Észrevételek Munk Veronika a
Pierre Bourdieu: Előadások a televízióról
című recenziójára
A Szerző (Munk Veronika) az elmélet 
  (vagy elméletek?) érvényességi területeként a nyilvánosságot, a médiát (illetőleg 
  a nyilvánosságelméletet és médiaelméletet) jelöli meg. Nem tér ki a nyilvánosságon 
  belül a politikai nyilvánosságra, holott Bourdieu megannyi kritikus észrevétele, 
  míg egyrészről az újságírási mezőt világítja meg, másik oldalról minduntalan 
  a politikai mezőt, illetőleg a kettő kölcsönhatását vonja be a vizsgálatba/ 
  magyarázatba. Már az előszóban, ahol Bourdieu a televízió által okozható károkra 
  és veszélyekre hívja fel a figyelmet, erős hangsúlyt kap a kultúra és demokrácia 
  fogalma. Ez utóbbi pedig, elsősorban politikai fogalom.
  A mű ezzel bevonja színterei közé nem csak a televíziót/médiát - (M.V. ezt jelöli 
  meg egyetlen színtérként), hanem a politikát is. A televíziót, nemcsak mint 
  a valóság konstruálóját, világképünk elsődleges formálóját mutatja be, hanem 
  mint a politikai harcokat meghatározó tényezőt is. Azt mondja, a televízió a 
  politikai hatalmon levők és hatalomra törők kulcsfontosságú eszköze (hiszen 
  elvileg bárki elérhető általa és ez, a tömegbázis megteremtése, elérése a politika 
  központi problémája). Eszköz arra, hogy a politikusok a társadalmat bizonyos 
  törésvonalak mentén felosszák, és hatalmi érdekeik szerint mozgósítsák. Harmadik 
  színterünk, a műben sokszor hivatkozott harmadik mező, a gazdaság.
  E három mező kölcsönhatásában elemzi Bourdieu a televíziót, világít meg olyan 
  jelenségeket, mint láthatatlan politikai-, gazdasági- és öncenzúra.
  Kommunikáció valamennyi mezőben és valamennyi mező között zajlik, erről B. több 
  helyütt is beszél, dinamikákat tár fel, ennek okán célszerű talán a mű értelmezését 
  kiterjeszteni a televízión túlra is. B. maga is ezt teszi, mikor a kötetbe további 
  tanulmányokat emel be. Ezek az első két, televízióról szóló előadáshoz szorosan 
  kapcsolódnak, mint azt címük is mutatja: Az újságírás hatalma, Újságírás és 
  politika, illetőleg egy címében talányos írás, Az olimpiai játékok. 
  Számomra nem világos Munk Veronika értelmezése az elméletalkotásba bevont dinamikák 
  tekintetében. A vázlat itt annyira szűk keresztmetszetét adja a folyamatoknak 
  és hatásmechanizmusoknak, hogy célszerűnek tűnik bővebb kifejtéssel élni.
  A strukturális korrupció esetében M.V. a gazdaságnak, illetőleg gazdaságosságnak 
  való alárendeltséget emeli ki, nem ejt szót az egyének botrányairól, amelyektől 
  visszhangzik a sajtó, de amelyek épp elleplezni hivatottak az egész rendszert 
  átható korrupciót - B. szerint. Ennek persze végső eredménye valóban az, hogy 
  az igazi hírek kiszorulnak a televíziós közlésekből, teret adva a "kis 
  színeseknek" - bulvárnak, manipulatívnak, megtévesztőnek, torznak. 
  Bourdieu megállapításaira abszolút rímel George Gerbner megannyi 
  a televíziót érintő kritikája a műsorokban szereplők életkorát, nemét, etnikai, 
  hovatartozását és szerepeit illetően. Gerbner azt mondja [1], 
  hogy a televízió egy előre elrendezett világot mutat be, erősen eltorzítva a 
  jóság/rosszaság, győztesek/vesztesek, agresszorok/áldozatok arányát. A tévé 
  műsorai épp ezért hamis képzeteket keltenek a családi kapcsolatokról (hűtlenségről), 
  bűnügyekről, életpályákról, az öregedésről és még sorolhatnánk. A kiindulási 
  alap Gerbnernél mutat némi összefonódást a politikával. Kulturális mutatóinak 
  az volt a rendeltetésük, hogy a média társadalmi problémák és politikai 
  döntések szempontjából fontos vonatkozásait megragadják. Kultivációs elemzésében 
  pedig, arra a kérdésre kereste a választ, hogy: Mire tanít a televízió? 
  A láthatatlan cenzúrát fentebb már említettük. E helyütt csak azt emelnénk ki, 
  hogy ez egy hármasságot takar, gazdasági, politikai és újságírói cenzúrát (ebben 
  benne van így mind az anyagi érdek, mind a hatalmi érdek, mind pedig, az újságíró 
  egyéni egzisztenciális érdeke), az autonómia bizonyos fokú feladását. E nélkül 
  nem lehet bekerülni a televízióba. Márpedig az elsődleges cél: észlelés tárgyának 
  lenni, azaz televízióban látva lenni. M.V-nek abban igaza van, hogy 
  mindez - B. szerint is - a szenzációhajhászáshoz és a szenzáció-kényszer miatt 
  egy erősen féken tartott médiumhoz vezet el bennünket.
  Az elméletalkotás (vagyis az előadások megtartásának) célját B. maga abban jelöli 
  meg, hogy instrumentális segítséget akar adni annak megakadályozására, hogy 
  a televízió - ami szerinte a közvetlen demokrácia csodálatos eszköze lehetett 
  volna/ lehetne? - a szimbolikus elnyomás eszközévé váljon. Ezért akarja mind 
  többek számára láthatóvá és érthetővé tenni azokat a rejtett dinamikákat, amik 
  a televízió működési kereteit adják. 
  Az elmélet háttérdiszciplínáira a Szerző nem tér ki. E helyen 
  mi is csak Bordieu szakmai hátterét vennénk górcső alá röviden. Bourdieu filozófusból 
  véletlenül lett szociológus - mondja.[2] Munkássága az etnológiától, 
  az oktatásszociológián, művészet- és nyelvszociológián keresztül az akadémiai 
  tudományos szféráig vezetett el. Közben kisebb-nagyobb tanulmányokat 
  szentelt olyan témáknak, mint: identitás és reprezentáció, habitus, nyelvi profit, 
  a nyelvi csere gazdaságtana, a tudomány osztályozása vagy a totális értelmiségi.[3] 
  
