Schoblocher Judit (szerk.): Mi leszünk a jövő kultúrakutatói?
Válogatott tanulmányok
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Strukturáció és társadalomelmélet
Társadalmi cselekvéselmélet
Az elmélet érvényességi területe:
Humán tudományok
Természettudományok
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Humán kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó. Megoldáskereséseknek a megfogalmazására törekszik. Illetve új lehetőségek
bemutatására, felvázolására.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
A tanulmánykötet életrehívója egy Domaszéki konferencia (2001. szeptember 27-30.).
Tulajdonképpen a kötetben az ott elhangzott előadásokat fűzték össze és szerkesztették
egy egész köteté. Némely tanulmány úgy érzem csak tágabb értelemben próbál a
címre reflektálni, vagy arra magyarázatot keresni, vagyis egy saját kutatáson
belül próbálja meg bemutatni a kulturakutatók, ezen belül is inkább a kuturális
antropológus szakemberek útkeresését, felvetődő problémáit. Más tanulmányok
a kultúrakutatók öndefenícióját, irányzatait, új lehetőségeit, új felhasználási
területeit illetve csapdáit próbálták a 21. század küszöbén vizsgálni.Tulajdonképpen
nem vállalkozik arra, hogy definiálja, mit is ért kultúrakutató alatt és szerintem
ezt nagyon helyesen teszi a kötet, hiszen mai napig nem lehet konkrétan meghatározni
és szűk keretbe foglalni ezt a meghatározást, sőt észre kell venni, hogy nagyon
is sokrétű doloról van itt szó. (Lévi Strauss, C., 2001)
A koncipiálásba bevont színterek:
Szűkebb értelemben:
Néprajz
Antropológia
Szociológia
Kommunikáció
PedagógiaTágabb értelemben:
Társadalomtudományok
Természettudományok
Emberi gyakorlatok halmaza (James A. Andeson, 2005)
A koncipiálásba bevont dinamikák:
Interdiszciplinaritás
kérdése
A tudományosság a társadalomban
Kommunikáció a kutatók és a laikusok között: a kutatók szerepe
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Már a természettudományos
kutatásokkal foglakozók is pl. Turzó Barbara Éva - Farkasné Kurucz Zsuzsanna
- Lóránt Balázs Hallgatói és vállalati elvárások a változó munkaerőpiacon
vagy Krisztián Béla A tudásmenedzsmet gyakorlata, Kozma Tamás Kié
az egyetem?, illetve a különböző innnovációs szakemberek felfedezték, hogy
az egyetemeken megszerzett tudás sokszor nem elegendő, illetve az egyetemi oktatás
nem tud olyan gyorsan alkalmazkodni, ahogy azt a piaci követlemények elvárják.
Ezek még az ún. divatszakmákban elhelyezkedni kívánó fiataloknak is gondot okoznak,
így nem véletlen, hogy a társadalomtudományokban még nagyobb problémát jelentenek.
"Sok esetben tapasztaljuk a munkaerőpiacon, hogy a munkavállalók területéről
teljesen különböző szakmában helyezkednek el. Így a több éves tanulási periodus
alatt megszerzett ismereteiket kevésbé tudják hasznosítani. A diplomákat halmozók
esetében is láthatjuk, hogy nem minden esetben sikerül elsőre megtalálniuk a
megfelelő munkahelyeket."(Mang, 2003) Hogyan is kapcsolódik ez az antropológiához
és a többi társadalomtudományhoz? Nagyon fontos szerintem annak felismerése,
hogy a társadalomtudományok, bölcsésztudományok is szükségesek és fontosak.
Azonban, ahogy a tanulmánykötet is mutatja sokszor nem elég ennek felismerése.
Nagyon sok fiatal társadalom tudományt végzett, akik graduális képzésben vannak,
vagy voltak diploma- halmozókká válnak, vagy teljesen máshol helyezkednek el.
