Jaromir Janousek: Társadalmi kommunikáció
Szerzők/elméletek vizsgálatának szempontjai
Az adott kommunikáció-elmélet
(elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalmi kommunikáció elmélete - Janousek meghatározása szerint a kommunikáció
specifikus szociálpszichológiai elmélete
Az elmélet érvényességi területe
Janousek a kölcsönös érintkezés specifikus formájával, a kommunikációval, azaz
megfogalmazása szerint a jelentések közlésével foglalkozik. A kölcsönös érintkezés
pszichikai mozzanatából kiindulva a személyközi, a csoport és a tömegkommunikáció
szociálpszichológiai vizsgálatán keresztül tárgyalja a társadalmi struktúrákat
és a társadalmi kommunikáció jelenségeit. Janousek a társadalmi kommunikáció
általános elméletére összpontosít, abból indul ki, hogy jellemző vonásai a szándékoltság
és a nyelvhasználat.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció, melyhez szervesen kapcsolódik a személyközi, csoport
és tömegkommunikáció, illetve az interakció fogalma is
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó, ugyanakkor számos leíró részt is tartalmaz, melyekből
következtetéseket von le.
A koncipiálásba bevont funkciók
Jelentésstruktúra, motiváció, szerepek cseréje, szükséglet, anticipáció és pszichikai
funkciók. A szónak mint szövegalkotó folyamatnak a funkcióját vizsgálva Janousek
azt állítja, hogy a folyamatban a szó eszköz funkciót kap. A pszichikum szabályozó
funkciója úgy valósul meg, hogy az anticipált képet illetve tervet összehasonlítja
a megismert valósággal, illetve a gyakorlati megvalósulás állapotával.
A szerepcsere funkciója a kommunikáció fenntartása. Csupán az emberre jellemző
nyelvi kommunikáció képes az átkapcsolást egészen a kölcsönös szerepcseréig
vinni.
Míg két személy esetében a szerepcsere könnyebben megvalósul, csoporton belül
ez a szerepek strukturáltsága miatt sokszor meghiúsul, míg a tömegkommunikációban
szinte elképzelhetetlen. Ennek okán, a tömegkommunikáció szintjén ha egyáltalán
van visszacsatolás, az kívül marad a közlési folyamat lényegén.
A motiváció típusai: 1, egoizmus (az egyén szükséglete kielégítése érdekében
kommunikál) 2, altruizmus (a kommunikáció a partnert segíti a szükséglet kielégítésben)
3, kollektivista (a kommunikáció a saját, a partner és a csoport szükségletének
kielégítése érdekében történik) 4, "l'art pour 'art" típusú motiváció
(a kommunikálás szükséglete)
A szükséglet tehát mindig jelen van az embernél mint a kommunikáció kezdeményezőjénél.
Janousek végső megállapítása szerint a kommunikáció meghatározó motívuma a kölcsönös
megértésben és értelmezésben betöltött funkciója.
A koncipiálásba bevont színterek
A kölcsönös érintkezés, a személyek közötti, a csoport és a tömegkommunikáció
színterei.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Társadalmi és csoport struktúrák, a társadalomban és csoporton belüli dinamikák,
illetve az interperszonális kommunikációt átható szerepek, érintkezések és interakciók.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Janousek összefoglalja, illetve szociálpszichológiai elemzésnek veti alá a kölcsönös
érintkezésre, a személyközi, csoport és tömegkommunikációra, a társas érintkezés
különböző megnyilvánulásaira vonatkozó elméleteket, megközelítéseket és kutatásokat.
A szerző a már meglévő és elfogadott elméleteket alapul véve alakítja ki álláspontját.
Megállapítja, hogy az általános kommunikációs folyamat általa alkalmazott szociálpszichológiai
elemzésének végkövetkeztetése szerint a kommunikáció az emberek kölcsönös egyetértésének
és megértésének folyamata.
Az elmélet-alkotás célja
A tárgykört érintő elméletek szintézisének bemutatása, a társadalmi kommunikáció
szociálpszichológiai elemzésen alapuló megközelítése.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A kölcsönös érintkezés színterei, csoportok, tömegmédiumok.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Kommunikációelmélet
Pszichológia
Szociálpszichológia
Nyelvtudomány
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
McLuhan, M.: Understanding Media: the Extensions of Man. Signet Books, New York, 1964
Mead, G.H.: Mind, Self and Society. The University of Chicago Press, Chicago, 1934
Fromm, E.: The fear of Freedom. 1942. 2. kiad. Kegen Paul, London, 1945
Katz, E. - Lazarsfeld, P.F.: Personal Influence. Wien, 1962
Newcomb, T.: - Turner,R.H. Converse, P.E.: Social Psychology. The Study of Human Interaction. Holt, Rinehart és Winston, New York, 1965
Skinner, B.F.: Verbal Behavior. Appleton-Century-Crofts, New York, 1957
Osgood, Ch.E.: Psycholinguistics. McGraw-Hill, New York, 1963
Shaw, M.E.: Communication Networks. Vö. Advances in Experimental Social Psychology. I. köt. Academic Press, New York, 1962. 111-146. o.
