Ungvári Zrínyi Imre: Dialógus, Interpretáció, Interakció
Mentor Kiadó Marosvásárhely,
2005
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Szerző megfogalmazása szerint: "kulturális jelenségek kommunikatív értelmezése".
A kötet voltaképpen tanulmánygyűjtemény, mely tanulmányok mögött az a tágabb
előfeltevés áll, miszerint az interszubjektív jelenségképződésnek, valamint
a kommunikáció formáinak vizsgálata a társadalmi jelenségszférában végbemenő
folyamatok értelmezésének és tanulmányozásának "elméleti-módszertani
és erkölcsi-politikai szempontból legalkalmasabb módja".
Az elmélet érvényességi területe:
A fenn említett, tág horizontú (s ennél fogva óhatatlanul kissé laza szerkezetű)
elméleti nézőpont, melynek eszköztárával szerző a vizsgált jelenségeket kutatja,
alkalmasnak tűnik arra, hogy közös szemléleti keretbe helyezzen olyan, viszonylag
távoli jelenségeket, mint érték- és erkölcs-kommunikáció, illetve az egyéni-,
társas-, társadalmi identitás, vagy éppen az azonosság és másság különböző szintű
reprezentációi.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
"posztmodern interpretatív társadalomtudományi szemlélethez közelálló"
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
leíró
A koncipiálásba bevont funkciók, szerkezetek, színterek, dinamikák:
"Az ezredforduló európai, főként, pedig kelet-európai életérzésének
egyik meghatározó vonása a kommunikációs formák, a kultúrák és nézőpontok bábeli
zűrzavara, amely egyre elfogadottabbá válik ugyan, de ez nem jár együtt a jelentések
és szándékok értelmezésében való egyetértéssel" -írja Ungvári Zrínyi
Imre könyve bevezetőjében.
És valóban, - e sokrétű sokszempontúság megvalósulása jellemzi Újvári látásmódját
is, mely a dialógus attitűdök személyes világától az értékkommunikáció feltételeinek
a mindennapokban, a médiában, a különböző kultúrákban történő megvalósulásáig,
a társadalmi kommunikáció szintereinek és intézményeinek széles skáláját vonja
elemző eszközeinek vizsgálódási körébe.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Ez a megközelítés magában foglalja a társadalmi-kulturális jelenségek interszubjektív
fenomenológiai, hermeneutikai és kommunikatív-nyelvpragmatikai vizsgálatának
eredményeit. Sőt, szerző szándékai szerint ezen túlmutatóan, - eltérő módszertani
hátterük ellenére - olykor együtt tárgyalja s - némi posztmodern eklektikával
- kombinálja is az említett szemléletmódokat. Megközelítésének érvényességi
területe így képes átfogni a vizsgált társadalmi-kulturális jelenségek vázolt
körét.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe, az elmélet-alkotás célja:
Az elmélet háttérdiszciplínáit a XX. század olyan társadalomtudósai, adják,
mint Edmund Husserl, Alfred Schütz, G. H. Mead, H.-G. Gadamer, Paul Ricoeur,
vagy Jürgen Habermas, akik feltárták az egyéni nézőpontokat áthidaló nyelvi,
kulturális-kommunikatív struktúrák, gyakorlatok és technikai rendszerek működésének
alapelveit valamint ezek meghatározó befolyását a kultúra, az egyének és a közösségek
életére. Ez az alkalmazás hasznosnak mutatkozott a különböző intézménytípusok
sajátosságainak, a köztük lévő különbségek jellegzetességeinek, működésmódjuk
természetének megragadására, egyszersmind új intézmények megjelenésének nyomon
követésére.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
GADAMER, Hans-Georg 1984 Igazság és Módszer. Egy filozófiai hermeneutika vázlata. Budapest, Gondolat
GEERTZ, Clifford 1994 Elmosódott műfajok: a társadalmi gondolkodás átalakulása In Clifford Geertz: Az értelmezés hatalma Budapest, Századvég
HABERMAS, Jürgen /é.n./. A kommunikatív cselekvés elmélete. I-II. Budapest, ELTE Szociológiai Intézet
HALL, Stuart 1997. A kulturális identitásról in: Multikulturalizmus (Feischmidt Margit szerk.) Budapest, Osiris
WEBER, Max 1987. Gazdaság és társadalom. A megértő szociológia alapvonalai 1. Szociológiai kategóriatan. Budapest, KJK.
Az összefoglalót készítette: Simon Miklós,
2006. június 9.