Bateson,
Gregory - Mead, Margaret: Balinese Character. A Photographic Analysis
New York, 1942, New
York Academy of Sciences.
Mead és Bateson könyve egy 1936-38
között, Bali szigetén folytatott etnográfiai terepmunkának az eredményeként
született meg. E könyv lényegében az első kísérlet volt a fényképezésnek - e
sajátosan modern kommunikációs eszköznek - kultúrakutatási eszközként történő
felhasználására.
A könyv nem kapcsolódik kimondottan kommunikációs elméletekhez, jóllehet lényegi
mondanivalója - mint azt később részletezem - úgy tárgyát mint módszerét tekintve
kommunikációs problémák köré összpontosul. Az egyik ilyen probléma egy adott
kultúra belső, nonverbális kommunikációs rendszerének egy sajátos aspektusa:
hogyan közvetít egy közösség a kultúra működése szempontjából meghatározó tudást
a testtechnikák segítségével (s hogyan is válik meghatározóvá ez a tudás). A
másik probléma pedig tudományos módszertani (bár mondhatnánk azt is, hogy ismeretelméleti):
hogyan mondható el bármi egy kultúráról képek segítségével úgy, hogy az a tudomány
számára is elfogadható, adekvát módszernek bizonyuljon.
A Mead és Bateson által e könyvben kijelölt út, rövid időn belül gyakorlatilag elnéptelenedett, s a módszerben, szemléletben rejlő lehetőségek kihasználatlanul maradtak. Ez arra enged következtetni, hogy az általuk felvetett módszer helytelennek bizonyult, ám ezt a következtetést némileg felülírja az tény, hogy mind a szerzők, mind e könyvük ma a diszciplína klasszikusává, állandó hivatkozás tárgyává vált.
A Balinese Character
felvetéseinek sorsa azonban nem ekkor, az 1960-as években dőlt el, hanem jóval
hamarabb, talán a Columbia Egyetemen. Ha a vizuális antropológia eredetét keressük,
akkor itt találhatjuk meg, a kulcsfigura pedig alighanem Boas [1]
, aki 1888-ban publikálta első szövegét a Kwakiutl indiánok közt a tánc és a
kultúra összefüggéseiről folytatott kutatásairól, s ez az érdeklődés egész életét
végigkísérte. A táncot nem az individuum, hanem a közösség felől közelítette
meg. A kutatás fontosságát, értelmét utolsó publikált írásában világította meg.
Mint írja: "az előbbiekből látható, hogy a Kwakiutl élet minden eseményét
ének és tánc kíséri, s így ezek lényegi részét képezik kultúrájuknak. Az ének
és a tánc itt elválaszthatatlanok. Jóllehet vannak képzett előadók, az éneklésben
és a táncban való részvétel mégis mindenki számára kötelező, így az a különbségtétel,
melyet előadók és hallgatóság közt saját, modern társadalmunkban megtalálunk,
az olyan primitív társadalmakban, melyek a Kwakiutl indiánokéhoz hasonlóak,
nem fordul elő." (Idézi Ruby 1980:9). Boas azonban nem csupán a tánc, hanem
a közösség összes testtechnikája, a mindennapi mozgás, és a kultúra összefüggéseit
vizsgálta. Miközben úgy tekintett a táncra, mint a táncos emocionális és esztétikai
önkifejezésére, mégsem a tánc individuális karakterére, hanem sokkal inkább
társadalmi beágyazottságára figyelt s a táncot a kultúra kifejeződésének tartotta.
A tánc szerinte éppen úgy, mint a mindennapi jövés-menés és az ún. motorikus
mozgások, egyaránt arra szolgálnak, hogy jelezzék az individuum kulturális identitását,
s mint ilyenek alávethetők az etnográfiai leírásnak és analízisnek. Ehhez azonban
megfelelő eszközöket kellett találni, s ez vezette el Boast a filmhez. Állóképeket
gyakorlatilag kutatásai során mindig készített, ám mozgófilmes kamerát először
utolsó terepmunkájára, 1930-ban vitt magával. Ekkor hetven esztendős volt. Kwakiutl
táncokat filmezett, s a képi rögzítéssel párhuzamosan hangfelvételt is készített.
A kamerát maga kezelte. A filmeknek később kalandos története
lett, amibe nincs értelme részletesen belemenni. Az egész történetből azonban
két momentumot szeretnék kiemelni. Egyfelől Ruby egyértelműen kimutatta (Ruby
1980), hogy Boas felvételei a mozgás tanulmányozásának céljával készültek, s
feltételezi, hogy célja egy, a mozgás leírására szolgáló módszer kifejlesztése
volt, aminek alapját az akkor nagyon friss, Lábán-féle táncjelírásnak [2]
a táncon túl, a mozgás teljes spektrumára történő kierjesztése jelentette volna.
Másfelől fontos, hogy a tánc megértésében Boas nem kizárólag a filmre akart
hagyatkozni. A filmfelvételt hangrögzítés kísérte, ám ez nem hangosfilmet eredményezett,
hiszen technikai okokból a kép és a hang igazából sosem került szinkronba. A
hangrögzítés értelme az információcsatornák megtöbbszörözése volt, ahogyan ezt
a célt szolgálták az állóképek, a szöveges jegyzetek és vázlatrajzok, illetve
az is, hogy Boas megkérte asszisztensét, hogy tanulja meg a táncokat.
1938 március 29-én, a terepről Mead levelet írt Boasnak, melyben
visszaemlékezett kettejük egy korábbi beszélgetésére. Ebben Mead megjegyezte,
hogy Balira fog menni, mire Boas azt válaszolta: "Ha én Balira mennék,
a testtechnikákat tanulmányoznám" (Idézi Ruby 1980:9) [3].
Jóllehet Mead Boas tanítványa volt, ezen kívül nincs több konkrét utalás egyikük
részéről sem arra nézve, hogy Boas milyen hatással volt Mead bali kutatásaira.
