A globalizáció: a politika átalakulása
Recenzió Ulrich Beck Mi a globalizáció? c. könyvéről
Beck: A társadalom átalakulóban van
Ulrich Beck német szociológus, jelenleg a Müncheni Egyetem és a London School
of Economics tanára, 1986-os Kockázat-társadalom könyvével vált híressé.
A könyv teljes címe Kockázat-társadalom. Útban egy másik modernitásba
(Risikogesellschaft - Auf dem Weg in eine andere Moderne) volt. Ebben
azt fejtegette, hogy a gazdaság, a technológia, a piac, az individualizáció,
a demokratizálódás, a környezeti kockázatok és más modern folyamatok ma egészen
mássá formálják a társadalmat, mint amilyennek a modern nemzetállamok rendjében
elképzeltük, s hogy ezt a változást meg kell tanulnunk megérteni és kezelni.
Ezt a változást több helyen az első modernitásról a második modernitásra való
áttérésként emlegeti, ahol az első modernitás azt az ipari társadalmat jelenti,
amelyre szuverén nemzetállamok, kollektív életút-minták, teljes foglalkoztatás,
gyors iparosítás és láthatatlan természeti károk jellemzőek, a második modernitás
pedig ezeknek a megváltozását, egy olyan új társadalmi formációt, amelynek a
leírása még előttünk álló feladat.
Erről az ötletéről Beck azóta se mondott le. A kockázat-társadalom, reflexív
modernitás vagy második modernitás fogalmak, mint ennek a megváltozott társadalmi
rendnek a nevei, nagy karriert futottak be a társadalomtudományban. 1997-es
Mi a globalizáció? (Was ist Globalisierung?) c. könyvében a globalizáció
folyamatait mint ennek a társadalmi átalakulásnak a folyamatait próbálja megragadni.
A könyvet magyarul 2005-ben, G. Klement Ildikó fordításában adta ki a szegedi
Belvedere Meridionale kiadó.
A globalizáció: politizálódás
Az alapvető állítás, amely köré a könyv többi elemzése rendeződik, az, hogy
a globalizáció politizálódást jelent. Mit jelent ez? Durván összefoglalva azt,
hogy ma az emberek életét meghatározó folyamatok egyre kisebb részét ellenőrzik
formális politikai döntések. Ugyanakkor, éppen emiatt, a politika - a "részt
venni a saját környezet alakításában" értelmében - új színtereken, új módokon
jelenik meg, olyan területekre is kiterjed, amelyek a nemzetállami politika
rendjében apolitikusnak számítottak.
De miért nem működik a hagyományos politika?
Beck arról beszél, hogy a globális szabad piac mechanizmusai elkoptatják a nemzetállami
politizálás apparátusát. A világgazdasági méretekben tevékenykedő vállalatok
előtt olyan cselekvési és hatalmi esélyek nyílnak meg, amelyek túlmutatnak a
jelenlegi politikai rendszeren.
A nagytőkével szemben a nemzetállamok egy olyan versenyhelyzetbe kerülnek, ahol
egyre kisebb adójövedelmért egyre jobb infrastrukturális feltételeket kell biztosítaniuk.
A munkahelyek megszűnése és exportja miatt egyre nagyobb munkanélküliség halmozódik
fel az állami szociális hálóban, amelynek finanszírozására ugyanakkor egyre
kevesebb adó folyik be.
A politikusokra hárul a feladat, hogy a munkanélküliség növekedését a választóinak
megmagyarázzák, ugyanakkor mind újabb és újabb megszorító intézkedésekre kényszerülnek
velük szemben, ezzel aláásva a képviseleti demokrácia hitelét. A munkanélküliség
és a csökkenő adóbevételek miatt a volt jóléti államok ideológiai legitimációja
is csorbul.
"Megszűnt az a hatalmi egyensúly, amely a modernizmus első ipari társadalmi
változatában megkötött hatalmi szerződésen alapult, és a kormány, parlament,
a nyilvánosság és a törvénykezés háta mögött átkerült a gazdaság szereplőinek
saját kezelésébe" - írja Beck. (2005:12) Ezt a folyamatot nevezi szubpolitikának,
vagy "közvetett politikának", elsősorban azért, mert mindez nem forradalmak,
törvény- vagy alkotmánymódosítások révén történik, hanem a mindennapi "business
as usual" formájában. A folyamatos adócsökkentéssel, a "minimális
állam" megvalósításával a neoliberális politika a modern nemzetállam anyagi
alapját ássa alá, a társadalmi szerződés apparátusának elkoptatásához asszisztál.
