Jürgen
Habermas: Megismerés és érdek
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokványos megnevezése:
Társadalmi kommunikáció. Ismeretelméleti kérdésekkel és társadalomtudományok
módszerével foglalkozó mű, melynek fő célja - Habermas szerint -, hogy kimutassa,
radikális ismeretelmélet csak társadalomelméletként lehetséges. Teszi mindezt
a megismerés és érdek összefüggésének elemzésével főként a német idealista filozófusok
gondolatain keresztül.
Az elmélet érvényességi területe
Filozófiai ismeretelmélet, filozófiatörténeti áttekintés (német idealizmus),
társadalom-elméletek metodológiája, kommunikáció-kutatás.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció
A koncipiálásba bevont funkciók
Habermas 1968-ban megjelent
műve hatalmas visszhangot és érdeklődést váltott ki szerte a világon. A fordító
(Weiss János), a magyar kiadás végén (kb. 20 oldalon) egy rövid összefoglalást,
könnyen "emészthető" magyarázatokat és kritikát nyújt az olvasó számára,
mindezt kibővítve a későbbi habermasi gondolatokkal, amelyek hol a "Megismerés
és érdek" önkritikájaként jelennek meg, hol eltérő következtetéseket, néha
teljesen más irányt mutatnak.
A Habermas-féle "megismerés és érdek" koncepció, az a társadalomfilozófiai
felfogás, amely a hatalmi értelemben felfogott érdek problémáját összekapcsolja
a megismeréssel, s azt vizsgálja, nem szüremlik-e be szükségszerűen a társadalmi-hatalmi
érdek a megismerésbe, hogy azután a kommunikatív cselekvésben találjon egy közvetlenül
"érdekfüggetlen", az érdekek világából kiemelő felületet (Pléh, 1995).
Minden kutatási folyamatban könnyen leírható összefüggés áll fenn "a logikai-metodológiai
szabályok" és a megismerést vezető érdekek között. Tartalmi elemzéseit
Habermas filozófiatörténetei példákon keresztül bizonyítja. Az első
részben kimutatja, hogy "Hegelnek az ismeretkritika lehetőségére vonatkozó
kritikája közvetlenül előkészíti a marxi filozófiát, melyben az ismeretelmélet
eszméje társadalom-elméletként jelenik meg. A második részben
Comte és Mach elemzésén keresztül a pozitivizmus alapvető kritikáját dolgozza
ki, majd Pierce és Dilthey példájén kimutatja, hogy mind a természet-, mind
a szellemtudományokban bizonyos összefüggések állnak fenn a megismerés és az
érdek között. A harmadik részben pedig Nietzschére és Freudra
támaszkodva kidolgozza az emancipatorikus érdekre vonatkozó koncepcióit."
(pp. 266-267.)
Minden ismeret antropológiailag mélyen gyökereztetett és fejlődéstörténetileg
érdekektől vezérelt. Az empirikus-analitikus tudományokból egy technikai, a
történelmi-hermeneutikai tudományokból egy gyakorlati, és a kritikai irányt
követő tudományokból egy megismerési-érdek (Erkenntnissinteresse) összegző elv
származik. Az első két érdekben az emberi faj túlélésének reprodukciós és társadalmi
nyomásként jelentkező érvénye fejeződik ki. A "teljességi érdek" (Interesse
an Mündigkeit) abban a kritikában jut kifejeződésre, amit a erőszakra összpontosított
kapcsolatrendszer motivál. Erre mutat rá a nyelvi struktúra azon törekvése,
hogy az emberek "általános és erőszakmentes konszenzusra jussanak".
