Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája
Észrevételek Sipos Tünde ismertetéséhez

Az emberi társas érintkezés, azon belül is a befolyásolás, a meggyőzés, a rábeszélés lehetséges módozatait ismerteti a Síklaki-kötet. A hangsúlyt a meggyőzés szóbeli, nyelvi jelenségei, technikái, eszközei kapták. A Sipos Tünde által készített recenzióban ezek teljes körűen kerülnek bemutatásra.
Míg a kötet első része a szociálpszichológia alapvetőnek tekintett fogalmait, az egyes elméletek legfontosabb elemeit, a rejtett mozgatórugókat mutatja be; addig a második rész - a meggyőzés pragmatikája - pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai jelenségeket vizsgál, olyanokat, amelyek a meggyőző szóbeli kommunikáció alapját képezik. A példák az 1990-es évek politikai eseményeiből, sok esetben a tömegkommunikációból jól ismert helyzetekből származnak.
A bemutatott elméletek sorát kiegészíteném a Charles Osgood-féle eljárás leírásával, amely a szavak jelentésének, pontosabban attitűd jellegű, érzelmi jelentésének feltérképezésére vállalkozik. Az eljárás lényege, hogy egy vizsgálni kívánt fogalomkör legjellemzőbb ellentétes értelmű jelzőpárjaiból skálákat hoznak létre. A fogalmakról kialakuló jellemzéseket faktor-analízisnek alávetve határozzák meg azokat a dimenziókat, amelyek az adott fogalomkört leginkább jellemzik. A módszer azokban az esetekben alkalmazható leginkább, mikor egy meghatározott téma központi fogalmainak mérésére van szükség, s így megnevezhetővé válnak a meggyőző hatás szempontjából optimális megoldások.


Készítette: Péterfi Rita
2006. május

 


[vissza a lap tetejére]