Kunt Ernő: Fotóantropológia

Reflexiók Körtesi Gyopár ismertetőjéhez


Körtesi Gyopár ismertetője alapos, ezért csak néhány kiegészítést szeretnék tenni, elsősorban olyanokat, amelyek abból adódnak, hogy szociológusként olvastam a tanulmányt, nem antropológusként, vagyis, ami egy antropológusnak magától értetődő, az előttem érdekes, új dimenziókat nyithat.
De ezek előtt fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a fényképek elemzésének jelentős szociológiai relevanciája is van (nem csak antropológiai és etnográfiai). Maga Kunt Ernő is említ néhány ezzel foglalkozó szociológiai tanulmányt. De az általa említett Losonczi Ágnes és S. Nagy Katalin tanulmányai mellett újabbak is születtek, mint például Gayer Zoltán tanulmánya.
A koncipiálásba bevont funkciók esetében érdemes különbséget tenni a között, hogy - az elmélet szerint - milyen funkcióik voltak a fényképeknek a paraszti kultúrában, és milyen funkcióik vannak tágabb kontextusban. Ez a felosztás különbséget tesz a - készítők/ készíttetők általi - szándékolt illetve nem szándékolt funkciók között. A Gyopár által felsoroltak a nem szándékolt funkciók, amelyeket még ki lehetne egészíteni két másik, Kunt által is említettel: a társadalmi változások és a kulturális dinamikák dokumentálásával. A fényképek a készítők/készíttetők szándékaitól függetlenül azt is megörökítették, ahogyan az akkulturáció, illetve ebben az esetben konkrétan a matyó népművészet gyarmatosítása, és ezzel párhuzamosan az eltűnése végbement.
A paraszti kultúra számára pedig a fényképeknek a következő - szándékolt - funkcióik voltak: dokumentálás, emlékeztetés, deklarálás, azonosítás, és a Kunt Ernőnél kevésbé hangsúlyozott dekorálás [1].
Az elmélet más elméleti konstrukciókkal való kapcsolatánál érdemes megemlíteni, hogy Kunt Ernő elmélete jól kapcsolható Erving Goffman szimbolikus interakció elméletéhez, amelyben Goffman is a fényképek fent említett funkcióiról beszél, azzal a különbséggel, hogy míg Kunt az individuálisnak a kollektívben való feloldódását hangsúlyozza a paraszti képek kapcsán, Goffman kifejezetten az individuális én-ről, és annak stratégiáiról beszél.
Ezzel el is érkeztünk oda, ami számomra a tanulmány legérdekesebb tanulsága volt. Kunt Ernő azt a folyamatot mutatja be, ahogy a paraszti közösség találkozik az individuálissal, és azt megpróbálja saját normarendszerébe illeszteni, végeredményben sikertelenül. A paraszti kultúrában ugyanis nincs a fényképnek igazán előzménye; a népművészetben az emberábrázolások mindig sematikusak, az általánost hivatottak hangsúlyozni, nem az egyedit, ezzel is a közösséget erősítve, az egyént pedig csak e közösség tagjaként definiálva. Mikor a paraszti kultúra találkozott ezzel az új, naturalisztikus műfajjal, automatikusan a saját szabályait kezdte érvényesíteni rajta, vagyis a hangsúlyt a fényképben az általánosra próbálta helyezni az egyedive szemben. Ez a törekvés például abban nyilvánult meg, hogy a paraszti megrendelők még akkor is ragaszkodtak a retusáláshoz, amikor az már - a technika fejlődésének köszönhetően - már nem volt feltétlenül szükséges, vagy divatos. Megnyilvánult a fényképezési alkalmak megválasztásában is (ezek szinte minden esetben a közösség által is számon tartott, fontosnak ítélt alkalmak voltak, házasságkötés, korcsoportváltás - nem például születésnap), vagy abban, hogy a megrendelők szinte kínosan ügyeltek arra, hogy ruhájuk, külsejük, tartásuk, gesztusaik a képen való elhelyezkedésük megfeleljen közösségük elvárásainak, normáinak, és abban is, hogy a képeket az otthonukban is ezeknek az elvárásoknak megfelelően helyezték el. A fényképek végül - talán maguk is tevékeny előmozdítói, de mindenképpen - dokumentálói lettek annak a folyamatnak, ami sok más tényező hatására végül a paraszti kultúra végérvényes eltűnéséhez vezetett.

Hivatkozott irodalom:

Gayer Zoltán: Fényképaktusok. Amatőrképek a rendszerváltás előtt és után. Replika 33-34 (1998. december): 87-102

Erving Goffman: A hétköznapi élet szociálpszichológiája: tanulmányok. Társadalomtudományi Könyvtár, Budapest, 1981

Jegyzet:

Erre a funkcióra Horányi Özséb is felhívja a figyelmet tanulmányában: Reflexiók Kunt Ernő tanulmányához. Ethnographia XCVIII, 48-53. 1982 [vissza]

 

Szanyi Ágnes
2007. január 12.

 


[vissza a lap tetejére]