Új politikát kell kitalálni
Ezek a folyamatok azonban nem a politikai cselekvést magát lehetetlenítik el,
figyelmeztet Beck, csak a politikai cselekvés nemzetállami, kollektív formáját.
A neoliberális ideológia szerint a globalizáció ágense egy politikamentes, mindenható
piac, s a globalizáció dinamikája egyenlő a globális piac dinamikájával. Beck
szerint a globalizációra inkább olyan különböző, egymás mellett létező saját
logikák jellemzők, amelyek nem korlátozódnak egymásra, egyik a másikból nem
leképezhető. A globális társadalom nem egy mega-nemzettársadalom, ami minden
további nélkül magába olvaszt. Sokkal inkább a sokaság, az integrálatlanság
jellemző rá. Arra a helyzetre, hogy az első modernitás politikai megoldásai
a mai kérdésekre nem adnak kielégítő választ, Beck a globalizmus politikamentes
kényszerének megtörésében, új politikai színterek megnyílásában látja a megoldást.
A második modernitásra új politikát kell kitalálni, mondja.
Miért lenne annyira új ez a politika? A "módszertani nacionalizmus"
A társadalomról való gondolkodást a politikában és a társadalomtudományban is
meghatározza az a modern nemzetállami környezet, amiben kialakult. A. D. Smith
"módszertani nacionalizmusnak" nevezte azt az elképzelést, amely szerint
a társadalom kontúrjai egybeesnek a nemzetállam kontúrjaival. [1]
A módszertani nacionalizmus a társadalmakat az állam alá rendelve gondolja el,
mint az államok társadalmait (magyar, német, szerb társadalom). Eszerint az
elképzelés szerint társadalom rendje az állam rendje: egy állam "társadalma"
olyan belső totalitásokra tagolódik - osztályok, vallások, etnikai csoportok,
férfiak-nők - amelyek egybeesnek az állam által fenntartott, szabályozott és
megfigyelt társadalmi részrendszerekkel - jog, tudomány, politika, család stb.
A társadalomtudomány így gyakorlatilag az állami önreflexió fogalmaival operál.
A politika szempontjából ez azt jelenti, hogy ez a gondolkodás a politikát nem
a társadalomhoz, hanem az államhoz köti. A társadalmat politikamenteseknek gondoljuk,
hiszen a politika színtere a nemzetállamokban az állam.
Ma azonban egyre kevésbé reális a szuverén állam-terület-társadalom egysége.
Beck inkább egy világállam nélküli világtársadalomról beszél. Ez egy politika
nélkül szerveződő társadalom, ahol demokratikusan nem legitimált transznacionális
szereplők számára olyan új cselekvési és hatalmi lehetőségek nyílnak meg, amelyeket
a nemzetállami politika nem tud kezelni.
Ugyanakkor az ezekkel szembemenő kezdeményezések terepe is új: a vásárlási bojkottok
például a fogyasztó választását szavazócédulaként ismerik fel, a klasszikusan
a magánszférához tartozó fogyasztást ezzel politikai aktussá avatva.
Mi van a módszertani nacionalizmuson túl?
1. Dimenziók
A globalizáció szociológiáját Beck egyelőre "a nemzetállami rendszer szociológiájából
megszököttek gyülekezetének" nevezi. (Migráció-kutatás, nemzetközi politika,
demokrácia-elméletek, nagyváros-szociológia - ezek az alternatívák nem integráltak,
nagy részük nem is kritizálja, de áttöri a nemzetállami paradigmát, mondja.)
A könyv megpróbálkozik számbavenni, milyen gondolatmenetek, társadalomfelfogások,
elemzési egységek kínálkoznak a nemzetállami axiómák felváltására. Sorban tárgyalja
azokat a kísérleteket, amelyek egyetlen elméleti keretbe próbálják összefogni,
hogyan függ össze a globalizáció a társadalom átrendeződésével. Beck általános
kritikája ezekkel kapcsolatban az, hogy az átalakulásoknak mind csak egy-egy
dimenzióját tárgyalják, s ezért a valós, komplex folyamatokról túlegyszerűsített
képet festenek. Az általuk leírt dimenziókat mind figyelembe kell venni, mikor
a globalizációról gondolkozunk, mondja.