Mead azonban a Balinese Character bevezetőjében, illetve későbbi írásaiban is
kifejti, hogy eleve azzal a szándékkal készültek Balira, hogy a testtechnikákat
tanulmányozzák, s a kutatás során kiemelt szerepet juttassanak a kamerának.
Mind Boas, mind Mead munkájában többféle értelemben is jelentős szerepet játszott
a technika. Az első antropológiai filmes kísérletek a 19-20. század fordulóján
zajlottak, ám ekkor az apparátus mérete és kezelésének nehézsége olykor még
leküzdhetetlen akadályokat gördített a kutatók elé. 1923-ban azonban a Kodak
jóvoltából megjelent a piacon a 16 milliméteres film, mellyel a filmkészítés
- legalábbis a forgalmazó állítása szerint - olyan egyszerűvé vált, mint a fényképezés
a Browni fényképezőgéppel. Bár a hivatásos filmesek lenézték, és minőségen alulinak
tartották a 16 mm-es filmet, a terepmunka körülményeit figyelembe véve sokkal
használhatóbbnak bizonyult, mint a professzionális 36 mm-es film. A fényképezés
tekintetében hasonló volt a helyzet. A Leica géptípus és film megjelenése forradalmasította
a műtermen kívüli fotográfiát. A gépek kisebbek, gyorsabbak, könnyen kezelhetőek
lettek, s ezáltal a fotográfusok gyorsabban tudták követni az eseményeket. A
változások egyik hatása kétség kívül a fotóriporteri munka lehetőségeinek és
értékének megnövekedése volt. A fotóriporter nem csupán protokoll képeket készíthetett,
hanem az események sűrűjébe lépve képi narrációkat állíthatott elő. A munka
ütemének felgyorsulása, az eseményekhez való közeledés növelte és közvetíthetővé
tette az "ottlét" élményét, és sajátos hitelt adva a képek dokumentum
értékébe, valósághűségébe vetett hitet is. Az események követésének gyorsaságát
azután a filmek érzékenységének növelése, és az automatikus filmtovábbító berendezések
megjelenése tovább növelte. Az egyre szaporodó képes sajtótermékek kedvelt műfajává
vált a minimális szöveggel kísért, önmagáért beszélő képek sorozatából álló
képriport. Az egyre nagyobb mennyiségű, és újfajta képi látásmódot közvetítő
képek pedig visszahatottak a képek társadalmi használatára is. Az, hogy Boas
és Bateson kamerát vett a kezébe, s elkészült a bali karakter fotográfiai elemzése,
jelentős mértékben annak köszönhető, hogy rendelkezésre állt, és inspirálóan
volt jelen az a technika, amivel mindez megvalósítható volt.
Boas és Mead tehát hasonló elméleti megfontolásokkal és technikai eszközökkel
hasonló jelenségeket kutattak. Boasnál nem volt probléma az elmélet és az eszköztár
összehangolása, ám a Balinese Character egyik alapvető problémája éppen az,
hogy az elmélet, pontosabban kutatás tárgya és a gyakorlat, a kutatáshoz használni
kívánt módszerek nem illenek össze. Erről tulajdonképpen maga Bateson számol
be a képekhez írt előzetes megjegyzéseiben. Mint írja, minden tudományos kutatás
részét képezi a felvett adatok közti válogatás, szelekció, ám ők a dolog természetéből
következően egy sajátos - és gyakorlatilag maguk okozta - válogatási kényszer
áldozataivá váltak: "arra voltunk kényszerítve, hogy nagyon takarékosan
bánjunk a filmes nyersanyaggal, s így a bemutatás jövőbeli nehézségeit figyelmen
kívül hagyva, azt terveztük, hogy az álló és a mozgóképek együtt fogják alkotni
a viselkedéssel kapcsolatos felvételeink anyagát. Ebből következően a mozgófilmet
fenntartottuk a mozgalmasabb és érdekesebb pillanatokra, míg a lassabb, kevésbé
szignifikáns viselkedéseket állóképen rögzítettük." (Bateson & Mead
1942:50) Ehhez a következő oldalon még hozzáteszi, hogy a fotók végleges válogatásakor
- ne feledjük, közel 25 000 felvételből válogattak - három szempont játszott
kulcsszerepet: a fényképek tudományos relevanciája, fotográfiai minősége és
mérete. Az első kettő igen gyakori konfliktusa esetén általában az első javára
döntöttek. A könyv és a kutatási módszer jövője szempontjából Bateson szövegéből
két fontos tanulságot kell kiemelnünk. Először: jóllehet a most idézett bevezető
elején Bateson határozottan leszögezi, hogy inkább arra koncentráltak, hogy
egyaránt rögzítsék a normális és véletlenszerű történéseket, s nem arra, hogy
meghatározzák a "normális" fogalmát s azután arra várjanak, hogy lekaphassák
a bali embereket mikor jó fényviszonyok köt normálisan viselkednek, tehát adatgyűjtésre
és nem tételeik igazolására használták a kamerákat, mégis mire a kamerát szeme
elé véve a látott viselkedés rögzítéséhez kezdett - adatot gyártott -, a látványt
Bateson számos kritérium szerint osztályozta. Ilyen volt a kamera kiválasztása
is, hiszen nem csupán a rögzített cselekvés gyorsasága, hanem szignifikáns volta
is döntő tényező volt. Másodszor: a Bateson által leírtak alapján úgy tűnik,
a kutatás elsőleges eszköze - csakúgy, mint Boasnál, s később a vizuális antropológia
kibontakozása során - nem a fotográfia, hanem a filmfelvétel volt. A fotográfia
alkalmazása ha nem is véletlen vagy rossz, de semmiképp sem az ideális eszköze
volt kutatásuknak. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy Bateson
a terepmunka egy revelatív napját követően motoros filmtovábbító eszközt rendelt
fényképezőgépéhez. "Mikor a terepmunkánkat terveztük, eldöntöttük, hogy
sokat fogjuk használni az álló és mozgóképeket. Gregory az elkövetkező két évre
hetvenöt tekercs [4] filmet vásárolt Leicajához. Azután egy
délután, azt tapasztaltuk, hogy miközben egy negyvenöt perces, szokványos megfigyelést
végeztünk szülőkről és gyerekekről, Gegory három teljes tekercs filmet ellőtt.
