Martin
Schuster: Művészetlélektan
A könyv úttörő jellegű munka abból
a szempontból, hogy olyan témákat is bevon a művészetpszichológiai vizsgálódás
körébe, amire eddig nem volt nagyon példa. Schuster a klasszikusnak számító
témák mellett foglalkozik a műgyűjtés műtárgyvásárlás, a faldíszítés pszichológiai
dimenzióival, és a kortárs képzőművészet kérdéskörével is. A másik erőssége,
hogy a művészeti alkotás, befogadás lélektanát nem csak egy pszichológiai irányzaton
keresztül vizsgálja, hanem igyekszik a lehető legtöbb irányzatot bevonni a válaszok
keresésébe.
Ugyanakkor a szerző kifejezett szándéka, hogy a pszichológiai statisztikai-kísérleti
módszertan és a ma általánosan elfogadott természettudományos pszichológiai
megközelítés művészetpszichológiai alkalmazását kritikával illesse, és igyekezzen
a realitásokkal és a "valódi emberekkel" kapcsolatban maradni azáltal,
hogy a viselkedésünk meglévő evidenciáit és történeti függőségeit tényként emeli
a vizsgálódásaiba.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A könyv a vizuális kommunikáció pszichológiai vetületeivel foglalkozik. Bár
művészetlélektan a címe, csak a képzőművészetet tekinti tárgyának, és azt is
tágan értelmezi, mivel a "művészet" definíciója homályos. Tehát a
leghelyesebb azt mondani, hogy a könyv a képi kommunikáció lélektanát vizsgálja.
A képi kommunikáció művészeti fókuszú vizsgálata pedig az esztétika és a kreativitás
kérdését is felveti, Schuster ezeket is vizsgálja.
Az elmélet érvényességi területe
A művészetlélektan mellett a pszichológia más területei, mint a médiapszichológia,
de más tudományterületek is jól hasznosíthatják, mint a kommunikációtudomány
(azon belül is a médiakommunikáció), művészettörténet. Schuster ugyan nagyrészt
figyelmen kívül hagyja a téma művészetszociológiai vonatkozásait, de véleményem
szerint a könyvben tárgyalt témakörök egy részének közvetlen kapcsolódási pontjai
vannak a művészetszociológiával, illetve a szociológia más területeivel.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet a vizuális kommunikációra vonatkozik.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó is egyben. A könyv részletesen foglalkozik az
agyunkban a képek láttán végbemenő folyamatok leírásával, több pszichológiai
irányzat (pszichoanalízis, kísérleti pszichológia, etológia, információelmélet)
eredményeit is bemutatja. Ugyanakkor megpróbál magyarázatot adni az esztétikai
preferenciák, kulturális és időbeni változásaira és állandóságára, és a jelentések
kultúra és személyiség függőségére is.
A koncipiálásba bevont funkciók
Alkotás
Művészeti hatás
Esztétikai motiváció
Befogadás
Képi metafora
Képek választása, használata általi közvetett kommunikáció
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Esztétikai reakciók, esztétikai motivációk, pszichológiai esztétika
Képi kommunikáció, metafora, szimbólum
Képi kreativitás
Műtárgybirtoklás
A koncipiálásba bevont színterek
Elsősorban az európai vizuális kultúra. A szerző nem csak egy kor vizuális alkotásainak
hatását kutatja, hanem megpróbálja vizsgálódásait történeti kontextusba helyezni.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az esztétikai preferenciák és a képi jelentés történeti, kulturális és egyéni
változásai.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Mivel az elmélet átfogó képet igyekszik adni a képek és a vizuális kommunikáció
pszichológiai aspektusairól, sok más elmélethez kapcsolódik: Freud, Jung, Berlyne,
Birkhoff, Franke, Eysenck, Martindale stb, de ezek nagy részét egyútta kritikával
is szemléli.
Az elmélet-alkotás célja
A képi észlelés, képi kommunikáció átfogó pszichológiai magyarázata, amely egyúttal
figyelembe veszi a történeti változásokat, de rámutat a változások mögött megbújó
állandóságra is.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Művészetpszichológia
Az elmélet háttérdiszciplinái
Pszichológia, művészettörténet, kommunikációtudomány
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája: szöveggyűjtemény.1-2. kötet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1997
Farkas András: Az esztétikai ítélet: művészetpszichológiai modellek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2003
Halász László (szerk.): Művészetpszichológia. Gondolat, 1973
Halász László (szerk.): Művészetpszichológia. Gondolat, 1983
Semir Zeki: Inner vision: an exploration of art and the brain. Oxford University Press, Oxford 1999
Az összefoglalót készítette: Szanyi Ágnes,
2007. január 12.