Hammer Ferenc: A közbeszéd és társadalmi igazságosság
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
reprezentációkutatás: szegénység, társadalmi kirekesztettség, "szociális
szenvedés" a nyilvános térben
Az elmélet érvényességi területe
mindennapi és közbeszéddiskurzusok, társadalompolitika, média
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
"Az igazságosság mibenléte "megtárgyalásának" meghatározott módja
egy adott társadalomban (valamiféle meta-médiaeffektusként) az mely meghatározza
- azaz eldönti és performatív beszédaktusként meg is valósítja - hogy az illető
társadalomvagy kultúra mennyire tekinthető igazságosnak" - írja a szerző
(Hammer: 13. oldal). A vizsgált műsort a társadalmi jelentésalkotó folyamat
részeként kezeli, ami konkrét összefüggésben áll a társadalmi igazságosság gyakorlataival,
a szerző szerint a műsor maga is hozzájárul a társadalom kettészakadásához azzal,
hogy a szenvedés övezte, helyzetükért kizárólag magukat okolható számkivetettek
csoportjára, és az életüket eredményeik alapján meghatározott komfortban élő
többiekre osztva ábrázolja.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó: : a riportok elemzésén kívül a hazai bulvárforradalom jellegzetességei
mellett a Fókusz történetére, fogadtatására, műfaji jellegzetességeire is kitér,
illetve tárgyalja a társadalmi szövevényt, amelyben ez a kulturális termék létrejött
és működik.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A brit kultúrakutatás revizionista iskolájának módszertanát követve vizsgálja
a kulturális termék jelentéstartományait a szöveg, a produkció, a recepció és
a szabályozás egymás kontextusaiban történő elemzése által.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Az elemzés alapja a Fókusz
c. szórakoztató tényműsor (factual entertainment, tabloid tv): A kötetből kiderül,
hogy a mindenkori Fókusz-néző két-háromnaponta találkozik szegényekkel, akiket
a műsor jellemzően nyomorúságos, konfliktusokkal és testi problémákkal terhelt
csoportként ábrázol. A vizsgált riportokban a szereplők megjelenítésének fele
beszéd nélküli történet, az összes megnyilatkozás kétharmada a riporter szájából
hangzik el, azaz a néző nem az érintettől ismeri meg a történetet. A riportok
nem magyaráznak, nincs szó összefüggésekről vagy folyamatokról. A Fókusz szegénye
tehát gyakran néma, de akkor sem szószátyár, ha megszólal: a több mint háromszáz
Fókusz- riportot tartalmazó mintában a leghosszabb riportalanyi megnyilatkozás
is csak 58 szóból áll. A szerző szerint ráadásul a műsor "rátesz két lapáttal
az illető helyzetre", vagyis a valódinál súlyosabbnak mutatja a szereplők
életét, és ezt olyan stílussal teszi, amitől ez a súlyosabb helyzet lesz hihető
és természetes. A szenzációra törekvő műfaj gátat szab annak, hogy megismerjük
az egyes ember valódi helyzetének és a probléma valódi szélesebb, társadalmi,
politikai körülmények közé ágyazott okát.
Az elmélet háttérdiszciplinái
kommunikációelmélet, szociológia, politológia, médiaelmélet, tömegkommunikációelmélet,
társadalomtörténet.
Bibliográfia
Hammer Ferenc: Közbeszéd és társadalmi igazságosság. A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése. Gondolat Kiadó, 2006.
Hammer Ferenc: Közbeszéd és társadalmi
igazságosság, Médiakutató 2004 tavasz.
Online: http://www.mediakutato.hu/cikk/2004_01_tavasz/01_kozbeszed
Hammer Ferenc: Üzenet a képek között,
Médiakutató 2005 tavasz
Online: http://www.mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/06_uzenet_a_kepek
Az összefoglalót készítette: Munk Vera,
2007. január 14.