Kántor Zoltán - Majtényi Balázs (szerk.): Szöveggyűjtemény a nemzeti kisebbségekről
Rejtjel Kiadó, Budapest, 2005
A szerkesztők bevezető tanulmánya
szerint a szöveggyűjtemény szükségességét az "is" indokolja, hogy
a kisebbségkutatás a rendszerváltás óta önálló szakterületté nőtte ki magát
Magyarországon. Bár más indokot nem említ, megkockáztatnám, hogy ez az "is"
a kisebbségekkel való tudományos foglalatosságnak a diszciplína-politikán túli
politikai vonzataira utal.
A kötetben szereplő tanulmányok többször említik a polgári vs. etnikai
nemzet oppozícióját, Vizi Balázs ezt egyenesen a tradicionalista determinizmus
vs. racionalista konstruktivizmus ellentétpárjaként ragadja meg. Ha tájékoztató
jelleggel elfogadjuk ezt a tengelyt, úgy tűnik, mintha a kisebbségpolitika ügye
a politikai gyakorlatban valahogy természetesebben esne közelebb a "tradicionalista
determinizmus" kérdésfelvetéseihez, mint egyéb területek, például az egészségügy,
amely inkább kezelhetőnek tűnik a "racionalista konstruktivizmus"
felől. Ha a szöveggyűjtemény (a szó tág értelmében vett) politikai állítását
keressük, ez minimális formában az lenne, hogy a kisebbségpolitikát a kisebbségtudomány
szakmai szempontjainak és eredményeinek figyelembe vételével kellene művelni.
Ezzel, bármennyire is elismerik a kötetben szereplő egyes elméletek a tradíció
vagy közösségi identitás jogosságát, a politikai cselekvés számára a szöveggyűjtemény
mégis előbbre helyezi a reflexív, tudományos vizsgálódást a tradíciónál. Ez
elég erős állítás, a nacionalizmuselméletek nagy eredményének fényében, amely
szerint a közösségi identitás doxa-jellegű, ezért nem reagál a racionális érvekre.
Ugyanakkor a szöveggyűjteményben bemutatottak ennek a tudásnak a tagadhatatlan
erőforrás-értékét is illusztrálják.
Magyarországon a kisebbségek kérdésén hajlamosak vagyunk elsősorban a határon
túli magyarokét érteni - amint a kötetben szereplő több tanulmány is megjegyzi,
a Magyarországon belüli kisebbségpolitika is elsősorban erre van tekintettel.
A szöveggyűjtemény elrendezése követi ezeket a hangsúlyokat: tágabb kontextusok,
perspektívák bemutatása után a magyarországi kisebbségek, majd végül a határon
túli magyarok kérdését tárgyalja.
Hogyha valamit kritizálnom kellene a kötet összeállításában, két téma említését
hiányolnám. Az egyik a határon túli magyarok magyarországi migrációja - lehet,
hogy a kisebbségkutatás itt bemutatott paradigmája szempontjából ez nem annyira
releváns kérdés, gyakorlatilag mégis fontos tényező lehet a határon túli magyarok
és Magyarország viszonyában. A másik téma az erdélyi autonómia-próbálkozásoké
lenne. A kötetben szereplő autonómia-blokkban csak elméleti írások és két külföldi
példa leírása szerepel. A magyar téma "közelsége" mellett az szólna
az erdélyi autonómia-kérdés szerepeltetése mellett, hogy ne csak sikerült, modell
értékű nyugati példákból, de kevésbé sikeres kelet-európaiakból is lehessen
tanulságokat levonni - ez talán a tágabb diszciplína szempontjából sem érdektelen.
Mindenesetre a kötet a hiányolt témák nélkül is hatszáz oldalra rúg, a további
tájékozódást óhajtó olvasó pedig a gyűjtemény végén szereplő részletes bibliográfiából
indulhat ki.
