Ivins, William M. Jr. : A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció
Ford. Lugosi Lugo László,
Enciklopédia Kiadó, 2001 [1952]
Néhány kiegészítés Bota Szidónia, Ivins: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció című összefoglalójához, a technológiai vonatkozásokra figyelemmel
Ivins szerint világviszonylatban azok az országok maradtak le a fejlődésben,
amelyek nem tanulták meg kiaknázni a nyomtatott és képi kommunikáció előnyeit.
A nyugati civilizáció kapcsolódik ahhoz a képességünkhöz, hogy a világnak ezen
a részén pontosan meg tudjuk ismételni a nyomtatott képeket és a képi közlendőket.
A képi megismételhetőség pedig akkor a legjelentőségteljesebb, ha tudományról,
technikáról, általános információközlésről van szó, nem pedig a műalkotások
esetében.
Ivins kiemeli, hogy az Európa történetével
foglalkozó könyvek a nyomtatás feltalálásának mindig nagy jelentőséget tulajdonítanak,
ugyanakkor megfeledkeznek a kép és ábranyomtatás - már korábban felfedezett
- módozatairól. Pedig: a cserélhető betűkkel történő nyomtatás feltalálása csak
egy ismert dolgot (a pontosan megismételhető sorrendben elhelyezett szószimbólumok)
tett gyorsabbá és olcsóbbá - ezzel szemben a képnyomtatás (fametszet, rézkarc
és rézmetszet, litográfia, stb.) új dolgot hívott életre: lehetővé tette, hogy
a képeket a nyomófelület időtartama alatt pontosan meg lehessen ismételni. A
képek pontos megismételhetősége felbecsülhetetlen hatással volt a tudás, gondolkodás,
tudomány és technika válfajaira. Ivins meggyőződése, hogy az írás feltalálása
óta a leglényegesebb találmány a pontosan megismételhető nyomtatott kép volt,
mert képek nélkül alig létezne modern tudomány, technika, régészet vagy etnográfia:
ezek a tudományok a pontosan megismételhető vizuális/képi tények által közvetített
információn alapulnak. A könyv írója megjegyzi, hogy a képek készítésére alkalmas
anyagok (pl. fa, víz, korom, stb.) már ősidőktől fogva rendelkezésre álltak,
tudás és szakértelem is volt, ám ezeket nem mozgósították a pontosan megismételhető
nyomtatott képek előállítására.
A sokszorosító grafikai eljárások három csoportra oszthatók: magas-, mély-,
és síknyomású eljárásokra. A magasnyomás (fametszet, linómetszet) esetében azok
a részek emelkednek ki a nyomófelületből, amelyek a végleges, papíron megjelenő
nyomatot adják. A mélynyomtatás esetében (pl. rézkarc, rézmetszet) a barázdákban
megmaradó festék adja a papíron a grafikát, a síknyomtatáskor (pl. litográfia)
pedig a festék csak azokat a részeket festékezi be, amelyek zsírosak. A sokszorosító
eljárások egyik legrégebbi módszere a fametszés: fametszetek készültek a rézmetszetek
előtt, és mindkettő megelőzte a rézkarcot. 1400-ban még igen kevés nyomtatott
kép létezett Nyugat-Európában. A 15. század közepére mindhárom technológia elterjedt.
Ivins feltételezi, hogy a fametszéshez szükséges szerszámok, anyag és szakértelem
a festők és a kőfaragók műhelyéből került ki, a rézmetszés az arany-ezüstművesekéből,
a rézkarc pedig a fegyverművesekéből kerültek ki. Az első időkben a nyomatot
a dúcról a képet a papírra egyszerű megoldásokkal dörzsölhették át, mivel nyomtatógép
(hengeres sajtó) nem létezett. átdörzsölhették (nyomtatógép / hengeres sajtó
nem létezett). A korabeli egylapos fametszetek és rézmetszetek többsége vallási
tárgyú kép volt.
