Harald
Weinrich: A felejtés művészete
A könyv a felejtés (és emlékezés)
fogalmával foglalkozik, művelődéstörténeti mű lévén, kronológiai (és főként
tipológiai) sorrendben nyomon követi és tárgyalja a különböző történelmi korokban
ez(eke)t a fogalma(ka)t. A felejtés ugyanis szétválaszthatatlanul együtt jár
az emlékezés fogalmával, bár a szerző erre a szétválasztásra (is) tesz kísérletet
a könyvben.
Weinrich nyelv és felejtés viszonyából indul ki, az első fejezetben
a felejtés nyelvhasználatbeli megnyilvánulásait élvezetes példákon keresztül
szemantikailag elemzi. Ez a fejezet már kitér az emlékezet fogalmára is, és
felejtés/emlékezet legfontosabb metaforáinak az ismertetésére. Itt tehát nyilvánvalóvá
válik, hogy önálló módon a felejtésről nem lehet beszélni: hanem az emlékezet
fogalmához viszonyítva, amelyhez járulékos módon, hiányként megjelenve kapcsolódnak
a felejtés képei és jelentései. Ezt egyébként maga a szerző is kiemeli: "A
felejtés metaforái bizonyos tekintetben mindig az emlékezet metaforáihoz kapcsolódnak."
(19. o.) A szerző bevallása szerint a könyv azért íródott, hogy a felejtésről
értekezzen, mert (az emlékezéssel ellentétben) erről a témáról kevesen emlékeztek
meg. A könyv egészén végigvonul a felejtésnek mint az emlékezés hiányának,
az emlékezés "nemlétének" a problematikája. A műben feloldhatatlan
ellentmondásként jelentkezik tehát a felejtés-emlékezés problematikája,
valamint az, hogy a felejtésről is emlékezés (jelen esetben egy könyv) formájában
lehet beszélni.
A felejtésnek megkülönböztethetünk egyéni és közösségi változatát.
A könyvben (az egyéni felejtés-történetek segítségével) a közösségi felejtés-srtuktúrákról
kapunk képet, ahogyan például a politikában, a jogban, a technikai vagy a művészi
kultúrákban megjelenik.
A könyv olvasmányosan, élvezetesen kalauzol bennünket a különböző felejtés-kultúrák
között, számtalan irodalmi példával, anekdotával, egészen az ókori görögögöktől
Herderen át Borgesig. Az egyes szerzők műveiben és a korszakokban megelevenedő
felejtés-struktúrák egyben a felejtés- és emlékezés-kritikák is. A kronológiában
kirajzolódik a felejtés-művészet állandó változásának és eltéréseinek
az íve, amelyben jól megragadható az emlékezet vagy a felejtés leértékelődése
avagy felértékelődése is.
Az ókorban kialakuló emlékezés-mítoszok, és a mnemotechnika fejlődése
arra utal, hogy akkoriban az emlékezésnek kulcsfontosságú szerep jutott, a tudást
megőrzendő. Természetesen az emlékezéshez való viszonyból fakadóan már a
felejtés-művészet is megszületik, méghozzá (az anekdota szerint) Themisztoklész
révén (28-30. o.) A Szt. Ágoston által kialakított emlékezés-teória a vallás,
a tudás és az emlékezés-felejtés viszonyával foglalkozik, ahol az emlékezésnek
döntő szerepe van, a felejtésről való érdemi beszéd pedig lehetetlennek tűnik.
Weinrich megállapítja, hogy a kereszténység emlékezetvallás, és a feledés
csak a hittől való eltérésként, tehát csak hiányként van jelen - a bűnösnél.
"Az emlékezet az a hely, ahol Isten, megemlékezvén az emberekkel kötött
szövetségről, a bűnösnél is szállást vett. Ott várakozik - a feledékeny bűnös
számára nem okvetlenül hozzáférhetően - arra a napra, amikor a bűnös végre megtér,
és visszatalál hozzá. Az emlékezet mélyéről Isten jeleket is küld, s az ember
ezek segítségével szabadulhat ki feledékeny tévelygéséből." (47. o.)