Az egyes elméletek bemutatását és kritikáját nem ismertetem részletesen, inkább
csak olyan részletekre hívom fel a figyelmet, amelyek Beck elméletének lényeges
pontjait világítják meg.
Wallerstein világrendszer-elmélete szerint a globális kapitalizmus az, ami egyre inkább összeköti a világot, ugyanakkor a társadalmi ellenállás, amit generál, végül totális széthulláshoz vezethet. Beck kritikája itt az elmélet monokauzális, csak gazdasági jellegére irányul. A wallersteini lineáris argumentációval szemben a transznacionális folyamatok pluralitására hívja fel a figyelmet. Ehhez hasonló módon a poszt-internacionális politika elméletei (Rosenau, Glipin, Held) esetében fontosnak tartja a policentrikus világpolitika gondolatát, ugyanakkor kifogásolja, hogy ezek a szerzők nem beszélnek azokról az államokon belüli változásokról, amelyekre ez a politika épülhet.
Ennél talán fontosabb és újszerűbb,
amit az ökológiai "globalizációról" ír. A globális kockázati társadalomban
az ökológiai globalizáció mint kényszerű politizálódás jelenik meg: "a
felismert veszélyek a társadalmi döntések előtt látszatra zárt automatizmusokat
nyitnak meg", mondja. (2005:52)
Azokat a döntéseket, amelyeket klasszikusan a magánszférába tartozó gazdaság
szereplői, tudósok, menedzserek zárt ajtók mögött hoznak meg, felismert társadalmi
hatásaik miatt ma nyilvános vitákon kényszerülnek újratárgyalni. Míg egy szakma
szabályai korábban, mint a modern társadalom önálló részrendszeréé, automatikusan
léptek érvénybe, ma megjelennek a felelősök, akiknek a szakma autonómiájába
betüremkedő társadalmi érdeklődéssel kell számolniuk. "A veszélytechnokrácia
önkéntelenül politikai ellenmérget termel működésével és működése ellen"
- írja Beck. (2005:52) A veszélyek nyilvánosságra kerülése egyérteműsíti, hogy
a társadalmat átalakító hatások korántsincsenek kézben tartva, s ezzel eddig
politikamentes területeken nyílnak meg a politikai cselekvés terei. A kockázati
konfliktusok valamennyi társadalmi cselekvési színtér kényszerű politizálódásához
vezetnek.
Ugyanezzel kapcsolatban Beck másik fontos megjegyzése, hogy az ökológiai kérdés
önállóságát nem szabad túlértékelnünk. Se az ökológiai veszélyek globalizálódása,
se a kockázatok által kiváltott kényszerű politizálódás nem egy önálló, lineáris
folyamat. A kockázati konfliktusok, mind a kiváltó okok, mind a válaszreakciók
szempontjából, elvegyülnek, beágyazódnak egyéb, szegénységi, etnikai, nemzetiségi
stb. konfliktusokba.
A globalizáció kulturális aspektusaival
kapcsolatban Beck Roland Robertson "glokalizáció" elméletét tárgyalja.
[2] Ez azt hangsúlyozza, hogy a globalizáció egyszerre jelent
delokalizációt a globalitás iránt keletkező figyelem és tudatosság értelmében,
és relokalizációt, mint az erre való reakciót. A relokalizáció nem tradicionalizmust,
az "ugyanúgy, mint eddig" erőfeszítését jelenti, hanem a saját helynek
a delokalizáció által megváltoztatott, új értelmét. A relokalizációt "átjárja
a delokalizáció végtelenje" - idézi Beck Robertsont. (2005: 57) Az egyes,
szinguláris helyek értelmébe is belekerül az a távolság és mélység, amit egy
globális perspektíva magával hoz.
