Észrevételek Körtesi Gyopár a
Kunt
Ernő: Fotóantropológia. Fényképezés és kultúrakutatás
Miskolc-Budapest, 1995,
Árkádiusz Kiadó. 116 oldal.
című recenziójára
Kunt Ernő (e néven ifjabb,
1948 - 1994) a miskolci kulturális antropológus képzés életre hívója és a vizuális
antropológiának nevezett diszciplína egyik legkiválóbb művelője volt Magyarországon.
E könyve kéziratai felhasználásával posztumusz kiadásban jelent meg egy évvel
a szerző halála után. Kunt Ernő sokoldalúan képzett tudós és érzékeny alkotó
művész is volt. Magyar nyelv és irodalom tanári, illetve etnográfus-muzeológusi
diplomát szerzett, majd vizuális antropológiával és thanatológiával foglalkozott,
gyűjtemény- és tudományszervező tevékenysége is jelentős. Apja id. Kunt Ernő
ismert festőművész volt, s talán ez az örökség is tetten érhető Kunt fotóművészeti
munkásságában.
Komplex, érzékeny személyisége tükröződött abban is, ahogyan a kultúrát vizsgálta,
és a kultúra kutatásának lehetőségeit elgondolta. Nem véletlen, hogy a miskolci
tanszék létrehozásakor nem egyszerűen egy már jól bejáratott, kész módszerekkel
rendelkező tudományt akart Magyarországra importálni, hanem egy, a magyar néprajztudományi
hagyományokat is figyelembe vevő kutatási és kultúraértelmezési módot kívánt
létrehozni. Az általa elgondolt "komplex kultúrakutatás" így lényegében
a kulturális antropológia eszméinek inkulturációját jelentette volna. A koncepció
körüli vitára itt nincs mód kitérni, hiszen nem tartozik szorosan a tárgyunkhoz,
Kunt tudományszemlélete és e szemlélet kiterjedt, s éltető nedveket egymástól
egészen távoli földekből felszívó "gyökérzete" azonban igen.
Az ismertetőt író kolléga igen körültekintően és lelkiismeretesen dolgozta föl
Kunt könyvét. A fentebb említett kierjedt gyökérzet számos ágát pontosan azonosítja,
ám talán éppen a rendszer komplexitásával birkózik meg nehezen. Ez leginkább
az elméletalkotás céljával, illetve háttérdiszciplínáival, valamint a bevont
funkciókkal és szerkezetekkel kapcsolatos részeknél tapasztalható. Az elemzésből
ugyanis éppen az nem derül ki igazán, amit a könyv címe jelent. Részletesebben:
azon szerzők, elméleti konstrukciók és háttérelemek jó része, melyeket a szerző
Kunt munkájából kiemel, egy adott tudományos gondolkodási körhöz tatoznak, legalábbis
abból a szempontból, ahogyan a fotográfiák - és általában az állóképek - kultúrakutatásban
betöltött szerepét szemlélik. Ezt a pozíciót az ismertetésben is idézett John
Collier szemlélteti talán a legjobban. Itt a fotó lényegében az etnográfus verbális
eszközkészletének kiterjesztéséül szolgál, egyfajta sajátos jegyzetfüzet. E
szemlélet nem tesz lényegi különbséget például az adott kulturális közösség
által produkált saját, vagy sajátként definiált és a kutató által készített
képek között, s számára az a fontos, amit a kép ábrázol (a képi tartalom). Ezt
a fajta fényképhasználati módot fotóetnográfiának (? etnofotográfia!) nevezhetjük.
Kunt koncepciójában ez csupán az egyik alternatíva - ráadásul általában az,
mellyel szemben határozza meg magát. A fotóantropológia olyan képhasználatra
utal, mely finom megkülönböztetéseket tesz a kép alkotói között, a képre annak
tárgyi mivoltában is úgy figyel, mint információ hordozó médiumra, s összességében
úgy véli, hogy a képek a kultúra egy másik, a verbálistól eltérő szerveződési
módját tárják fel. Ez, a fotóetnográfia és fotóantropológia közötti különbségtétel
adja véleményem szerint Kunt könyvének kommunikáció-elméleti fontosságát és
relevanciáját.
Végül a könyv tudományos kontextusának vizsgálatakor érdemes legalább az említés
erejéig kitérni arra, hogy míg a hazai etnográfiai - néprajzi - antropológiai
terminológiában és gondolkodásban lényegében most is sajátos tisztázatlanság
uralkodik, addig például a néprajzi múzeumban több olyan kiállítás is született
- pl. a "Boldog-képek" - mely határozottan a kunti fotóantropológiai
elgondolásokat követte.
Nagy Károly Zsolt
2007. január 12.