A szociálpszichológiai nézőpont alapjai
Janousek a kölcsönös érintkezés
specifikus formájával, a kommunikációval foglalkozik, a kommunikációt szociálpszichológiai
elemzésen keresztül tárgyalja.
Feltételezi, hogy a meghatározott társadalmi körülmények között élő emberek
lelki élete és az ennek megfelelő társadalmi tevékenység nem csak az emberek
világról kialakított képzeteinek helyessége, vagy a társadalmi normáktól függ.
Az objektív valóság determináló hatása a szubjektumra a szubjektum saját tevékenységén
keresztül érvényesül. A pszichikum ezen tevékenység során nem csupán megnyilvánul,
hanem alakul is. Az emberek tevékenységük során olyan életkörülményeket alakítanak
ki, melyek determinálják megismerésük, önmegvalósításuk mértékét. Így a pszichikumot
egy adott időszakban a determináltság és a tevékenység közötti feszültség is
meghatározza.
Az ember tevékenységét társadalmi viszonyok keretei között fejti ki, melyek
a kölcsönös érintkezés eleven folyamataként is értelmezhetőek és összefüggésben
állnak a világban aktívan mozgó szubjektummal.
Kommunikáció és interakció
A kommunikáció közvetítettsége kapcsán
Janousek kiemeli: A közvetítettség adja a kulcsot a kommunikáció és az interakció
belső összefüggésének feltárásához. Ha azt nézzük, hogy mi közvetíti a jelentés
közlését akkor a kommunikációról beszélünk, ha azt, hogy a jelekkel kifejezett
jelentés maga mit közvetít, akkor az interakcióról.
A kommunikáció - az információk közlése és vétele az emberek társadalmi viselkedése
és társadalmi kapcsolatai során - belső összefüggésben van az interakcióval
az emberek kölcsönös egymásra hatásával.
A kölcsönös érintkezés mozzanataiba tartozik az interakció (kölcsönhatás) és
a kölcsönös közlés (kommunikáció). Ezek során az ember túllép egyéni tevékenységi
körén ezzel pedig akarva, akaratlan, közvetve vagy közvetlenül beavatkozik a
társadalmi folyamatokba.
Ugyanakkor a kölcsönös érintkezés közvetítő láncszemeken, a beszéden, mimikán,
mozdulatokon keresztül valósul meg. Ezen láncszemek segítségével létrejöhet,
de nem szükségszerűen a pszichikus érintkezés, legyen az kölcsönös megismerés,
befolyásolás, megérzés vagy átérzés.
A Kommunikáció és interakció szociálpszichológiai nézőpontjai
A jelenkori értelmezések a kommunikációt a társadalmi interakcióval kapcsolják össze. Ennek megfelelően a kommunikáció lehet az interakció egyik neme, illetve a kommunikáció és interakció lehetnek egyazon folyamat különböző aspektusai.
Kölcsönösség vizsgálata
Minél inkább képes valaki arra,
hogy a saját viselkedését és társadalmi helyzetét más szemüvegén át nézze, annál
jobban illeszkedik a társadalmi kapcsolatokba s lesz hatékonyabb a társadalmi
interakció.
Mead szerint a kommunikáció a szervezetek közös tevékenysége során létrejövő
interakciója alapján alakul ki, a kommunikáció tehát feltételezi az interakciót.
A kommunikáció egzisztencialista értelmezésében Jasper szerint a másik ember
attitűdjének elsajátítása helyét a kölcsönös megnyilatkozás veszi át. Az egzisztenciális
kommunikáció ezért nem redukálható a kölcsönös közlésre.
Piaget a gyerekek társadalmi beilleszkedése kapcsán a kényszert és az együttműködés
mozzanatát különbözteti meg és vizsgálja kommunikációs szempontból. Az mondja,
hogy a kényszer egyoldalú az együttműködés viszont kölcsönös. Az együttműködésben
a szubjektumok kölcsönös kompenzáló tevékenysége vezet egyensúlyhoz, ami egyenlő
mértékű kölcsönös tevékenységre utal.
