Polányi
Mihály
- személyes tudás
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Tudáselmélet.
Az elmélet érvényességi területe
Ezen elméletnek számos érvényességi területe van, de főként pedagógia, tanulás
már az iskoláskort megelőzően is..
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A verbális és nem verbális kommunikáció. A dialógus, mint minden kommunikáció,
két f? módon megy végbe: egyrészt a verbális, másrészt a non-verbális módon
(vagy szándékolt - nem-szándékolt, tudatos és nem-tudatos módon).
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
A tanulási folyamat alapvető elemének, a tudás központi részének tartja a személyes
aspektust. Bevont funkciók bizalom és tekintély. Polányi a kommunikáció előfeltételeként
értelmezi a tekintély és bizalom kialakulását: a kommunikáció lehetetlenné válna
bizalom hiányában, így a bizalom nem belőle fakad, hanem megelőzi azt.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Több nézet emeli ki a pedagógiában a dialógus fontosságát. Amennyiben a tanítás
valódi párbeszéddé alakul, úgy megkönnyíti a tanítás és a tanulás folyamatát.
A dialógus a párbeszédben álló feleket úgy köti össze, hogy a felek egymás felé
fordulnak - így a dialógus tárgya mellett, egymás személye is hangsúlyossá válik.
A pedagógus által irányított kétirányú és kétoldalú folyamat alakul ki, egyirányú,
közvetlenül kontrollált helyett.
A koncipiálásba bevont színterek
Minden tudás tartalmaz több-kevesebb nem-leírható tudást is. Ez azonban mégis
átadható,
ha az oktatás a tanuló "értelmes együttműködésére" támaszkodik. Ennek
megvalósításához azonban az kell, hogy a tanár képes legyen a bizalom és az
empátia kialakítására, amellyel a diák lehetőséget kap a személyes és hallgatólagos
tudás (beleélésen alapuló) elsajátítására.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Nevelés szociálpszichológiával társelmélet.
Az elmélet-alkotás célja
Polányi filozófiája alapján a tudás természetének vizsgálata azt mutatja, hogy
rendelkezünk szavakkal pontosan nem kifejezhető ismeretekkel. Ezek átadása is
a tanítás-tanulás folyamata során történik meg, amelynek feltétele a kommunikációs
viszonyt. A pedagógiai tevékenység alapjait kutatva azt találta, hogy egyik
alapvető problémája a bizalom és a tekintély kapcsolódásának kérdése.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Pedagógia.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, kommunikációelmélet, logika, pszichológia,
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Maróti Andor (1997): Ismeretadás vagy műveltségfejlesztés? Közművelődés, 1997. szeptember
Buda Béla (1986): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp.
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Gondolat, Bp.
Az összefoglalót készítette: Vári Péter,
2007. január. 11.