A tanulmánykötet rámutat a kultúrakutatók konferenciáján keresztül, hogy milyen
lehetőségek is rejlenek a társadalomkutatásokban. Hangsúlyozzák az interdiszciplinaritás
lényegét, mely nagyon fontos lenne mind a tudományköziség szempontjából, melyet
már Kunt Ernő is megfogalmazott, mind pedig a társadalmi együtműködés fontossága,
mely egy merőben más kérdés, de szintén nagyon fontos kérdések felvetése történik
meg itt is. Itt lehetne kapcsolni a James A. Andeson A kommunikáció elmélet
ismeretelméleti alapjai című művéhez, amelyben az objektivista, a kritikai
kulturakutatás és kritikai elméletek illetve a hermeneutikai elméletek kérdései,
nagyon jól reflektálnak erre a kérdésre és nagyon sürgős és égető problémákat
vetnek fel. A két problémafelvetés látszólag nem összekapcsolható, azonban szélesebb
keretek között vizsgálva nagyon is kitűnik e két dilemma közös kapcsolódási
pontjai. Egy részről a megváltozott piac más igényeket támaszt mind társdalomtudósok,
mind természettudósok elé. Fontos lenne analízálni, hogy az a tudás, mely a
társadalmtudományi oktatáson belül graduális képzésben kapnak a diákok mennyire
alkalmazkodik az aktuális helyzethez. Ezt Kunt Ernő is megfogalmazta fontos
a múlt szem előtt tartása, vagyis fontos megismerni, elsajátítani azokat a kutatásokat,
melyek ugyan a múltban készültek, de releváns információkkal bírnak a jelen
és jövő kutatásában is egyaránt.Azonban nagyon fontos a jelenben való tájékozódás
képessége. A természettudományok már elismerik, hogy egyre élesebb a piaci követelmény
és az állami képzés egyre kevésbé képes biztosítani azt a tudást, mely az elhelyezkedéshez
szükséges. Miután ez a kérdés realizálódott, próbálnak megoldási útvonalakat
találni ennek a helyzetnek az orvoslására (Mang, 2003). Azonban a társadalomtudományoknak
is be kéne látniuk ezt és megoldás keresésbe kéne kezdjenek. Szerintem nagyon
fontos az interdiszciplinaritás hangsúlyozása ezzel kapcsolatban, illetve a
közös érdekekek mentén való összetett kutatások fontosságának felismerése és
beépítése a tantervekbe. Illetve a mindennapi életbe a társadalomtudományok
jobb és hatékonyabb beépítése és megértetése, megismertetése, és a közös érdekek
megtalálása a tudományos élet és a társadalom között. Fontos annak felismerése,
hogy nagyon kis százaléka tudja a társadalom, vagy bölcsésztudományokban megszerzett
diplomáját hasznosítani. Általában sokan elfordulnak a pályától és más megélhetési
forrást keresnek. Akik maradnak doktori képzésben, azoknak is nagyon kevés hányada
tud csak a kutatásával foglalkozni, hiszen valahonnan a megélhetését is elő
kell teremtse, munkája általában kevés ponton kapcsolódik kutatása tárgyához,
vagy ha igen, akkor anomália alakulhat ki a kutatói attitűd és a dolgozó ember
olykor skizofrén helyzete miatt.Vajon mi lehet a megoldás erre? És ha valaki
nem akar a tudományos életben tevékenykedni, de a megszerzett tudását akarja
hasznosítani vajon hogyan tudja ez megtenni? Illetve hogyan lehet azt a problémát
még áthidalni, ami abban a kérdésben áll még, hogy ugyan tantervileg szerepel
pl. társadalomismeret óra kérdése a középiskolai oktatáson belül, de nagyon
kevés iskola tartja ezt fontosnak, általában a történelem óra pótlására használják
ezt fel az oktatók. Vajon hogy lehet ezeknek a tantárgyaknak a fontosságát megragadni,
illetve vajon valóban olyan fontosak ezek a tantárgyak a mostani formáikban?
