Észrevételek
Nemescsói Katalin: A média hatásai
c. munkájához
  Mivel itt nem 1 könyvről / 1 elméletről van szó, nehéz a megadott szempontok 
  alapján dolgozni. Katalin jól összeszedte a témához kapcsolódó elméleteket, 
  könyveket, de néhány kiegészítést tennék, mivel nekem kicsit táblázatszerű, 
  vázlatos, ezt kompenzálva írok pár sort és ha már hatás, akkor néhány kutatást 
  is megemlítenék. A irodalomhoz is csatolok további olvasnivalókat.
Gyermek és az agresszió
  Egy olyan században élünk, ahol körülvesz bennünket a tömegkommunikáció világa. 
  Korunkban különösen a televízió szerepe, és befolyásoló hatása növekedett meg. 
  A tapasztalok szerint ennek a hatásnak leginkább a gyermekek vannak kitéve. 
  "Közismert, hogy a gyermekek a televízió legodaadóbb nézői. Rajtunk, 
  felnőtteken is múlik, hogy a műsorok hogyan épülnek be a gyermeki személyiségbe, 
  hogyan változtatják meg azt, s egyáltalán milyen értékes felnőttekké válnak 
  akár segítségével is." (Nagy, 1993: 18)
  Különböző elméleteket találtam, mikor a gyermekekre gyakorolt hatásmechanizmusokat 
  kerestem. Ilyen, pl. a katarzis-elmélet (Feshbach), mely azt vallja, hogy a 
  néző, a benne felgyülemlett agressziót a filmekben látott erőszakos jelenetek 
  által vezeti le. Két amerikai kutató, Feshbach és Singer szerint az ilyen módon 
  átélt agresszió csökkenti az erőszakos cselekmények számát, amit azzal magyaráznak, 
  hogy ilyenkor mintegy "kiélhető" az agresszív késztetés. Ennek pontosan 
  ellentmondanak a statisztikai és kísérleti vizsgálatok. Elsősorban az a tény, 
  hogy mióta az Egyesült Államokban minden családban jelen van a televízió és 
  a videó, a súlyos bűncselekmények elkövetőinek mérlege a fiatalkorúak arányára 
  súlyosbodott. Az utóbbi néhány évtizedben Postmann adatai szerint 11000-szeresére 
  nőtt a fiatalkorúak által elkövetett erőszakos cselekmények száma. Ez a szám, 
  pedig várhatóan csak növekedést fog mutatni, tekintve, hogy az igazán erőszakos 
  filmek megjelenése csak az elmúlt évtizedre tehető. Az agresszív viselkedés 
  szempontjából kedvezőtlen hatású a rajzfilmek többsége is. Ide sorolhatóak a 
  televízióban sugárzott pár perces - szöveg nélküli - animációk és az utóbbi 
  években filmvászonra futószalagon gyártott komputeres segítséggel előállított 
  rajzfilmek. Az agresszív viselkedés gerjesztésének természetesen nem csak ilyen 
  közvetett bizonyítékai léteznek, ezt kísérletek erősítették meg, amelyeket 8-10 
  éves gyermekekkel végeztek el. Rövid, erőszakos jeleneteket tartalmazó filmrészleteket 
  kellett megnézniük, amelyek után viselkedésüket vizsgálták és véleményüket kérdezték. 
  Még az a gyerek is hajlamos volt a látottakat utánozni, aki szóban elítélte. 