Kántor és Majtényi Bevezetőjükben a kötet számára a nemzeti kisebbségekkel
és etnikai csoportokkal kapcsolatos kérdések, eredmények és iskolák bemutatását
tűzik ki célul. A gyűjtemény nagy erénye, hogy a témákat, a normatív és az empirikus
kérdéseket, az eredményeket és keretezési módokat magában az összeállításban
is differenciáltan kezeli. Ezért kerül sor néhol átfedésekre: a blokkok tematikus
átfedései különböző megközelítési módokat illusztrálnak.
Az egész gyűjtemény keretezéséhez tartozik még, hogy a szerkesztők a nemzetállamot
és a nemzetet ma is, és a közeljövőben is fontos, releváns entitásként határozzák
meg, nem értenek egyet azokkal, akik szerint a nemzetállam jelentősége eltűnőben
van. Ez nem zárja ki azt, hogy az állam fontos elemei átalakulnak, s például
a kisebbségi nemzetépítés számára is új, szerkezetileg más lehetőségek jönnek
létre.
A kötet első tematikus blokkja a
nemzet, állam és kisebbség viszonyának elméleti, elsősorban politológiai és
politikafilozófiai tárgyalásait tartalmazza. Kymlicka és Straehle cikkével nyit,
amely az állami és kisebbségi nacionalizmus viszonyát tárgyalja, egy liberális
kerethez azt adva hozzá, hogy az emberi jogok betartásával is sértheti a többségi
állam egy kisebbség közösségi jogait. A politikai közösség és politikai képviselet
kérdését Kymlickáék szerint három szinten, integráltan kell vizsgálnunk: az
államalatti nemzeti kisebbségek, a nemzetállamok és a transznacionális intézmények
szintjén egyaránt. Ezek a szintek nem feltétlenül kizáróak, inkább egymást felerősítő
módon működnek, mondják.
Kis János cikke ugyancsak a liberális nacionalizmus lehetőségeit feszegeti,
bevezetve az egyénből származtatott közösségi jogokat. A liberális nemzeti politika
lehetőségét abban határozza meg, ha a nemzetállam elmozdul a társnemzeti állam
felé, a politikai nemzet a többkultúrájú politikai közösség felé, az állampolgári
jogok kiterjesztése pedig nem csak országos, hanem csoporthoz kötött lesz.
Losoncz Alpár ugyanezen a kérdéskörön belül a nemzetállamon belüli "ugyanazonosság"
logikája és a kisebbségek szerkezetileg különböző kezelése közti viszonyról
ír. A nemzetállam nem egységes alany, hanem bizonytalan, relacionális, dinamikus,
s a kisebbség is része ennek az oda-vissza mozgásnak. Éppen ezért a kisebbségek
szükségletét nem az erőforrások elosztásának fogalmaival tartja megragadhatónak,
inkább a lehetőségeik szerint arra, "hogy érvényt szerezzenek létüknek
a világban". Ennek az "érvényt szerzésnek" a mivoltát tárgyalja
Michael Keating cikke az általa "poszt-szuverén világrendnek" nevezett
kontextusban, a "lehetőségek" kérdését a "képességek" kérdésévé
fordítva át. Állítása szerint a szuverén nemzetállamok paradigmája ma már nem
érvényes, a kisebbségek saját érdekeiket különböző módokon képviselhetik a nemzetállamon
belül is. Eszerint határozza meg a kisebbségi önrendelkezés fogalmát: "az
a képesség, mely által a nemzet helyet keres magának a kialakuló nemzetközi
rendben".
A blokk utolsó darabja Brubaker Csoportok nélküli etnicitás c. cikke.