  Az Előadások a televízióról című kötetben elsősorban egy szociológus meglátásai 
  köszönnek vissza. B. főként szociológiai és szociálpszichológiai ismeretekből 
  merít, miközben empirikus tapasztalatait egyfajta mező-elméletbe foglalja.
  A koncipiálásba bevont legfontosabb funkció - meglátásom szerint - a televízió 
  azon szerepe, hogy a közvetlen demokrácia hatékony, manipulációtól mentes eszköze 
  legyen. Részvételt biztosítson minden olyan gondolat, ismeret, esemény, tény 
  vagy adat számára, amely a társadalom számára fontos, hasznos vagy érdekes lehet, 
  illetőleg elősegíti a társadalmi szintű diskurzust. Ezt az ideálképet állítja 
  szembe Bourdieu a jelen televíziójával, amely a valóságot nem bemutatja, hanem 
  konstruálja és dramatizálja. A televízió torz képet állít az alapján, ami az 
  újságírót érdekli. Az újságírót pedig, legfőképp az érdekli, hogy mit ír a többi 
  lap, elvégre olyasmivel kéne előhozakodnia, ami a többi lapban még jelent meg, 
  amit más csatornán még nem adtak le. Mégis, a nagy szenzáció-, 
  újdonságkeresés az újságírói vagy médiamezőben más mezőkkel ellentétben nem 
  kreativitást, hanem konformizmust szül. Omnibus jelenségek sorával találkozunk, 
  miközben nem esik szó azokról a dolgokról, amik valódi jelentőséggel bírnak.[4] 
  
  Jegyzetek:
  
  [1] George 
  Gerbner: A média rejtett üzenete, Osiris Kiadó, Budapest, 2000.
  Ezredvégi beszélgetés Pierre Bourdieu szociológussal, Monory M. András - Tillmann 
  J.A. [vissza]
  
  [2] Szántó F. Isván fordítása, 
  http://www.c3.hu/~bocs/eletharm/ezred/ezred17.htm 
  [vissza] 
  
  
  [3] Pokol Béla: Pierre 
  Bourdieu szellemi fejlődése (tanulmány)1997/03 elektronikus verzió, http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/szocio/bourszel.hun 
  [vissza] 
  
  
  [4] Olyan tények, hírek, 
  amelyeknek nincsen tétje, nem osztják meg az embereket, konszenzus övezi őket, 
  miközben semmi fontosat nem érintenek. [vissza]
   
Kriskó Edina
  2006. december 13.