Mark
Lilla: A zabolátlan értelem
Európa Könyvkiadó,
Budapest, 2005
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalomtörténet, társadalomelmélet
Az elmélet érvényességi területe
A 20. századi önkényuralmi rendszerek társadalma, különös tekintettel a tudósok
és a hatalom viszonyrendszerére
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró elméletről van szó. Az amerikai szerző néhány példán keresztül arra igyekszik
választ találni, hogy milyen azonosságok/különbségek figyelhetők meg a 20. századi
európai totalitárius rendszerek atmoszférájában alkotó és a hatalommal való
együttműködést választó tudósok attitűdjében, korabeli cselekedeteiben, későbbi
magyarázataikban.
A koncipiálásba bevont funkciók
Történeti- és levéltári kutatás, szövegértelmezés, tartalomelemzés, lélektan
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Viszonyrendszerek, úgy mint:
Társadalom és hatalom
Tudósok és politika
Attitűd/meggyőződés és érdek
Egyéni interpretációk
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák
Lilla az írástudók totalitarizmus iránti elköteleződését, elkötelezettségét
vizsgálja, de ellentmondásos megállapításokat tesz arra vonatkozóan, hogy felvethető-e
ezekben az esetekben a felelősség kérdése. A szerző érvelése szerint egyes 20.
századi gondolkodók korábban sem idegenkedtek az "erős kéz", a hatalmi
centralizáció és a hatalom befolyásának kiterjesztése ellen, sőt: ezt egyfajta
szükségszerű reakciónak ítélték a megváltozott társadalmi viszonyok kezelésére,
de leginkább a liberalizmust elvetve annak ellenpólusaként próbálták ezt az
eszmeiséget definiálni.
Az elmélet-alkotás célja
Sem a felsorakoztatott tudósok, sem a róluk később megjelent erősen eltérő értékkel
és tartalommal bíró írások nem teszik lehetővé valamiféle általános recept,
hipotézis felállítását. Akárcsak máshol, ebben a társadalmi alrendszerben is
eltérő reakciók születtek a diktatórikus és torz eszmeiségen alapuló hatalom
megnyilvánulásaira, ezek a reakciók pedig nem minden esetben álltak összhangban
a logikusnak tűnő üldöző-üldözött szerepekkel. Az értelmiség is éppúgy része
volt a történelmi eseményeknek, mint a civil társadalom más szférái. Ahogy a
holokauszt idején a várható kockázatok miatt lényegében abnormálisnak volt tekinthető
minden embermentő, mégis az egyszerű mezőgazdasági dolgozótól kezdve a prominens
vallási vezetőig, sőt: a rendszert (látszólag) kiszolgáló döntéshozóig mindenhol
akadt példa rá. Az írástudók sem viselkedtek másként, és talán ez a Lilla kötet
egyik legfontosabb következtetése: a zsarnokot először mindenkinek önmagában
kell legyőznie.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófia
Az elmélet háttérdiszciplinái
Történettudomány, filozófia, szociológia, pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Lilla, Mark (2005) A zabolátlan értelem. Budapest: Európa
Milosz, Czeslaw (1992) A rabul ejtett értelem. Budapest: Európa
Az összefoglalót készítette:
Kardos Zoltán
2007. január 12.