Észrevételek Munk Veronika a
Pierre Bourdieu: Előadások a televízióról
című recenziójára
A Szerző (Munk Veronika) az elmélet
(vagy elméletek?) érvényességi területeként a nyilvánosságot, a médiát (illetőleg
a nyilvánosságelméletet és médiaelméletet) jelöli meg. Nem tér ki a nyilvánosságon
belül a politikai nyilvánosságra, holott Bourdieu megannyi kritikus észrevétele,
míg egyrészről az újságírási mezőt világítja meg, másik oldalról minduntalan
a politikai mezőt, illetőleg a kettő kölcsönhatását vonja be a vizsgálatba/
magyarázatba. Már az előszóban, ahol Bourdieu a televízió által okozható károkra
és veszélyekre hívja fel a figyelmet, erős hangsúlyt kap a kultúra és demokrácia
fogalma. Ez utóbbi pedig, elsősorban politikai fogalom.
A mű ezzel bevonja színterei közé nem csak a televíziót/médiát - (M.V. ezt jelöli
meg egyetlen színtérként), hanem a politikát is. A televíziót, nemcsak mint
a valóság konstruálóját, világképünk elsődleges formálóját mutatja be, hanem
mint a politikai harcokat meghatározó tényezőt is. Azt mondja, a televízió a
politikai hatalmon levők és hatalomra törők kulcsfontosságú eszköze (hiszen
elvileg bárki elérhető általa és ez, a tömegbázis megteremtése, elérése a politika
központi problémája). Eszköz arra, hogy a politikusok a társadalmat bizonyos
törésvonalak mentén felosszák, és hatalmi érdekeik szerint mozgósítsák. Harmadik
színterünk, a műben sokszor hivatkozott harmadik mező, a gazdaság.
E három mező kölcsönhatásában elemzi Bourdieu a televíziót, világít meg olyan
jelenségeket, mint láthatatlan politikai-, gazdasági- és öncenzúra.
Kommunikáció valamennyi mezőben és valamennyi mező között zajlik, erről B. több
helyütt is beszél, dinamikákat tár fel, ennek okán célszerű talán a mű értelmezését
kiterjeszteni a televízión túlra is. B. maga is ezt teszi, mikor a kötetbe további
tanulmányokat emel be. Ezek az első két, televízióról szóló előadáshoz szorosan
kapcsolódnak, mint azt címük is mutatja: Az újságírás hatalma, Újságírás és
politika, illetőleg egy címében talányos írás, Az olimpiai játékok.
Számomra nem világos Munk Veronika értelmezése az elméletalkotásba bevont dinamikák
tekintetében. A vázlat itt annyira szűk keresztmetszetét adja a folyamatoknak
és hatásmechanizmusoknak, hogy célszerűnek tűnik bővebb kifejtéssel élni.
A strukturális korrupció esetében M.V. a gazdaságnak, illetőleg gazdaságosságnak
való alárendeltséget emeli ki, nem ejt szót az egyének botrányairól, amelyektől
visszhangzik a sajtó, de amelyek épp elleplezni hivatottak az egész rendszert
átható korrupciót - B. szerint. Ennek persze végső eredménye valóban az, hogy
az igazi hírek kiszorulnak a televíziós közlésekből, teret adva a "kis
színeseknek" - bulvárnak, manipulatívnak, megtévesztőnek, torznak.
Bourdieu megállapításaira abszolút rímel George Gerbner megannyi
a televíziót érintő kritikája a műsorokban szereplők életkorát, nemét, etnikai,
hovatartozását és szerepeit illetően. Gerbner azt mondja [1],
hogy a televízió egy előre elrendezett világot mutat be, erősen eltorzítva a
jóság/rosszaság, győztesek/vesztesek, agresszorok/áldozatok arányát. A tévé
műsorai épp ezért hamis képzeteket keltenek a családi kapcsolatokról (hűtlenségről),
bűnügyekről, életpályákról, az öregedésről és még sorolhatnánk. A kiindulási
alap Gerbnernél mutat némi összefonódást a politikával. Kulturális mutatóinak
az volt a rendeltetésük, hogy a média társadalmi problémák és politikai
döntések szempontjából fontos vonatkozásait megragadják. Kultivációs elemzésében
pedig, arra a kérdésre kereste a választ, hogy: Mire tanít a televízió?