Ha nem hogyan lehet ezt elfogadtatni a szakemberekkel, hogy a mostani oktatási
formáik ezeknek a tantárgyaknak nem elégségesek és milyen másféle megoldásokkal
lehet ezt sokkal jobban hasznosítható tantárgyá tenni. Sajnos sok a kérdés,
de kevés a felismerés, belátás kérdése vagy egyáltalán a konszezusra törekvés
bármilyen oldalról és formában is. Ez a tanulmánykötetet bizonyos fejezetei:
Horkai Anita Alkalmazott antropológia az iskolában, Horváth Gergő Az
elméleti nehézségekről és "léthezkötöttségünkről", Gombosi Beatrix
Múzeum mint médium és lehetőség, Gyuris Gábor Egy cenzus kálváriája
erre próbálnak a jövő kultúrakutató kérdésre válaszokat keresni.
Az elmélet-alkotás célja:
Mi is az a kultúrakutatás?
Kik is a kultúrakutatók? És miért van szükség rájuk Magyarországon "vagy
egyáltalán? Ezek azok a kérdések, amelyeket talán Kunt Ernő kezdett el kérdezni
sok más kérdéssel együtt."Kollégiumi tanárok, papok és polgárok, nyomdászok
és politikusok, és katonák, földművesek és kézművesek, pásztorok és hajcsárok,
utazók és itt rekedtek, művészek és itt gondolkodók, sikeresek és szerencsétlenek,
politikusok és hősi halottaknak sírjai, emlékei és példái közt szeretném megérteni,
hogy hogyan kellene erről helyesen gondolkodni.Hogy a fontosat a jelentéktelennel
össze ne lehessen téveszteni; hogy a jelent is át lehessen élni, de a jövőt
is meg lehessen látni; hogy a jelen lehetőségeit is meg lehessen becsülni, de
a tervezés íve is töretlen maradjon. Járok a sírok közt sorolom a neveket, idézem
az életeket, igyekszem megérteni a példákat. Mert azt belátom, hogy hiteles
múltra alapozva lehet csak érvényes jövőt nemcsak tervezni, de építeni is."
(Kunt Ernő, 2003) Kunt Ernő és más társadalomtudósok is, mint Horányi Özséb
felfedezték a vidéki egyetemek fontosságát és annak célszerűségét is. Felismerték
a vidéki társadalomkutató műhelyek fontosságát "a vidéki társadalomkutató
műhelyek s a vidéki univerzitások közös kutatásokban és közös oktatásokban való
szövetségkötése lehet, melynek során a kultúra elfogulatlan megértésére és értelmezésére
törekvés átjárhatóbbá és feloldhatóbbá válhatnak lassan a határok." "Nem
rekednek meg a maguk zárvány mivoltában, hanem keresik az összeszövődés lehetőségét
a többi vidéki műhellyel: határokon innen és túl. Együttműködnek fővárossal
és fővárosokkal, de nemzetközi mércéhez igyekeznek igazodni.Hogy oldhasunk a
jellegzetes közép európai "vidék traumán", kuató és oktatóhelyek hálózatára
volna szükség itt Közép-Európában, hogy ne lehessen ezt az egész térséget Nyugat-Európához
viszonyítva "vidékinek" tekinteni." Sok érdekes kérdést vet még
fel Kunt Ernő: Az antropológia keresése című válogatott tanulmánygyűjtemény,
mely tulajdonképpen a múlt kérdéseit boncolgatja, a jövőre vetítve ki a kérdéseket.
