John L. Austin: Tetten ért szavak
Észrevételek Magyar Ábel
Ágnes ismertetéséhez
A Magyar Ábel Ágnes által készített austini beszédaktus-elméletet bemutató ismertetés a konstrukció minden olyan részletét számba veszi, amely a megértéshez nélkülözhetetlen. Mindössze két olyan megjegyzést tennék, amely tovább árnyalhatja az elméletről kialakított képet. Az első a beszédaktus-elmélet utóéletét, a másik az egyes aktusok közötti különbségtétel kérdését érinti.
1. Az 1959-ben először megjelent (1955-ben elhangzott) Harvard egyetemi előadások a későbbiek során számos tudományterület képviselőjének gondolkodásmódját meghatározták, s jó néhány olyan terület él, amelynek szakemberei napi gyakorlatukban alkalmazzák is azokat. Ezek közül néhány:
a pszichológusok szerint a nyelvelsajátítás előfeltétele, hogy a beszédaktusok alapját képező fogalmakat elsajátítsuk;
az antropológusok a rítusok megértéséhez használják;
a filozófusok az etikai állítások terén veszik hasznát;
míg a nyelvészek a szintaktikai és a szemantikai kérdések vizsgálata során alkalmazzák.
2. Bizonyos esetekben nehézséget jelenthet az egyes aktusok közötti különbségtétel. Ilyen lehet például az "x-et mondva y-t tettem" formula, mely azon túl, hogy illokúciós alktusként tartjuk számon, lokúciós aktus is lehet. Ezekben az esetekben az úgy nevezett nyelvi fordulatok, megfogalmazások igazíthatnak el bennünket. Austin ezekre az esetekre dolgozta ki a nyelvi "próbákat", de ő maga is tesz megjegyzéseket arra vonatkozóan, hogy bizonyos helyzetekben ezek ingatag próbáknak bizonyulnak.
Készítette: Péterfi Rita
2006. május 23.