A láthatatlan cenzúrát fentebb már említettük. E helyütt csak azt emelnénk ki,
hogy ez egy hármasságot takar, gazdasági, politikai és újságírói cenzúrát (ebben
benne van így mind az anyagi érdek, mind a hatalmi érdek, mind pedig, az újságíró
egyéni egzisztenciális érdeke), az autonómia bizonyos fokú feladását. E nélkül
nem lehet bekerülni a televízióba. Márpedig az elsődleges cél: észlelés tárgyának
lenni, azaz televízióban látva lenni. M.V-nek abban igaza van, hogy
mindez - B. szerint is - a szenzációhajhászáshoz és a szenzáció-kényszer miatt
egy erősen féken tartott médiumhoz vezet el bennünket.
Az elméletalkotás (vagyis az előadások megtartásának) célját B. maga abban jelöli
meg, hogy instrumentális segítséget akar adni annak megakadályozására, hogy
a televízió - ami szerinte a közvetlen demokrácia csodálatos eszköze lehetett
volna/ lehetne? - a szimbolikus elnyomás eszközévé váljon. Ezért akarja mind
többek számára láthatóvá és érthetővé tenni azokat a rejtett dinamikákat, amik
a televízió működési kereteit adják.
Az elmélet háttérdiszciplínáira a Szerző nem tér ki. E helyen
mi is csak Bordieu szakmai hátterét vennénk górcső alá röviden. Bourdieu filozófusból
véletlenül lett szociológus - mondja.[2] Munkássága az etnológiától,
az oktatásszociológián, művészet- és nyelvszociológián keresztül az akadémiai
tudományos szféráig vezetett el. Közben kisebb-nagyobb tanulmányokat
szentelt olyan témáknak, mint: identitás és reprezentáció, habitus, nyelvi profit,
a nyelvi csere gazdaságtana, a tudomány osztályozása vagy a totális értelmiségi.[3]
Az Előadások a televízióról című kötetben elsősorban egy szociológus meglátásai
köszönnek vissza. B. főként szociológiai és szociálpszichológiai ismeretekből
merít, miközben empirikus tapasztalatait egyfajta mező-elméletbe foglalja.
A koncipiálásba bevont legfontosabb funkció - meglátásom szerint - a televízió
azon szerepe, hogy a közvetlen demokrácia hatékony, manipulációtól mentes eszköze
legyen. Részvételt biztosítson minden olyan gondolat, ismeret, esemény, tény
vagy adat számára, amely a társadalom számára fontos, hasznos vagy érdekes lehet,
illetőleg elősegíti a társadalmi szintű diskurzust. Ezt az ideálképet állítja
szembe Bourdieu a jelen televíziójával, amely a valóságot nem bemutatja, hanem
konstruálja és dramatizálja. A televízió torz képet állít az alapján, ami az
újságírót érdekli. Az újságírót pedig, legfőképp az érdekli, hogy mit ír a többi
lap, elvégre olyasmivel kéne előhozakodnia, ami a többi lapban még jelent meg,
amit más csatornán még nem adtak le. Mégis, a nagy szenzáció-,
újdonságkeresés az újságírói vagy médiamezőben más mezőkkel ellentétben nem
kreativitást, hanem konformizmust szül. Omnibus jelenségek sorával találkozunk,
miközben nem esik szó azokról a dolgokról, amik valódi jelentőséggel bírnak.[4]
Jegyzetek:
[1] George
Gerbner: A média rejtett üzenete, Osiris Kiadó, Budapest, 2000.
Ezredvégi beszélgetés Pierre Bourdieu szociológussal, Monory M. András - Tillmann
J.A. [vissza]
[2] Szántó F. Isván fordítása,
http://www.c3.hu/~bocs/eletharm/ezred/ezred17.htm
[vissza]
[3] Pokol Béla: Pierre
Bourdieu szellemi fejlődése (tanulmány)1997/03 elektronikus verzió, http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/szocio/bourszel.hun
[vissza]
[4] Olyan tények, hírek,
amelyeknek nincsen tétje, nem osztják meg az embereket, konszenzus övezi őket,
miközben semmi fontosat nem érintenek. [vissza]
Kriskó Edina
2006. december 13.