"Sűrű
leírás" - Clifford Geertz
Megjegyzések Árendás Zsuzsa és Magyar Vera ismertetőjéhez
Geertz hitvallása, "miszerint az emberi viselkedés szimbolikus cselekvés"
adja a cikkének alapigazságát és kölcsönzi mindvégig kultúrafogalmát. Max Weberrel
vallja, hogy a kultúra lényegében szemiotikai jellegű és hogy "az ember
a jelentések maga szőtte hálójában függő állat". Ez a háló pedig maga a
kultúra. Geertz azt bizonygatja, hogy az antropólógiai etnográfia "nem
törvénykereső kísérleti" hanem "értelmező tudomány". Cikkét több
példával (de lényegében egy marokkói esettanulmánnyal) illusztrálja és megállapítja,
hogy a néprajz a többi társadalomtudománytól megkülönböztető sajátságos adatszerző
módszert alkalmaz. Ezt a terepmunkát nevezi ő "sűrű leírásnak" Gilbert
Ryle nyomán. A néprajzi gyűjtés amit adatként "megfellebbezhetetlen tényként"
kezel - állítja Geertz - az valójában az antropológusnak mint adatközlőnek a
konstrukciója valamiféle eseményről, vagy más emberek konstrukciói más emberekről,
eseményekről stb. Mi soha nem tudhatjuk meg, hogy igazából mi is történt, mert
bármeddig is követjük az esetet logikailag, csakis az értelmezések végtelenségével
találjuk szembe magunkat. "Mindig fennáll a veszély, hogy miközben a kulturális
elemzés az egyre mélyebben levő teknősbékák után nyomoz (egy találó példa a
logikai magyaráztok végtelenségére és elégtelenségére a cikkben), elveszíti
a kapcsolatot az élet szilárd felszínével,...amelyekbe emberek mindig belebonyolódnak".
Geertz számára az etnográfiai leírás nem más, mint egy társadalmi beszédfolyamatnak
az értelmezése, mely azáltal szabadul meg a további esetlegességtől, hogy tanulmányozható
formában rögződik. Egy etnográfusnak nem szabad a struktúrák előre megírt fogalmaival
bíbelődnie és azt mindenáron tanulmányterepére alkalmaznia (noha nem hagyhatja
figyelmen kívül sem), mert mindig "összetett fogalmi struktúrák sokaságával
kerül szembe és ugyanakkor számos struktúra egymásra rétegződik vagy összegabalyodik".
Az antropológiában vég nélküli vitára ad és adott alkalmat az, hogy a kultúra
"szubjektív" vagy "objektív"-ként definiálható-e. Ez a kérdés
Geertz szerint értelmét veszti, ha valóban elfogadjuk, hogy az emberi viselkedés
szimbolikus cselekvés, amely sem a tudat, sem valami lelki állapot szerkezeti
részeként nem tetten érhető. Itt minden összekeveredik, mert a dolgok nem ontológiai
státusukban érdekesek a kutató számára ("szikla vagy álom - mindegyik ehhez
a világhoz tartozik"), hanem hogy mit jelentenek előfordulásukkal, közreműködésükkel.
Wittgensteini fogalommal élve: mit jelentenek "használatukban". Ebből
következik, hogy a néprajz feladata sohasem lehet az elméletgyártás, csupán
a "sűrű leírás" előállítása. Ez három feladatot foglal magában: "értelmező;
a társadalmi beszédfolyamatot értelmezi; a kérdéses értelmezés abból áll, hogy
a beszéd jelentését megpróbáljuk kiszabadítani esetleges körülményeiből, illetve
tanulmányozható formában rögzíteni" (p. 188). Egy antropológia elemzés
által feltárt tények fogalmainak a kezelése sohasem jelenti a valóság logikai
rekonstrukcióját.
Geertz megállapítása, miszerint az antropológus munkája csak a "sűrű leírásig"
juthat el, nem mindenütt talált örömteli fogadtatásra, mert ez sokak számára
az jelentené, hogy bele kell törődni a munka ilyenfajta végességébe, de megállapításai
kijózanítólag hatottak és hatnak sok kultúráról tett kijelentés és megállapítás
definitív voltára.
Készítette: Kovács Lajos,
2007. január 2.