Kiegészítés
McCombs
és Shaw témameghatározás
elméletének ismertetéséhez
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélettöredék) szokásos megnevezése
Angolul "agenda setting", magyarul a témameghatározás, illetve a napirend-hatás
elmélete.
Az elmélet érvényességi területe
Az elmélet érvényességi területe első sorban a tömegkommunikáció, a média világa,
de több társadalomtudományi ágazathoz kapcsolódik, ezek:
kommunikációelmélet
szociológia
pszichológia
politológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Tömegkommunikáció.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Inkább leíró. A napirend-hatás leírása során az állításokat kutatási eredmények
bemutatásával támasztja alá.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetve szerkezeti egységek
A hatásmodell a további kutatásokban az alábbi modellekben érvényesül:
A közvetlen megfelelés modellje: az emberek gondolatában a médiában észlelt
fontossági sorrend tükörképszerűen képeződik le.
Prioritás modell: A befogadó közel identikusan képezi le a média tematizációját.
Figyelem modell: A média tematizációja a nyilvánosságban szereplő (vita)témákat
határozza meg.
A koncipiálásba bevont funkciók
Tematizáló, témameghatározó funkció: a média azon funkciója, amelyben
a közvéleményt foglalkoztató témákat meghatározza.
Körülhatárolás: "azon jellemző szempontok kiemelése, amelyeket a
média összefüggésbe hoz a céltárgynak azzal a specifikus tulajdonságával, amelynek
képét szeretné elfogadtatni." (Em Griffin: Bevezetés a kommunikációelméletbe
377.old)
Érintettség: a médiafogyasztók egyes témák iránt - érintettségük miatt
- magasabb érdeklődést tanúsítanak.
A koncipiálásba bevont színterek
A politika világának valós eseményei.
A média által tematizált események.
Az médiafogyasztók fejében a média közvetítésével kialakult kép az adott eseményről.
Az elmélet kapcsolata más konstrukciókkal
Az elmélet kapcsolatba hozható:
Walter Lippman közvéleményről alkotott fogalmával
Noelle Neumann elhallgatás spirál elméletével
George Gerbner kultivációs elméletével
Az elméletalkotás célja
A média napirend-meghatározó szerepének vizsgálata. Az elmélet célja annak bizonyítása,
hogy a médiában látottak meghatározzák a befogadó gondolkodását.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Az 1972-ben publikált elmélethez fűződő kutatás az 1968-as amerikai elnökválasztás
és a médiafogyasztók kapcsolatát vizsgálta Chapel Hillben. McCombs későbbi kutatásaiban
az egész világon és nem csak politika, hanem a társadalmat érintő egyéb témák
esetében - például környezetvédelem - is vizsgálta a tematizációt.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Az elmélet a tömegkommunikáció fogyasztókra tett befolyásolási képességeit vizsgálja.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Maxwell McCombs és Donald Shaw: The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 1972. (176-187)
Walter Lippmann: Public Opinion. New York, Macmillan, 1922.
Maxwell McCombs: The
agenda-setting role of the mass media int he shaping of public opinion. Presentation
to Mass Media Economics 2002 Conference, London.
www.sticerd.lse.ac.uk/dps/extra/McCombs.pdf
Em Griffin: Bevezetés a kommunikációelméletbe, Harmat, 2001. 369-382.old.
Készítette:
Somogyi Zoltán,
2006 június 14.