A csoportnevek, kategóriák magától értetődő használatát kritizálva a társadalomtudományban
(ezek nem magyarázó, hanem magyarázandó fogalmak, mondja) Brubaker a különbségtevés
és kérdezés óriási lehetőségeit nyitja meg a kutatás számára. Ugyanakkor, amint
Kántor is megjegyzi, a "csoportizmus" kritikája azt a kérdést is felveti,
hogy lehet-e a nacionalizmus-kutatás, a kisebbségkutatás témájáról másként,
mint csoportterminusokban beszélni. A terminusoknak az empirikus munka számára
is hasznos felbontására Brubaker nyolc szempontot javasol. Ez talán az elméletileg
legerősebb szöveg a kötetben a kisebbségkutatás önreflexiója szempontjából,
ezért ismertetem ezeket a szempontokat. Az első, hogy az etnicitás, faj, nemzet
fogalmát nem egy elemzendő strukturális egészként, hanem inkább egy gyakorlatként
érdemes érteni. A második, hogy az etnicitás valóságossága, hatásai nem függenek
attól, hogy az etnikai egység vagy faj valóban létezik-e. A harmadik szempont
az elsőből következik: ha a csoportként létezésre mint eseményre koncentrálunk,
előtérbe kerülnek a folytonossághiányok, az egységet tápláló vagy erodáló történések.
A negyedik szempont a csoportkategória elválasztása a csoporttól: a csoportkategóriák
az általuk jelölt csoport lététől függetlenül is létezhetnek és működhetnek.
Az ötödik szempont a csoportalakítás mint projektum jellegzetes dinamikájára
hívja fel a figyelmet. Ugyanígy a csoportok és szervezetek megkülönböztetése
is fontos lehet, akár a koherencia, eszközök, hatóerő szempontjából, akár abból
a szempontból, hogy hogyan képvisel egy szervezet egy csoportot. Végül Brubaker
a keretezés, kognitív kódolás jelentőségét hangsúlyozza még, és azt, hogy az
etnicitás vagy a faj kérdését inkább a világ látásmódjának, a kogníció kérdésének,
és nem a világ objektív dolgainak lenne érdemes tekinteni. A szöveggyűjteményben
szereplő elemzések egyike sem követi teljes mértékben a Brubaker javasolta részletes
differenciációt, de összességükben tartalmazzák azt az állítást, hogy a nemzet,
etnikum, kisebbség különböző szinteken strukturált egység, amelynek a struktúráját
érdemes és kell is vizsgálni.
A kötet második, interetnikus kapcsolatokkal foglalkozó blokkjában Richard Jenkins
Fredrik Barth tranzakcionális etnikai identitás-elméletét finomítja tovább,
s az etnikai identitásnak egy olyan modelljét rajzolja fel, amit általában a
társadalmi identitás elemzésére is alkalmasnak tart. Barth-tól elsősorban azt
a meglátást veszi át, hogy az etnicitás nem kulturális sajátosságok csoportja,
hanem társadalmi tranzakciókban jön létre, ahol a csoporton belüli és kívüli
interakciók egyaránt meghatározóak. Ezt követve Jenkins különbséget tesz a külső
és a belső meghatározási folyamatok, illetve a csoport és a kategória fogalma
közt. Hogy bizonyos emberek csoportot alkotnak-e, az a köztük fennálló viszonyok
kérdése, ezért ezt inkább a belső meghatározási folyamatokhoz sorolja, míg a
kategóriák olyan osztályok, amelyek természete a kategóriát meghatározó személytől
függ, ezért inkább a külsőleges meghatározottsághoz tartozik. Azonban a két
oldal, a külső és belső meghatározási folyamatok, a csoport-lét és a kategorizáltság
egymásra utaltak, a társadalmi identitás a belső és a külső meghatározások találkozásánál
jön létre.
Jenkins elsősorban a kategorizálás, vagyis a hatalom dimenzióját adja hozzá,
vagy erősíti fel a barthi koncepcióhoz képest. A tranzakcionalista szemlélet
"békés" jellege, az antropológia résztvevő megfigyelés-módszere miatt
az eddigi kutatások az etnicitást inkább mint társadalmi kapcsolatok kölcsönösségét
vizsgálták, s figyelmen kívül hagyták az etnicitást mint megbélyegzést vagy
hátrányos megkülönböztetést, mondja. Jenkins a kategorizálás bevonásával egy
általános modellt állít fel a társadalmi identitás formáiról és folyamatairól,
amely az egyéni és kollektív identitásra egyaránt érvényes, s a belső és a külső
meghatározás tengelyén rendezi el a különböző folyamatokat (a külső és belső
pólusnak én és önmagam felel meg az egyéni szinten, csoport és kategória kollektív
szinten). A társadalmi kategorizálás kontextusait külön elemzi a formális-informális
tengely mentén, s hozzáteszi, hogy ez az elkülönítés elemzési eszközként, s
nem hierarchikus rendezettségként értendő, a valóságban a kategorizálás különböző
társadalmi kontextusai egymást rendszeres és komplex módon átfedik. Végül külön
kitér a kategorizálás és hatalom viszonyának kérdésére, vagyis arra, hogyan
is internalizálódhat egy külső meghatározás. Itt két csoport közti lehetséges
hatalmi viszonyokat elemez, a különböző esélyeket arra, hogy egyesek mások mindennapi
realitásainak megkonstruálását befolyásolják.
