Walter
Lippmann: A közvélemény
Budapest. Tömegkommunikációs
Kutatóközpont, 1971.
(Walter Lippmann: Public Opinion, The MacMilan Company, New York, 1965.)
Bevezetés:
Az újságíróból lett szociológus 1922-es
munkája a közvéleményről alapmű, amely a mai tudományos világ szemszögéből nézve
idejétmúltnak, elavultnak tekinthető. Mára a szerző nézeteit több a témával
foglalkozó filozófus, szociológus, kommunikáció kutató meghaladta, továbbgondolta.
Fontossága abban rejlik, hogy egyfajta alap, tájékozódási pontot jelent a közvéleményről
kialakult gondolkodásban, illetve annak történetiségében.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
A könyv közvélemény kialakulásának
kutatásával foglalkozik a médiakommunikáció, az információáramlás és a nyilvánosságelmélet
bevonásával.
Az elmélet érvényességi területe:
Az egyén belső világának és a médiák
által közvetített információk találkozása. Továbbá ennek az információáramlásnak
a transzformált visszacsatolása a különböző közösségi véleményt formáló platformokra.
A transzformáció az egyén belső világának a kapcsolódása valamely szimbolikus,
az egyén számára saját érzelmi jelentéssel bíró kifejezéshez, fogalomhoz, vagy
személyhez. Ez a kapcsolódás jelenti az egységes vélemény kialakulását.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Interperszonális kommunikáció és
médiakommunikáció. Továbbá jelentős vonulatot képez a tömegkommunikáción belül
a tömegkommunikációnak irányítását végző csoportosulások jelentőségének felderítése
is.
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Mindkettő. A leíró részek abszolút
túlsúlyban vannak. Politikai, választási, és túlnyomó többségben katonapolitikai
kommunikációs példákon keresztül aprólékos részletességgel mutatja be az első
világháború idején történt döntéshozatali mechanizmusokat. Eme példákat, leíró
részeket rendszerint magyarázó rész követi pszichológiai és kommunikációelméleti
megközelítésből.
A koncipiálásba bevont funkciók:
Az egyén belső (szimbolikus) világa
és a rá ható információcsatornák viszonya.
A tömegtájékoztatás, média hatása az egyén belső világára. A különböző hírtovábbító,
hírformáló csatornák (újságok, hírszerzés, cenzúra, közösségek, stb.) torzító
hatásai. A véleményformáláshoz szükséges funkciók: sztereotipizálás, szimbólumképzés,
a híralkotás folyamatának funkciói: egyszerűsítés, érdekérvényesítés, hatástöbbszörözés.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
I. Az
egyén belső világa: a szerző szerint minden egyén belső világa különbözik (ld.
Ez a belső világ érthetőbben megfogalmazva Horányi saját világ). Ennek következménye,
hogy az egyének máshogy értelmezik a külső világból származó információkat.
II. Az információk szimbolikus hatással
bírnak a megfelelően összerendezett környezetben, illetve a megfelelően szimpatikus
egyéntől - nem azt fogadjuk el, amit egy véleményvezér mond, hanem őt magát.
A híreket alkotó szavak maguk is szimbolikus tartamúak, egyszerűsítettek. Ezek
a szimbólumok ugyan az egyének számára mást és mást jelentenek, de mindegyik
számára elfogadhatók és követhetők valamilyen - a belső világból származó -
ok miatt.
III. A véleményvezérek, híralkotók tisztában
vannak ezekkel a tényekkel, és ezeket felhasználva alakítják ki híreiket, felszólásaikat,
közleményeiket. Ide tartoznak a politika közösségek, vezetőik; a média szereplői,
híralkotói; Az állami apparátusok, közhivatalok kommunikátorai, híralkotói.
A koncipiálásba bevont színterek:
Az egyén belső világa - egy állkörnyezet,
amire az egyén reagál - a valós világban, fizikai térben kerül megvalósításra
az egyén reagálása.
A koncipiálásba bevont egyéb színterek: a média, a politikai, közösségi, katonai
híralkotás és információáramlás.