A felvilágosodás idején azután megszületik az emlékezés kritikája
is. A gondolkodók alapfelfogása inkább az, hogy az ókorban majd a középkorban
kitüntetett szerepet kapott emlékezet lassan kegyvesztetté válik, leszorul arról
a magasztos helyről, amelyet a korábbi retorikában, gondolkodásban kapott. (Pl.
Rousseau) Az emlékezést pedagógiai szempontból is vizsgálják (pl. Kant),
az emlékezés egyes módjainak, elemeinek a hasznosságát vagy kevésbé hasznosságát
tekintve.
Az utolsó fejezetben a modern információs társadalom az emlékezéshez
való viszonyáról kapunk képet, a tudomány és a felejtés kapcsolatáról. A hagyományos
tudás/tudomány és emlékezés kapcsolat felbomlása után hogyan állunk ezzel a
modern korban, milyen problémák elé nézünk?
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A felejtés elmélete és az
emlékezés elmélete, a felejtés művészete.
(filozófia, irodalomtudomány)
Az elmélet érvényességi területe
A felejtés-elmélet elsősorban
a kultúrtörténet vizsgálatában fejthető ki, a különböző korok és különböző
kultúrák művelődéstörténetében megfogható emlékezés- és felejtés-jelenségek
vizsgálatával.
Az irodalomban is jól érvényesül, a művészi felhasználásban elsődleges
szerepe van a kultúrákba ágyazott felejtés-emlékezés dimenzióknak.
A természettudományok és a társadalomtudományok terén a tudományosság
szabályaként, ismérveként, kritériumaként.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció.
Kultúraközi kommunikáció
A felejtés-emlékezés dimenziójában megfogalmazódó kultúrán belüli, és kultúrák
közötti kommunikáció.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó elmélet, amely a különböző művelődéstörténeti,
tudományos, irodalmi, művészeti és köznapi felejtés- és emlékezés-jelenségek
magyarázatával foglalkozik. A kapcsolatok, összefüggések, referenciák keresése
jellemzi.
A koncipiálásba bevont funkciók
A felejtés (és emlékezés) nyelvhasználatban tapasztalható megnyilvánulásai,
az irodalmi alkotásokban tetten érhető kifejezések, utalások.
Kultúrához, tudományhoz, diskurzushoz stb. köthető ismérvként, kritériumként
jelenik meg.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az egyes irodalmi, filozófiai
és tudományos művek. A művekből vett idézetek és a levonható következtetések.
A filozófiai nézetek egymásutánisága, a kialakuló "ív".
A koncipiálásba bevont színterek
Filozófia, filozofikus művek,
irodalmi művek (történeti és fiktív alkotások).
A természettudományok és a társadalomtudományok terén a tudományosság
ismérveként.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A felejtés és emlékezés módjai, folyamatai és állomásai.
A felejtés és emlékezés ezen aspektusainak egymásra hatása, párhuzamossága.
A felejtés-emlékezés dinamikus, folyton változó kapcsolata a tudással. A felejtés-emlékezés
kapcsolata a tudományokkal és a társadalommal, kultúrával. Az emlékezés értéktelítődésének
fokozatai folytonos összefüggésben a felejtéssel.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elmélet sok más elmélettel
kapcsolatba hozható (pl. irodalmi, etnográfiai, nyelvészeti, képzőművészeti
stb. elméletekkel), mivel a felejtés-emlékezés alapvető emberi műveletként nagy
befolyással bír. A mű tulajdoképpen a felejtés-elmélet más (koronként, kultúránként,
tematikusan stb adott) elméletekkel való kapcsolatáról (összeegyeztethetőségükről,
alkalmazhatóságukról) szól.
Az elmélet-alkotás célja
A felejtés (és a felejtés-kultúrák)
vizsgálata, magyarázata, "kritikája" összefüggésben
az emlékezettel és attól elválasztva egyaránt.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A filozófia és az irodalom. A filozófiában az emlékezéssel
párba állítva a tudás megszerzése és megtartása szempontjából érvényes elméletként.
Az irodalomban a mítoszok (kialakulásában szezett elsőszámés ezek felhasznál
Az elmélet háttérdiszciplinái
Filozófia, irodalomtudomány,
pszichológia, nyelvtudomány.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Weinrich, Harald: Léthé. A felejtés művészete és kritikája. Atlantisz
Könyvkiadó, Budapest. 2002.
Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter,
2007. január 12.