Thomas Hylland Eriksen, mintegy ezt az elméletet alkalmazva, azt mutatja be,
ahogyan egy új dél-afrikai városba beköltöző törzsek identitása a tranzakciók
következtében felerősödik, kölcsönös sztereotípiák alakulnak ki, és intézményesülnek
a különbségek és kapcsolódási lehetőségek (dichotomizáció és komplementarizáció).
Két szociológiai kutatás beszámolóját tartalmazza még a blokk, az első Csepeli
György, Örkény Antal és Székelyi Mária cikke az erdélyi magyarok és románok
kölcsönös reprezentációiról. A szerzők a várható többségi-kisebbségi szempont
különbségein kívül főleg településtípus (többségi vagy szórvány) szerint találtak
különbségeket a kölcsönös megítélésben, illetve a román-magyar konfliktus percepciójában.
A magyarok esetében a szorongó, reménykedő, nacionalista és integrálódott viszonyulás-típusokat
különböztették meg, ebből a szorongó típus nagy arányban, 60%-ban szerepelt.
Gyurgyík László tanulmánya a szlovákiai magyarok esetében igyekszik az asszimilációs
folyamatok intenzitását befolyásoló tényezők szerkezetét feltárni. Megkülönböztet
egy magdimenziót (kulturális, strukturális asszimiláció, vegyesedés, identifikációs
asszimiláció), egy ennél kisebb jelentőségű csoportot, ahová a demográfiai tényezők
és településszerkezeti tényezők tartoznak, végül pedig a leggyengébb hatást
gyakorló társadalomszerkezeti tényezőket (iskolai végzettség, foglalkozás, anyagi
helyzet, társadalmi mobilitás stb.).
Salat Levente és a John McGarry - Brendan O'Leary szerzőpáros cikke új blokkot
alkotnak, amely a nemzeti és etnikai konfliktusokkal foglalkozik, elsősorban
politikai szempontból. Mindkét cikk összefoglaló jellegű, korábbi kutatásokat,
tapasztalatokat mutatnak be, a nacionalista törekvések utóbbi felerősödésére,
ennek kontextusára, lehetséges következményeire és megoldásaira koncentrálva.
A nemzeti jogok és kisebbségi jogok kérdéskörével külön blokk foglalkozik. Öllös
László és Felföldi Enikő írásai a kisebbségi jogok és az emberi jogok kapcsolatát
tárgyalja, Öllös inkább elméleti szempontból, Felföldi pedig a nemzetközi jog
kontextusában. Vizi Balázs az Európai Unió kisebbségi nyelveket érintő szabályozásairól
számol be, Gyertyánfy András pedig az etnikai kisebbségek jogairól az Európai
Közösségben, különös tekintettel a diszkrimináció kérdésére és különböző meghatározásaira.
Az autonómiával foglalkozó blokkban Benyamin Neuberger a nemzeti önrendelkezés
fogalmát járja körül - mind a "nemzeti", mind az "ön" és
a "rendelkezés" fogalma vitatott, vizsgálatra szorul, mondja. Georg
Brunner és Herbert Küpper szerint az autonómia a mai politikai rendszerben csak
egyike a lehetséges megoldásoknak. Cikkükben egész tipológiát sorolnak fel a
kisebbségi önkormányzatok autonómia-modelljeire Európában. Daniele Conversi
és Vizi Balázs a spanyol és a lapp autonómia példáit mutatják be.
