Knut Hickethier: Film- és televízióelemzés
Krónika Nova 1998
A könyv jó alapot ad a továbbgondolásra, s ezt az sem zavarja, hogy érezhető
rajta, hogy 1996-ban készült, mert a felvetett problémát a mai kor bővült eszköztára
bővítette. A könyv a film- és televízióelemzés értékét és szükségességét konkrét
lehetőségeken keresztül is bemutatja.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Film- és televízióelemzés
Az elmélet érvényességi területe
filmművészet, esztétika, televízió, audióvízió elemzés
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A társadalmi kommunikáción belül tárgya a film- és televízióelemzés az általános
film- és televízióelmélet modelljeihez kapcsolódva.
"Az audióvizuális képek és hangok egy technikai gyártsái folyamat közvetlen
eredményeként jönnek létre, technikai berendezések segítségével rendezi és valósítja
meg őket a kommunikatív szándék."
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró
A koncipiálásba bevont funkciók
A szerző érvelése szerint az audiovizuális médiában a közvetítő struktúrák közös
vonásai mellett fontosak a különbségek, melyek az alkalmazási módok, a gyártás
és a elérhetőség különböző módszereiben állnak. Ezt a módszertant gondolja végig
a szerző konkrét kategóriák és elemzési módok segítségével.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Módszertani szempontok; a vizualitás, az auditivitás és a narrativitás elemzése;
műfajok
A koncipiálásba bevont színterek
Mozgóképi megjelenések (kivéve internet)
A koncipiálásba bevont dinamikák
Alkotó, Befogadó, társadalmi környezet
A használt eszközök kimutatása és artikulálása a televízióelemzés egyik legfontosabb
feladata. Hickethier szerint az audiovizuális médiumok mindegyikére jellemző
tudattalan, nem racionális képi tartalmak az elemzés útján emelhetők tudatos,
nyelvi szintre.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az esztétikai irányú leíráson túl az intézményes és a befogadói szempontokat
is figyelembe veszi. "A film- és televízióelemzés […] abból indul ki, hogy
az audiovizuális médiában - mozi, televízió, video - a közvetítő struktúráknak
sok közös vonása van. Mindamellett nem hanyagolhatók el a különbségek sem, amelyek
a mozi és a televízió, vagy a televízió és a video között mutatkoznak. Ezek
azonban nem annyira az audiovizuális elbeszélés és az ábrázolás alapjaiban rejlenek,
hanem inkább az alkalmazási módok, speciális feladatkijelölések terén, a gyártás
és a forgalmazás különböző módszereiben." (p. 10.)
Az elmélet-alkotás célja
A film és tévéelemezés céljainak , az analitikus gyakorlat folyamán bekövetkező-
változására reagálva a tárgy fejlődésést elősegíteni 1996-ban.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A módszertani részen túl az audiovizuális alapismereteket, és film és televízió
elemzés. Az elemzésnek két fajtáját különíti el a szerző:
-a tartalomelemzésre koncentráló,
- a hermeneutikus módszer.
Az elmélet háttérdiszciplinái
esztétika, kommunikáció
Az összefoglalót készítette: Török Marianna
2007. június 6.