Philip Kotler, Nancy Lee: Corporate Social Responsibolity
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Szervezeti kommunikáció, társadalmi kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Kommunikációelmélet, nyilvánosságelmélet,
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Szervezeti kommunikáció a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatosan
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó - a teoretikus bemutatás mellett a könyv élő esetek megvilágításával
nyújt magyarázatot az elméletek megértéséhez.
A koncipiálásba bevont funkciók
Vállalati társadalmi felelősségvállalás, vállalati társadalmi kezdeményezések
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A vállalati társadalmi kezdeményezéseket a következő szerkezetek ismertetésén
keresztül mutatja be:
Társadalmi ügyek promóciója: Szociális ügyek támogatása promóciós szponzoráción keresztül.
Cause-related marketing: Termék eladáson, vagy használat alapján bizonyos százalék adományozása az ügy számára
Vállalati társadalmi marketing: Viselkedésmódosító kampányok támogatása
Vállalati Jótékonykodás: Közvetlen adakozás egy jótékonysági szervezetnek, vagy egy ügy számára
Önkéntesség: Közösségen belüli önkéntes munka motiválása
Társadalmilag felelős üzleti magatartás
A szerző a mindennapi életből szerzett konkrét vállalati események, tevékenységek, tapasztalatok, eredmények, példák szemléltetésével magyarázza az egyes kezdeményezéseket.
A koncipiálásba bevont színterek
A társadalmi felelősségvállalás színterei közül az elemzés főként a vállalati
felelősségvállalás és így a szervezet külső kommunikációját, kezdeményezéseit
és a szervezeten belüli tevékenységeket érzékelteti, de emellett az ügyek társadalmi
kommunikációjának lehetőségei is bemutatásra kerülnek.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A mű által meghatározott, a vállalatok által alkalmazható kezdeményezések -
amelyek alá a legtöbb társadalmilag felelős tevékenység besorolható -, az azokra
jellemző programok, potenciális előnyök és hátrányok, valamint a sikeres megvalósítás
eszközeinek bemutatásán kívül a könyv gyakorlati útmutatást is ad, hogy mikor,
mit és hogyan implementáljon a vállalat a működésébe és milyen módon, milyen
lépésekkel dolgozzon ki és valósítson meg egy társadalmilag felelős programtervet.
Esettanulmányok prezentálásával magyarázza a tevékenység megfelelő adaptálását,
így a testhezálló ügy kiválasztását, vállalati beépítését és a szervezet kezdeményezéseinek
értékelését.
A
vállalati társadalmilag felelős kezdeményezések hatása az ügyre és magára
a vállalatra
|
||
Előnye
az ügy számára
|
Előnye
a vállalat számára
|
Hátránya
a vállalat számára
|
Növekvő tudatosság
és törődés
|
Erős vállalati
hírnév
|
A vállalat
erőfeszítésének átláthatósága könnyen elveszhet
|
Fundraising
|
Hozzájárul
az általános üzleti célok megvalósulásához
|
A partnerekkel
történő együttműködés az ügy érdekében időigényes lehet
|
Növekvő részvétel
az ügyben
|
Vonzó és
megtartó erővel bír a munkavállalók számára
|
A munkaerő
ideje és bevonása jelentős lehet
|
Változások
a közösségi viselkedésben
|
Csökkenti
a működési költséget
|
Az erőfeszítések
külső szakértőt is igényelhetnek
|
Növekvő tőke
és erőforrás
|
Segíti a
marketing tevékenységet
|
A promóciós
költségek magasak lehetnek
|
Erős kapcsolatot
épít ki a vállalat és a közösség között
|
A fogyasztók
szkeptikusak lehetnek a vállalat motivációjával és elkötelezettségével
kapcsolatosan
|
Az elmélet-alkotás célja
A nonprofit szervezetek, a közszféra, az egyes érintettek, érdekcsoportok, a
beszállítók, a potenciális befektetők, a részvényesek, a politikusok és a munkavállalók
stb. által életre keltett társadalmilag felelős ügyek kezelésével kapcsolatosan
nyújt támpontot a megfelelő stratégiai tervezés megvalósításához.
Az elmúlt évtized trendjei azt mutatják, hogy megnőtt a vállalati adakozási
hajlandóság, a vállalati jelentési kötelezettség a társadalmilag felelős kezdeményezésekkel
kapcsolatosan, meghatározták a vállalati szociális normákat és az adományozással
kapcsolatos felfogás is megváltozott, kötelezettségből stratégiává nőtte ki
magát. Az említett makrogazdasági trendeknek történő megfeleléshez elengedhetetlen
az elmélet definiálása.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szervezetek, Vállalatok
Az elmélet háttérdiszciplinái
Kommunikáció, szociológia, társadalomtudomány
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
World Business Council for Sustainable Development, "Corporate Social Responsibility", http://www.wbcsd.ch/templates
Business for Social Responsibility, "Introduction", http://www.bsr.org
Association of Fundraising Professionals, http://afpnet.org
Corporate Social Responsibility Newswire Service press releases, http://www.csrwire.com
Az összefoglalót készítette: Kató Linda
2007. június 10.