"Sűrű 
  leírás" - Clifford Geertz
Megjegyzések Árendás Zsuzsa és Magyar Vera ismertetőjéhez
  Geertz hitvallása, "miszerint az emberi viselkedés szimbolikus cselekvés" 
  adja a cikkének alapigazságát és kölcsönzi mindvégig kultúrafogalmát. Max Weberrel 
  vallja, hogy a kultúra lényegében szemiotikai jellegű és hogy "az ember 
  a jelentések maga szőtte hálójában függő állat". Ez a háló pedig maga a 
  kultúra. Geertz azt bizonygatja, hogy az antropólógiai etnográfia "nem 
  törvénykereső kísérleti" hanem "értelmező tudomány". Cikkét több 
  példával (de lényegében egy marokkói esettanulmánnyal) illusztrálja és megállapítja, 
  hogy a néprajz a többi társadalomtudománytól megkülönböztető sajátságos adatszerző 
  módszert alkalmaz. Ezt a terepmunkát nevezi ő "sűrű leírásnak" Gilbert 
  Ryle nyomán. A néprajzi gyűjtés amit adatként "megfellebbezhetetlen tényként" 
  kezel - állítja Geertz - az valójában az antropológusnak mint adatközlőnek a 
  konstrukciója valamiféle eseményről, vagy más emberek konstrukciói más emberekről, 
  eseményekről stb. Mi soha nem tudhatjuk meg, hogy igazából mi is történt, mert 
  bármeddig is követjük az esetet logikailag, csakis az értelmezések végtelenségével 
  találjuk szembe magunkat. "Mindig fennáll a veszély, hogy miközben a kulturális 
  elemzés az egyre mélyebben levő teknősbékák után nyomoz (egy találó példa a 
  logikai magyaráztok végtelenségére és elégtelenségére a cikkben), elveszíti 
  a kapcsolatot az élet szilárd felszínével,...amelyekbe emberek mindig belebonyolódnak". 
  
  Geertz számára az etnográfiai leírás nem más, mint egy társadalmi beszédfolyamatnak 
  az értelmezése, mely azáltal szabadul meg a további esetlegességtől, hogy tanulmányozható 
  formában rögződik. Egy etnográfusnak nem szabad a struktúrák előre megírt fogalmaival 
  bíbelődnie és azt mindenáron tanulmányterepére alkalmaznia (noha nem hagyhatja 
  figyelmen kívül sem), mert mindig "összetett fogalmi struktúrák sokaságával 
  kerül szembe és ugyanakkor számos struktúra egymásra rétegződik vagy összegabalyodik". 
  
  Az antropológiában vég nélküli vitára ad és adott alkalmat az, hogy a kultúra 
  "szubjektív" vagy "objektív"-ként definiálható-e. Ez a kérdés 
  Geertz szerint értelmét veszti, ha valóban elfogadjuk, hogy az emberi viselkedés 
  szimbolikus cselekvés, amely sem a tudat, sem valami lelki állapot szerkezeti 
  részeként nem tetten érhető. Itt minden összekeveredik, mert a dolgok nem ontológiai 
  státusukban érdekesek a kutató számára ("szikla vagy álom - mindegyik ehhez 
  a világhoz tartozik"), hanem hogy mit jelentenek előfordulásukkal, közreműködésükkel. 
  Wittgensteini fogalommal élve: mit jelentenek "használatukban". Ebből 
  következik, hogy a néprajz feladata sohasem lehet az elméletgyártás, csupán 
  a "sűrű leírás" előállítása. Ez három feladatot foglal magában: "értelmező; 
  a társadalmi beszédfolyamatot értelmezi; a kérdéses értelmezés abból áll, hogy 
  a beszéd jelentését megpróbáljuk kiszabadítani esetleges körülményeiből, illetve 
  tanulmányozható formában rögzíteni" (p. 188). Egy antropológia elemzés 
  által feltárt tények fogalmainak a kezelése sohasem jelenti a valóság logikai 
  rekonstrukcióját. 
  Geertz megállapítása, miszerint az antropológus munkája csak a "sűrű leírásig" 
  juthat el, nem mindenütt talált örömteli fogadtatásra, mert ez sokak számára 
  az jelentené, hogy bele kell törődni a munka ilyenfajta végességébe, de megállapításai 
  kijózanítólag hatottak és hatnak sok kultúráról tett kijelentés és megállapítás 
  definitív voltára. 
  
  Készítette: Kovács Lajos, 
  2007. január 2.