Észrevételek Kardos Zoltánnak a

Zygmunt Bauman: A modernitás és a holokauszt

című recenziójára


Zygmunt Bauman a könyvében a hagyományos holokauszt-megközelítésektől részben eltér azáltal, hogy azt emeli ki, mi mindent mond el a holokauszt a modern társadalmunkról. A Zoli recenzióját leginkább ennek az előbbi gondolatnak a részletesebb kifejtésével egészíteném ki. Bauman szerint azok a tényezők, feltételek, amelyek lehetővé tették, hogy a holokauszt megtörténhessen önmagukban mind "normálisnak" tekinthetőek, és mostanra sem tűntek el igazán a társadalomból, az életünkből, a világunkból. A szerző a zsidók megsemmisítését a modernitásra jellemző tökéletes világteremtési törekvés szerves velejárójának tekinti. A modern állam, legnagyobb erkölcsi és etikai hatalomként bármit megtehet a hatalma alatt állókkal, kellő retorikával még a népirtás is képviselheti a modernség (igaz leggátlástalanabb) szellemét, ha a rendezettség és a szabályozottság nevében történik. A Bauman olvasatában a népirtás megtörténése nem a gépezet működési zavarát jelenti, hanem épp azt szemlélteti, hogy mire képes a modernitás racionalizáló, tervező hajlama, ha nincs, ami ellenőrízze, és ha a modernség alappillérei (a tudomány, az egyház, a civilizált társadalom) mind csődöt mondanak. A náci hatalom az erőszakot politikai racionalitássá, technikai feladattá változtatja. A megsemmisítést célzó munkát hierarchikusan és funkcionálisan úgy osztja le, hogy a tömeggyilkosságokat gyakorlatilag végrehajtó emberek elsősorban a technikai eredményességre és nem az erkölcsi szempontokra figyelnek. Abban, hogy mindez megtörténhessen fontos szerepet játszik az engedelmesség, a holokauszt épp a rend, a törvényeknek való engedelmeskedés kitűnő példájává válik.
A nácik a zsidókat kezdetben pszichikailag, majd fizikailag is elszigetelik, végül a meghalni vagy túlélni-játszma méltatlan helyzetébe kényszerítik őket, ahol a túlélést igérő racionális döntések sorozatával egyre inkább a halál közelébe kerülnek. Bauman sokszor kiemeli, hogy a holokauszt egyik leghátborzongatóbb, de ugyanakkor legfigyelemreméltóbb abszurduma az, ahogyan az értelem, a racionális döntés öngyilkos fegyverré válik. Az elnyomók az áldozatokkal elhitetik azt, hogy van mit menteniük és hogy magatartásukkal, döntéseikkel növelhetik a túlélési esélyeiket. De az áldozatok minden egyes a túlélést célzó racionális döntésükkel, és ezekre alapozott engedelmességükkel tulajdonképpen saját magukat küldik a halálba.
Bauman szerint a holokausztnak ma az a tanulsága a fontos, ami az emberiség egészére, holokauszt-elkövetőkre, áldozatokra, passzív szemlélőkre és aktív megmentőkre egyaránt érvényes. A legtöbb ember, ha olyan helyzetbe kerül, amikor nincs igazán jó választás, akkor inkább hajlamos arra, hogy a racionális önérdeket, az önfenntartást és az életösztönt helyezze előtérbe az erkölcsi kötelezettség helyett. Inkább azt cselekszi, amivel a saját életét mentheti meg, és nem azt, amit az erkölcsi hitvallása diktál. Ez csak figyelmeztetés, nem itélkezés a Bauman részéről. De a könyvet végül azzal zárja, hogy az talán reményként értelmezhető, hogy vannak viszont olyan emberek is, akik ebben a helyzetben mégiscsak az erkölcs nevében döntenek és cselekszenek.

 

Bota Szidónia
2007. január 14.

 


[vissza a lap tetejére]