A két utolsó blokk a magyarországi kisebbségek és a határon túli magyarság kérdésével
foglalkozik. Nem csak a közelség miatt ez a legígéretesebb rész, hanem azért
is, mert ez mutatja be tematikusan is azt, hogyan alkalmazzák a kisebbségkutatás
eddig felvázolt tágabb keretét magyar összefüggésben. A várakozások csak részben
teljesülnek: a Magyarország és a határon túli magyarok viszonyát tárgyaló blokk
tanulmányai kizárólag a magyar kormányzatok és a határon túli magyarság nem
nagyon differenciált csoportjának a viszonyát tárgyalja - gyakorlatilag a különböző
budapesti rendeleteket, különös tekintettel a státustörvényre. A magyarországi
kisebbségekkel kapcsolatban a kisebbségi jogi szabályozásról, ennek problémáiról
ír Eiler Ferenc és Majtényi Balázs, Dupcsik Csaba a magyarországi cigányvizsgálatok
cigányképét vizsgálja, Vékás János pedig a nemzeti és etnikai kisebbségek számbeli
változásait követi végig az első népszámlálástól. Elsősorban tehát ezek a tanulmányok
is egy-egy intézményes logikát követnek, az egész kötetben javasolt megközelítésbeli
pluralitás nem nagyon jellemző a magyar ügyekkel foglalkozó blokkokra.
Nem tudom, minek köszönhető ez a tematikus szűkítés - hogy a cigány kisebbség
esetében csak a tudományos kutatások cigányfogalmát kritizáló szöveg jelent
meg, talán azt tükrözi, hogy a szerkesztők nem akartak felvállalni semmilyen
közelebbi állítást? A cigányság témája ezzel mindenesetre alulreprezentált maradt
a kisebbségekkel foglalkozó kötetben, ez is azt húzza alá, hogy a szöveggyűjtemény
szerkezete a határon túli magyarok kérdése felé gravitáló magyarországi kisebbség-kérdés
szerkezetét követi..
Másrészt viszont ezek a tanulmányok egyenként fontos, újszerű, a kisebbségi
témával kapcsolatban lényegbevágó dolgokat állapítanak meg. Eiler Ferenc a kisebbségi
önkormányzati rendszer jellegzetes hibáira mutat rá, Majtényi Balázs pedig ezeket
arra vezeti vissza, hogy a magyarországi kisebbségpolitika valójában a határon
túli magyarokkal kapcsolatos politika "szolgálóleánya". Az etnobiznisz
lehetősége mellett további kritikaként teszi hozzá, hogy a magyarországi kisebbségi
jogi szabályozás nem reagál a bevándorlóknak az utóbbi években megnövekedett
számára, az uniós csatlakozásra, illetve több ok miatt is megbukna egy alkotmánybírósági
kontrollon.
Dupcsik Csaba cikkének heurisztikus értékét sem csökkenti, hogy az olvasó esetleg
hiányolja a kötetből a cigányokkal foglalkozó konkrét kutatást. Ő azt vizsgálja,
milyen cigányfogalmat használnak, s ennek megfelelően hogyan viszonyulnak "tárgyukhoz"
a magyarországi cigánykutatások. A szerint az egyszerű elv szerint, hogy "a
cigányokkal van-e" a kutató, megkülönbözteti a deviancia-orientált, leíró
és emancipatorikus cigányfogalmakat. A deviancia-elmélet szerint a cigányok
természetüknél fogva képtelenek adaptálódni a modern társadalomhoz - ez a cigányellenes
elmélet. A leíró attitűdöt Dupcsik úgy jellemzi, mint azt a meggyőződést, hogy
a cigányokhoz való viszonyát a kutatónak nem szabad a tudományos munkájában
elárulnia. Ez is éppolyan politikai jelentőséggel bír, mint a többi viszonyulás.
