Harald 
  Weinrich: A felejtés művészete
  A könyv a felejtés (és emlékezés) 
  fogalmával foglalkozik, művelődéstörténeti mű lévén, kronológiai (és főként 
  tipológiai) sorrendben nyomon követi és tárgyalja a különböző történelmi korokban 
  ez(eke)t a fogalma(ka)t. A felejtés ugyanis szétválaszthatatlanul együtt jár 
  az emlékezés fogalmával, bár a szerző erre a szétválasztásra (is) tesz kísérletet 
  a könyvben.
  Weinrich nyelv és felejtés viszonyából indul ki, az első fejezetben 
  a felejtés nyelvhasználatbeli megnyilvánulásait élvezetes példákon keresztül 
  szemantikailag elemzi. Ez a fejezet már kitér az emlékezet fogalmára is, és 
  felejtés/emlékezet legfontosabb metaforáinak az ismertetésére. Itt tehát nyilvánvalóvá 
  válik, hogy önálló módon a felejtésről nem lehet beszélni: hanem az emlékezet 
  fogalmához viszonyítva, amelyhez járulékos módon, hiányként megjelenve kapcsolódnak 
  a felejtés képei és jelentései. Ezt egyébként maga a szerző is kiemeli: "A 
  felejtés metaforái bizonyos tekintetben mindig az emlékezet metaforáihoz kapcsolódnak." 
  (19. o.) A szerző bevallása szerint a könyv azért íródott, hogy a felejtésről 
  értekezzen, mert (az emlékezéssel ellentétben) erről a témáról kevesen emlékeztek 
  meg. A könyv egészén végigvonul a felejtésnek mint az emlékezés hiányának, 
  az emlékezés "nemlétének" a problematikája. A műben feloldhatatlan 
  ellentmondásként jelentkezik tehát a felejtés-emlékezés problematikája, 
  valamint az, hogy a felejtésről is emlékezés (jelen esetben egy könyv) formájában 
  lehet beszélni.
  A felejtésnek megkülönböztethetünk egyéni és közösségi változatát. 
  A könyvben (az egyéni felejtés-történetek segítségével) a közösségi felejtés-srtuktúrákról 
  kapunk képet, ahogyan például a politikában, a jogban, a technikai vagy a művészi 
  kultúrákban megjelenik. 
  A könyv olvasmányosan, élvezetesen kalauzol bennünket a különböző felejtés-kultúrák 
  között, számtalan irodalmi példával, anekdotával, egészen az ókori görögögöktől 
  Herderen át Borgesig. Az egyes szerzők műveiben és a korszakokban megelevenedő 
  felejtés-struktúrák egyben a felejtés- és emlékezés-kritikák is. A kronológiában 
  kirajzolódik a felejtés-művészet állandó változásának és eltéréseinek 
  az íve, amelyben jól megragadható az emlékezet vagy a felejtés leértékelődése 
  avagy felértékelődése is. 
  Az ókorban kialakuló emlékezés-mítoszok, és a mnemotechnika fejlődése 
  arra utal, hogy akkoriban az emlékezésnek kulcsfontosságú szerep jutott, a tudást 
  megőrzendő. Természetesen az emlékezéshez való viszonyból fakadóan már a 
  felejtés-művészet is megszületik, méghozzá (az anekdota szerint) Themisztoklész 
  révén (28-30. o.) A Szt. Ágoston által kialakított emlékezés-teória a vallás, 
  a tudás és az emlékezés-felejtés viszonyával foglalkozik, ahol az emlékezésnek 
  döntő szerepe van, a felejtésről való érdemi beszéd pedig lehetetlennek tűnik. 
  Weinrich megállapítja, hogy a kereszténység emlékezetvallás, és a feledés 
  csak a hittől való eltérésként, tehát csak hiányként van jelen - a bűnösnél. 
  "Az emlékezet az a hely, ahol Isten, megemlékezvén az emberekkel kötött 
  szövetségről, a bűnösnél is szállást vett. Ott várakozik - a feledékeny bűnös 
  számára nem okvetlenül hozzáférhetően - arra a napra, amikor a bűnös végre megtér, 
  és visszatalál hozzá. Az emlékezet mélyéről Isten jeleket is küld, s az ember 
  ezek segítségével szabadulhat ki feledékeny tévelygéséből." (47. o.)
  A felvilágosodás idején azután megszületik az emlékezés kritikája 
  is. A gondolkodók alapfelfogása inkább az, hogy az ókorban majd a középkorban 
  kitüntetett szerepet kapott emlékezet lassan kegyvesztetté válik, leszorul arról 
  a magasztos helyről, amelyet a korábbi retorikában, gondolkodásban kapott. (Pl. 
  Rousseau) Az emlékezést pedagógiai szempontból is vizsgálják (pl. Kant), 
  az emlékezés egyes módjainak, elemeinek a hasznosságát vagy kevésbé hasznosságát 
  tekintve. 
  Az utolsó fejezetben a modern információs társadalom az emlékezéshez 
  való viszonyáról kapunk képet, a tudomány és a felejtés kapcsolatáról. A hagyományos 
  tudás/tudomány és emlékezés kapcsolat felbomlása után hogyan állunk ezzel a 
  modern korban, milyen problémák elé nézünk?
 