Először egymásra néztünk, azután a jegyzeteinkre, majd később a képeke, melyeket
miután Gregory a városban egy kínainál kidolgoztatott, gondosan katalogizáltunk
és egy nagy kartonra erősítettünk. Nyilvánvaló volt, hogy egy választó vonalhoz
értünk (...) De döntést hoztunk. Gregory haza írt az újonnan kifejlesztett gyors
winderért, ami lehetővé tette, hogy nagyon gyors egymásutánban készüljenek felvételek."
(Mead beszámolóját idézi Hagaman 1995) Bateson sötétkamra filmet is rendelt,
amit ő maga vágott azután megfelelő hosszúságra és kazettázott be, így nem kellett
magasabb áron a kereskedőktől beszerezni a szükséges nyersanyagot. Laborfelszerelést
is hozatott, többek köt egy tíz filmes negatívhívó tankot, aminek köszönhetően
egy este akár 1600 felvételt is előhívhatott. Ennek több értelme is volt, hiszen
azon túl, hogy gazdaságosabbá tette a kutatást, visszanézhetővé is tette a már
felvett anyagokat. Végeredményben pedig közelebb vitte a filmes technikához
a fotográfiai leképezést. Bateson már korábban rájött, hogy a fotográfus attitűddel
készült képek teljesen alkalmatlanok a kutatásra, hiszen a fotográfus tudatosan
választja ki az expozíció pillanatát, még akkor is, ha "elkap" valamit,
hiszen a fejében egy idő után "ott van a kép" amit a látványban is
keres. Ezután a kiválasztott viselkedésekről a lehető legtöbb felvételt készítette;
az ominózus 45 perces megfigyelés folyamán például kb. 22 másodpercenként készített
felvételeket. Többek közt valószínűleg erre is gondolt Bateson, mikor a bevezetőben
leszögezte, hogy az a fajta képkészítés, amit itt megpróbált megvalósítani,
gyökeresen eltér a dokumentarista képkészítéstől (Bateson & Mead 1942:49).
A winder pedig a kor technikai színvonalán az egyedüli lehetőség volt arra,
hogy a felvételek gyors egymásutánban készüljenek, s így az egyes testtechnikákról
készített fényképanyag ne szelektív hanem teljes legyen - azaz a képkockák ne,
vagy csupán a lehető legkevésbé tükrözzék a fényképező kutató döntését a rögzített
pillanat relevanciájáról - és ennek következtében véletlenszerű legyen (Bateson
& Mead 1942:50). Ezek után érthetőbb, hogy a fotográfiai analízis - túl
azon, hogy hihetetlenül drága, idő és munkaigényes volt - miért nem vált széles
körben elfogadott és alkalmazott módszerré. Voltak azonban más problémák is
vele.
Kutatási módszerükről Mead a következőket írja: miután korábban, külön utakon
járva, sajátos nyelvi módszereik - a nyelv kulturális leterheltsége miatt -
nem tűntek adekvátnak a tereptapasztalatok megfogalmazásához, "ebben a
könyvben megpróbálunk egy új módszert alkalmazni arra, hogy a kulturálisan meghatározott
viselkedésminták közti megfoghatatlan kapcsolatról állításokat fogalmazzunk
meg, úgy, hogy kölcsönösen releváns fotográfiákat helyezünk egymás mellé. (...)
A fényképek alkalmazásának köszönhetően sikerült megőrizni az egyes viselkedésjegyek
koherenciáját, miközben a kívánt, sajátos utalás-háló is létrejött a képsorozatok
egyazon oldalra helyezésével. (...) Ez a könyv nem a bali szigeti szokásokról
szól, hanem a bali szigetén élő emberekről, arról, ahogyan élő személyek módjára
mozognak, állnak, esznek, alszanak, táncolnak, és transzba esnek, megtestesítve
azt az elvont fogalmat, melyet - miután elvonatkoztatással létrehoztuk - szakmai
nyelven kultúrának nevezünk" (Bateson - Mead 1942:xii). Egy ilyen bevezető,
és a képanyag fellapozása után az olvasó azt várja, hogy valami gyökeresen új
módszerre talál. Ezzel szemben Mead a továbbiakban kifejti, hogy gyakorlatilag
mindketten ugyanazt a szövegkonstruáló tevékenységet végezték itt is, mint eddigi
munkáikban: ő megírta a bevezetőt a bali karakterről, Bateson pedig összeállította
a fotótablókat, majd közösen kommentálták azokat. A módszer
erénye pedig véleményük szerint leginkább az, hogy így az olvasó többféle, szimultán
befogadható adatforrásból származó, és egymással kölcsönösen összevethető információk
alapján tudja meg - gyakorlatilag úgy, hogy saját maga rakja össze -, hogy milyen
is a bali karakter. A módszer nagyon fontos, alapvető felismerése, hogy "képek
együttese vagy időbeli sorozata egyértelmű jelentést hordozhat ott, ahol az
egyes kép sokértelmű" [5] (Nyíri 2001). Azonban magában
hordja azt az előfeltevést is, hogy a kultúrák közvetítése során a fényképek
alkalmazása azért adekvát módszer, mert a nyelvi megközelítéssel ellentétben
a képek nem igényelnek fordítást. A nyelv szavai - mint arra Mead a könyv bevezetőjében
nyomatékosan fel is hívja a figyelmet - kulturálisan terheltek, a képek viszont
nem azok. A legtöbb kutató egyetért abban, hogy Mead alapvetően pozitivista
szemlélettel kezelte a fotográfiát, és gondolkodott a fotográfia adatminőségéről.