Robertson elméletének tanulsága az, hogy a lokalitás és globalitás
nem egymást kizáró fogalmak: ő éppen a lokalitásba beszivárgó globális aspektusra
hívja fel a figyelmet. Hasonló dolgot hangsúlyoz Arjun Appadurai [3]
is, amikor a globalizációval kapcsolatban külön "tájakról" beszél,
például a médiában keringő, elsősorban nyugati, jóléti kulturális képek "tájairól",
amelyek ma egészen más körülmények között élő emberek életének is a részévé
válnak. Az elképzelt életek hatalma beágyazódik a lokalitásba, mondja Appadurai.
Ugyanennek a felismerésnek a Beck által levont módszertani, gyakorlati tanulsága
az, hogy a globalizációt nem valami külső, nagy dologként kell csak elgondolnunk,
ami hat/betör az egyes helyekre, hanem mindig helyben is zajló folyamatokként.
Mi van a módszertani nacionalizmuson túl?
2. A "világtársadalom felfedezése"
Végül a saját válaszát mindezekre a kérdésekre Beck aköré a szempont köré rendezi,
hogy hogyan kényszeríti ki a globalizáció az első és második modernitás közti
különbségtételt, s az erre a változásra adott reakciókat. Mivel a "régi
rendtől" való különbség felől indít, nem kényszerül arra, hogy a "globalizációt"
valamilyen koherensen megragadott logika (tőke, ökológiai krízis, kulturális
keveredés stb.) felől próbálja megragadni.
A gyarapodó interdependenciák ma egy világpolitika nélkül egybefüggő világtársadalmat
hoznak létre, mondja. Ebben olyan új hatalmi esélyek, a társadalom olyan cselekvési
és vonatkozási terei jönnek létre, amelyek feltörik és összekeverik a politika
és a társadalom nemzetállami rendjét. Ez a közös ezekben a folyamatokban, más,
világosan megragadható közös logikájuk nincs. A megértést akadályozza, ha a
diszkrepanciák helyén koherenciákat keresünk, figyelmeztet Beck.
Ezt érzékeltetendő, egészen különböző példákat sorol olyan folyamatokra, amelyek
átvágják a nemzetállami politika cselekvési tereit. Az eddigi elméleti eszmefuttatások
megérzékítése kedvéért röviden bemutatom őket.
Az első példa: a nagyvállalatok már nem csak a nemzetállam keretében adóznak, termelnek, és alkalmaznak vagy bocsátanak el embereket, ezért a nemzetállam keretén belül ma már csak látszólag van szó a munka, a tőke, az állam és a szakszervezetek régi játékáról.
A második példa a globális kultúraipar, amelynek szinte mindenhová eljutó szimbólumvilágában ugyancsak megszűnik az állam, a társadalom és az identitás azonossága. "Amiről az emberek álmodoznak, amilyenek lenni szeretnének, a mindennapi szerencseutópiáik többé már nem igazodnak a geopolitikai helyzetükhöz"- írja Beck, Appaduraira hivatkozva. (2005:77)
Harmadik példáját Zygmunt Baumantól idézi, aki a globalizációt világméretű stratifikációs folyamatnak tekinti, amelyben azonban a gazdagok és szegények ma már nem ülnek együtt a nemzetállam közös tárgyalóasztalánál.[4] A jótékonyságot sem köti többé a nemzeti lojalitás: "Miért kellene a globalizáció nyerteseinek (...) szociális bőségszarujukat éppen Európa gazdag országaiban kirázni? Miért ne támogatnának demokratikus és önsegélyező szervezeteket Afrikában és Dél-Amerikában?" (2005:78) A gazdagok és szegények világméretű polarizációja, amiről Bauman beszél, "globalizált gazdagságot" és "lokalizált szegénységet" termel, amelyek számára ma nem léteznek közös fórumok. (Beck itt kevésbé kategorikus, több jelét is látni véli ilyen fórumok kialakulásának.)
Negyedik példája a nemzetek fölötti és nemzetek alatti regionalizmusok létrejötte, például az Európai Unióban. A makro-és mikrorégiók kooperációi átlépik, kihagyják az állami politika szintjét.
További példái kapcsán Beck a transznacionális
civil társadalmak cselekvési és hatalmi esélyeire kérdez rá.
