Polányi Mihály
- személyes tudás


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Tudáselmélet.

Az elmélet érvényességi területe
Ezen elméletnek számos érvényességi területe van, de főként pedagógia, tanulás már az iskoláskort megelőzően is..

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A verbális és nem verbális kommunikáció. A dialógus, mint minden kommunikáció, két f? módon megy végbe: egyrészt a verbális, másrészt a non-verbális módon (vagy szándékolt - nem-szándékolt, tudatos és nem-tudatos módon).

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.

A koncipiálásba bevont funkciók
A tanulási folyamat alapvető elemének, a tudás központi részének tartja a személyes aspektust. Bevont funkciók bizalom és tekintély. Polányi a kommunikáció előfeltételeként értelmezi a tekintély és bizalom kialakulását: a kommunikáció lehetetlenné válna bizalom hiányában, így a bizalom nem belőle fakad, hanem megelőzi azt.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Több nézet emeli ki a pedagógiában a dialógus fontosságát. Amennyiben a tanítás valódi párbeszéddé alakul, úgy megkönnyíti a tanítás és a tanulás folyamatát. A dialógus a párbeszédben álló feleket úgy köti össze, hogy a felek egymás felé fordulnak - így a dialógus tárgya mellett, egymás személye is hangsúlyossá válik. A pedagógus által irányított kétirányú és kétoldalú folyamat alakul ki, egyirányú, közvetlenül kontrollált helyett.

A koncipiálásba bevont színterek
Minden tudás tartalmaz több-kevesebb nem-leírható tudást is. Ez azonban mégis átadható,
ha az oktatás a tanuló "értelmes együttműködésére" támaszkodik. Ennek megvalósításához azonban az kell, hogy a tanár képes legyen a bizalom és az empátia kialakítására, amellyel a diák lehetőséget kap a személyes és hallgatólagos tudás (beleélésen alapuló) elsajátítására.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Nevelés szociálpszichológiával társelmélet.

Az elmélet-alkotás célja
Polányi filozófiája alapján a tudás természetének vizsgálata azt mutatja, hogy rendelkezünk szavakkal pontosan nem kifejezhető ismeretekkel. Ezek átadása is a tanítás-tanulás folyamata során történik meg, amelynek feltétele a kommunikációs viszonyt. A pedagógiai tevékenység alapjait kutatva azt találta, hogy egyik alapvető problémája a bizalom és a tekintély kapcsolódásának kérdése.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Pedagógia.

Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, kommunikációelmélet, logika, pszichológia,

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Maróti Andor (1997): Ismeretadás vagy műveltségfejlesztés? Közművelődés, 1997. szeptember

Buda Béla (1986): A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp.

Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Gondolat, Bp.


Az összefoglalót készítette: Vári Péter,
2007. január. 11.


 


[vissza a lap tetejére]