Az emancipatorikus gondolat szerint pedig a hátrányos helyzetű cigányokat fel
kell emelni a modern többségi társadalomba. Dupcsik megkülönbözteti továbbá
a strukturalista és esszencialista módszertani megközelítést: a strukturalista
a többségi társadalom szerkezetében elfoglalt helyükre, az esszencialista a
cigányok természetére vezeti vissza a helyzetüket. A három viszonyulásbeli és
a két módszertani típusból létrejön egy táblázat, amelyben a cigánykutatások
hat ideáltípusa foglal helyet, a deviancia-orientált és esszencialista "rendészeti"
megközelítéssel az egyik póluson, és a strukturalista és emancipatorikus "kritikai
tudománnyal" a másikon. A kritikai tudomány reflektál a leginkább saját
tevékenységének politikai jelentőségére, s ezt fel is vállalja tudatosan. Ugyanakkor,
mivel a cigányság problémáit a többségi társadalom rossz berendezkedéséből vezeti
le, az a vád érheti, hogy a cigánykutatást tulajdonképpen a többség társadalom
kritikájáért műveli csak. Dupcsik további figyelmeztetése, hogy ha a politikai
szerep felvállalása egy sérelmi diszkurzus kialakításában jelenik meg csak,
erre könnyen verseny alakulhat ki, s ebben egy leegyszerűsítő, magyarázatok
helyett mítoszokkal operáló beszéd nyerne a kidolgozott társadalomelméletekkel
szemben.
Vékás János demográfiai jellegű cikkének következtetése, hogy Magyarországon
folyamatos asszimiláció zajlott, az utóbbi időben a nemzeti identitások újjáéledése
érezhető, és hogy a többi nemzeti kisebbség jellemzőitől eltérnek a cigányság
adatai, ahol egyrészt nagyobb számbeli növekedés tapasztalható, másrészt társadalmi-gazdasági
helyzetük az átlagnál rosszabb. Ugyanakkor a cikk módszertani szempontból is
különösen érdekes, a korai népszámlálási adatok reflexív értelmezése miatt.
A Magyarország és a határon túli magyarok c. blokkban szereplő első cikk
Bárdi Nándoré, A budapesti kormányzatok és a határon túli magyarság kapcsolattörténete
címet viseli. A tanulmány elsősorban a budapesti kormányzatok határon túli magyarokra
irányuló politikájáról és rendelkezéseiről szól, a kapcsolattörténet tágabb
tárgyalásáért a szerző hasonló című könyvéhez fordulhat az olvasó. A szöveggyűjteményben
szereplő cikk abból indul ki, hogy a határon túli magyarok népességcsökkenése,
társadalomstatisztikai mutatóinak romlása nem pusztán politikai kampányokkal
függ össze, hanem a társadalomszerkezet átalakulásának egymást erősítő folyamataival
is. Ebből következik, hogy az okok olyan hosszútávú folyamatok, amelyeket a
közösségen belüli vagy anyaországi "magyarságmentő" kampányokkal nem
lehet kezelni. Magyarország nem tud változtatni a szomszédos országok társadalmi
és gazdasági viszonyain, ugyanakkor a migrációt akadályozni akaró stratégiája
is saját demográfiai gondjaiba ütközik.
A határon túli magyar közösségek működése szerint Bárdi három típust különböztet
meg: az ausztriai, szlovéniai, horvátországi magyar közösségek esetében kis
létszámú, elöregedett, falusias, nagy arányban vegyes házasságokban élő és a
mindennapi nyilvánosságban is a többségi nyelvet beszélő szórványokról beszél.
Az ukrajnai és vajdasági helyzetet is az értelmiség elvándorlása, homogenizálódó
lokális közösségek, elsősorban falusi agrárközösségek jellemzik. Csak Románia
és Szlovákia magyar kisebbsége esetén beszél Bárdi rétegzett és kiépült intézményrendszerrel
bíró kisebbségi társadalmakról - a kettő között elsősorban az integráltság szerint
tesz különbséget. Abból a szempontból, hogy ezeknek a különböző szerkezetű "kisebbségi
társadalmaknak" az érdekképviselete hogyan próbálja megszervezni önmagát,
különböző alrendszereket sorol fel: politikai érdekvédelmi szervezetek, pártok,
önkormányzati pozíciók, a civil társadalmi szféra, az önálló kisebbségi nyilvánosság,
a kulturális, szakértői tudástermelő intézmények, az egyházi intézményrendszer.
