Ivins, William M. Jr. : A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció
Ford. Lugosi Lugo László,
Enciklopédia Kiadó, 2001 [1952]
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Vizuális kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Ivins szerint a képnyomtatás könyvnyomtatás előtt felfedezett módozatairól gyakran
megfeledkeznek a történetírók, pedig a vizuális kommunikáció nyomtatott formái
ugyanolyan fontosak (a szerző szerint fontosabbak), mint a cserélhető betűk,
mert először teszik lehetővé, hogy egy képet pontosan meg lehessen ismételni.
A nyomtatott kép révén lehetővé válnak a megismételhető vizuális tények, ez
a lehetőség kihat a tudásra, a gondolkodásra, a tudományra, a technikára egyaránt.
Az Ivins által leírt képnyomtatás-történet a képet nem csak műalkotásként kezeli,
hanem túlmutatva az esztétikai értéken, a képnek elsősorban a gondolkodás közvetlen
alakításában, befolyásolásában tulajdonít jelentőséget. Ezáltal a vizuális kommunikációra
vonatkozó, Ivins által leírt elmélet érvényességi területe a vizuális látásmód,
a vizuális percepció tágabb összefüggéseiben kap jelentőséget.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A verbálissal szembeállítható vizuális kommunikáció már szintaktikája révén
is különbözik az előbbitől. Míg a szavak lineáris szintaktikai rendje szinte
lehetetlenné teszi, hogy leírjunk egy tárgyat, a "vizuális tények"
egyidejűleg hatnak.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró, a képnyomtatás rövid történeteként is olvasható.
A koncipiálásba bevont funkciók
A nyomtatott képek fokozatosan jutnak el a díszítő szereptől az információközlő
funkcióig. A képeskönyvek ábrái kezdetben csak illusztrációk, diszítőelemek,
de fokozatosan a tárgy hű másolatára való törekvés lesz a jellemző rájuk. Az
1500-as évektől egyre több az illusztrált könyv (építészet, botanika, gépek,
anatómia, zoológia, ruhák, régészet, technikák, mesterségek témában egyaránt),
az élethűségre való törekvés különböző változatai figyelhetőek meg.
A kép funkciójának változásaiban Ivins szerint a fénykép megjelenése idéz elő
forradalmi átalakulást, mert a fénykép által fény derül a vizuális tudósítás
és a vizuális kifejezés különbségére. Azáltal, hogy az utóbbiban a szempont
már nem az élethűség lesz, megváltozik a kép korábbi funkcionalitása.
A koncipiálásba bevont szerkezetek és színterek
Kezdetben a nyomtatott képek fametszetek segítségével készülnek (az elején átdörzsöléses
módszerrel, a hengeres sajtó csak a 15. század közepétől jelenik meg), a rézmetszetek,
rézkarcok a 16. században kezdenek elterjedni, a 19. század végére szinte teljesen
eltűnnek. A 19. század elejéről is lehet példákat hozni fadúcos, harántdúcos
nyomtatásra, metszetekből készült illusztrációkra, de nem nagy számban. Az Aloys
Senefelder által bevezetett új grafikai eljárás, a litográfia (a művész ceruzával,
tollal, ecsettel vagy zsírkrétával közvetlenül a kőre vagy a papírra dolgozott)
nagy változást hoz azáltal, hogy újra lehetővé teszi, hogy a közönség első kézből
jusson el a képekhez. A litográfia elsősorban a festőhöz, nem a nyomdászhoz
áll közel, Ingres, Géricault, Delacroix, Daumier, Goya is használja, kevés francia
festő van, aki nem próbálta ki. A litográfia után a saját útjaikat külön-külön
bejáró dagerrotípia (Niépce és Daguerre) és fényképezés technikája (Talbot)
változtatja meg alapvetően a korábbi nyomdász/festői/rajzolói/rézmetszői tevékenységet.
A fotográfia a nagyközönség szemében csak az 1860-as évektől kezdődően éri utol
a dagerrotípiát, elsősorban az utóbbinak a portrékészítésben betöltött szerepe
miatt.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az 1600-as évek elején a fametszet már csak a kis példányszámú, elegáns könyvekben
él tovább, eltűnésével együtt az első kézből származó képi közlés is megszűnik.
A rézmetszéseknél, rézkarcoknál a munkafolyamat specializálódik, a festő fest,
a rajzoló szakember fekete-fehérben lemásolja a rézmetszőnek a képet, ezután
a metsző lemezre metszi a rajzot (Ivins szerint a rézmetszet így nem csak a
másolat másolata, hanem a fordítás fordítása lesz). A rézkarcolás a metszők
kreativitásának is lehetőséget ad, így az eredeti kép másodlagossá válik, a
végső forma már nem nagyon emlékeztet az eredetire. A képtermelés nagykereskedelmi
gyakorlata egyre elterjedtebbé válik, ezért a termelés az eladhatóság szempontjait
kezdi előtérbe helyezni. A 19. századig képtelenség volt közzétenni olyan nyomtatott
képet, amelynek a hitelességét nem lehetett volna megkérdőjelezni, mert lehetetlen
volt készíteni egy dologról olyan képet, amelyik pont olyan lett volna, mint
egy másik, ugyanarról a dologról készített kép.
A fotográfia feleslegessé teszi a rajzolót, a metszőt, és lehetővé teszi a korlátlan
mennyiségben ismételhető képek sorát. Az ábrázolás hitelességének mértékéül,
a létezés bizonyítékaként a fotográfiai kép fogadtatik el. Ivins kiemeli, hogy
fokozatosan a közönség is beletanul abba, hogy a művészi kifejezés szempontja
viszont nem az élethűség..
A különböző fotomechanikai eljárások az ember fotószerű látásmódjának kialakulásához
vezetnek, az új képi eljárások pontosabban, gyorsabban és olcsóbban elégítetik
ki a képi informálás szükségességét.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal és háttérdiszciplinái
Művészetörténet, esztétika, filozófia, a technika/nyomdászat fejlődése, fotóművészet,
pszichológia/percepcióelmélet
Az elmélet-alkotás célja
Ivins a vizuális rögzítés és látásmód, a vizuális gondolkodás fejlődésének útját
mutatja be a könyvében. A vizualitás nemcsak a művészet összefüggésében kap
értelmet, hanem általa a reprezentáció szempontja is kihangsúlyozódik.
Ivins szerint a vizuális percepció alakulásában olyan mértékű változást hoz
a fotográfia, hogy a technika, a tudomány, a gondolkodás és a művészet történetét
fotográfia előtti és utáni időszakra kellene felosztani.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Ivins a képnyomtatás rövid történetét írja meg.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
A szerző nem hivatkozik más elméletírókra, de a szövegben többször utal a vizuális
megjelenítés szempontjából érdekesnek tűnő alapkönyvekre.
Az összefoglalót készítette: Bota Szidónia,
2006. április 28.