Észrevételek Kardos Zoltánnak a
Mark Lilla: A zabolátlan értelem
című recenziójára
Mark Lilla a könyvében arra a kérdésre keresi a választ, hogy a szellem emberét
mi motiválhatja akkor, amikor a hatalmi retorikát önszántából felvállalja. Ha
egy gondolkodó esetében megtörténik már a saját terminológia politikai tintával
való átitatása, van-e és ha igen, mennyire eredményes az ún. független beszédmódhoz
való visszatérés? Egy zsarnoki magatartással megfertőzött nyelv lehet-e újból
hiteles? A szerző által felhozott példák sokfélék, nem egyenlő súlyúak, vannak
köztük vitathatóak, de érzékeltetik az általa felvetett probléma sokoldalúságát
és relevanciáját. A Zoli recenzióját kiegészíteném azzal, hogy név szerint is
jelezném, kikről beszél a szerző. A könyv a Nemzetiszocialista Német Munkáspártba
belépő Martin Heidegger példájával indul, aki utólag azt hozza fel mentségként,
hogy ő tulajdonképpen a nácizmus áldozata lett, mert a nemzetiszocializmusban
rejlő "igazságot" és "nagyságot" a nácik az eszme megvalósítása
során elrontották, és a gyakorlatban így nem az lett belőle, amit az eszme önmagában
igért. A könyv második fejezetében Carl Schmittről, a Kölni Egyetem jogászprofesszoráról
olvashatunk, aki a nácik jogi tanácsadója, elkötelezett szószólója volt, és
bár sok magamentegető visszaemlékezést ír, mégis a halála napjáig elzárkózik
attól, hogy megbánja politikai múltját. Schmitt azt feltételezi az emberi természetről,
hogy eleve benne rejlik egy ellenségeskedési ösztön, ami önmaga és az ellenségei
közötti különbségtevésben gyökerezik, és amivel szervesen együtt jár a konfliktus.
Schmitt a liberalizmussal akar minden áron szembeszállni, azt vallja, hogy még
az ideiglenes diktatúra is hűségesebb a demokrácia eszméjéhez, mint a semlegesség
elveit valló liberalizmus, ami fél radikális döntések meghozatalától. Szerinte
az ellenség is ugyanúgy része az isteni rendnek mint mi (a zsidók a gondviselés
által küldött ellenségként jelennek meg, akiknek ha ellenállunk beteljesítjük
az úr művét), és a háború az isteni igazságszolgáltatás részének tekinthető.
Ő csak taktikai hibának tekintette, hogy támogatta a nácikat, mert bármilyen
hatalom mellé odaállt volna (ezt már a könyv szerzője fűzi hozzá), ami képes
szembeszállni a liberális világi állammal. A következő fejezetben bemutatott
Walter Benjamin esete is jól példázza, hogy a teológia és politika összetalalálkozása
egy messianisztikus gondolkodásra hajlamos elmében milyen torz következményekkel
járhat. Az orosz származású, élete nagy részét Franciaországban leélő Alexandre
Kojeve példája eltér a könyvben előtte és utána bemutatott gondolkodók történeteitől.
Kojeve Leo Strauss egyik könyvéről írt recenziójában fejti ki azt a koncepciót,
ami miatt neki mindenképp ebben a könyvben a helye. Szerinte a modern zsarnokság
elősegítheti a történelem haladását, és hozzájárulhat egy új jövő eljöveteléhez.
A filozófusoknak és a zsarnokoknak azért van szükségük egymásra, mert míg az
egyik meglátja, hogy a jelenben milyen lehetőségek rejtőznek, addig a másiknak
megvan a merészsége, hogy előhívja a történelemből azt, ami a jelenben potencialitásként
benne rejlik. Az ötödik fejezetben bemutatott Michel Foucault fiatalkori
politikaellenes beállítottsága leginkább 1968-tól változik meg, amikor a proletariátus
melletti állásfoglalásával, kiáltványok aláírásával, tüntetésekben való részvételével,
a közakarat önkényes megmutatkozásának dicséretével bizonyítja, hogy hisz abban,
hogy épp születőben van egy új társadalom, ami a régi hatalmon teljességgel
felülkerekedik majd. Szerinte a proletariátus azért harcol, hogy átvegye a hatalmat,
de ez nem zárja ki, hogy adott ponton ő is ugyanolyan diktatórikus lesz, mint
a korábbi hatalmi rendszer. A konkrét politikai állásfoglalással jellemezhető
korábban említett gondolkodóktól viszonylag eltér a könyv utolsó fejezetében
bemutatott Jacques Derrida, a posztmodern kánon egyik klasszikus figurája.