Számára a kamerák az adatszerzés eszközei voltak, s az elkészült
képek pedig megkérdőjelezhetetlen, megbízható adatforrások. "Az antropológusokat,
mint mindenki mást, elbűvölte a technológia, és a megkérdőjelezhetetlen tanúbizonyság
megszerzésének ígérete" (Ruby 2004a:12). [6]
Mead és Bateson fotókkal kapcsolatos attitűdjét nagy valószínűséggel befolyásolta
az a közeg is, mely Balin közvetlen környezetüket jelentette. Ez alatt nem a
terepet értem, hanem azokat az európai és amerikai művészeket, akik közt terepmunkájuk
első két hónapját egy Oeboed nevű helységben, zömmel történelmi és nyelvi tanulmányokkal
töltötték. Ezek az emberek voltak, akik gyakorlatilag bevezették őket Bali vizuális
kultúrájába, s akik közül páran több-kevesebb részt is vállaltak a kutatásból,
akár úgy, hogy a terepen segítettek, akár úgy, hogy személyes beszélgetésekben
fejtették ki véleményüket Meadék téziseiről. Bali az 1930-as években a kiábrándult
európaiak és az egzotikumra vágyó nyugati festők paradicsoma volt. Annak a közösségnek,
melyben Meadék ezt az időszakot töltötték, egy német festő és muzsikus, Walter
Spies volt a vezetője, aki akkortájt egy angol hölgy, Beryl de Zoete közreműködésével
"éppen" a bali táncról és drámáról írt könyvet. "Sokkal fontosabb
volt Mead és Bateson számára Jane Belo és zenész férje, Colin McPhee. Belo,
aki ismerte Meadet a Columbia Egyetemről, művészi érdeklődését ötvözte a balinéz
kultúra és személyiség kutatásával. McPhee, a modern zeneszerző meghatározó
kutatásokat végzett a balinéz zene területén. A másik két segítő Katharane Mershon
és Claire Holt volt. Mershon táncos és rendező Kaliforniából, valamint férje
Jack, táncos és fotográfus, a harmincas években a Bali tengerpart vidékén éltek.
Holt, mint a közösség annyi más tagja többféle tehetséggel is meg volt áldva.
Érdeklődött az építészet és a tánc iránt, s ezen felül még ásatásokat is végzett
Jáván és Balin. Fontos körülmény, hogy gyakorlatilag a közösség minden tagja
gyakorlott fotográfus volt, Belo és McPhee pedig filmeket is készítettek. Alapjában
véve a fotográfia vonzotta ezeket a művészeket Balira. A német Gregor Kause
buja képei magával ragadták a festő Miguel Covarrubiast, akinek a képei viszont
a többieket inspirálták." (Jackins 1988:162-163).
Mead, aki maga is művészettől érintett személyiség volt - csakúgy, mint számos
érzékeny ember, akik akkortájt Robert Capa és más kvalitásos fotóriporterek
szemével látták a világ eseményeit - hitt a fotó erejében. Bateson kevésbé.
Mead egy visszaemlékezésében így jellemzi kettejük gondolkodásának különbözőségét
és egymást kiegészítő jellegét: "ő rendet és módszerességet vitt az én
meglehetősen rendszertelen gondolkodásomba". (Jackins 1988:161) Innen vélhető,
hogy az a hihetetlen precizitás, körültekintő aprólékosság, ami a bali terepmunka
adatolását és a megfigyelések szervezését jellemezte, nem csupán Mead "running
field notes"-nak nevezett terepmunkamódszerének volt köszönhető. Bateson
megjegyezte, hogy az együttműködés szükséges volt, hiszen amíg ő kamerával a
szeme előtt a részletekre koncentrált, addig Mead átlátta a történéseket, és
fel tudta hívni a figyelmét arra, amit a kamera mögül esetleg nem láthatott.
Mead tehát szinte rendezőként instruálta Batesont, ám a képeket ténylegesen
Bateson készítette s az elemzésben is igen nagy szerepe volt. Bateson szerepének
fontosságára indirekt módon utal az is, hogy a balin készült anyagból összeállított
második könyvhöz Mead szintén egy fotográfus közreműködését látta szükségesnek.
Mead tehát, legalábbis ebben az időben, úgy tűnik, nem a fényképező, a fényképet
készítő kutató attitűdjével kezelte a fényképeket. Számára a képek önmagukban
is jelentéssel bírtak, az elemzés tárgyául szolgálhattak, állítottak valamit
a terepről. Bateson számára, a képkészítés folyamatát is átélve, a képek inkább
eszközként szolgáltak arra, hogy állításokat lehessen megfogalmazni a terepről.
Meadnek a fotók "ex opere operato" erejébe vetett hite - mely azonban,
mint láttuk sajátos, ambivalens viszonyban állt kettejük terepmunka-módszerével
- természetesen nem róható fel, azonban számunkra, akik sokkal inkább arról
vagyunk meggyőződve, hogy a terepmunkás képei egyszerre vonatkoznak a kutatott
és a kutató kultúrájára, számos további kérdés vetődik fel. Ezek közt a legnyugtalanítóbb
a fotóantropológia / antropológiai fotó lényegét érinti: hogyan tudunk kutatásra
alkalmas adatokat kinyerni a fotókból? Ez a kérdés természetesen csupán akkor
fontos, ha az "antropológiai" jelző arra szolgál, hogy a kulturális
antropológiához kösse a képkészítő tevékenységet, s nem arra, hogy a képkészítő
tevékenység, a fotográfia egy alkategóriáját hozza létre, hasonlóan az "autonóm"
"dokumentarista" vagy "kísérleti" jelzőkhöz.