  És azoknak a gyerekeknek a véleménye volt nagyon érdekes, akik szóban és viselkedésben 
  ellenkezően reagáltak. Ezek ugyanis az agressziót elszenvedőt és nem az erőszakos 
  szereplőt ítélték el. A másik igen fontos tanulsága ennek a kísérletnek az volt, 
  hogy a gyermekek magukévá tették, utánozták azt a viselkedésformát, amit ezek 
  a felnőttek mutattak be nekik, függetlenül attól, hogy ez jutalom illetve egyáltalán 
  elismerés nélkül maradt. Egy svéd életút utánkövető kutatás, 
  pedig egyértelmű adatokat szolgáltatott annak tekintetében, hogy az erőszakos 
  rajzfilmeken nevelkedett gyermekek körében magasabb lett az olyan bűncselekmények 
  száma, mint a vandalizmus és a betörések. [1]
  Gerbner kultivációs elemzései szerint a probléma nem a műsorszámok agressziótartalmában 
  rejlik, hanem az agresszió tömeges jelenlétében, mely azt sulykolja az emberekbe, 
  hogy a világ aljas és erőszakos (aljas világ - szindróma). A német "Gewaltkommission", 
  pedig azt mondja, hogy az agresszív modellek fokozatosan megváltoztatják az 
  értékeket, ezáltal jobban elfogadhatóvá válik az erőszak. A konfliktushelyzetek 
  helyes és gyors megoldását látják benne. Az audiovizuális eszközök által sugárzott 
  erőszak fokozatosan eltorzítja az emberek világáról alkotott képét és beépül 
  a viselkedésminták közé. Természetesen ez a kevés élettapasztalattal rendelkező 
  gyermekeknél és fiataloknál jelentkezik elsősorban. Ha az erőszak 
  következményei is bemutatásra kerülnének, az elkövető megkapná a büntetését, 
  vagyis az agresszivitás negatív formában jelenne meg, valószínűleg nem járna 
  káros következményekkel. [2] 
Szappanoperák - az ideavilág
  A szappanoperák gyártói a világot próbálják leképezni, a szituációkat az életből 
  lesik el. Élet közeli helyzeteket teremtenek, ezért válnak a sorozatok oly közkedveltté, 
  hiszen a néző saját családját, saját problémáit látja a képernyőn. A napi folytonosság 
  miatt a szereplőket szinte családtagként, vagy közeli ismerősként kezelik. Ezek 
  a sorozatok az átlagemberhez szólnak, a könnyed témák, szituációk, a könnyen 
  értető nyelvezet a tévénézőt "odaszippantja" a képernyő elé, és a 
  sorozat végéig nem engedi el. Megfigyelhetjük, hogy a szappanoperákban mindig 
  találkozhatunk egy szegény és egy gazdag családdal, egy jó és egy gonosz szereplővel, 
  akárcsak a mesékben. A filmkészítők tisztában vannak az átlagember felemelkedési 
  vágyával, ezért az irigylésre méltó gazdagságban élők problémái hangsúlyosak. 
  A "mintavilág" egyaránt csábító és elutasítandó, így végül a tévénéző 
  megbékél a saját szociális helyzetével. "Kimarad minden ezekből a filmekből, 
  ami az életben egy kicsit is bonyolult". (Kapitány-Kapitány, i.n.: 
  89) A szappanoperáknál szinte a legfontosabb követelmény az egyértelműség, hiszen 
  ha a néző nem érti a cselekményt, kikapcsolja a televíziót. A könnyed témát 
  a gyerekek is megértik, napról napra követik az eseményeket. Ahogy a történet 
  leegyszerűsített, úgy a nyelvezete és a képi világa is félreérthetetlen. A befejezés 
  - a várakozásnak megfelelően - happy end. A szereplők viselkedései "szocializációs 
  példák is, sok néző e filmekből sajátítja el, hogy az emberek a különböző helyzetekben 
  hogyan szoktak viselkedni. A szappanoperák végül egyfajta mintaként szolgáló 
  világmodellt is adnak." (Kapitány-Kapitány, i.n.: 93-94)
Reklám - gyermek, mint célcsoport
  A televíziónak nagy szerepe van a reklámipar ugrásszerű fejlődéséhez, ezáltal 
  hozzájárul a piacgazdaság működéséhez és a fogyasztói szabadsághoz. Nemcsak 
  jó oldala van, hiszen befolyásolja, manipulálja a fogyasztói szokásokat, kitágítja 
  az ismereteket, jelentős szerepe van a tabuk leromolásában, szexualitás árucikké 
  válásában és az erőszak terjedésében is.