Az első, igen tanulságos eset itt a Greenpeace által kezdeményezett Shell-bojkott,
amelynek 1995-ben - első ilyen sikeres akcióként - sikerült rákényszerítenie
a multinacionális céget arra, hogy egy olajfúró szigetet ne az Atlanti-óceánba
süllyesszen el, hanem a szárazföldön semmisítsen meg. A bojkott során a lakosság
a tankolást mint politikai eszközt használta, a német állam pedig a politikai
rendszer számára illegitim mozgalmakkal és szervezetekkel szövetkezett. Ezzel
tulajdonképpen az államhatalmi legitimitás eszközeivel igazolták az azzal való
szakítást, mondja Beck.
Az Anti-Shell szövetség, mondja, jó példája az első és második modernitás politikája
közti különbségnek. Itt a nemzeti kormányok leginkább csak passzívan figyelték,
hogy a második modernitás felhatalmazással nem bíró szereplői alakítják a történéseket,
amelyek nagy része a tömegmédiában zajlott.
Az akció másik, ugyanennyire fontos sajátossága, hogy résztvevői nem egy világos
ideológia, homogén motiváció mentén irányultak "ugyanazon" cél, a
globális környezeti problémák "ellen". A dolgot éppen hogy a stratégiák
és érdekek kusza szövetkezése jellemzi. "A politika új minősége éppen az
egymást kizáró meggyőződések szövetségében mutatkozik meg: Kohl kancellártól
a Greenpeace-harcosig, a Porsche-rajongótól a gyújtogatóig" - foglalja
össze Beck. (2005:81)
Utolsó példája az életutak globalizációja. Annak az egyre nagyobb embertömegnek a számára, akik életüket nem egy helyen élik le, a globalizáció, a világ ellentétei nem "kint" vannak, hanem életük legbelső terében. Sőt, az otthon maradottak számára is egyre inkább jelenlévő tapasztalat, hogy nem egy lehatárolt helyen élnek, ami ugyancsak elkoptatja a nemzetállami szuverenitásnak, a hely-közösség-társadalom egységének képzeteit.
Mért kell a "világtársadalomról" beszélni? Globalizáció és politika
Mindezzel Beck azt a következtetését illusztrálja, hogy a globalizációval létrejövő
társadalmi összefüggések nem nemzetállami társadalmak összességét, és nem is
egy szuper-nemzetállamot hoznak létre. A világtársadalmat transznacionális szereplők
és terek összességeként érti, amelyet nem lehet a modern ipari állam funkciói
szerint se átlátni, se kezelni. Egy olyan "horizontról" van szó, amelyben
a tőke, a kultúra, a technológia, a politika túllép a nemzetállami rendezőerőn,
és keveredik.
A "világtársadalmat" elméletileg fel kell fedezni, és empirikusan
kutatni kell, sürget Beck. A globalizáció a társadalom megértésének és szervezésének
kérdését ma akkora erővel veti fel újra, mint az ipari társadalmak kialakulása
annak idején az osztálytársadalom kérdését. A mai "válság" Beck megfogalmazásában
a világtársadalom ismeretlenségében és kaotikus jellegében gyökerezik, illetve
abban a hatalmi differenciában, ami a nemzetállami politika és a világtársadalmi
cselekvési lehetőségek között létrejön.
A könyv végső következtetése tehát így hangzik: végre vitát kell nyitni a globalizáció
politikai kezeléséről. Ehhez nem nyújt megfelelő alapot a "globalizmus"
azon állítása, hogy a piac a politikától függetlenül kialakít és fenntart egy
globális társadalmi rendet. A globalizáció sokkal inkább kényszer a politikára,
miközben szétfeszíti a régi jobboldal-baloldal felállást, s a politizálás eddig
nem létező színtereit nyitja meg.
Kitérő: individuális létbizonytalanság, népszerűtlen politika és az "önszerveződés
kényszere"
A könyv utolsó része Beck javaslatait tartalmazza egy a globalizáció kihívásait
kezelő "transznacionális" politika számára. Ezek, Beck globalizáció-felfogásával
ellentétben, kevésbé egyediek, inkább egy tágabb körben folyó "ötleteléshez"
csatlakoznak, ezért nem ismertetem őket részletesen.
Egyetlen felvetést ragadok ki, amely a Beck által javasolt szempontok sürgető
jellegét illusztrálja (némi magyar aktuálpolitikai felhanggal).
