Észrevételek
Nemescsói Katalin: A média hatásai
c. munkájához
Mivel itt nem 1 könyvről / 1 elméletről van szó, nehéz a megadott szempontok
alapján dolgozni. Katalin jól összeszedte a témához kapcsolódó elméleteket,
könyveket, de néhány kiegészítést tennék, mivel nekem kicsit táblázatszerű,
vázlatos, ezt kompenzálva írok pár sort és ha már hatás, akkor néhány kutatást
is megemlítenék. A irodalomhoz is csatolok további olvasnivalókat.
Gyermek és az agresszió
Egy olyan században élünk, ahol körülvesz bennünket a tömegkommunikáció világa.
Korunkban különösen a televízió szerepe, és befolyásoló hatása növekedett meg.
A tapasztalok szerint ennek a hatásnak leginkább a gyermekek vannak kitéve.
"Közismert, hogy a gyermekek a televízió legodaadóbb nézői. Rajtunk,
felnőtteken is múlik, hogy a műsorok hogyan épülnek be a gyermeki személyiségbe,
hogyan változtatják meg azt, s egyáltalán milyen értékes felnőttekké válnak
akár segítségével is." (Nagy, 1993: 18)
Különböző elméleteket találtam, mikor a gyermekekre gyakorolt hatásmechanizmusokat
kerestem. Ilyen, pl. a katarzis-elmélet (Feshbach), mely azt vallja, hogy a
néző, a benne felgyülemlett agressziót a filmekben látott erőszakos jelenetek
által vezeti le. Két amerikai kutató, Feshbach és Singer szerint az ilyen módon
átélt agresszió csökkenti az erőszakos cselekmények számát, amit azzal magyaráznak,
hogy ilyenkor mintegy "kiélhető" az agresszív késztetés. Ennek pontosan
ellentmondanak a statisztikai és kísérleti vizsgálatok. Elsősorban az a tény,
hogy mióta az Egyesült Államokban minden családban jelen van a televízió és
a videó, a súlyos bűncselekmények elkövetőinek mérlege a fiatalkorúak arányára
súlyosbodott. Az utóbbi néhány évtizedben Postmann adatai szerint 11000-szeresére
nőtt a fiatalkorúak által elkövetett erőszakos cselekmények száma. Ez a szám,
pedig várhatóan csak növekedést fog mutatni, tekintve, hogy az igazán erőszakos
filmek megjelenése csak az elmúlt évtizedre tehető. Az agresszív viselkedés
szempontjából kedvezőtlen hatású a rajzfilmek többsége is. Ide sorolhatóak a
televízióban sugárzott pár perces - szöveg nélküli - animációk és az utóbbi
években filmvászonra futószalagon gyártott komputeres segítséggel előállított
rajzfilmek. Az agresszív viselkedés gerjesztésének természetesen nem csak ilyen
közvetett bizonyítékai léteznek, ezt kísérletek erősítették meg, amelyeket 8-10
éves gyermekekkel végeztek el. Rövid, erőszakos jeleneteket tartalmazó filmrészleteket
kellett megnézniük, amelyek után viselkedésüket vizsgálták és véleményüket kérdezték.
Még az a gyerek is hajlamos volt a látottakat utánozni, aki szóban elítélte.
És azoknak a gyerekeknek a véleménye volt nagyon érdekes, akik szóban és viselkedésben
ellenkezően reagáltak. Ezek ugyanis az agressziót elszenvedőt és nem az erőszakos
szereplőt ítélték el. A másik igen fontos tanulsága ennek a kísérletnek az volt,
hogy a gyermekek magukévá tették, utánozták azt a viselkedésformát, amit ezek
a felnőttek mutattak be nekik, függetlenül attól, hogy ez jutalom illetve egyáltalán
elismerés nélkül maradt. Egy svéd életút utánkövető kutatás,
pedig egyértelmű adatokat szolgáltatott annak tekintetében, hogy az erőszakos
rajzfilmeken nevelkedett gyermekek körében magasabb lett az olyan bűncselekmények
száma, mint a vandalizmus és a betörések. [1]
Gerbner kultivációs elemzései szerint a probléma nem a műsorszámok agressziótartalmában
rejlik, hanem az agresszió tömeges jelenlétében, mely azt sulykolja az emberekbe,
hogy a világ aljas és erőszakos (aljas világ - szindróma). A német "Gewaltkommission",
pedig azt mondja, hogy az agresszív modellek fokozatosan megváltoztatják az
értékeket, ezáltal jobban elfogadhatóvá válik az erőszak. A konfliktushelyzetek
helyes és gyors megoldását látják benne. Az audiovizuális eszközök által sugárzott
erőszak fokozatosan eltorzítja az emberek világáról alkotott képét és beépül
a viselkedésminták közé. Természetesen ez a kevés élettapasztalattal rendelkező
gyermekeknél és fiataloknál jelentkezik elsősorban. Ha az erőszak
következményei is bemutatásra kerülnének, az elkövető megkapná a büntetését,
vagyis az agresszivitás negatív formában jelenne meg, valószínűleg nem járna
káros következményekkel. [2]
Szappanoperák - az ideavilág
A szappanoperák gyártói a világot próbálják leképezni, a szituációkat az életből
lesik el. Élet közeli helyzeteket teremtenek, ezért válnak a sorozatok oly közkedveltté,
hiszen a néző saját családját, saját problémáit látja a képernyőn. A napi folytonosság
miatt a szereplőket szinte családtagként, vagy közeli ismerősként kezelik. Ezek
a sorozatok az átlagemberhez szólnak, a könnyed témák, szituációk, a könnyen
értető nyelvezet a tévénézőt "odaszippantja" a képernyő elé, és a
sorozat végéig nem engedi el. Megfigyelhetjük, hogy a szappanoperákban mindig
találkozhatunk egy szegény és egy gazdag családdal, egy jó és egy gonosz szereplővel,
akárcsak a mesékben. A filmkészítők tisztában vannak az átlagember felemelkedési
vágyával, ezért az irigylésre méltó gazdagságban élők problémái hangsúlyosak.
