Jensen, Klaus Bruhn
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kommunikáció ismeretelmélete és tudományelmélete
Az elmélet érvényességi területe
A szöveg több részből áll így összességében számos érvényességi területe van.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Ellentétpárokon valamint történeti áttekintésen keresztül bemutatott funkcionális
kommunikáció és interaktív kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és egyben magyarázó is adott fejezetekben.
A koncipiálásba bevont funkciók
A társadalom és kommunikációelmélet kérdései:
Az emberek a mindennapok során hogyan válnak egymás számára szubjektummá vagy objektummá ?
Hogyan koordinálódik a társadalmi cselekvés ?
Az intenció miként válik okká ?
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Ismeretelmélet szerint:
Szubjektum -objektum
Intenció - ok
Történelem - természetTudományelmélet szerint:
Egyedi események - törvények tanulmányozása
Idiografikus - nomotetikus
Lélek - természet
Lélek megértés - természet magyarázat
Jelentés - információ
Belső -külső
A koncipiálásba bevont színterek
Mesterséges intelligencia, olvasás kutatás, vizuális kommunikáció.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A pearce-i jelfogalom három alkotóelemén keresztül (dedukció, indukció, abdukció)
ismerteti.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Logika, retorika és szemiotika elméleteire épít az egyes fejezetekben.
Az elmélet-alkotás célja
Összefoglalni és leírni az abdukció és a kvalitatív kutatás alapjait.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kvalitatív kutatás.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Logika, retorika és szemiotika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Eysenck-Keane Kognitív pszichológia
Bordwell, Branigan filmes médium textuális elemzései
Perelman Kortárs retorika
Peirce Abdukció, dedukció, indukció elemzései
Az összefoglalót készítette: Vári Péter,
2006. május 25.