A Balinese Character módszerének azonban ezeken túl is van számos problematikus
vonása. Az utólag nagyon konzekvensnek tűnő - és általában akként is interpretált
- fotográfiai analízis módszertani felvetése, mint láttuk, munka közben született,
s így lett az eredetileg tervezett 2 ezerből 25 ezer (még leírni is elképesztő...)
felvétel. A fényképkészítés, mint értelmező tevékenység, azonban reflektált
módon igazán nem jelenik meg a szövegben, ám a képek szelektivitásával és esetleges
szubjektivitásával - jóllehet nem elméleti, hanem, mint láttuk, technológiai
okokból kiindulva - a kutatók tisztába voltak. A problémák, torzítások elkerülése
érdekében számos biztosítéknak szánt elemet építettek a kutatás módszerébe.
Ilyenek voltak (Bateson & Mead 1942:49):
a) a tevékenységek teljes spektrumának - normák által szabályozott és spontán
- rögzítésére tett kísérlet;
b) nagy számban készített felvételeknek az a hatása, hogy idővel - Bateson szerint
- a fotózott személyek már nem voltak tudatában annak, hogy fényképezik őket;
c) a kamerahasználat és a kutatói jelenlét tudatos azonosítása az által, hogy
a kamerákat mindig mindenhová magukkal vitték, és nem kértek engedélyt a fényképezésre,
hanem magától értetődő természetességgel használták a kamerát;
d) rendszeresen arra irányították az alanyok figyelmét, hogy ők a csecsemőket
fényképezik, így az őket tartó szülők figyelmét elterelték arról, hogy ők is
rajta vannak a képen;
e) bizonyos esetekben, amikor az alanyok kifejezetten nem szerették volna, ha
lefényképezik őket, szögkeresőt használtak.
f) Bateson sajátos jelrendszert alkalmazott arra, hogy rögzítse az alanyok és
a fényképező(gép) fizikai és mentális viszonyát;
g) s végül igyekeztek elkerülni mindenféle beállítást.
Talán nem szükséges külön kifejtenem, hogy a felsorolt biztosítékok
közül néhány amellett, hogy etikailag is roppant kifogásolható - jóllehet Meadék
tudományfelfogásából és törekvéseiből egyértelműen következik - inkább rontott,
mint javított a helyzeten. Ha ehhez hozzátesszük, hogy - Mead későbbi bevallása
szerint (idézi Jackins 1988:165) - olykor maguk teremtettek kontextust egy-egy
eseményhez azáltal, hogy fizettek érte [7], s ezzel bizonyíthatóan
maradandó változásokat is előidézek a kultúrában, csupán a biztosítékok beépítésének
szándékát tudjuk értékelni.
A minden perspektívából történő aprólékos és bőséges rögzítés,
a komplex kutatási módszer objektivitást sugall, azonban képek jelentéstulajdonító
szerepe még ekkora számú felvétel esetében sem kerülhető el, főképp, ha egy
előzetesen kialakított koncepcióhoz igazodnak. A bali kutatást meghatározó,
prekoncepciónak is nevezhető hipotézisről - a skizofrénia kulturális összefüggéseiről
- Mead több helyen is ír [8] (Bateson & Mead 1942: xvi),
Bateson is kifejtette, hogy miután - a terepmunka teljes időtartamához képest
meglepően hamar - megtalálták a hipotézist igazoló (!) viselkedési formákat,
a kutatás további részében gyakorlatilag kizárólag ezekre a formákra koncentráltak.
A fényképek jelentését tehát a terep-kontextuson túl az a tudományos
hipotézis adja, melynek létüket is köszönhetik. A kutató teremtette kontextus
fontossága a fotográfiai analízisben még inkább kiderül, ha vetünk egy pillantást
azokra a képekre is, melyeket Mead - vagy munkatársai - a bali kutatáshoz kapcsolódva,
vagy más kutatásaik közben készítettek. [9] Mead szerint a
bali karakter kialakulása szempontjából kulcsfontosságú az anya-gyermek viszony,
melyben kitüntetett szerepet tulajdonít a testi kontaktusnak, így a csecsemők
és kisgyerekek dajkálásának. Ennek megfelelően számos ilyen témájú kép és képsorozat
található a könyv tábláin. Korábbi és későbbi kutatásai során is több, hasonló
szituációról készített felvételeket melyeken látható ugyan némi különbség a
gyerekek tartásának technikáiban, ám azzal együtt, hogy ezek a különbségek értelmüket
az adott kultúra összefüggéseiből nyerik, ezek inkább tipizálhatók semmint lényegesen
eltérők. (Saját tapasztalatunkat is hozzátéve: ezek a technikák nálunk is fellelhetőek.)
Mindez arra mutat rá, hogy a Balin készített képek igazi kontextusa módszertani
értelemben nem a többi ott készült kép, hanem Mead egyéb - fotópapíron vagy
gondolatban rögzített - képeinek logikus sorozata.
A mára klasszikussá vált Balinese Character megjelenésekor meglehetősen ambivalens
fogadtatásban részesült. A skizofrénia kulturális összefüggéseiről, a Bateson
által "schismogenesis"-nek nevezett jelenségcsoportról megfogalmazott
állításaikat sokat kritizálták, s részben meg is cáfolták. Úgy tűnik, Derek
Freeman hatása nem hagyja érintetlenül Mead bali kutatásait sem, bár itt egyáltalán
nem olyan megrázó, és nem vált ki akkora visszhangot, mint a Coming of Age in
Samoa esetében. A könyv kapcsán tárgyalt problémákhoz számosat lehetne még toldani,
ám célom nem annak általános kritikája, hanem a könyv és a kutatás fotográfia-értelmezésének
vizsgálata volt.
A könyvet ért tartalmi és módszertani kritikák mellett a fotográfiai analízis
felvetésének kibontására talán azért sem került sor, mert az általuk használt
módszer értékét és jelentőségét maguk a szerzők sem fedezték fel és használták
ki. A fényképeket és a filmet gyakorlatilag arra alkalmazták, hogy a tereptapasztalat
értelmezéséhez használt deskriptív szótárukhoz egy újabb eszközt adjanak, s
nem arra, hogy azt egy újjal cseréljék le. A különböző médiákat egyazon tapasztalat
különböző értelmezési lehetőségeként használták, s az egész nem alkotott egy
egységes rendszert. A könyv állításaival szemben megfogalmazott kritikák pedig
az állítások megfogalmazásához, megalapozásához használt módszer elfogadására,
és kiterjedt használatára is visszahatottak.