Egyének közössége.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
Az egyének véleményének sokaságából
egy közös vélemény kialakítása. Olyan ingerek megtalálása, amelyek nagyon hasonló,
vagy ugyan olyan érzelmi reakciót vált ki az egyének sokaságából. Ennek következtében
az egyének véleménye (ami a reakció maga) homogenizálttá válik. A közösségi
vélemény kézbentartásának technikai eszközei, azok felhasználása.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Alexis de Tocquevill és
John Stuart Mill az elsők a 19. században, akik felismerik a demokrácia hátulütőjeként
a közvélemény szerepét. Tocquevill A Demokrácia Amerikában című művében
a többség zsarnokságára hívja fel a figyelmet. Stuart Mill szerint a közvélemény
az egyéniség ellensége: ki vagyunk szolgáltatva a többségnek a közvéleménynek,
mert intoleráns és uniformizálni akar.
Később Habermasnál a hangsúly ár nem a közvélemény gyakorlata önkényen, hanem
a nyilvánosságért való aggódáson van. A tömegkommunikáció megjelenésével a közvéleményt,
mint piacot vizsgálják, amit meg kell nyerni.
A fogalom a második világháború után a "public relation-t" a reklámszakmát,
az image- szervezést, a politikai és más területek sikerességeit tesztelhető
közvélemény-kutatást jelent.
Habermas "A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása" című művében
kifejti, hogy a 18. sz. autonóm egyénei hozták létre a magán és a közösségi
információátadás közt a nyilvánosság szféráját. A 19. századra azonban a nyilvánosság
demokratizálódásának folyamata leállt. A modern iparosodó társadalom - Habermas
szerint - gyarmatosítja a nyilvánosságot, melyben nyíltan manipulációs stratégiákkal
próbálnak ránk erőszakolni, mindent, amit reklámozni lehet. Habermas szerint
visszaérünk a nyilvánosság feudális módjába, ahol a reprezentatív funkciók kerülnek
előtérbe. Habermas szerina a közszféra - ami a kommunikációs cselekedetekben
megtestesült tér - kommunikatív struktúrája felmenti a közösséget a döntéshozatal
alól.
Nyilvánosság alatt a magánemberek "rendszert" ellenőrző és befolyásoló
világát érti. Habermas vélekedése szerint mára a nyilvánosság elveszítette azt
a minőségét, amely a szabadság feltétele. A huszadik századra a sajtó is politikai
befolyás alá kerül.
Az elmélet-alkotás célja:
Az elméletalkotás célja a közvélemény
fogalmának behatárolása. A közvélemény kialakulási folyamatának lépésről-lépésre
történő leírása. Az azt alakító, és befolyásoló, torzító, megváltoztató folyamatok
számbavétele, elemzése, magyarázata értékelése. További célja volt a szerzőnek,
hogy rávilágítson arra a folyamatra, melynek eredményeképpen egy kis létszámú
híralkotó kezében van az a hatalom, mely meghatározza azt az információhalmazt,
amelyet (torzítva) terjeszt valamely információs csatornán keresztül.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
a média, elsősorban az írott sajtó. Az újságíráson kívül azok információs forrásai;
katonai, politikai, közigazgatási, diplomáciai, közösségi híralkotók csoportjai.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Kommunikációelmélet -
Tömegkommunikáció
Pszichológia- Pszichoanalízis
Szociológia - Szociálpszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Walter Lippmann: A közvélemény, Budapest. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1971.
Jürgen Habermas: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Osiris, 1990.
Alexis de Tocquevill: A Demokrácia Amerikában, Gondolat Könyvkiadó, 1983
John Stuart Mill: A szabadságról, Budapest: Századvég Kiadó: Reader's International, 1994
Democracy in Amerika I. kötet, harmadik kiadás
William James, Some Problems od Philosiphy
W.D. Scott, The Psychology of Advertising
W. Trotter, Instincts of the Herd in War and Peace
Lecky, Rationalism in Europe I. kötet
Az összefoglalót készítette: Németh Viktor,
2007. január 12.