  A fogyasztó ember mindig tanul, alkalmazkodik a változó körülményekhez, a történeti, 
  gazdasági, társadalmi, kulturális és helyi szituációkhoz. A reklámozónak tisztában 
  kell lennie, melyik célcsoporthoz szól az eladni kívánt terméke. Nem mindegy 
  a vásárló neme, életkora, családi állapota, társadalmi státusa, ezek mellett 
  a hirdetőnek ismernie kell a közönsége hiedelmeit, szokásait, attitűdjeit és 
  az elfogadott sztereotípiáit is. Minden csoport kiterjeszt a többiekre egy sztereotípia-véleményt, 
  ami a csoportokat megkülönbözteti egymástól, tehát ez felfogható egy kész ítéletnek, 
  ami meghatározza az egyént, aki egy csoport tagja. 
  A reklámüzenetek legostromoltabb tagjai a nők és a gyerekek. A nő a legjobb 
  fogyasztó, hiszen rá hárul általában a napi bevásárlás feladata, vagyis állandó 
  és folyamatos kapcsolatban áll a termékekkel. A racionális háztartási tervek 
  és szokások ellenére a vásárlásai felénél érzelmi és hangulati hatások alapján 
  dönt a háziasszony. Ezt használják ki a reklámszakemberek, úgy hogy olyan reklámokat 
  készítenek, melyek a tárgyi elemeken kívül emocionális elemeket is tartalmaznak. 
  Rengeteg reklám szól a gyermekekhez és a fiatalokhoz, hiszen a reklámozók tudják, 
  hogy a szülők megveszik csemetéiknek, amit kérnek. A gyerekek szinte születésüktől 
  fogva hozzászoknak ahhoz, ha szüleik nem tudnak velük eleget foglalkozni, akkor 
  anyagi javakkal halmozzák el őket, helyettesítve az együtt töltött idő hiányát. 
  Hozzászoknak a bőséghez, és ahhoz, hogy mindent megkapnak az első szóra, ezért 
  amit felkínálnak nekik a reklámban, az úgy érzik jogukban áll megkapni, és természetesen 
  így is történik. A hirdetés a választás megkönnyítését jelenti számukra. A reklám 
  legfontosabb feladata a figyelemfelkeltés, ami a fogyasztót cselekvésre sarkallja, 
  megpróbálja elhitetni, hogy az adott termékre szükség van a háznál. Azok a hirdetések 
  a leghatékonyabbak, amelyeknél a szöveghez kép is társul, a kameraállás, a képkivágás, 
  a kép kompozíciója, színvilága többletet ad a reklámnak. A gyerekek szeretik 
  a reklámokat, mert színes, rövid és érdekes, még akkor is, ha nem minden hirdetést 
  értenek. Néhány esetben előfordul, hogy az egyetemet végzett felnőttek sem értenek 
  egy-egy szót, pl. efficapt, lyposystem, antihisztamin, inviseible, mélymosóhatás 
  stb. Ezekkel a szavakkal telített reklámok az emberek "tudatlanságát" 
  használják ki, komolyabbnak, tudományosabbnak tűnik a propagálás. A hirdetés 
  dallama szinte észrevétlenül lopódzik be a gyermekek és a szülők fülébe. A dallam 
  mellett a szlogenek jelentősége is nagy, könnyen megtanulható, közérthető, és 
  tartalmaz érzelmi, hangulati elemeket is. A kakaót és csokoládét reklámozó cég 
  kihasználja játékosságával a hiszékeny kiskorúakat. A nyuszira nem haragszik 
  senki, hiszen aranyos, pajkos kis állat. A megnyerő, könnyed szlogen - ha kicsit 
  mélyebbre ásunk - torkosságra (igyál még egy pohárral), füllentésre (fogd rá 
  a nyuszira) buzdít. Ha pedig a gyermek megette az összes kakaót egy nap alatt 
  és ráfogta a nyuszira, akkor még talán a szülő is elmosolyodik, elfelejtve egy 
  pillanatra, hogy a gyermeke ezt ebéd helyett tette. A felnőtteknek szóló reklámok 
  között találunk olyan termékeket, melyeket meztelenséggel hirdetnek. (pl. parfüm, 
  testápoló, szappan) Ezek a hirdetések a női testet használják figyelemfelkeltésre. 
