kommunikáció, társadalmi kommunikáció

Az elmélet érvényességi területe
Kommunikációelmélet, nyilvánosságelmélet,

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Szervezeti kommunikáció a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatosan

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó - a teoretikus bemutatás mellett a könyv élő esetek megvilágításával nyújt magyarázatot az elméletek megértéséhez.

A koncipiálásba bevont funkciók
Vállalati társadalmi felelősségvállalás, vállalati társadalmi kezdeményezések

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A vállalati társadalmi kezdeményezéseket a következő szerkezetek ismertetésén keresztül mutatja be:

­ Társadalmi ügyek promóciója: Szociális ügyek támogatása promóciós szponzoráción keresztül.
­ Cause-related marketing: Termék eladáson, vagy használat alapján bizonyos százalék adományozása az ügy számára
­ Vállalati társadalmi marketing: Viselkedésmódosító kampányok támogatása
­ Vállalati Jótékonykodás: Közvetlen adakozás egy jótékonysági szervezetnek, vagy egy ügy számára
­ Önkéntesség: Közösségen belüli önkéntes munka motiválása
­ Társadalmilag felelős üzleti magatartás

A szerző a mindennapi életből szerzett konkrét vállalati események, tevékenységek, tapasztalatok, eredmények, példák szemléltetésével magyarázza az egyes kezdeményezéseket.

A koncipiálásba bevont színterek
A társadalmi felelősségvállalás színterei közül az elemzés főként a vállalati felelősségvállalás és így a szervezet külső kommunikációját, kezdeményezéseit és a szervezeten belüli tevékenységeket érzékelteti, de emellett az ügyek társadalmi kommunikációjának lehetőségei is bemutatásra kerülnek.

A koncipiálásba bevont dinamikák
A mű által meghatározott, a vállalatok által alkalmazható kezdeményezések - amelyek alá a legtöbb társadalmilag felelős tevékenység besorolható -, az azokra jellemző programok, potenciális előnyök és hátrányok, valamint a sikeres megvalósítás eszközeinek bemutatásán kívül a könyv gyakorlati útmutatást is ad, hogy mikor, mit és hogyan implementáljon a vállalat a működésébe és milyen módon, milyen lépésekkel dolgozzon ki és valósítson meg egy társadalmilag felelős programtervet. Esettanulmányok prezentálásával magyarázza a tevékenység megfelelő adaptálását, így a testhezálló ügy kiválasztását, vállalati beépítését és a szervezet kezdeményezéseinek értékelését.

A vállalati társadalmilag felelős kezdeményezések hatása az ügyre és magára a vállalatra
Előnye az ügy számára
Előnye a vállalat számára
Hátránya a vállalat számára
Növekvő tudatosság és törődés
Erős vállalati hírnév
A vállalat erőfeszítésének átláthatósága könnyen elveszhet
Fundraising
Hozzájárul az általános üzleti célok megvalósulásához
A partnerekkel történő együttműködés az ügy érdekében időigényes lehet
Növekvő részvétel az ügyben
Vonzó és megtartó erővel bír a munkavállalók számára
A munkaerő ideje és bevonása jelentős lehet
Változások a közösségi viselkedésben
Csökkenti a működési költséget
Az erőfeszítések külső szakértőt is igényelhetnek
Növekvő tőke és erőforrás
Segíti a marketing tevékenységet
A promóciós költségek magasak lehetnek
Erős kapcsolatot épít ki a vállalat és a közösség között
A fogyasztók szkeptikusak lehetnek a vállalat motivációjával és elkötelezettségével kapcsolatosan

 

Az elmélet-alkotás célja
A nonprofit szervezetek, a közszféra, az egyes érintettek, érdekcsoportok, a beszállítók, a potenciális befektetők, a részvényesek, a politikusok és a munkavállalók stb. által életre keltett társadalmilag felelős ügyek kezelésével kapcsolatosan nyújt támpontot a megfelelő stratégiai tervezés megvalósításához.
Az elmúlt évtized trendjei azt mutatják, hogy megnőtt a vállalati adakozási hajlandóság, a vállalati jelentési kötelezettség a társadalmilag felelős kezdeményezésekkel kapcsolatosan, meghatározták a vállalati szociális normákat és az adományozással kapcsolatos felfogás is megváltozott, kötelezettségből stratégiává nőtte ki magát. Az említett makrogazdasági trendeknek történő megfeleléshez elengedhetetlen az elmélet definiálása.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szervezetek, Vállalatok

Az elmélet háttérdiszciplinái
Kommunikáció, szociológia, társadalomtudomány

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

World Business Council for Sustainable Development, "Corporate Social Responsibility", http://www.wbcsd.ch/templates

Business for Social Responsibility, "Introduction", http://www.bsr.org

Association of Fundraising Professionals, http://afpnet.org

Corporate Social Responsibility Newswire Service press releases, http://www.csrwire.com


Az összefoglalót készítette: Kató Linda
2007. június 10.

 


[vissza a lap tetejére]