Kommunikáció meghatározások
C.I. Hovland szerint a kommunikáció olyan folyamat, melyben a kommunikátor ingereket továbbít (rendszerint verbális szimbólumokat használva), hogy a címzettek viselkedését módosítsa. RJ. Reusch és G. Bateson minden olyan folyamatot kommunikációnak hív, melyben az emberek kölcsönösen befolyásolják egymást. Schramm a latin "communis" szóból következtet, azt mondja, hogy a kommunikáció során valakivel való közösségre törekszünk. Morris úgy véli, hogy a kommunikáció jelek használata közös szignifikáció elérése érdekében.
A legtöbb meghatározás a kommunikáció
interakciótól való elkülönülésének sajátosságát a közvetítő láncszemek alkalmazásában
látja. Ez a legszembetűnőbben a jelekkel és jelentésekkel közvetített kommunikációnál
látható.
Janousek azt mondja, hogy a jelnek operatív szerepe van a megismerési struktúrák
aktivizálásában és ezek megnyilvánulásában a kommunikáció során, így a kommunikáció
nem nélkülözheti a jel aktivizáló szerepét.
Személyek közötti kommunikáció
A jelentésstruktúra, a motiváció,
a szerepek cseréje és az anticipáció kérdése határozza meg a személyek közötti
kommunikáció folyamatát. A befogadó és közlő szerepcseréjével nem egyszerűen
a másik ember szerepének átvétele történik meg, hanem a korábbi szerep megváltozásáról
és a másik ember szerepének önmagunkba fordításáról van szó.
A jelentésstruktúra az a dolog, amit, ahogyan Garnier megfogalmazta, a hallgató
a beszélő szándéka szerint kivesz a közlésből. Ennek kapcsán a következő változókat
kell figyelembe venni: a beszélő szándéka, a közlés beszélő szerinti értelme,
a közlés tárgyi tartalma, a közlés befogadó szerinti értelme és a befogadóra
gyakorolt hatása. Janousek a kommunikáció jelentésösszetevői elemzésének kiindulópontjaként
az emberek közötti viselkedést tekinti. Szerinte a jel és a jelölt dolgot a
szubjektum emeli ki a kauzális összekapcsoltságból. A jelet a jelölt tárggyal
a szubjektum, az ember hozza kapcsolatba.
A viselkedésből, tevékenységből kiindulva a jelek használatának hármas viszonyát
különböztethetjük meg: 1, az objektumhoz fűződő viszonyt, 2, a jelet alkalmazó
szubjektumhoz és 3, az ezzel kommunikációban és kölcsönhatásban álló másik szubjektumhoz
való viszonyt.
A nyelvi kommunikáció társadalmi természetére jellemző az adó és vevő szerepének
felcserélhetősége.
A tematikus közlés szintjén az interakciós tényezőktől elvonatkoztatva a hallgató
tevékenységének pszichológiai mechanizmusát mint a beszélő tevékenységének tükörképét
foghatjuk fel. A beszélő szándéka itt az információ átadás az anticipáció, pedig
arra szorítkozik, hogy anticipálja a közölt dolog mértékét a partnernél. A hallgató
igénye az információ és anticipáció kérdésében ehhez hasonló. A közlés kódolása
a beszélő részéről megfelel a hallgató kódfejtésével, a tárgyra vonatkozó kezdeti
ismeretei pedig, a hallgató ugyanezen tárgyra vonatkozó végső ismereteire, majd
a kör a visszacsatolással zárul le.
A személyek közötti kommunikáció azonban egyidejűleg interakció is. A közlésre
irányuló szándék mellett ugyanis olyan szándék érvényesül, hogy a kommunikáció
révén valamilyen szükségletet is kielégítsünk. Janousek rámutat arra, hogy a
jelentés tárgyi (tartalmi) és a szándékolt (intencionális) mozzanatra polarizálódik.
A tárgyi mozzanatot a konnotáció (az általános eszmébe foglalt jelentések, gondolatok
összessége) és a denotáció (jelentés, értelem) problémáján keresztül vizsgálja.
Az embernél mint a kommunikáció kezdeményezőjénél a motiváció több típusát különböztetjük
meg. Ezek az egoizmus (a szükséglet kielégítés érdekében kommunikálás) az altruizmus
(a kommunikáció a partnert segíti a szükséglet kielégítésben) a kollektivista
típus (a saját, partnerünk és a csoport szükségletét kielégítse érdekében történő
kommunikáció) és végül a "l'art pour 'art" típusú motiváció (a kommunikálás
szükséglete).
A kommunikáció során az új ismeretek disszonanciát hozhatnak létre a meglevőkkel.
Ezért az ember igyekszik olyanokkal kommunikálni, akik egyetértenek vele, vagy
megpróbálja őket befolyásolni h egyetértsenek vele. Az ember a kommunikációban
a disszonancia foka szerint törekszik egyetértő vagy egyet nem értő partnerek
megtalálására. A disszonancia tehát a kommunikáció tartalmát és irányát is befolyásolja
A kommunikáció és a társadalmi struktúra
A társadalmi rendszer nem az egyének,
hanem azok viszonyainak összessége. Az egyének viszonyai önállósulnak és társadalmi
típusként jelennek meg - Fromm társadalmi jellemen olyan vonásokat ért melyek
egy csoport közös sajátjai.