Ezzel a megállapítással Habermas kizárta azokat a dimenziót, amelyek által a
kezdeti kérdésére a választ építette: a fajspecifikus nyelvi kompetencia (gattunspezifische
Sprachkompetenz) egyrészt szükséges de ugyanakkor elégséges feltétel ahhoz,
hogy az emberek észszerűen járjanak el. Ez a megállapítás, mint ezt Habermas
később a "Kommunkatív cselekvés" c. művében kifejti, jelenti a öntudatfilozófia
paradigmájának a végét, mert ezáltal az interszubjektivitás - mely eddig csupán
az ész kipróbált bizonyítási helye volt -, most az ész konstitutív elemeként
jelenik meg. Ebből következik két további kutatási terület Habermas számára:
egy kommunikációs kompetencia rekonstrukciója (egy formálpragmatikai összegzés
rekonstrukciójában); valamint egy evolúció-elméleti összegzés, a történelmi
formák és azok feltételeinek elemzésén keresztül, amelyekben az ésszerűség képességének
a kompetenciája megvalósul. Ez lenne Habermasnak az a törekvése, hogy a kanti
észfogalomnak a procedurális jellegét megőrizze, ugyanakkor ennek a transzcendentális
megalapozási módját mellőzve.
Habermas - mint az fent már említettük - háromféle megismerési-érdekről (Erkenntnissinteresse
vagy Grundinteresse) beszél:
1.) a technikai megismerés-érdek
E fogalom hátterében az instrumentális
cselekvés (marxi fogalom) és cselekvési kompetencia áll. Lényege, hogy olyan
elméleteket fejlesszünk ki, melyek a technikát, (mely által a cselekvés megragadható),
magukban foglalják. Ezeket az empirikus jellegű technikai tudományokat Habermas
az empirikus-analitikus tudományok kifejezéssel jelöli. Ezek a tudományok annyiban
ragadják meg a valóságot, amennyiben az az ő funkcionális körükben érvényesen
feltűnik (p. 241). Ebben a "funkciókörben" (Funktionskreis) faktumok
és azok kapcsolatai érhetők tetten vagy éppenséggel alakulnak ki. Ezek a faktumok,
mint tárgyi valóság, ennek a kutatásnak a tárgya. Ebből a szubjektum teljesen
ki van zárva, akkor is ha elfogadjuk a tényt, hogy sohasem lehetséges tökéletes
objektivitással dolgozni. Ennek a ténynek a tudatában léteznek és működnek az
empirikus-analitikus tudományok és ennek ellenére mindent megtesznek azért,
hogy a legobjektívebb módón közelítsenek tárgyukhoz. Ennek feltétele, hogy a
kutatás tárgya oly mértékben legyen tárgyiasítva, hogy bármikor ellenőrizhető
és mérhető (messbar) lehessen a megfigyelhetőség. A tudományos eljárás ebben
a folyamatban magába foglalja a tudást, az ismeretet és a működést. A cél, hogy
szabályokat és szabályszerűségeket állapítsunk az elmélet-konstrukcióért magáért
és a kritikai felülvizsgálhatóságért egyaránt.
2.) a gyakorlati megismerés-érdek
A gyakorlati (praktische)
megismerés-érdek szempontjából azok a gyakorlati-hermeneutika tudományok jönnek
számításba melyeknek előterében a kommunikáció áll, azaz ezeknek a tudományoknak
a kijelentései (Aussagen). Ezek a hermeneutikai kijelentések a valóságot olyan
interpretáló kijelentések, amelyek egy lehetséges cselekvésorientált egyetértésre
irányulnak. Ezáltal a gyakorlati megismerés-érdekkel egy individuum egy adott
helyen megtanulja pl. a tudást és a kulturális áthagyományozódást. Ezt a tudást
az egyén a saját élethelyzetére alkalmazza.