Derrida korábban nem volt hajlandó rá, hogy a dekonstrukció politikai következményeiről
beszéljen, de a halála előtti utolsó években több politikai témájú könyvet is
megjelentetett. A dekonstrukció a logocentrizmus végét hirdető, a metafizikai
hagyományt a filozófiai nyelv elérvénytelenedésével felszámolni akaró törekvései
a filozófiai hagyományt akarják megfosztani magabiztosságától. A nyelv jelölő
szerepének a felszámolása kétségbe vonja a nyugati filozófiai hagyomány összes
politikai elvét és fogalmát. Mark Lilla szerint a Derrida felelőtlensége épp
abban állt, hogy nem számolt azzal, hogy egy aktuális történelmi, társadalmi,
politikai kontextusban morális és politikai következményei vannak annak, amit
mond.
A könyvben az említett hat fejezet után következik az utószó, ami csak bizonyos
fokig teljesíti a könyv olvasása során keltett olvasói elvárásokat. A zsarnoki
hatalommal történő kolaborálásra való megmagyarázhatatlan hajlandóság megfejtéséhez
Mark Lilla Platónt hívja segítségül. Közismert Platónnak a Szürakuszaiba tett
sikertelen látogatása, amikor megpróbálja meggyőzni a fiatal Dionüszioszt arról,
hogy ha filozófusként kormányozna milyen mértékben eredményesebbé válthatna
a vezetése. De Dionüszoszban nincs meg a kellő fegyelem és elhivatottság a filozófussá
váláshoz, inkább marad a saját kényelmes másodrangú-harmadrangú eszméinél, és
azok nevében tevékenykedik.
Mark Lilla szerint a Dionüsziosz-jelenség a teremtéssel egyidős, viszont a harcosan
elkötelezett értelmiségi, a zsarnokságszerető értelmiségi alakja alapvetően
a XX. század jelensége. A szerző először az eszmetörténet felől közelít, Isaiah
Berlinre és Jacob Talmonra hivatkozva, egyrészt a felvilágosodás eszméjét, másrészt
az irracionalitás, a messianisztikus várakozások eluralkodását hozza fel magyarázatként
a politikai hatalomhoz való vonzódásra. Miután ezt a választ az intellektuális
zsarnokkultuszra vonatkozóan nem tartja kielégítőnek, a társadalomtörténet felől
közelítve, a francia felelőtlen politikai elköteleződés és a német szintén felelőtlen
apolitikus magatartást említi annak bizonyítékaként, hogy egyik magatartás sem
tekinthető egyértelműen eredményesnek.
Végül Platón Államjából idézi Szókratészt, aki egyértelműen kimondja,
hogy a filozofikus életnek és a politikának a megtermékenyítő összetalálkozása
lehetetlen. A valódi filozófust az különbözteti meg a zsarnoktól, hogy míg az
előbbi tudja irányítani saját magát és úrrá tud lenni az őrületén, addig az
utóbbi nem tud parancsolni a vágyainak, késztetéseinek. A könyvben felvetett
probléma megvitatásának legérdekesebb részéhez érkeztünk, amikor Mark Lilla
Szókratészt idézi, aki hangsúlyozza, hogy nemcsak uralkodók lehetnek zsarnokok,
hanem oktatók, szónokok, költők, (mai értelmiségiek), akik bár szenvedélyesen
érdeklődnek az elme működése iránt, és függetlennek tekintik magukat, de közben
belső démon űzi őket, és szomjazzák a szeszélyes tömeg egyetértését. Platón
szerint az igazságra való áhítozás kapcsolódik ahhoz a vágyhoz, amivel hozzá
akarunk járulni "az államok és az otthonok belső rendjének igazgatásához",
és ez az a késztetés, amire oda kell figyelni, és amit tudatosítani kell, mert
ellenkező esetben zabolátlan szenvedéllyé válhat, ami felelőtlen akciókat szülhet.
Mark Lilla végül azzal zárja ezt a könyvet, hogy Szürakuszai csábítása valóban
csábítás. A zsarnokságra való hajlandóságot az emberi természet szerves velejárójának
tekinti, és arra szólít fel, hogy mindannyian csak saját magunkban, saját magunk
számára tudjuk legyőzni a zsarnokságot.
Bota Szidónia
2007. február 12.