A "mintavilág" egyaránt csábító és elutasítandó, így végül a tévénéző
megbékél a saját szociális helyzetével. "Kimarad minden ezekből a filmekből,
ami az életben egy kicsit is bonyolult". (Kapitány-Kapitány, i.n.:
89) A szappanoperáknál szinte a legfontosabb követelmény az egyértelműség, hiszen
ha a néző nem érti a cselekményt, kikapcsolja a televíziót. A könnyed témát
a gyerekek is megértik, napról napra követik az eseményeket. Ahogy a történet
leegyszerűsített, úgy a nyelvezete és a képi világa is félreérthetetlen. A befejezés
- a várakozásnak megfelelően - happy end. A szereplők viselkedései "szocializációs
példák is, sok néző e filmekből sajátítja el, hogy az emberek a különböző helyzetekben
hogyan szoktak viselkedni. A szappanoperák végül egyfajta mintaként szolgáló
világmodellt is adnak." (Kapitány-Kapitány, i.n.: 93-94)
Reklám - gyermek, mint célcsoport
A televíziónak nagy szerepe van a reklámipar ugrásszerű fejlődéséhez, ezáltal
hozzájárul a piacgazdaság működéséhez és a fogyasztói szabadsághoz. Nemcsak
jó oldala van, hiszen befolyásolja, manipulálja a fogyasztói szokásokat, kitágítja
az ismereteket, jelentős szerepe van a tabuk leromolásában, szexualitás árucikké
válásában és az erőszak terjedésében is.
A fogyasztó ember mindig tanul, alkalmazkodik a változó körülményekhez, a történeti,
gazdasági, társadalmi, kulturális és helyi szituációkhoz. A reklámozónak tisztában
kell lennie, melyik célcsoporthoz szól az eladni kívánt terméke. Nem mindegy
a vásárló neme, életkora, családi állapota, társadalmi státusa, ezek mellett
a hirdetőnek ismernie kell a közönsége hiedelmeit, szokásait, attitűdjeit és
az elfogadott sztereotípiáit is. Minden csoport kiterjeszt a többiekre egy sztereotípia-véleményt,
ami a csoportokat megkülönbözteti egymástól, tehát ez felfogható egy kész ítéletnek,
ami meghatározza az egyént, aki egy csoport tagja.
A reklámüzenetek legostromoltabb tagjai a nők és a gyerekek. A nő a legjobb
fogyasztó, hiszen rá hárul általában a napi bevásárlás feladata, vagyis állandó
és folyamatos kapcsolatban áll a termékekkel. A racionális háztartási tervek
és szokások ellenére a vásárlásai felénél érzelmi és hangulati hatások alapján
dönt a háziasszony. Ezt használják ki a reklámszakemberek, úgy hogy olyan reklámokat
készítenek, melyek a tárgyi elemeken kívül emocionális elemeket is tartalmaznak.
Rengeteg reklám szól a gyermekekhez és a fiatalokhoz, hiszen a reklámozók tudják,
hogy a szülők megveszik csemetéiknek, amit kérnek. A gyerekek szinte születésüktől
fogva hozzászoknak ahhoz, ha szüleik nem tudnak velük eleget foglalkozni, akkor
anyagi javakkal halmozzák el őket, helyettesítve az együtt töltött idő hiányát.
