Claus Mueller: A kommunikatív viselkedés akadályozásáról
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Akadályozott kommunikáció.
Az elmélet érvényességi területe
A politikai kommunikáció, a tömegkommunikáció.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó, a politikai életből vett példákkal.
A koncipiálásba bevont funkciók
A fennálló uralmi formákat legitimáló tényezők: a kommunikáció és a nyelv.
Ha az értelmezési szabályok specifikus érdekekből sarjadnak, vagy ha az értelmezési
szabályokat valamilyen depolitizált kommunikatív szituációban felfüggesztették,
akkor a politikai közösség tagja többé nem ismerheti fel az alapvető össztársadalmi
problémákat vagy nem tudja megtalálni a tömegkommunikáció révén hozzá jutó információtöredékek
mögött rejlő összefüggéseket.
A jelentés privatizálása jön létre,
amikor is a hivatalosan kidolgozott paradigmák misztifikálják a szociopolitikai
valóságot, s az egyén visszahúzódik a közösségtől és többé a politikai szférában
semmiféle szimbolikus, illetőleg nyelvi interakcióban nem vesz részt. A politikáról
való lehetséges kommunikáció mint releváns információ akadályozottá válik, s
a hivatalos nyelvből kirekesztődnek mindazok az adekvát fogalmak és paradigmák,
amelyek a politika megértéséhez szükségesek.
Akadályozott kommunikáció számos színtéren jöhet létre, pl.:
az egyén szintjén a belső és a külső nyelv bármilyen inkongruenciájakor,
a privatizált és a külsővé tett jelentés bármilyen eltérésekor,
a használt szimbólumokban bármely hasadás esetén.
Az akadályozott kommunikáció elemi jellemzője, hogy az elfogadott nyelvi rendszer nem teszi lehetővé sem a szubjektíve tapasztalt szükségleteknek az emotív szinten túli tagolását, sem a maximális individualizáció megvalósítását és ezzel az implicit autonómia kialakulását.
Akadályozott kommunikáció jöhet létre:
pszichikus,
osztály, valamint
társadalmi szinten. Ez utóbbi lehet csoport diktálta vagy intézmény diktálta akadályozott kommunikáció.
Egy társadalmi osztály számára a
kommunikáció annyiban válhat akadályozottá, amennyiben az ebben az osztályban
beszélt szociocentrikus nyelv szintaktikus és a szemantikus szinten különbözik
a más osztályok körében megfigyelhető kommunikációtól. Ez nemcsak az össztársadalmi
célokra vonatkozó osztályközi kommunikációt nehezíti meg, hanem azt is, hogy
egy nyelvileg hátrányos helyzetben lévő osztály aligha lesz képes saját erejéből
szimbólumokat és eszméket általánosítani az uralkodó szimbólumokkal és eszmékkel
szemben.
Ennek következményei a különböző osztályok számára is különböző lesz. Az alsóbb
osztályokhoz tartozó családoknál a gyerekek verbálisan nélkülöző közegben nőnek
fel. (Hasonlóan a bernsteini elképzelésekhez.) A korlátozott kód használata
meggátolja őket abban, hogy védekező rendszeert építsenek ki az uralkodó szabályokkal
szemben.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek
Akadályozott kommunikáció: ha a kommunikáció struktúrájával összefüggő okok
miatt bizonyos csoportoknak és egyéneknek nem áll módjukban az, hogy elhelyezzék
magukat a társadalomban és tagolják érdekeiket.
A koncipiálásba bevont színterek
A mindennapi társalgások, nyilvános szónoklatok.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A potenciális igények és elégedetlenségek szférái: az elsődleges szükségleteké
és a másodlagosaké, úgy mint az autonómia és az önrendelkezés. Az entrópia.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Basil Bernstein nyelvi kódjairól szóló elmélete: a korlátozott és a kidolgozott
kód definiálása.
Hannah Arendt elképzelései a jelentés privatizálásáról.
K. W. Deutsch kibernetikus modelljének továbbgondolása, amikor az akadályozott
kommunikáció már önmagában kommunikációvá válik.
Az elmélet-alkotás célja
A kommunikáció és a szociolingvisztikai tényezők struktúrája hozzásegít annak
a magyarázatához, hogyan képes egy politikai rendszer lekötni az igényeket és
az elégedetlenséget, mielőtt ez stabilitását fenyegetné.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szociológia, politológia.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Politológia, szociolingvisztika, szociológia. nyelvészet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Bernstein, B.: Társadalmi réteg és nyelvfejlődés: a szociális tanulás elmélete. In: Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény I. Bp., Tankönyvkiadó. 1989.
Bernstein, B.: Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv. Budapest. Gondolat. 1975.
Popitz, H.: Das Gesellschaftsbild des Arbeiters. Tübingen.. 1967.
Arendt, H.: The Origin of Totalitarianism. III. New York, Harcourt, bRace and World. 1968.
Az összefoglalót készítette: Péterfi Rita
2006. május