A jelen tanulmány egyfajta részösszegzése az eddig elért eredményeknek. És felhívja
a figyelmet nagyon sok társadalomtudománnyal foglakozó szakembernek, hiszen
az a probléma, amivel a néprajzosok és az antropológusok szembesültek, ugyanúgy
érinti a többi társadalomtudományban tevékenykedőket és a természettudományt
is.A kutató szerepe és a tudományosság kérdése a társadalomban nagyon is időszerű
kérdés.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Az egyetem megváltozott
helyzetének a kérdése lehet, illetve a munkaerőpiac változásai és erre adott
társadalmi válaszreakciók.
A másik a tudományos kutatók szerepének újraértelmezése, meghatározása, egymással
való közös kapcsolódási pontok megtalálása. A kutatóknak a társadalomhoz való
viszonyának kérdése. (Mosoniné Fried Judit, 2004/5)
Az elmélet háttérdiszciplinái:
Interdiszciplináris tanszékek, illetve oktató- kutatintézetek állíthatók fel...végre
itt a természettudományok, a technika, a közgazdaságtan, a társadalomtudományok
művelői egy nyelvet beszélhessenek, s így a specializáció mellett a holisztikus
szemlélet erősödjék....ezek a diplomások nemzetközi érvényű felkészültséggel
rendelkezzenek...vendéghallgatók, vendégtanárok hatékony cseréje" sok minden
van, amit Kunt Ernő mondott és megvalósult pl. tantervek kérdése, vizuális-
kulturális antropológia oktatása stb. Azonban vannak olyanok melyek megoldásra
várnak még ezek közül az elméletek közül többek között az interdiszciplinaritás
kérdése illetve a kor emberének a mindennapi kételyekben való eligazodásának
segítését is célul tűzte ki, az átmeneti krízishelyzetekre való megoldás keresése,
közös megtalálása.
Meg kell emíteni, hogy a Fiatal Kulturakutatók Szervezetének lapja, mely egy
internetes szaklap volt egy ideig felvállalta a társadalomtudományok közelítésének
szerepét, de később ez megszűnt. 2005-ben a Lord Tylor Társaság Csippán Tamás
- Fehérvári Marcell Miskolci Egyetem hallgatói vállalkoztak ennek az űrnek a
betöltésére egy nagyon színvonalas konferencia a Határ kérdését boncolgatta,
illetve 2006-ban a Tér és társadalom konferencia nagyon érdekes kérdéseket vetett
fel az interdiszciplinaritás területén való együttműködésre más tudományterületekkel-
építészet, földrajz stb. Hasonló kezdeményezések találhatók a Pécsi Tudományegyetemek
tanszékein belül is.Vajon lesz- e valahol mindezeknek egy közös találkozási
pontja, egy közös metszete?
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Mosoniné Fried Judit - Pálinkó Éva - Stefán Eszter: Kommunikáció a kutatók és a laikusok között: a kutatók szerepe. Világosság, 2004/5. 5- 27. p.
Karl Erik Rosengren: Kommunikáció. Budapest, 2004, Typotex.
Kunt Ernő: Az antropológia keresése. Válogatott tanulmányok. In Szarvas Zsuzsa szerk.: Documentatio Ethnographica 20., Budapest, 2003, MTA Néprajzi Kutatóintézet és L'Harmattan Kiadó.
Horányi Özséb szerk.: Kommunikáció I. : A kommunikatív jelenség. Válogatott tanulmányok. Budapest, 200?, General Press Kiadó.
Horányi Özséb szerk.: Kommunikáció II: A kommunikáció világa. Válogatott tanulmányok. Budapest, 200?, General Press Kiadó.
James A. Anderson: A kommunikáció-elmélet ismeretelmélet alapjai. Budapest, 2005, Typotex.
Schoblocher Judit szerk.: Mi leszünk a jövő kultúrakutatói? Debrecen, 2003, Fiatal Kuturakutatók Szervezete-Kapitális Kft.
Lévi Strauss, C.: Strukturális antropológia I-II. Budapest, 2001
Az összefoglalót készítette: Körtesi Gyopár Tekla,
2007. január 12.