Philip Kotler, Nancy Lee: Corporate Social Responsibolity
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése 
  Szervezeti kommunikáció, társadalmi kommunikáció
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Kommunikációelmélet, nyilvánosságelmélet,
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Szervezeti kommunikáció a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatosan
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró és magyarázó - a teoretikus bemutatás mellett a könyv élő esetek megvilágításával 
  nyújt magyarázatot az elméletek megértéséhez.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Vállalati társadalmi felelősségvállalás, vállalati társadalmi kezdeményezések
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A vállalati társadalmi kezdeményezéseket a következő szerkezetek ismertetésén 
  keresztül mutatja be:
 Társadalmi ügyek promóciója: Szociális ügyek támogatása promóciós szponzoráción keresztül.
 Cause-related marketing: Termék eladáson, vagy használat alapján bizonyos százalék adományozása az ügy számára
 Vállalati társadalmi marketing: Viselkedésmódosító kampányok támogatása
 Vállalati Jótékonykodás: Közvetlen adakozás egy jótékonysági szervezetnek, vagy egy ügy számára
 Önkéntesség: Közösségen belüli önkéntes munka motiválása
 Társadalmilag felelős üzleti magatartás
A szerző a mindennapi életből szerzett konkrét vállalati események, tevékenységek, tapasztalatok, eredmények, példák szemléltetésével magyarázza az egyes kezdeményezéseket.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  A társadalmi felelősségvállalás színterei közül az elemzés főként a vállalati 
  felelősségvállalás és így a szervezet külső kommunikációját, kezdeményezéseit 
  és a szervezeten belüli tevékenységeket érzékelteti, de emellett az ügyek társadalmi 
  kommunikációjának lehetőségei is bemutatásra kerülnek.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  A mű által meghatározott, a vállalatok által alkalmazható kezdeményezések - 
  amelyek alá a legtöbb társadalmilag felelős tevékenység besorolható -, az azokra 
  jellemző programok, potenciális előnyök és hátrányok, valamint a sikeres megvalósítás 
  eszközeinek bemutatásán kívül a könyv gyakorlati útmutatást is ad, hogy mikor, 
  mit és hogyan implementáljon a vállalat a működésébe és milyen módon, milyen 
  lépésekkel dolgozzon ki és valósítson meg egy társadalmilag felelős programtervet. 
  Esettanulmányok prezentálásával magyarázza a tevékenység megfelelő adaptálását, 
  így a testhezálló ügy kiválasztását, vállalati beépítését és a szervezet kezdeményezéseinek 
  értékelését.
|  
       A 
        vállalati társadalmilag felelős kezdeményezések hatása az ügyre és magára 
        a vállalatra 
     | 
  ||
|  
       Előnye 
        az ügy számára  
     | 
     
       Előnye 
        a vállalat számára  
     | 
     
       Hátránya 
        a vállalat számára 
     | 
  
|  
       Növekvő tudatosság 
        és törődés  
     | 
     
       Erős vállalati 
        hírnév  
     | 
     
       A vállalat 
        erőfeszítésének átláthatósága könnyen elveszhet 
     | 
  
|  
       Fundraising 
         
     | 
     
       Hozzájárul 
        az általános üzleti célok megvalósulásához  
     | 
     
       A partnerekkel 
        történő együttműködés az ügy érdekében időigényes lehet 
     | 
  
|  
       Növekvő részvétel 
        az ügyben  
     | 
     
       Vonzó és 
        megtartó erővel bír a munkavállalók számára 
     | 
     
        A munkaerő 
        ideje és bevonása jelentős lehet 
     | 
  
|  
       Változások 
        a közösségi viselkedésben  
     | 
     
       Csökkenti 
        a működési költséget  
     | 
     
       Az erőfeszítések 
        külső szakértőt is igényelhetnek 
     | 
  
|  
       Növekvő tőke 
        és erőforrás  
     | 
     
       Segíti a 
        marketing tevékenységet  
     | 
     
       A promóciós 
        költségek magasak lehetnek 
     | 
  
|  
       Erős kapcsolatot 
        épít ki a vállalat és a közösség között  
     | 
     
       A fogyasztók 
        szkeptikusak lehetnek a vállalat motivációjával és elkötelezettségével 
        kapcsolatosan 
     | 
  |
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A nonprofit szervezetek, a közszféra, az egyes érintettek, érdekcsoportok, a 
  beszállítók, a potenciális befektetők, a részvényesek, a politikusok és a munkavállalók 
  stb. által életre keltett társadalmilag felelős ügyek kezelésével kapcsolatosan 
  nyújt támpontot a megfelelő stratégiai tervezés megvalósításához. 
  Az elmúlt évtized trendjei azt mutatják, hogy megnőtt a vállalati adakozási 
  hajlandóság, a vállalati jelentési kötelezettség a társadalmilag felelős kezdeményezésekkel 
  kapcsolatosan, meghatározták a vállalati szociális normákat és az adományozással 
  kapcsolatos felfogás is megváltozott, kötelezettségből stratégiává nőtte ki 
  magát. Az említett makrogazdasági trendeknek történő megfeleléshez elengedhetetlen 
  az elmélet definiálása.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Szervezetek, Vállalatok
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Kommunikáció, szociológia, társadalomtudomány
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
World Business Council for Sustainable Development, "Corporate Social Responsibility", http://www.wbcsd.ch/templates
Business for Social Responsibility, "Introduction", http://www.bsr.org
Association of Fundraising Professionals, http://afpnet.org
Corporate Social Responsibility Newswire Service press releases, http://www.csrwire.com
  
 
  Az összefoglalót készítette: Kató Linda
  2007. június 10.