Észrevételek Körtesi Gyopár a
Kunt 
  Ernő: Fotóantropológia. Fényképezés és kultúrakutatás
  Miskolc-Budapest, 1995, 
  Árkádiusz Kiadó. 116 oldal.
című recenziójára
  Kunt Ernő (e néven ifjabb, 
  1948 - 1994) a miskolci kulturális antropológus képzés életre hívója és a vizuális 
  antropológiának nevezett diszciplína egyik legkiválóbb művelője volt Magyarországon. 
  E könyve kéziratai felhasználásával posztumusz kiadásban jelent meg egy évvel 
  a szerző halála után. Kunt Ernő sokoldalúan képzett tudós és érzékeny alkotó 
  művész is volt. Magyar nyelv és irodalom tanári, illetve etnográfus-muzeológusi 
  diplomát szerzett, majd vizuális antropológiával és thanatológiával foglalkozott, 
  gyűjtemény- és tudományszervező tevékenysége is jelentős. Apja id. Kunt Ernő 
  ismert festőművész volt, s talán ez az örökség is tetten érhető Kunt fotóművészeti 
  munkásságában. 
  Komplex, érzékeny személyisége tükröződött abban is, ahogyan a kultúrát vizsgálta, 
  és a kultúra kutatásának lehetőségeit elgondolta. Nem véletlen, hogy a miskolci 
  tanszék létrehozásakor nem egyszerűen egy már jól bejáratott, kész módszerekkel 
  rendelkező tudományt akart Magyarországra importálni, hanem egy, a magyar néprajztudományi 
  hagyományokat is figyelembe vevő kutatási és kultúraértelmezési módot kívánt 
  létrehozni. Az általa elgondolt "komplex kultúrakutatás" így lényegében 
  a kulturális antropológia eszméinek inkulturációját jelentette volna. A koncepció 
  körüli vitára itt nincs mód kitérni, hiszen nem tartozik szorosan a tárgyunkhoz, 
  Kunt tudományszemlélete és e szemlélet kiterjedt, s éltető nedveket egymástól 
  egészen távoli földekből felszívó "gyökérzete" azonban igen. 
  Az ismertetőt író kolléga igen körültekintően és lelkiismeretesen dolgozta föl 
  Kunt könyvét. A fentebb említett kierjedt gyökérzet számos ágát pontosan azonosítja, 
  ám talán éppen a rendszer komplexitásával birkózik meg nehezen. Ez leginkább 
  az elméletalkotás céljával, illetve háttérdiszciplínáival, valamint a bevont 
  funkciókkal és szerkezetekkel kapcsolatos részeknél tapasztalható. Az elemzésből 
  ugyanis éppen az nem derül ki igazán, amit a könyv címe jelent. Részletesebben: 
  azon szerzők, elméleti konstrukciók és háttérelemek jó része, melyeket a szerző 
  Kunt munkájából kiemel, egy adott tudományos gondolkodási körhöz tatoznak, legalábbis 
  abból a szempontból, ahogyan a fotográfiák - és általában az állóképek - kultúrakutatásban 
  betöltött szerepét szemlélik. Ezt a pozíciót az ismertetésben is idézett John 
  Collier szemlélteti talán a legjobban. Itt a fotó lényegében az etnográfus verbális 
  eszközkészletének kiterjesztéséül szolgál, egyfajta sajátos jegyzetfüzet. E 
  szemlélet nem tesz lényegi különbséget például az adott kulturális közösség 
  által produkált saját, vagy sajátként definiált és a kutató által készített 
  képek között, s számára az a fontos, amit a kép ábrázol (a képi tartalom). Ezt 
  a fajta fényképhasználati módot fotóetnográfiának (? etnofotográfia!) nevezhetjük. 
  Kunt koncepciójában ez csupán az egyik alternatíva - ráadásul általában az, 
  mellyel szemben határozza meg magát. A fotóantropológia olyan képhasználatra 
  utal, mely finom megkülönböztetéseket tesz a kép alkotói között, a képre annak 
  tárgyi mivoltában is úgy figyel, mint információ hordozó médiumra, s összességében 
  úgy véli, hogy a képek a kultúra egy másik, a verbálistól eltérő szerveződési 
  módját tárják fel. Ez, a fotóetnográfia és fotóantropológia közötti különbségtétel 
  adja véleményem szerint Kunt könyvének kommunikáció-elméleti fontosságát és 
  relevanciáját.
  Végül a könyv tudományos kontextusának vizsgálatakor érdemes legalább az említés 
  erejéig kitérni arra, hogy míg a hazai etnográfiai - néprajzi - antropológiai 
  terminológiában és gondolkodásban lényegében most is sajátos tisztázatlanság 
  uralkodik, addig például a néprajzi múzeumban több olyan kiállítás is született 
  - pl. a "Boldog-képek" - mely határozottan a kunti fotóantropológiai 
  elgondolásokat követte.
Nagy Károly Zsolt
  2007. január 12.