Erving Goffman: Elidegenülés az interakciótól
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Együttes spontán belebonyolódás - ill. ha ez valami miatt nem valósul meg, akkor 
  - elidegenülés az interakciótól.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  A társalgás típusú szociális találkozások. Azok az esetek, amelyeknél követelmény, 
  hogy létrejöjjön és fennmaradjon a résztvevőknek a figyelem valamilyen hivatalos 
  fő tárgyával kapcsolatos spontán belebonyolódása.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet leíró.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  A társas érintkezés során létrejövő belebonyolódás. A bármilyen elképzelhető 
  beszélgetéssel kapcsolatban bekövetkezhető elidegenülés. Az az interaktori szerep, 
  amelyet bármiféle szociális szerep mellett az egyénnek a beszélgetés során be 
  kell töltenie.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek
  A belebonyolódás az a mindennapi esemény, amelynek során egy ember beszélgetni 
  kezd egy másikkal, s észrevétlenül teljes egészében a beszélgetés részesévé 
  válik. Ennek fenntartására szolgálnak szabályok, melyek lehetővé teszik, hogy 
  beszélő és hallgató a kölcsönösen fenntartott belebonyolódás közösségében maradjanak. 
  Azonban ez az egység felborulhat, s ekkor létrejön az elidegenülés. Ennek formái 
  a következők lehetnek:
Külső elkalandozás: az egyén nem összpontosítja figyelmét az előírt módon, s olyasmivel törődik, mely a beszélgetés témájához nem köthető.
A személyes én centrumba helyezése: az egyén a figyelem előírt irányának rovására a kelleténél jobban figyel önmagára.
Centrumban az interakció: valamely résztvevő figyelmének az interakcióra mint tevékenységre való helyeződése ahelyett, hogy spontán módon belebonyolódnék a beszélgetés tulajdonképpeni témájába.
Centrumban a többiek: abban az esetben áll elő, ha az egyén úgy érzi, hogy beszélgetőpartnerének személye túlságosan leköti a figyelmét a beszélgetés témájába való előírt belebonyolódás rovására.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  A mindennapi társalgások, nyilvános szónoklatok.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Az odaadást érő sérelem visszaható jellege.
  A belebonyolódás színlelése.
  A belebonyolódási kötelezettségek kontextusa.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Cooley affektálással kapcsolatos nézetei.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Annak bemutatása, hogy a társalgás típusú szociális találkozások jelentős részénél 
  létrejön és fennmarad a résztvevőknek a figyelem valamely hivatalos fő tárgyával 
  kapcsolatos spontán belebonyolódása. Ennek a folyamatnak leírása az interaktorok 
  aktivitása, tevékenysége szempontjából. Az elidegenülés módjainak tipologizálása.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  A szociális érintkezés világa.
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Szociálpszichológia.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Baldvin, J.: Sicial and Ethical Interpretations in Mental Development. London, 1902.
Cooley, C. H.: Human Nature and the Social Order. Schribners, 1922.
Goffman, E.: Communication Conduct in an Island Community. Unpublished doctoral dissertation, Dep.of Soc., Univ. Of Chicago, 1953.
Salinger, J. D.: The Catcher in the Rye. Little Brown, Hamish Hamilton, 1951.
 
  Az összefoglalót készítette: Péterfi Rita
  2006. május