Miközben általános trend, hogy a jövedelmi olló nyílik, hogy a munka egyre több
és olcsóbb, a tőke egyre kevesebb és drágább, s hogy a világon a termelés növekedése
mellett a szegénység is nő, úgy, hogy a társadalom legszegényebb ötödének részesedése
drámaian csökken, aközben a szegénység vagy munkanélküliség mintái nem követnek
osztálysztereotípiákat. A társadalmilag kialakult létbizonytalanságok besorolása
széles, áttekinthetetlen szürke zónákba ütközik. A még kiszámítható kockázatos
életút és a veszélyes életút közti bizonytalan határ egyéni sajátosságoktól,
elvárásoktól, feltételezésektől is függ. Egyre többen érzik úgy, hogy átláthatatlan
körülmények kerítik hatalmukba, ezt azonban a fentiek miatt mindenki egyedi
esetként, individuális teherként éli meg.
A probléma okát Beck "a globalitás korszakának szociálpolitikai csiki-csukijában"
látja, vagyis abban, hogy a gazdasági fejlődés kibújik a nemzetállami politika
kereteiből, következményei viszont felgyülemlenek a nemzetállam védőhálójában.
Emiatt a népszerűtlen politikai intézkedések kényszere növekszik, a társadalmi
elosztási konfliktusok pedig felhalmozódnak. A veszélyes életút széleskörű felismerése
az erőszak, a neonacionalizmus, különböző forradalmak táptalaja lehet a közös
helyzet átláthatatlanságának és "az önszerveződés kényszerének" összeadódása
miatt.
A második modernitás kulcskérdéséről van itt szó, mondja Beck: arról, hogyan
lehet a társadalmi igazságosságot garantálni egy globális világban. Erre ma
senki sem tudja a választ, szögezi le, majd néhány ötletet mutat be a transznacionális
társadalombiztosításra: alapvető biztosítások kiépítése, az önellátás, önsegélyezés
hálói, a téma napirenden tartása a globális civil társadalom központjaiban...
A felsorolást nem folytatom.
Leíró vagy magyarázó? Leíró és magyarázó: az általa felvetett elméleti,
magyarázó keret teszi lehetővé bizonyos jelenségek koherens leírását.
A koncipiálásba bevont funkciók: globalizáció, nemzetállam, politika
A koncipiálásba bevont szerkezetek: transznacionális folyamatok, nemzetállami
politizálás
A koncipiálásba bevont színterek: a modern "világtársadalom"
átalakulása - bár a könyvet többen kritizálták amiatt, hogy gyakorlatilag inkább
csak a nyugati jóléti államok átalakulására koncentrál.
A koncipiálásba bevont dinamikák: nemzetállami politizálás vs. szubpolitika
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: a globalizációval
és modernizációval foglalkozó elméletek tágabb kontextusán belül a modern társadalom
szerveződésének megváltozását reflexív modernitásként vagy második modernitásként
megragadó elméletekhez tartozik (legközelebbi kapcsolatok: Giddens, Lash és
Urry)
Az elméletalkotás célja: olyan társadalomelméleti elméleti keret megalkotása,
amelyben a második modernitás problémái koherensen beláthatók, és (elsősorban
politikai) válaszok fogalmazhatók meg ezekre.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe, háttérdiszciplínái: szociológia,
közgazdaságtan, politológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Giddens, Anthony: Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996
Giddens, Anthony: Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. London : Profile, 1999
Beck, Ulrich: Kockázat-társadalom. Út egy másik modernitásba, Százdadvég, Budapest, 2003
Beck, Ulrich & Giddens, Anthony & Lash Scott: Reflexive Modernization. Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. Cambridge: Polity Press, 1994
Lash, Scott - Urry, John: Economies of Signs and Space, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 1994
Jegyzetek:
[1] A. D. Smith: Nationalism
in the Twentieth Century, Oxford, 1979 [vissza]
[2] Roland Robertson: Globalization, London, 1992 [vissza]
[3] Arjun Appadurai: Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization,
Minneapolis, University of Minnesota Press, 1996 [vissza]
[4] Zygmunt Bauman: Globalizáció.
A társadalmi következmények, Szukits, 2002 (Globalization: the Human
Consequences, Cambridge, Polity Press, 1998 - Beck korábbi tanulmányait
idézi). [vissza]
Gagyi Ágnes
2007. január 9.