Ezeknek a viszonyai, vagyis az ezeket vezető elitek érdekviszonyai lesznek a
döntőek a kisebbségek válaszadó és integrációs, modernizációs képességét illetően.
A többségi társadalomtól eltér a rétegzett, intézményesedett kisebbségi társadalmak
esetében is, hogy nem rendelkeznek állami intézményekkel, politikai választásokkal,
áttekinthető alkotmányos jogi viszonyrendszerrel. A kisebbségi képviselet a
kisebbségi társadalom szerkezetétől és magának a képviseletnek a szerkezetétől
is függ.
A szöveg ezután a budapesti kormányzatok magyarságpolitikáját tárgyalja, az
első világháború végétől máig nyolc korszakra osztva. Végül az 1989 utáni kormányzatok
magyarságpolitikáját elemzi részletesebben, ennek részeként körüljárja a státustörvény
kérdését is. Fő következtetése a bevezetőben leszögezetteknek megfelelően az,
hogy minden döntő kérdésben a politikai, és nem a szakmai logika volt a meghatározó:
a "nemzet ügye" a társadalmilag adott helyzetekben gyökerezik, "s
épp emiatt ma Budapesten a mindenkori politikai akaratok függvénye". Ez
a nacionalizmuselméletek szempontjából nem teljesen meglepő, a magyar-magyar
viszonyokat illetően azonban a kötetben szereplő egyik legerősebb elemzés.
A következő cikk Kántor Zoltáné, amely a státustörvény keretezését vizsgálja.
Fontos hozzátenni, hogy Kántor a nacionalizmust a nemzetépítés szinonimájaként
használja, s ezzel a szóhasználattal rögtön egy strukturált, vizsgálható tevékenységként
határozza meg valamiféle kötelező vagy elítélendő, megmagyarázhatatlan kötődés
helyett. A státustörvénnyel kapcsolatban a MÁÉRT legitimációs szerepét emeli
ki, azt, hogy végig nem dőlt el, hogy a státustörvény a határon túli magyarok
otthonmaradását vagy migrációját segíti elő, illetve hogy a közösség intézményes
segítésétől elmozdulást jelentett a magyar állam és az egyes határon túli magyar
személy viszonya felé. A státustörvény vitájában felmerült hatás-lehetőségek
tárgyalásához hozzáteszi, hogy Magyarország schengeni csatlakozása erősebb hatással
bírhat a határon túl magyarság döntéseire, mint a státustörvény. A státustörvény-vita
legfontosabb törését a "Ki a magyar?" kérdés mentén jelöli ki: a politikai
és kulturális nemzet fogalmai ütköznek itt, egy messze nem semleges politikai
térben. A két meghatározás a vitában összeegyeztethetetlenül működik, bár Bakk
Miklós, Schöpflin György és Kántor is amellett érvelt, hogy a kisebbségvédelem
nem feltétlenül egyenlő a nemzetállam gyengülésével. A tanulmány végén Kántor
három lehetséges keretezést sorol fel a státustörvény-probléma értelmezésére.
Az egyik, amelyhez a szerző értelmezése a legközelebb áll, a nemzetpolitikáé.
A második szerint a státustörvény belpolitikai ügy, elsősorban nem a határon
túli kisebbségekhez, hanem a magyarországi politikai elitek jövővíziójához,
érdekeihez van közük. A harmadik értelmezés szerint a státustörvény elmozdulást
jelent a szétfejlődő magyarországi és különböző kisebbségi nemzetépítésektől
az egységes magyar nemzetépítés fele, amelyet a státustörvény, mint "a
nemzeti újraegyesítés törvénye" és a MÁÉRT, mint formális politikai testület
szimbolizál.
Halász Iván A nemzetfogalom nyelvi-kulturális elemei a kelet-közép európai
alkotmányokban c. cikkében sorra veszi az egyes alkotmányokban, nemzeti
felelősségi klauzulákban és az alkotmány más rendelkezéseiben fellelhető nép-
és nemzetfogalmakat, különös tekintettel a nyelvi-kulturális meghatározásokra.
