Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája
Észrevételek Sipos
Tünde ismertetéséhez
Az emberi társas érintkezés, azon
belül is a befolyásolás, a meggyőzés, a rábeszélés lehetséges módozatait ismerteti
a Síklaki-kötet. A hangsúlyt a meggyőzés szóbeli, nyelvi jelenségei, technikái,
eszközei kapták. A Sipos Tünde által készített recenzióban ezek teljes körűen
kerülnek bemutatásra.
Míg a kötet első része a szociálpszichológia alapvetőnek tekintett fogalmait,
az egyes elméletek legfontosabb elemeit, a rejtett mozgatórugókat mutatja be;
addig a második rész - a meggyőzés pragmatikája - pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai
jelenségeket vizsgál, olyanokat, amelyek a meggyőző szóbeli kommunikáció alapját
képezik. A példák az 1990-es évek politikai eseményeiből, sok esetben a tömegkommunikációból
jól ismert helyzetekből származnak.
A bemutatott elméletek sorát kiegészíteném a Charles Osgood-féle eljárás leírásával,
amely a szavak jelentésének, pontosabban attitűd jellegű, érzelmi jelentésének
feltérképezésére vállalkozik. Az eljárás lényege, hogy egy vizsgálni kívánt
fogalomkör legjellemzőbb ellentétes értelmű jelzőpárjaiból skálákat hoznak létre.
A fogalmakról kialakuló jellemzéseket faktor-analízisnek alávetve határozzák
meg azokat a dimenziókat, amelyek az adott fogalomkört leginkább jellemzik.
A módszer azokban az esetekben alkalmazható leginkább, mikor egy meghatározott
téma központi fogalmainak mérésére van szükség, s így megnevezhetővé válnak
a meggyőző hatás szempontjából optimális megoldások.
Készítette: Péterfi Rita
2006. május