Erving Goffman: Elidegenülés az interakciótól
Kiegészítő megjegyzések Péterfi Rita írásához
Péterfi Rita elemzésével egyetértek, azt korrektnek tartom, csupán két ponthoz
fűzök további kiegészítést.
Kiegészítő megjegyzések "Az
elmélet-alkotás célja" ponthoz:
Goffman számára azért fontos a spontán belebonyolódás illetve az elidegenülés
az interakciótól, mert ezen keresztül valósul, illetve nem valósul meg a sikeres
interakció. A sikeres interakció, így maga a belebonyolódás pedig azért fontos,
mert a résztvevők "a valóság kézzel fogható érzését merítik" mindebből.
Ha nem valósul meg a spontán belebonyolódás, akkor maga a realitás kerül veszélybe,
a találkozás során létrejövő kicsiny "szociális rendszer dezorganizálódik".
Magához a társadalom működéséhez van szükség a sikeres interakciókra.
Goffman további célja a siker és a kudarc kritériumainak megfogalmazásakor az
interakciók esetében, hogy "vezérfonalat" alkosson az elkötelezettségek
más fajtáinak megértéséhez is, mint amilyen az egyén szakmai pályája, politikai
hovatartozása, családjához való viszonya.
Kiegészítő megjegyzések "Az
adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése" ponthoz:
Erving Goffman a chicagói központú szimbolikus interakcionista iskola meghatározó
alakja. A szimbolikus interakcionizmus a strukturalista funkcionalizmus mellett
több évtizeden keresztül az amerikai szociológiai elmélet meghatározó irányzata
volt. Azonban szemben az utóbbi makroszociológiai jellegű, a társadalmi rendszerek
és társadalmi intézményeik működését kutató objektivista megközelítésével, az
előbbi a társadalmi interakciók mikroszintű, interszubjektív elemzésével foglalkozott.
A cselekvő nézőpontjának kitüntetett szerepe és a mindennapi életben kialakuló
interakciós minták feltérképezése iránti érdeklődése miatt a szimbolikus interakcionizmust
a szimbolikus antropológia előzményének tekinthetjük.
A szimbolikus interakcionizmus irányzatának kialakulása a Chicagoi Egyetemhez
kapcsolódik. A század első évtizedében William I. Thomas és George Herbert Mead
elgondolásai alapozták meg a Chicagoi Iskola elméleti karakterét, melyet Georg
Simmel mikroszociológiájának hatása formált tovább. A század harmincas éveitől
a chicagoi szociológiát Herbert Blumer és Erving Goffman szimbolikus interakcionizmusa
fémjelezte.
Erving Goffman a társadalmi interakciók leírására gyakran alkalmazta a színpad
és a játék metaforáit. Dramaturgiai megközelítésében az egyén folyamatosan a
társadalmi státuszával kapcsolatos szerepeket játszik, ugyanakkor ennek tudatában
is van: a társadalmilag rákényszerített szerepektől bizonyos szereptávolítási
technikákkal el is határolhatja magát. A színjátszás metaforája tovább bontható:
a társadalmi interakciókban az egyén magára ölt különböző jelmezeket, felvesz
bizonyos elvárt viselkedésmódokat és a szükséges díszletek kontextusában a színpad
előterében (front stage) játssza el szerepét. Természetesen az egyén nem mindig
kényszerül színjátszásra, de énképe kialakításához mindig szüksége van a társadalom
nézőközönségére.
Felhasznált irodalom:
Goffman, Erving: Az én bemutatása a mindennapi életben. Pólya kiadó, 1999.
Vörös Miklós: Határesetek. Az amerikai antropológia és szociológia kapcsolata történeti perspektívában. Replika 15-16. szám. http://www.c3.hu/scripta/scripta0/replika/1516/voros.htm
Sipos Tünde
2006. december 12.