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  A felejtés elmélete és az 
  emlékezés elmélete, a felejtés művészete. 
  (filozófia, irodalomtudomány)
 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  A felejtés-elmélet elsősorban 
  a kultúrtörténet vizsgálatában fejthető ki, a különböző korok és különböző 
  kultúrák művelődéstörténetében megfogható emlékezés- és felejtés-jelenségek 
  vizsgálatával.
  Az irodalomban is jól érvényesül, a művészi felhasználásban elsődleges 
  szerepe van a kultúrákba ágyazott felejtés-emlékezés dimenzióknak.
  A természettudományok és a társadalomtudományok terén a tudományosság 
  szabályaként, ismérveként, kritériumaként.
 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Társadalmi kommunikáció. 
  Kultúraközi kommunikáció
  A felejtés-emlékezés dimenziójában megfogalmazódó kultúrán belüli, és kultúrák 
  közötti kommunikáció. 
 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet magyarázó elmélet, amely a különböző művelődéstörténeti, 
  tudományos, irodalmi, művészeti és köznapi felejtés- és emlékezés-jelenségek 
  magyarázatával foglalkozik. A kapcsolatok, összefüggések, referenciák keresése 
  jellemzi. 
 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  A felejtés (és emlékezés) nyelvhasználatban tapasztalható megnyilvánulásai, 
  az irodalmi alkotásokban tetten érhető kifejezések, utalások. 
  Kultúrához, tudományhoz, diskurzushoz stb. köthető ismérvként, kritériumként 
  jelenik meg.
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Az egyes irodalmi, filozófiai 
  és tudományos művek. A művekből vett idézetek és a levonható következtetések. 
  A filozófiai nézetek egymásutánisága, a kialakuló "ív".
 
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Filozófia, filozofikus művek, 
  irodalmi művek (történeti és fiktív alkotások). 
  A természettudományok és a társadalomtudományok terén a tudományosság 
  ismérveként.
 
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  A felejtés és emlékezés módjai, folyamatai és állomásai. 
  A felejtés és emlékezés ezen aspektusainak egymásra hatása, párhuzamossága. 
  A felejtés-emlékezés dinamikus, folyton változó kapcsolata a tudással. A felejtés-emlékezés 
  kapcsolata a tudományokkal és a társadalommal, kultúrával. Az emlékezés értéktelítődésének 
  fokozatai folytonos összefüggésben a felejtéssel. 
 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Az elmélet sok más elmélettel 
  kapcsolatba hozható (pl. irodalmi, etnográfiai, nyelvészeti, képzőművészeti 
  stb. elméletekkel), mivel a felejtés-emlékezés alapvető emberi műveletként nagy 
  befolyással bír. A mű tulajdoképpen a felejtés-elmélet más (koronként, kultúránként, 
  tematikusan stb adott) elméletekkel való kapcsolatáról (összeegyeztethetőségükről, 
  alkalmazhatóságukról) szól.
 
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A felejtés (és a felejtés-kultúrák) 
  vizsgálata, magyarázata, "kritikája" összefüggésben 
  az emlékezettel és attól elválasztva egyaránt. 
 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  A filozófia és az irodalom. A filozófiában az emlékezéssel 
  párba állítva a tudás megszerzése és megtartása szempontjából érvényes elméletként. 
  Az irodalomban a mítoszok (kialakulásában szezett elsőszámés ezek felhasznál
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Filozófia, irodalomtudomány, 
  pszichológia, nyelvtudomány.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
  Weinrich, Harald: Léthé. A felejtés művészete és kritikája. Atlantisz 
  Könyvkiadó, Budapest. 2002.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter,
  2007. január 12.