  De nem szükséges meztelenkedni, egy fagylaltreklámban is megjelenhet a bújtatott 
  szexualitás. A gyerekek akarva akaratlan ellesnek néhány mozdulatot, mimikát 
  és ezeket beleépítik játékaikba. Beleképzelik magukat a híres emberek bőrébe 
  és csak a csillogást látva, álmodoznak erről az ideális világról. A gyerekek 
  abszolút pozitívan állnak a tömegkommunikációs eszközökhöz, úgy vélik, hogy 
  amit a tévében látnak tökéletesen megfelel a valóságnak, így fordulhat elő, 
  hogy a gyerekek ténylegesen úgy gondolják, hogy a tehén lila. A reklámokban 
  is találunk olyat, ami a gyerekeket tevékenységre, mozgásra sarkallja. A hirdetések 
  is akkor ellenségek, ha nem tudjuk őket kezelni. Megint leírom, amit, ebben 
  dolgozatban már oly sokszor, hogy a szülők és a nevelők ne csupán az élet buktatóira 
  hívják fel a gyerekek figyelmét, hanem tanítsák meg őket a televízió helyes 
  használatára.
  Bibliográfiai kiegészítés:
Andorka Rudolf (1997): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Budapest
Aszmann Anna (szerk.)(2003): Iskoláskorú gyerekek egészségmagatartása. Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest
Buda Béla (1995): A személyiségfejlődés és a nevelés Szociálpszichológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Erdélyi István (1988): A televízió a családban. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest
Gabos Erika (1999): (szerk.): A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra. Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete, Budapest
Gerberg, G. (2000): A média rejtett üzenete. Osiris Kiadó - MTA. Kommunikációelméleti Kutatócsoport, Budapest
Gray A. Steiner (1971): Az emberek televíziót néznek. MRT. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest
Greenberg, S. - Kósa Éva (1993): Younk people and their orientation to the mass media. Michigan State University
Horváth-Szabó Katalin - Vigassyné Dezsényi Klára (2001): Az agresszió kezelése. Szociális és Családügyi Minisztérium, Budapest
Józsa Péter (1974): Társadalmi kommunikáció. Tankönyvkiadó, Budapest
Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor (i.n.): Tömegkommunikáció. A MÚOSZ Bálint György Újságíró Akadémia és a Sajtóház Kft. közös kiadása az USIS támogatásával, Budapest
Király Jenő - Zsilka János (1975): Kommunikációelmélet. Tankönyvkiadó, Budapest
Kósa Éva - Vajda Zsuzsanna (1998): Szemben a képernyővel. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest
Kósa Éva (1993): A gyermekek és a média kapcsolata a szocializáció kontextusában. Kandidátusi értekezés, Budapest
Nagy Andor József (1993): Médiapedagógia. Seneca Kiadó, Pécs
Ogilvy, D. (1997): A reklámról. Park Kiadó, Budapest
Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Rivers W. L. - Mathews C. (1993): Médiaetika. Bagolyvár Kiadó, Budapest
Szecskő Tamás (1994): A tömegkommunikáció társadalmi hatásai. Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába. Oktatáskutató Intézet, Budapest
Terestyéni Tamás (szerk.) (2002): 
  Magyarországi médiumok a közvélemény tükrében.
  ORTT, Budapest
Terestyéni Tamás: Kommunikációs zavarok a mai magyar társadalomban, In.: JEL-KÉP 1996/1.
Varga István (1960): A reklám. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
Zelenay Anna (2001): Választék és kötődés. In.: Kreatív X. évfolyam 12. szám.
  
  Jegyzetek:
  
  http://www.extra.hu/messzejaro/media.html 
  [vissza] 
  
  National Televison Violence Study. Volume 3. (1998) Executive Summary. 5. o. 
  [vissza]  
Készítette:
  Palovits Ildikó
  2006. december 20.