Michel
Foucault: A szexualitás története III. Törődés önmagunkkal
Atlantisz Könyvkiadó,
Budapest, 2001
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Foucault utolsó nagy művének harmadik kötete, mely megközelítőleg ugyanannak
az időszaknak a görög és latin szövegeit rendezi szexualitástörténetté,
mint amely időszakban a Káma-szutra létrejön Indiában, ritkán jut tovább, mint
amit az alcímben mond: "törődés önmagunkkal", aminek rejtett premisszája,
hogy a másik a függés okozója.
Az elmélet érvényességi területe
Filozófia. (De tekinthetjük a szerzőt történésznek, pszichológusnak vagy akár
politikusnak is.)
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A dis-cursus (beszéd) szó eredetileg annyit jelent, mint ide-oda futkosni,
ahogyan a szerelmes is teszi: ármánykodik önmaga ellen, beszéde nyelvi rohamokban
jelenik meg. A szexualitás igazgatása: mindebben nem a szigorú tilalom a lényeg,
hanem az az igény, hogy nyilvános diskurzusok segítségével szabályozzák a szexualitást.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró/magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, megfeleltetés, kommentár.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
Amikor Foucault a szexualitás történetét írja, szövegek viszonyát vizsgálja:
"görög" szövegeket, "keresztény" szövegeket, történet pedig
nincs, azaz nem folyamatos. Megpróbálja körülhatárolni egy adott beszédmódhoz
tartozó szövegek csoportját - "görögök" -, mely a különbözés által
áll viszonyba egy másik szövegcsoporttal.
A koncipiálásba bevont színterek
Foucault-t az foglalkoztatta, hogy milyen módon lett a tudás számára probléma
az emberek saját biológiai realitása a 18. században.
A nemiség Foucault értelmezésében részben olyan hatalmi fórum, amely "látszólag
uralkodik rajtunk, lévén olyan titok, amely ott lappang egész lényünk mögött,
egyszerre kápráztatva el bennünket az általa megjelenített hatalommal és az
általa elrejtett jelentéssel". Véleménye szerint a nemiség csupán egyfajta
"eszményi pont", amelyet a szexualitás és annak működése tett szükségessé.
A koncipiálásba bevont dinamikák
"De a kiinduló posztulátum, amelyet szeretnék a legtovább megőrizni, változatlanul
az, hogy a hatalom és a tudás, az igazság és gyönyör mechanizmusai (vagyis azok
a mechanizmusok, amelyek olyannyira különböznek az elnyomástól) korántsem másodlagosak,
korántsem puszta követelmények; és hogy a represszió nem alapvető, s nem is
olyasmi, ami mindent maga alá gyűr."
Foucault a szexualitásra és a testre fordított figyelem 17-19. századi megváltozásából
bontja ki a "hatalom mikrofizikájának", a tudás és a hatalom újféle
egybeszövésének az elméletét, melynek logikáját nem a tiltás és az elnyomás
határozza meg, hanem éppenséggel a produkció, a gondoskodó állami kontroll alatt
tartott, állandó beavatkozási felületet kínáló, egymást a társadalmi élet minden
pontján rendszerbe szorító vágyak sokkal rafináltabb erővonalai.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Foucault irodalom-felfogása:
Nyelvről vallott nézetei áthatották a humán- és társadalomtudományok nagy
részét, mély szkepticizmust keltve az emberi elmének az objektív valóságot megismerő
képessége iránt. Kiindulási pontja a nyelv, és az a végkövetkeztetése, hogy
csakis a nyelven keresztül ismerünk. Így a világ, amelyben élünk, a nyelvben
ismerhető meg: mivel mi is a világ részei vagyunk, mi is a szöveg részévé válunk.
Eric Berne játszmaelmélete:
Eric Berne szerint az ember örök problémája, hogy hogyan strukturálja az ébrenlét
óráit annak érdekében, hogy megszabaduljon az unalomtól. Erre a társas kapcsolatok
szintjén több módszer is adódik, mint amilyenek a rituálék, az időtöltések,
a játszmák, az intimitás vagy a tevékenység. Ez utóbbi
mintául szolgálhat a másik négy bármelyikéhez, az első három pedig az átélt
intimitás valamiféle pótléka.
Peter Brownt Foucault-nak a szexualitás történetével kapcsolatos kérdésfeltevése
ihlette nagyszabású monográfia megírására. Azt elemezi, hogy hogyan formálódott
ötszáz éven át a késő antik kereszténység viszonya a szexualitáshoz.
Az elmélet-alkotás célja
A szexualitás története című Foucault-sorozat, mely persze nem a szexualitás
története, hanem a gondolkodásé, mely az ezzel a tudással rendelkező szubjektumot
létrehozta. Egy olyan diskurzust szorgalmaz, mely perspektivikusan fogadja el
vagy utasítja el ezt vagy azt a diskurzust, tehát bizonyos keretek között választhatóvá
teszi a diskurzust, azaz az egyik igazságot a másikkal szemben.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófia.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichoanalízis, etika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Georg Simmel: A kacérság lélektana, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Roland Barthes: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola, Osiris, Budapest, 2001.
Az összefoglalót készítette: Németh Mihály
2007. január 5.