A különböző történeti háttérrel rendelkező, eltérő megoldásokkal kapcsolatban
a következtetése az, hogy az új típusú alkotmányos rendelkezések és jogszabályok
nem csak az 1989 utáni nacionalizáció következményei vagy jelei, hanem ugyanúgy
a globalizációé és a nyitottabb nemzetközi környezeté is. Az etnikai elv mint
a modern jog eleme nem feltétlenül a már túlhaladott állapotokhoz való visszatérésként
értelmezhető, hiszen ez ad alapot a kisebbségvédelemnek is.
A szöveggyűjtemény utolsó darabja Halász Iván és Majtényi Balázs írása a magyarországi
és a szomszédos államokbeli státustörvényekről. Az összehasonlítás mellett a
cikk részletesen követi a magyar státustörvény körüli események alakulását.
Néhány inkonzisztenciát is kiemelnek, mint például az, hogy a státustörvény
idegenrendészeti fogalmakat használ, így a határon túli magyarokat is személyenként
szólítja meg, ugyanakkor a státustörvényben hangsúlyozott kulturális nemzetfogalomnak
ellentmond, hogy a magyar igazolvány a magyar útlevélre emlékeztet, s a Szent
Korona képét viseli, amelyek nem nemzeti, inkább állami szimbólumok. Összességében
a sokat bírált magyar törvényt nem tartják különbözőnek a régióban már elfogadott
jogi szabályozásoktól, sem a korábbi magyarországi gyakorlattól, s hangsúlyozzák,
hogy a státustörvény módosításai reagáltak a nemzetközi szervezetek és a szomszédok
észrevételeire is.
A szöveggyűjtemény egészében sokféle javaslatot és elemzést kínál a kisebbség kérdésének felbontására. Feltételezi, mintegy a tudományos kutatás alapvetéseként is, hogy az általa vizsgált probléma valamilyen módon strukturált és vizsgálható - nem homogén, és nem magától értetődő. Fent ezt egyúttal a kötet politikai állításának is neveztem. Bár a kötetben szereplő írások következtetései is részben ez ellen beszélnek, csak remélni lehet, hogy az itt összegyűjtött elemzések és a bennük foglalt szemlélet nem csak a diszciplína alakulására, de a gyakorlatra is hatással lesznek.
Az elmélet szokásos megnevezése: kisebbségkutatás
Az elmélet érvényességi területe: etnikai kisebbségek a modern államokban
Az elméletben szereplő kommunikációelmélet típusa: a nemzetépítésként értett nacionalizmus kommunikációjával foglalkozik, tágabban azzal, hogyan ékelődik be, hogyan működik és hogyan van kezelve egy többségi nemzetállamban egy etnikai kisebbség.
Leíró vagy magyarázó? Mindkettő.
A koncipiálásba bevont funkciók: állami politika és intézményrendszerek, a társadalmi identitás tranzakciói
A koncipiálásba bevont szerkezetek: nemzetállamok, intézmények, állampolgárság, emberi jogok, társadalmi identitás
A koncipiálásba bevont színterek: mai nemzetállamok és ezeken belül az etnikai kisebbségek sokféleképpen meghatározható "tömbje"
A koncipiálásba bevont dinamikák: identitás, kategorizálás és hatalom
viszonyai
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: a nacionalizmus-kutatás
egyik ágának mondható, érintkezik a modern államok kialakulásának és működésének
kutatásával és az államok feletti szervezetek és az emberi jogok témakörével
Az elméletalkotás célja: jól megragadható fogalmi konstrukciót adni az etnikai kisebbségek létének, működésének leírására
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe, háttérdiszciplínái: politológia, történettudomány, szociológia, antropológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Kántor Zoltán (szerk): Nacionalizmuselméletek (szöveggyűjtemény), Rejtjel,
Budapest, 2004.
Az összefoglalót készítette:
Gagyi Ágnes,
2006. június 8.