Watzlawick, Paul: Interakcionális nézőpont elmélet
Kiegészítések Nagy István ismertetőjéhez
A tanulás mélységében a felismerések mélysége játszik közre. Paul Watzlawick
a változással kapcsolatban vezette be a meta-szintű, vagy két-hurkos tanulás
modelljét. Igazi változás csak a mélyebben rejlő okok megismerésével és alakításával
érhető el. Egy paradigma keretein belüli változás csak a paradigma fenntartásához,
megerősödéséhez járul hozzá. "Plus ca change - plus c'est la m?me chose",
azaz "minél inkább változik - annál inkább ugyanaz" írja le a paradoxont
Watzlawick. A szervezeti életben gyakran találkozhatunk ilyen látszatváltozásokkal,
helyben járó javításokkal, amelyek csak konzerválják a fennálló rendet, gyakorlatot
és továbbra sem hozzák meg az áhított változást, mert nem érintik a mélyebben
rejlő okokat, viszonyokat.
Ez a megközelítés egy (problémás) család esetén is alkalmazható.
Németh Mihály
2007. január 5.