Zagare, Frank C.: Játékelmélet 
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Játékelmélet 
  A játékelmélet a racionális döntéshozás egyik elmélete, a matematika egyik ága. 
  Az elmélet matematikai modelleket használ a társadalomtudományokban jellemző 
  többszereplős konfliktusos helyzetek, döntési problémák tanulmányozására (ezeket 
  a konfliktusos, többnyire döntéssel járó helyzeteket nevezi játéknak). A játékelmélet 
  a legtöbb játékot jellemző interakciókkal foglalkozik, és az adott játékokban 
  előforduló konfliktushelyzetek belső logikáját írja le. A játékelméletben a 
  "játék" kifejezés bármilyen olyan, két vagy többszereplős (játékos) 
  társadalmi helyzetre utal, amelyben a játékosok érdekei egymáshoz kapcsolódnak 
  vagy összefüggenek. (A játékelmélet által vizsgált konfliktushelyzetek lehetnek 
  mindennaposak: kártyajátékban vagy sportban megjelenő konfliktusok, vagy olyan 
  vérre menő, országok közötti konfliktusok is, mint pl. a háború). 
  A játékelmélet egyik alapvető feltevése, hogy a játékosok racionálisak, haszonmaximalizálók, 
  azaz a játékosok igyekeznek úgy dönteni, hogy a lehetséges következmények közül 
  a számukra legkedvezőbb helyzet következzen be, figyelembe véve, hogy a többiek 
  ugyancsak racionálisan döntenek.
  A könyv rövid bevezetőben értelmezi a játékelmélet alapfogalmait, ír a játékok 
  lehetséges ábrázolási formáiról (extenzív és normál forma), valamint részletesen 
  ír az egyes játéktípusokról (nullaösszegű játékok, változó összegű játékok, 
  illetve n szereplős játékok).
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Társadalomtudományok (pszichológia, szociológia, szociálpszichológia, politika-, 
  és történelemtudomány, közgazdaságtan), matematika (társas jelenségek, matematikai 
  nézőpontból), számítástechnika.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  A játékelmélet olyan interakciókkal, kommunikációs kapcsolatokkal foglalkozik, 
  amelyek a legtöbb játékot jellemzik, és olyan, egy vagy többszereplős társadalmi 
  helyzeteket tárgyal, amelyekben a játékosok érdekei egymáshoz kapcsolódnak. 
  Vizsgálja az egyes helyzeteket és a résztvevők viselkedését. 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet leíró és magyarázó.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Az elmélet körültekintő tárgyalása, valamint bevezetés, a legfontosabb tételek 
  ismertetése. 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A könyvnek négy nagyobb szerkezeti egysége van: 
  (A bevezetőben a szerző röviden ír a játékelméletről).
  - Az első fejezetben a játékok lehetséges ábrázolási formáiról (extenzív és 
  normál forma) ír, 
  - A második fejezetben a nullaösszegű játékokat mutatja be: ezeket a játékokat 
  a tiszta konfliktus jellemzi.
  - A harmadik fejezet a változó összegű (nem nullaösszegű) játékokról szól.
  - A negyedik fejezetben a 
  szerző az n szereplős játékokról ír részletesen.
  Az egyes játékelméleti modelleket (történelmi, bibliai) példákkal is szemlélteti.
 
  A koncipiálásba bevont színterek, a koncipiálásba bevont dinamikák
  Elsősorban a döntéselmélet; történelmi, bibliai és a mindennapi életből vett 
  példákkal.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Az elméletet a társadalomtudományok több ága is alkalmazza, úgymint a szociológia, 
  amely a játékelmélet segítségével az emberek közötti vitákat elemzi, vagy a 
  politikatudomány és nemzetközi kapcsolatok, amelyek az elmélet segítségével 
  a koalíciók kialakulását modellezi. A játékelmélet az előbbieken túl hatott 
  pl. a közgazdaságtanra is.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A cél annak felvázolása és megértése, hogy milyen (interakciók, döntések) játékok 
  alakulhatnak ki a két vagy többszereplős társadalmi - vagy személyközi - helyzetekben. 
  Az elmélet részletesen tárgyalja a két vagy többszereplős játékok típusait, 
  a nullaösszegű játékokat, a kevert stratégiákat, a fogolydilemmát és a minimax 
  tételt, és az n szereplős (kettőnél több szereplős) játékokat.
  Döntéselmélet, amely azt vizsgálja, hogy bizonyos, jellemzően bizonytalan helyzetekben 
  a résztvevők logikailag milyen döntéseket hozhatnak.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  A játék elmélet eredetileg matematikai elmélet, amelyet a társadalomtudományokban 
  jellemző konfliktusos helyzetek tanulmányozására hoztak létre. 
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Matematika, szociológia, pszichológia, közgazdaságtan, számítástechnika.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Borel, E. - Sur les jeux on interviennent l'hasard et l'habilité des joueurs. In: J. herman (szerk.) Théorie des Probabilités, 1924. Paris: Librairie Scientifique.
Neumann János - Zur Theorie des Gesellschaftsspiele, 1928. Matematische Annalen 100: 295-320
Neumann János - Otto Morgenstern: Theory of Games and Economic Behavior. Princeton: Princeton University Press, 1944
  
 
  Az összefoglalót készítette: Herendy Csilla,
  2007. január 11.