Michel Foucault: A szexualitás története. A gyönyörök gyakorlása
Atlantisz Könyvkiadó,
Budapest, 1999
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A szexuális szubjektum materialista elmélete.
Az elmélet érvényességi területe
Strukturalizmus, neostrukturalizmus, létezésesztétika és posztmodern.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szexuális viselkedés ókori problematizálódásáról szóló tanulmány az "önformálási
technikák" általános történetének egyik lehetséges fejezete.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, megfeleltetés, kommentár.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
A kérdés, amelynek vezérfonalul kell szolgálnia a következő: hogyan, miért és
milyen formában került át az erkölcs területére a szexuális tevékenység?
A koncipiálásba bevont színterek
Foucault összefoglalóan azokat a feltételeket próbálja meghatározni, amelyek
közepette az ember számára "kérdésessé válik", ki is ő valójában,
mit csinál, és milyen az a világ, amelyben él..
A koncipiálásba bevont dinamikák
"E "létezésművészetek", az "önformálás" e "technikái"
kétségkívül veszítettek valamikori fontosságukból és autonómiájukból azzal,
hogy a kereszténységgel beépültek a lelkipásztori hatalom gyakorlásába, később
pedig a nevelői, orvosi vagy pszichológiai típusú gyakorlatokba."
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Foucault irodalom-felfogása: Nyelvről vallott nézetei áthatották a humán-
és társadalomtudományok nagy részét, mély szkepticizmust keltve az emberi elmének
az objektív valóságot megismerő képessége iránt. Kiindulási pontja a nyelv,
és az a végkövetkeztetése, hogy csakis a nyelven keresztül ismerünk. Így a világ,
amelyben élünk, a nyelvben ismerhető meg: mivel mi is a világ részei vagyunk,
mi is a szöveg részévé válunk.
Az elmélet-alkotás célja
A szexualitás története című Foucault-sorozat, mely persze nem a szexualitás
története, hanem a gondolkodásé, mely az ezzel a tudással rendelkező szubjektumot
létrehozta. Egy olyan diskurzust szorgalmaz, mely perspektivikusan fogadja el
vagy utasítja el ezt vagy azt a diskurzust, tehát bizonyos keretek között választhatóvá
teszi a diskurzust, azaz az egyik igazságot a másikkal szemben.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófia.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichoanalízis, etika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Georg Simmel: A kacérság
lélektana, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Roland Barthes: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola, Osiris, 2001.
Az összefoglalót készítette:
Németh Mihály
2006. május 7.