Azonban tovább lépve, a megvalósult kutatás helyett érdemes a fotográfiai analízis
általános módszerét vizsgálni - amennyire lehetséges - függetlenül a konkrét
tereptől, hipotézistől, prekoncepcióktól, és a kutatói személyiségektől.
Az első fontos tényező tulajdonképpen a módszer felvetéséhez vezető tudományos
elméleti és tereptapasztalat: verbális eszközökkel nem lehet visszaadni - nem
a maga teljességében, hanem - a maga komplexitásában értelmezni és interpretálni
a terepen tapasztalt társadalmi viszonyok gazdag szövedékét. Ehhez azonban hozzá
tartozik az a felismerés is, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel megkísérelhető
ugyan a tapasztalat értelmezése, ám ehhez ezeket az eszközöket - az érthetőség
határait figyelembe véve - nem a szokásos, bevett módon kell használni. Mint
Bateson a már idézett szöveghelyen kifejti, az, ahogyan a kamerát a terepen
használták gyökeresen más, mint a dokumentarista vagy esztétizáló típusú képkészítés.
Az antropológiai fotó művelője más vizuális nyelvtant használ, mint a fotóriporter
vagy a fotóművész. Ez nem azt jelenti, hogy a képre kerülő "optikai zörejek"
- belógó kezek, lábak, fejek, a történéshez szervesen nem kapcsolódó személyek
és tárgyak - tehát mondhatni a dekomponáltság, az esztétikai szándékosság mellőzése
mintegy önmagában hitelesíti a képet, azt állítva, hogy a dekomponált kép, mint
a megrendezetlen valóság hű leképezése antropológiai. A dekomponáltság hozzá
tartozhat az antropológiai fotó eszköztárához, ám nyilvánvalóan nem öncél, nem
ettől lesz az, ami. Ugyanígy hozzá tartozhat a harsány, túltelített színektől
- ahogy másik oldalról a fekete fehér nyersanyagtól - való tartózkodás, bizonyos
objektívtípusok (a teret torzító nagy látószögű és teleobjektívek) kerülése,
a beállítások mellőzése, stb. Azonban egyre inkább úgy tűnik, felesleges ilyen
ismérvekhez kötni a fotó antropológiai jellegét. Továbbmenve: a készítő személye
és a kép tartalma sem minden esetben garancia arra, hogy az illető fotó antropológiaiként
minősíthető (ld. Ruby 1973) s felvetődik a kérdés, hogy egyáltalán meghatározható-e
pozitív állításokkal a fotón belül maradva az, hogy antropológiai vagy nem.
Bán András hívja fel a figyelmet arra, hogy a fotográfiai analízis folytathatatlanságában
fontos szerepet játszott "az állóképi közlés, retorika kezelhetetlen sokértelműsége"
majd hozzá teszi: "a vizuális antropológia mai tematizálása során a "sűrű
képek" analízisén túl, javaslatom szerint inkább a vizsgálódó pozíciójának
gondos rekonstrukciójára lenne szükség. Hiszen maguk a képek, készüljenek bár
a legkülönfélébb intenciókkal és morális megfontolásokból, törekedjenek bár
a legeltérőbb világlátások szimbolizálására, eredeti kontextusukból kiemelve
többségükben védtelenné, majdhogynem parttalanul értelmezhetővé, újrakontextualizálhatóvá
válnak." (Bán 2004:18) A fotó antropológiai mivolta tehát úgy tűnik, leginkább
abban a háromosztatú diszkurzív térben keresendő, ami a fényképezőgép és az
elkészült, láthatóvá tett kép két oldalán generálódik. Ruby megállapítását pedig,
mely szerint "a filmek és a fényképek mindig két dologra vonatkoznak egyszerre
- a lefilmezettek kultúrájára és a filmet készítők kultúrájára" (Ruby 2004a:9)
kiegészíthetjük azzal, hogy a globális kultúrában egy harmadik vonatkozási rendszert
is figyelembe kell vennünk: a nézőét. Merthogy megfogalmazható az antropológiai
fotó / film úgy is, mint ami a megfigyelt és a megfigyelő kapcsolatrendszeréről,
egy sajátos, kettős értelmezési kísérletről szól, ám újabban az efféle produktumok
nem annyira a múzeumi archívumoknak készülnek, hanem inkább egy - egyre nehezebben
azonosítható attribútumokkal rendelkező - befogadóhoz kívánnak szólni, egyfajta
interpretív attitűd érhető tetten bennük. Ezzel persze a problémát nem oldottam
meg. Az azonban mindenképp fontos, hogy az antropológiai fotó vita tárgya.
Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy az antropológiai fotó a legtöbb esetben megpróbál
állításokat megfogalmazni tárgyáról, megpróbál adatokat közölni róla - ha nem
így volna, akkor az antropológiai fotó nem a John Collier által ajánlott sajátos
notesz, hanem egy Malinowski típusú sajátos terepnapló volna. Úgy tűnik, ez
a kérdés a vizuális antropológia szempontjából is roppant fontossággal bírt.
Meadék képkezelésének már tárgyalt problémái ismeretében talán nem csoda, hogy
a fotográfiai analízis lényegében nem honosodott meg az antropológia módszertanában.