Ivins a nyomtatott kép fejlődését - mintegy állatorvosi ló - a botanikai kézikönyvek
ábrázolásainak segítségével mutatja be. Emlékezetes példája az ókori görög botanika
kudarca, amely tudomány éppen a pontosan megismételhető képek hiányában nem
fejlődött (igazolva ezzel hipotézisét, miszerint a 15. század elejig - a nyomtatott
képek megjelenéséig - a tudomány fejlődésének oka a pontosan megismételhető
képek hiánya volt). A 15. századból több, korabeli botanikával foglalkozó könyvre
hivatkozik (az Ivins könyv magyar kiadása képek nélkül jelent meg). Ezekre a
könyvekre az volt a jellemző, hogy - amennyiben a festők nem az eredeti növényt
rajzolták le, hanem korábbi képek másolatát készítették el, amelyek ugyancsak
korábbi képek másolatai voltak, akkor - elkerülhetetlenül racionalizálták a
képi beszámolóikat, pl. szimmetrikus, erőteljesen leegyszerűsített ábrát rajzoltak.
Ivins szerint azonban ennek nem a technológia vagy az anyag, hanem a korabeli
gondolkodás volt az oka. Ivins kitér a nyomatok részletességének igényére és
a technikai problémákra, részletezi a fametszet háttérbeszorulásának és a rézkarc
lassú, de biztos előretörésének az okait. A rézkarc azonban igen költséges eljárás
volt (a lemez viszonylag hamar elhasználódott), így a rézmetszet és a rézkarc
- technológia - háttérbe szorult.
Ebben hozott változást Aloys Senefelder teljesen új eljárása, a litográfia -
síknyomtatás, kőnyomat. A litográfiát korlátlan példányszámban, a vonalminőség
romlása nélkül lehet nyomtatni. Mindössze 5 évvel Senefelder felfedezése után
Wedgwood a fény segítségével képet állított elő egy kémiailag kezelt papírlapon:
a megismételhető kép technológiájának történetében soha nem dolgoztak ki két
ilyen életbevágóan fontos technológiát ilyen rövid idő alatt.
A 17-18. században kisszámú kivételtől eltekintve a képek úgy készültek, hogy
egy, esetleg két lépéssel is eltávolodtak címbéli alkotójuk vizuális közlésétől.
A dúcot nem a rajzoló vagy az illusztrátor készítette, hanem a rajzaik másolója.
A művet először lerajzolta a rajzoló, majd azt lemásolta a metsző, aki így nem
az eredeti alapján dolgozott (pl. sokszor így készültek a festmények, szobrok
reprodukciói.) Ez az állapot a Plínius által megfogalmazottakra rímel, és fent
is maradt még a 19. században is. Ebben hozott változást a litográfia, mert
általa a közönség első kézből juthat a képekhez (a festő közvetlenül a kőre
rajzol, a kő alapján készül a nyomat.)
A tizenkilencedik században a nyomtatott kép "felnőttkorába ért".
Nemcsak az összes régi eljárást használta fel, hanem újakat is kitalált - többet,
mint amennyit azelőtt ismert. 1800 és 1901 között több nyomtatott kép készült,
mint 1801 előtt összesen. A század legjelentősebb felfedezése a fotográfia és
a fotográfiai eljárás kidolgozása volt.
Amint a társadalmat elárasztották a nyomtatott képek, a közösség ezekből kívánta
megszerezni a vizuális információ java részét. Az ember fotószerűen kezdett
látni, míg végül az ábrázolás hűségének mértékéül a fotográfia képét fogadta
el. Annyira bízott a fotóban, amennyire korábban egyetlen képre sem volt jellemző.
A fénykép olyan dolgokról is közölt információt, amelyet a saját szemével soha
senki nem látott és nem is fog.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal és háttérdiszciplinái
Művészetörténet, esztétika, filozófia, a technika/nyomdászat fejlődése, fotóművészet,
pszichológia/percepcióelmélet.
Herendy Csilla,
2007. január 11.