Az áthagyományozottnak és a valóság interpretálásának az összefüggése teremt
lehetőséget egy individuum számára, hogy magától értődő legyen cselekvésének
orientáltsága. Gyakorlati érdekről, természetesen, csak akkor lehet beszélni,
ha ez a cselekvésorientált magától értetődőség és az interszubjektív megértés
egy csoportos szinten is kifejezésre jut. Vagyis amikor egy "hétköznapi"
nyelvi (umgangsprachliche) kommunikáció úgy jön létre, hogy semmiféle erőltetett
konszenzusnak nem kell születnie ahhoz, hogy a csoport működőképes legyen. Ez
a konszenzus lehet az alapja közös cselekvési normáknak és szabályoknak a csoporton
belül. A hermeneutikai eljárás célja, hogy ezt az interszubjektív megértést
megőrizze. Ha ezt nem sikerül megőrizni, akkor egy közösség túlélésének a feltételei
veszélybe kerülnek és ettől csak az erőszakos egyesítésnek és erőltetett elismerésnek
a lehetősége tarthat össze már egy közösséget.
Összefoglalva: a gyakorlati érdek célja abban áll, hogy a kommunikáció segítségével
egy tárgyi tartalom érthető és elfogadható legyen, (ami mindenki számára értelmes
) és eszerint történjék a cselekvés.
3.) az emancipatorikus megismerés-érdek
Ennek a szemléletnek a középpontjában
nemcsak az ideák, hanem azok összefüggései is állnak, amelyek a kritikai tudományokban
jelennek meg elsősorban és ott kerülnek elemezhető módón felszínre. Ennek a
folyamatnak a módszertani keretét az önreflexió adja. Ez hasonlít a hegeli szintézisre:
az "önmagunkhoz való visszatalálás" által. Az alany eloldja magát
a saját függőségétől, megszabadul lelki konfliktusaitól azáltal, hogy sajátos
megoldásokat keres és valósít meg. Itt a megismerés a megismerésért történik
és a teljességre törekszik. Ebben a folyamatban a reflexió az emancipatorikus
mozgás részeként fogható fel. Az ész azonos az emancipációs mozgással. A
megismerés és érdek az önreflexióban eggyé válik.
A fenti három megismerés-érdek (részben)
visszavezethető a hegeli fenomenológiában megtalálható hármas idea princípiumhoz,
mely szerint ha mindhárom érdek egyszerre van jelen és érvényesül akkor és csak
akkor vagyunk képesek a valóságot teljesen megismerni és megragadni.
Habermas érdek-tanának az az előnye, hogy nemcsak a tudományokra applikálható,
hanem egymástól nagyon eltérő területeken (Bereichen) elgondolhatóak, mert magukba
foglalják az elméletet és gyakorlatot egyaránt. Ez adja a megismerés és érdek
egyetemességét. Sok hasonló elmélet hiánya, hogy csak részterületekre érvényes
vagy csak bizonyos tartalmakra alkalmazható, pl. Hegel lét-kérdése. Habermas
ezzel szemben egy olyan vértezetet ajánl amelyet az olvasónak magának kell tartalommal
kitöltenie. Ebből adódik, hogy (amint Habermas maga is teszi) lehetségessé válik
a társadalom jobb megértése vagy a jobb megértés lehetőségének a megközelítése.
A koncipiálásba bevont színterek
Társadalomelmélet, ismeretelmélet, nyelvfilozófia (főként a freudi pszichoanalízis
kritikája kapcsán).
Az elméletalkotás célja
A szellemtudományok és társadalomtudományok különválasztása után Habermas megpróbál
egy olyan kontextust teremteni amelyben a társadalomtudományok önálló metodológiája
megteremthető. Végigvezet bennünket (Hegeltől Nietzschéig) a német idealizmus
fejlődésén keresztül ennek lehetséges megértésén (kimutatva, hogy az elméleteik
miért voltak zsákutcák, de ugyanakkor miért a maguk idejében a legtöbbet mondóak)
és bebizonyítja, hogy a megismerés elméletei nem korlátozódhatnak a tapasztalati
tudományos ismeretekre csupán.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófiai ismeretelmélet, szociológia, pszichológia
Az elmélet háttérdiszciplinái
Filozófia, (ismeretelmélet, nyelvfilozófia)
Társadalomelméletek
Kommunikációkutatás
Az összefoglalót készítette: Kovács Lajos,
2007. január 2.