Michael Hardt - Antonio Negri: Multitude. War and Democracy in the Age of Empire
New York, Penguin, 2004
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
globalizációkritika, biopolitika, posztmarxizmus
Az elmélet érvényességi területe
politológia, politikai filozófia, filozófiai antropológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Negriék a ma érvényesülő hatalmi struktúrát, durván a neoliberális kapitalizmust
és az ezt kiegészítő/támogató nemzetállami és nemzetközi politikát Birodalomnak
nevezik. Ez a struktúra szerintük különbözik annyira a Marx által azonosított
kapitalizmus struktúrájától, hogy szükség van az ellenállás ágensének újradefiniálására.
Az ipari munkásosztály Marx idejében paradigmatikus szerepet játszott a globális
gazdaságban, mondják: bár messze nem a legszámosabb csoport volt, szerveződési
és termelési formája meghatározta a többi szegmens alakulását is. Ma a kihelyezett
anyagi termelés, a szabad ipari övezetek és a rugalmas vállalatvezetés körülményei
közt az ipari munkásság elvesztette ezt a szerepét. Hasonló helyzetben most
az immateriális munka van, állítják. Ez a sokat emlegetett tudástermelésen kívül
általában a kommunikációt, együttműködést, közös jelentések kidolgozását és
affektív munkát termelő és hasznosító szektort jelenti.
Az immateriális munka nagyban különbözik az ipari termeléstől abban, hogy az
itt megtermelt javak más módon tartalmazzák a "megalvadt munkaerőt".
Az immateriális munka Negriék terminusként használt fogalma szerint közös
(common), kommunikatív javakat előfeltételez, és ilyeneket termel (együttműködést,
közös jelentéseket, közös tudást, affektív attitűdöket, stb.) Ezek a javak a
kisajátítás szempontjából is másképp működnek, mivel természetükből adódóan
nem fogynak el a megosztással. Az immateriális munka Negriék szerint egyszerre
jelenti azt, hogy a kapitalizmus, eddig példa nélküli módon, teljes mértékben
behatol és átitatja az életvilágot, és egy ezzel ellentétes folyamatot: hogy
a közös így kiépülő struktúrái egyre erősödnek, képessé válnak az ellenállásra,
illetve alternatív infrastruktúrákra való átállásra.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és normatív. Szándéka szerint a jelenlegi trendeket próbálja úgy konceptualizálni,
hogy egy lehetséges mozgalmi programot körvonalazzon.
A koncipiálásba bevont funkciók
Ellenállás vs. konstitúció
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetoleg szerkezeti egységek
Birodalom, Sokaság, a közös
A koncipiálásba bevont színterek
a kapitalizmus és a Sokaság globális színterei
A koncipiálásba bevont dinamikák
A közös színterén zajló biohatalom vs. biopolitizálás (a sokaság mint a termelés
szövete vs. a sokaság mint az ellenállás ágense).
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az életvilágba behatoló kapitalizmus ötletét Habermashoz képest árnyalják, a
természete szerint konfliktusos "birodalmi" behatolásé pedig Polányi
Károllyal közös. Negriék leginkább filozófusokat és politikai filozófusokat
idéznek, a legfőbb vonatkoztatási pont értelemszerűen Marx. A posztstrukturalista
filozófiát, elsősorban Deleuze-t és Guattarit meglepő módon társadalomtudományos
forrásként kezelik. Általában megoldatlannak tűnik a társadalomtudományos és
filozófiai fogalmak viszonya a könyvben.
Az elmélet-alkotás célja
mozgalmi programot szeretnének adni (kb: aktualizált Tőke)
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
baloldali mozgalmi irodalom
Az elmélet háttérdiszciplínái
politikai filozófia, politikai antropológia, posztstrukturalista filozófia
Az összefoglalót készítette: Gagyi Ágnes
2007. június 5.