Ez nem azt jelenti, hogy nem készülnek efféle munkák, hanem azt, hogy egészen
a közelmúltig nem nagyon voltak elméleti igényű kutatások, alkalmazások. Sőt,
a vizuális antropológia a szavak tudományában még mindig alapvetően bizonytalan
pozícióban létezik. Ennek talán legfőbb oka az, hogy a filmekből és fotókból
a kulturális tartalmakra vonatkozó, "kutatásra alkalmas adatok kiemeléséhez
szükséges módszer híján a kamera még mindig nem használható kutatási eszközként"
(Ruby 2004a:12-13). Ezzel a véleménnyel lehet vitatkozni, rá lehet kérdezni,
hogy mit is jelent és hogyan konstruálódik az adat, lehet tiltakozni az adat
fetisizálása ellen - ugyanakkor a vizuális antropológiával foglalkozók minden
bizonnyal érzik a megállapítás igazságtartalmát.
A Balinese Character egyik legfontosabb újítása a fotográfiák adatokká konvertálásával
kapcsolatos. Ennek lényege nem az volt, hogy a fotók önmagukban váltak volna
adattá - mint ahogy többen Meadnek a fotográfiákról vallott elképzeléseiből
logikusnak tűnő módon következtetik -, s állítottak volna bármit is a kultúráról,
hanem az, hogy a képek nagy számú mintaként sorozatokká szerveződve, más típusú
adatokkal szoros kapcsolatban egy többszörösen összetett vonatkozási rendszer
részeként kerültek többszintű értelmezésre. Így váltak volna kinyerhetővé belőlük
bizonyos adatok. A módszer alapvető újítása a tereptapasztalat sokrétűségének
az egymással vonatkozási rendszert alkotó különböző természetű adatok és megfigyelések
sokrétűségében történő tükrözése. Szintén fontos az émikus képek beemelése az
említett rendszerbe. Ugyancsak újdonság volt a többszörösen interaktív kutatói
magatartás alkalmazása - ebben is úttörők voltak, jóllehet nem volt teljesen
problémamentes a gyakorlatuk. Bateson például egy kézi vetítőberendezéssel az
elkészült mozgóképeket megmutatta azoknak, akikről készítette, és másoknak is
a közösségben. A falu lakói kommentálták is a látottakat, például kifejtették,
hogy a lefilmezett illető szerintük ténylegesen transzban volt vagy csak szimulált.
Bateson ezeknek az interaktív akcióknak nagyobb jelentőséget tulajdonított,
mint maguknak a filmeknek. Az interaktivitás további szintjeit jelentik a kutatásba
bevont bennszülött titkárral, a korábban bemutatott művészekkel, és a terepről
haza térve más kutatókkal folytatott eszmecserék. Végül egy sajátos interaktív
játékra szólítják fel a könyv olvasóját is a könyv megannyi kereszthivatkozásával,
s így az olvasót részévé teszik a kultúrafeltáró folyamatnak.
Ezek az újítások azonban a könyv buktatóját is jelentették,
hiszen úgy tűnik, a terepen úgy kutattak, mintha később képesek volnának egyfajta
interaktív multimédiát létrehozni. Erre utal az a már idézett tervük, hogy a
kutatás eredményeként létrehozott magyarázatot az álló és mozgó képek együtt
jelenítik meg. Ezt a problémát azonban sohasem oldották meg - hiszen a kor technikai
színvonalán eleve megoldhatatlan volt. [10] A másik fontos
probléma éppen a képek sorozattá szerveződése. Miképpen szerveződnek ugyanis
a sorozatok? Mi adja a szervező elvüket? A kutató, a terep adott módon kijelölődő
kulcsfogalmai - azaz a lokalitás ethosza -, a képek émikus értelmezései, vagy
esetleg a néző választása? Számomra úgy tűnik, Meadék mintha egyszerre akarták
volna mindezt megvalósítani. Ez, ismét technikai korlátok miatt akkor szintén
képtelenség lett volna. Így - talán nem a legszerencsésebben - választottak
közülük.
Bár mind Bateson, mind Mead vissza akart térni a térségbe, s ezt külön-külön meg is tették, ám ezt a típusú kutatást már nem folytatták. Bateson viszonylag hamar elvesztette érdeklődését a további kutatással kapcsolatban. Mead 1951-ben Frances Cooke MacGregor közreműködésével egy másik könyvet is összeállított a bali anyagból, Growth and Culture: a Photographic Study of Balinese Childhood címmel. Módszere hasonlított a Balinese Character-ben kipróbálthoz, ám e könyv hasonló oldalszámon nagyjából fele annyi képet tartalmazott. Mead később is folytatott fotográfiai analízisre épülő kutatásokat, illetve részt vett ilyenekben, ezekben azonban még kevesebb, és hivatásos - leginkább dokumentarista stílusban dolgozó - fotográfusok által készített képeket használt. [11] Érdeklődése pedig inkább a film felé fordult, s ez meghatározó volt a vizuális antropológia további fejlődését illetően.
Bibliográfia
Anderson, Kevin Taylor
1999 Ethnographic hypermedia: transcending thick descriptions.
[On-line] http://cc.joensuu.fi/sights/kevin.htm
Bán, András
2004 Magyar képek. In Vagabundus. Gulyás Gyula tiszteletére. Biczó Gábor,
szerk. 17-21. Miskolc: Kulturális és Vizuális Antropológiai Tanszék.
Bán, András - Biczó, Gábor
2000 Kutató tekintet. Képaláírás egy talált fotográfiához. Magyar Lettre
Internationale. 38. sz. (Ősz).
[On-line] http://www.c3.hu/scripta/lettre/lettre38/ban.htm
Bateson, Gregory Mead, Margaret.
1942 Balinese Character. A Photographic Analysis. New York: New York
Academy of Sciences.
Fischer, Michael D. and Zeitlyn,
David
2003 Visual anthropology in the digital mirror: Computer-assisted visual
anthropology. University of Kent at Canterbury
[On-line] http://lucy.ukc.ac.uk/dz/layers_nggwun.html
Farnell, Brenda
2004. Birdwhistell, Hall, Lomax and the "Origins" of Visual Anthropology.
Journal for the Anthropological Study of Human Movement. Spring 13(3)
[On-line] http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qa4093/is_200404/ai_n9397417
Fejős Zoltán
1999 A fotóantropológia és a bemutatás dilemmái. In Körülírt képek. Fényképezés
és kultúrakutatás. Bán András, szerk. 5-8. Miskolc - Budapest: Miskolci
Galéria - Magyar Művelődési Intézet.
