Heacox, Diana: Differenciálás a tanításban, tanulásban
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Differenciálás - a többszörös intelligencia elmélet (Gardner) és a céltaxonómia
elmélet (Bloom) alapján
Az elmélet érvényességi területe
A szerző a közoktatás, általános- és középfokú oktatás területére dolgozta ki
a differenciálás módszertanát.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet, mint a pedagógiai elméletek általában, a személyközi kommunikációra
koncentrál. A kommunikáció fogalom, amelyet külön nem definiál, alapvetően a
Shannon-Weaver nevéhez kötött kommunikációs folyamatra épít, amennyiben arra
alapoz, hogy a módszer (kommunikációs csatorna) megválasztása határozza meg
elsősorban a kommunikáció (ez esetben tanítási folyamat) sikerét, a módszer
(csatorna) sikerét pedig a befogadó fél jellemzői. A szerző a Gardner-féle többszörös
intelligencia modellből kiindulva a befogadó ágenseket valójában nyolc kategóriába
sorolja, nyolc dobozba rakja, és erre építve ad módszereket, hogy a különböző
"sablon-ágenseket" (fogalmazás tőlem) miként lehet hatékonyan tanítani.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró - a differenciálás módszertanát mutatja be esetpéldák és gyakorlati tanácsok
segítségével
A koncipiálásba bevont funkciók
A kommunikáció több funkcióját bevonja a szerző, amennyiben a pedagógiai módszerek
alkalmazását - és sikerét - a különböző kommunikatív funkciók sikeres betöltésének
tulajdonítja - tehát módszereket ad a kapcsolatfelvételhez (fatikus funkció),
az önkifejezés támogatásához (konatív funkció), az ismeret-átadáshoz (poétikai
és referenciális funkciók)
A koncipiálásba bevont színterek
A személyközi kommunikáció színterét vonja be elsősorban a szerző, nem tekint
ki szervezeti, társadalmi színterekre.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A tanulási motiváció és ennek dinamikája
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A differenciálás-elmélet szoros kapcsolatban van a személyközpontú pedagógia,
a waldorfi pedagógia, a kooperatív-tanulás alapú pedagógia, és egyéb tapasztalati
- személyi alapú pedagógiákkal, igazából eszközt kíván hozzájuk nyújtani.
Az elmélet-alkotás célja
Az elméletalkotás célja a pedagógiai gyakorlat elősegítése, hatékonyabbá tétele.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Közoktatás - sajátos nevelési igényű gyerekek felkészítése, tehetséggondozás
Az elmélet háttérdiszciplinái
Pedagógia, pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Heacox, Diane: Differenciálás a tanításban, tanulásban, Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest, 2006
Bloom, Benjamin: Taxonomy of Educational Objectives
Gardner, Howard: Frames of Mind,
Saját jegyzetek:
A könyv egy kitűnő gyakorlati és
ötletadó példatár órai munkához és munkaszervezéshez, olyan eszközöket adhat
egy jó orientációjú pedagógus kezébe, amelyet az jól tud használni nevelő munkájában.
Azonban több gyengeségét is éreztem a műnek
a) bár már nem egy sablon gyerekben, hanem
nyolc típusú sablon gyerekekben, mégiscsak ugyanúgy tipizál, és típusra bontva
próbál támogatást nyújtani. Ez bennem visszatetszést kelt.
b) A könyv tartalma nagy mértékben egy adott
gondolkodási rendre, tanításszervezései módszerre irányul, és maga sem sok alternativitást
ad (ha mást akartok, ez a jó, és kész)
c) Nem is merül fel a könyv folyamán, hogy
a másik oldalon lévő ágens, a diák mit szeretne...
Az összefoglalót készítette: Suhajda Virág,
2007. június 6.