Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája
  Észrevételek Sipos 
  Tünde ismertetéséhez
 Az emberi társas érintkezés, azon 
  belül is a befolyásolás, a meggyőzés, a rábeszélés lehetséges módozatait ismerteti 
  a Síklaki-kötet. A hangsúlyt a meggyőzés szóbeli, nyelvi jelenségei, technikái, 
  eszközei kapták. A Sipos Tünde által készített recenzióban ezek teljes körűen 
  kerülnek bemutatásra. 
  Míg a kötet első része a szociálpszichológia alapvetőnek tekintett fogalmait, 
  az egyes elméletek legfontosabb elemeit, a rejtett mozgatórugókat mutatja be; 
  addig a második rész - a meggyőzés pragmatikája - pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai 
  jelenségeket vizsgál, olyanokat, amelyek a meggyőző szóbeli kommunikáció alapját 
  képezik. A példák az 1990-es évek politikai eseményeiből, sok esetben a tömegkommunikációból 
  jól ismert helyzetekből származnak. 
  A bemutatott elméletek sorát kiegészíteném a Charles Osgood-féle eljárás leírásával, 
  amely a szavak jelentésének, pontosabban attitűd jellegű, érzelmi jelentésének 
  feltérképezésére vállalkozik. Az eljárás lényege, hogy egy vizsgálni kívánt 
  fogalomkör legjellemzőbb ellentétes értelmű jelzőpárjaiból skálákat hoznak létre. 
  A fogalmakról kialakuló jellemzéseket faktor-analízisnek alávetve határozzák 
  meg azokat a dimenziókat, amelyek az adott fogalomkört leginkább jellemzik. 
  A módszer azokban az esetekben alkalmazható leginkább, mikor egy meghatározott 
  téma központi fogalmainak mérésére van szükség, s így megnevezhetővé válnak 
  a meggyőző hatás szempontjából optimális megoldások.
  Készítette: Péterfi Rita
  2006. május