Fejős Zoltán
2004 Miért a fotó? In Fotó és néprajzi muzeológia. Tanulmányok. Fejős
Zoltán, szerk. 7-38.
Budapest: Néprajzi Múzeum. /Tabula könyvek 6./
Hagaman, Dianne
1995 Connecting Cultures: Balinese Character and the Computer. In Cultures
of Computing. Susan Leigh Star, szerk. Blackwell's.
[On-line] http://home.earthlink.net/~dhagaman/Bali.html
Jacknis, Ira
1988 Margaret Mead and Gregory Bateson in Bali: Their Use of Photography
and Film. Cultural Anthropology. 3(2): 160-177.
[On-line] http://links.jstor.org/sici?sici=0886-7356%28198805%293%3A2%3C160%3AMMAGBI%3E2.0.CO%3B2-
Kunt, Ernő
1995 Fotoantropológia. Fényképezés és kultúrakutatás. Miskolc - Budapest:
Árkádiusz Kiadó.
Kürti, László
1999 Cameras and other gadgets: Reflections on fieldworks in socialist and postsocialist
Hungarian communities. Social Anthropology 7(2): 169-187.
Nyíri Kristóf
2001 Mentális képek mint teoretikus konstrukciók. Magyar Tudomány (10).
[On-line] http://www.matud.iif.hu/01okt/nyiri.html
Ruby, Jay
1973 Up the Zambezi with Notebook and Camera or Being an Anthropologist without
doing Anthropology... With pictures. Ethnographic Film Newsletter 4(3):12-14.
[On-line] http://cfaonline.asu.edu/haefer/classes/568/UpTheZambezi.html
Ruby, Jay
1980 Franz Boas and Early Camera Study of Behavior. Kinesics Report,
7-16.
Ruby, Jay
2004a Vizuális antropológia. In A valóság filmjei. Tanulmányok az antropológiai
filmről és filmkatalógus. Halmos Ádám, szerk. 9-18. Budapest: Palantír Film
Vizuális Antropológiai Alapítvány.
Ruby, Jay
2004b Az antropológiai filmkészítés - néhány megjegyzés és a lehetséges jövő.
In A valóság filmjei. Tanulmányok az antropológiai filmről és filmkatalógus.
Halmos Ádám, szerk. 75-82. Budapest: Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány
Jegyzetek:
[1] Boas hatását a vizuális antropológia felvetésére és Mead kutatására Ruby
fogalmazta meg (1980), ám többen is megerősítették hipotézisét (ld. Pl. Farnell
2004). [vissza]
[2] Kinetográfia, később labanotation. [vissza]
[3] Boas bizonyára nem ezt mondta, illetve nem a "testtechnikák" kifejezést
használta, ám amit ő a "gesture" szó alatt értett, és a jelenségek
azon csoportja, amit e szóval megjelölt és vizsgált az gyakorlatilag megegyezik
azzal, amit Mauss "testtechnikáknak" nevezett. A fordítás így mindenképp
rossz, ám talán célravezető. Mauss és Mead elméleti kapcsolatára Farnell is
felhívja a figyelmet. (Farnell 2004) [vissza]
[4] Egy tekercs akkor 40 képkockára volt elég. [vissza]
[5] Az idézett kijelentés H. H. Price 1953-ban Londonban megjelent Thinking
and Experience című művéből származik, amit Med és Bateson nyilvánvalóan nem
ismerhetett bali kutatása idején, ám módszerükkel gyakorlatilag megelőlegezték
Price gondolatát. [vissza]
[6] Ruby a témával foglalkozó kutatók többségének véleményét fogalmazza meg.
Ezzel - és tulajdonképpen főleg Mead és kevésbé Bateson önértelmezésével - szemben
Dianne Hagaman azt állítja, hogy Meadék a fényképeket és filmeket nem adatként,
hanem leírásként kezelték, s ekként teljesen tisztában voltak korlátaival, valamint
azzal, hogy a terepen készült más típusú leírásokkal kell azokat kontextualizálni.
A képeket szerinte a 3D-s tér egyes részleteiről készített, 2D-be transzformált
térképeiként kell értelmeznünk - minthogy ők is így tettek. Ezeket a térképeket
azután a kutató magával viheti, később aprólékosan tanulmányozhatja, esetleg
másokkal is megoszthatja. Az ekként értelmezett képeket szerinte Meadék nem
tartották önmagukért beszélőknek. Úgy tekintettek rájuk, mint interpretációkra,
melyek felvetnek bizonyos hipotéziseket, amiket később a több képpel összevetve
lehet igazolni, vagy elvetni. (Hagaman 1995) [vissza]
[7] Bateson ezt azzal igazolta, hogy az illető ceremónia elvégzéséért a helyiek
is fizetnek. [vissza]
[8] Most tekintsünk el attól a körülménytől, hogy a kutatást részben a Committee
for Research in Dementia Praecox támogatta. [vissza]
[9] Ezeket a képeket szerzői jogi problémák miatt nem közöljük. Összehasonlításuk
azonban tanulságos, így ajánljuk az alábbi internetes oldal felkeresését: http://www.loc.gov/exhibits/mead/
[vissza]
[10] Sajátos körülmény, hogy az egyetlen szöveg, amely a multimédia antropológiai
alkalmazásaink lehetőségét boncolva viszonylag terjedelmes részt szentel a probléma
tudománytörténetének, ebben az összefüggésben meg sem említi a Balinese Charactert,
jóllehet más tekintetben többször is hivatkozik Meadre. Ld Anderson 1999. [vissza]
[11] Ilyen volt például a Ken Heyman fotográfussal közösen készített, 1965-ben
megjelent "Family" című könyv. [vissza]
Az összefoglalót készítette: Nagy Károly Zsolt,
2007. január 12.