Hozzászoknak a bőséghez, és ahhoz, hogy mindent megkapnak az első szóra, ezért
amit felkínálnak nekik a reklámban, az úgy érzik jogukban áll megkapni, és természetesen
így is történik. A hirdetés a választás megkönnyítését jelenti számukra. A reklám
legfontosabb feladata a figyelemfelkeltés, ami a fogyasztót cselekvésre sarkallja,
megpróbálja elhitetni, hogy az adott termékre szükség van a háznál. Azok a hirdetések
a leghatékonyabbak, amelyeknél a szöveghez kép is társul, a kameraállás, a képkivágás,
a kép kompozíciója, színvilága többletet ad a reklámnak. A gyerekek szeretik
a reklámokat, mert színes, rövid és érdekes, még akkor is, ha nem minden hirdetést
értenek. Néhány esetben előfordul, hogy az egyetemet végzett felnőttek sem értenek
egy-egy szót, pl. efficapt, lyposystem, antihisztamin, inviseible, mélymosóhatás
stb. Ezekkel a szavakkal telített reklámok az emberek "tudatlanságát"
használják ki, komolyabbnak, tudományosabbnak tűnik a propagálás. A hirdetés
dallama szinte észrevétlenül lopódzik be a gyermekek és a szülők fülébe. A dallam
mellett a szlogenek jelentősége is nagy, könnyen megtanulható, közérthető, és
tartalmaz érzelmi, hangulati elemeket is. A kakaót és csokoládét reklámozó cég
kihasználja játékosságával a hiszékeny kiskorúakat. A nyuszira nem haragszik
senki, hiszen aranyos, pajkos kis állat. A megnyerő, könnyed szlogen - ha kicsit
mélyebbre ásunk - torkosságra (igyál még egy pohárral), füllentésre (fogd rá
a nyuszira) buzdít. Ha pedig a gyermek megette az összes kakaót egy nap alatt
és ráfogta a nyuszira, akkor még talán a szülő is elmosolyodik, elfelejtve egy
pillanatra, hogy a gyermeke ezt ebéd helyett tette. A felnőtteknek szóló reklámok
között találunk olyan termékeket, melyeket meztelenséggel hirdetnek. (pl. parfüm,
testápoló, szappan) Ezek a hirdetések a női testet használják figyelemfelkeltésre.
De nem szükséges meztelenkedni, egy fagylaltreklámban is megjelenhet a bújtatott
szexualitás. A gyerekek akarva akaratlan ellesnek néhány mozdulatot, mimikát
és ezeket beleépítik játékaikba. Beleképzelik magukat a híres emberek bőrébe
és csak a csillogást látva, álmodoznak erről az ideális világról. A gyerekek
abszolút pozitívan állnak a tömegkommunikációs eszközökhöz, úgy vélik, hogy
amit a tévében látnak tökéletesen megfelel a valóságnak, így fordulhat elő,
hogy a gyerekek ténylegesen úgy gondolják, hogy a tehén lila. A reklámokban
is találunk olyat, ami a gyerekeket tevékenységre, mozgásra sarkallja. A hirdetések
is akkor ellenségek, ha nem tudjuk őket kezelni. Megint leírom, amit, ebben
dolgozatban már oly sokszor, hogy a szülők és a nevelők ne csupán az élet buktatóira
hívják fel a gyerekek figyelmét, hanem tanítsák meg őket a televízió helyes
használatára.
Bibliográfiai kiegészítés:
Andorka Rudolf (1997): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Budapest
Aszmann Anna (szerk.)(2003): Iskoláskorú gyerekek egészségmagatartása. Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest
Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés Szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Erdélyi István (1988): A televízió a családban. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest
Gabos Erika (1999): (szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete, Budapest
Gerberg, G. (2000): A média rejtett üzenete. Osiris Kiadó - MTA. Kommunikációelméleti Kutatócsoport, Budapest
Gray A. Steiner (1971): Az emberek televíziót néznek. MRT. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest
Greenberg, S. - Kósa Éva (1993): Younk people and their orientation to the mass media. Michigan State University
Horváth-Szabó Katalin - Vigassyné Dezsényi Klára (2001): Az agresszió kezelése. Szociális és Családügyi Minisztérium, Budapest
Józsa Péter (1974): Társadalmi kommunikáció. Tankönyvkiadó, Budapest
Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor (i.n.): Tömegkommunikáció. A MÚOSZ Bálint György Újságíró Akadémia és a Sajtóház Kft. közös kiadása az USIS támogatásával, Budapest
Király Jenő - Zsilka János (1975): Kommunikációelmélet. Tankönyvkiadó, Budapest
Kósa Éva - Vajda Zsuzsanna (1998): Szemben a képernyővel. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest
Kósa Éva (1993): A gyermekek és a média kapcsolata a szocializáció kontextusában. Kandidátusi értekezés, Budapest
Nagy Andor József (1993): Médiapedagógia. Seneca Kiadó, Pécs
Ogilvy, D. (1997): A reklámról. Park Kiadó, Budapest
Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Rivers W. L. - Mathews C. (1993): Médiaetika. Bagolyvár Kiadó, Budapest
Szecskő Tamás (1994): A tömegkommunikáció társadalmi hatásai. Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába. Oktatáskutató Intézet, Budapest
Terestyéni Tamás (szerk.) (2002):
Magyarországi médiumok a közvélemény tükrében.
ORTT, Budapest
Terestyéni Tamás: Kommunikációs zavarok a mai magyar társadalomban, In.: JEL-KÉP 1996/1.
Varga István (1960): A reklám. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
Zelenay Anna (2001): Választék és kötődés. In.: Kreatív X. évfolyam 12. szám.
Jegyzetek:
http://www.extra.hu/messzejaro/media.html
[vissza]
National Televison Violence Study. Volume 3. (1998) Executive Summary. 5. o.
[vissza]
Készítette:
Palovits Ildikó
2006. december 20.