Az egyén számos szerepen keresztül illeszkedik a társadalmi struktúrába, melyeket
felváltva működtet. Ezen szerepcserék nélkül nem kapcsolódhat be az ember a
társadalmi rendszerbe. A kommunikáció máshogy zajlik le azokban a társadalmi
struktúrákban, melyek engedik a kölcsönös érintkezést és azokban, ahol ez csak
közvetítések útján, azaz a csoport és a tömegkommunikáción keresztül valósulhat
meg.
Csoportkommunikáció
A kommunikáció és a társadalmi struktúra
összefüggéseit a csoportstruktúrákon keresztül vizsgálva Janousek rámutat arra,
hogy a kommunikáció szorosan összefügg a csoport összetartozásával. A csoportos
mozzanat a kommunikáció lényegéhez tartozik, mely a jelentések közös voltából
ered - a kommunikáció közös jelentéseket tételez fel és közös jelentéseket eredményez.
Mead ezt diszkurzív univerzumnak hívja, mely a közös vagy társadalmi jelentések
rendszere. E szerint a gesztusoknak, szimbólumoknak azonos vagy közös jelentése
van a csoporton belül.
A jelentések közös volta sokféle struktúrában jelentkezhet. Alapjai a különböző
kommunikációs hálózatok és modellek.
Janousek felfogása szerint a közös tevékenység során a különböző tagok különböző
mértékbe teszik magukévá a csoport kommunikációs struktúráját.
Flament kutatásaira hivatkozva kiemeli a szubjektum szerepét a kommunikációs
hálózatok működésében. E szerint a kommunikációs hálózat az emberek közötti
interakció folyamatában az egyik közvetítő tényező.
A csoportstruktúrához kötött társadalmi szerepek felcserélhetősége kötöttebb
a hallgató/beszélő viszonynál, a kommunikáció folyamatát a csoporthierarchia
és az ebből adódó szerepek mégis befolyásolják. Minél jobban anticipálja a beszélő
a partner társadalmi szerepét annál jobban valósul meg a kommunikáció.
Tömegkommunikáció
A tömegkommunikációs eszközök használata
a tömegkommunikáció specifikus vonása, mégis a tömegkommunikáció alapvető eszköze
a közvetítő szerepben lévő ember.
A tömegkommunikációban megváltozik a társadalmi struktúra szerepe és a közvetítettség
típusa. Bár a tömegkommunikáció is leírható a kommunikációs alapsémával: közlő,
közlemény 1, tartalmi 2, fogalmi oldalról és a befogadó, illetve tovább bontva,
ahogyan az a kommunikáció korábbi típusaira is jellemző volt: a közlő szándékára,
a közlemény közlő általi értelmére, a közlemény tárgyi értelmére, a befogadóra
irányuló értelmére és a befogadóra gyakorolt hatására, azonban míg a személyek
közötti és a csoportkommunikációban egyének érintkeznek struktúrák (szerepek,
normák, pozíciók) útján a tömegkommunikációban társadalmi struktúrák (szervezetek
stb.) érintkeznek konkrét egyének közvetítésével. A tömegkommunikáció specifikumához
tartozik a térbeli és időbeli kapcsolat hiánya.
A közlő egy halmazhoz (akár üres halmazhoz) fordul, nem kerül sor szerepcserére,
a közlő/befogadó szerepe állandó, a közlés egyirányú, ha mégis van visszacsatolás,
az kívül marad a közlési folyamat lényegén.
A tömegkommunikáció tehát az egyének közvetítésével megvalósuló információ mozgása
az egyes társadalmi struktúrák között, amelyben a közlemény adója tartósan a
beszélő szerepét veszi fel a befogadók halmazához képest, akik időben és térben
távol vannak tőle.
A befogadó ugyanakkor nem cserélhet szerepet a beszélővel, de a további befogadók
viszonyában véleményformáló lehet. Ez a kommunikáció kétlépcsős terjedésének
elve (two-step-flow of communication).
A beszélő nem választhatja meg a közlemény tárgyát, a kommunikációs aktus létrejön
a befogadó jelenléte nélkül is. Ez fokozott anticipációt igényel a közlőtől.
A közönségre vonatkozó nem adekvát elképzelés, vagy a meglévő normák hibás érzékelése
miatt azonban létrejöhet a bumeránghatás, amikor a hatás ellentétes a közlő
szándékával.
Knapp Ádám,
2007. január 11.