Vera F. Birkenbihl: Kommunikációs gyakorlatok
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet 
  (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Személyközi kommunikáció.
 
  Az 
  elmélet érvényességi területe
  Személyközi helyzetek, társas viselkedés, a mindennapi élet minden helyszíne 
  és szituációja. 
 
  Az 
  elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Bár a szerző a könyv végén található kislexikonban a kommunikációt információcsereként 
  is definiálja, alapvetően a tranzakcionális kommunikáció modelljére építi elméletét: 
  kommunikációs síkok, tranzakció egységek, strukturális analízis, tranzakcionális 
  analízis.
 
  Az 
  elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó. Példa példa hátán, egyetlen gondolatot nem hagy a szerző anélkül, 
  hogy egy vagy több magánéleti vagy munkahelyi példát ne említene magyarázatként. 
  Célja ugyanis nem csupán a "magyarázás", hanem hogy az olvasó olyan 
  mélységig megértse az elmélet egyes részeit, hogy azt saját kommunikációjában 
  is képes legyen alkalmazni. Ennek érdekében a könyv számos üres kockát és vonalat 
  tartalmaz interaktív célokra, a második fejezet pedig kizárólag gyakorlatokból, 
  játékokból áll.
 
  A 
  koncipiálásba bevont funkciók 
  Optimális kommunikáció, negatív motiváció, pozitív motiváció, védekezési manőverek, 
  szükséglet kielégítés. 
 
  A 
  koncipiálásba bevont színterek
  Mindennapi élet színterei, magánéleti és családi konfliktusok, munkahelyi szituációk. 
  
 
  A koncipiálásba bevont 
  dinamikák
Önértékelés
  A szerző szerint az önértékelés énünk központi egysége, melyre mindent vonatkoztatunk. 
  
  Az önértékelés mindvégig a mű fókuszában áll, mondván, optimális kommunikáció 
  csak akkor lehetséges, ha tiszteletben tartjuk mások önértékelését. Az önértékelés 
  összetevői: egyetértés a lelkiismerettel, pozitív környezeti reakció az én-képre, 
  a személy megbecsülése, a munka megbecsülése, Érosz/szex. Bármely tényező megsértése 
  támadást jelent az önértékelés ellen, kellemetlen érzést vált ki és védekezésre 
  kényszerít - ez pedig rontja a sikeres kommunikáció esélyeit.
Emberi szükségletek
  A sikeres kommunikációhoz figyelembe kell venni mások szükségleteit, igényeit. 
  Ehhez azonban előbb fel kell ismernünk ezeket az igényeket. A szükségletek meghatározásához 
  a szerző elfogadja és átveszi Maslow szükséglettornyát, valamint a létorientált 
  és a tettorientált személyek megkülönböztetését. 
Képalkotás, képcsere
  Az optimális kommunikáció megköveteli mások képeinek tiszteletben tartását. 
  Minden kép létrehozása energiát igényel, és minden képhez emóciók tapadnak. 
  A képek cseréje minden esetben energiát emészt fel, ezért vonakodunk új képek 
  átvételétől. A meggyőzés pedig képcserével jár. A sikeres kommunikáció feltétele, 
  hogy csupán akkora képcserét kérjünk partnerünktől, amelyre energiáit illetően 
  még képes.
Pszichológiai köd
  Bizonyos helyzetekben nem látunk és hallunk mindent, pl.: veszélyes helyzetek, 
  képcsere. Ha megtámadjuk a másikban élő képet, "köd ereszkedik rá", 
  nem képes figyelni ránk. Ennek kivédésére alkalmazható a köd-ellenes módszer, 
  melynek lényege az érvelés két részre osztása: fő mondanivaló + magyarázatok, 
  melyek közül a magyarázatokat érdemes a mondandó elejére tenni. 
Kommunikáció síkok
  Minden kommunikáció két síkon halad, tartalmi és kapcsolati síkon, amikor is 
  az utóbbi definiálja az előbbit. 
 
  Az 
  elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A szerző változtatás nélkül emeli át Berne tranzakcióanalízését, egy 
  teljes fejezetet szánva annak, mondván, a TA segít önmagunk és egyúttal emberi 
  kapcsolataink jobb megértésében, a sikeresebb kommunikáció létrehozásában. Az 
  én-állapotok egyszerű ismertetésén túl rendkívül sok verbális és nem-verbális 
  példát hoz az egyes állapotok szemléltetésére, csakúgy mint a tranzakció típusokra.
  A Watzlawick, Beavon, Jackson féle kommunikációelmélet csaknem a teljes 
  alapot adja a könyvhöz: a tranzakció két részből áll (közlés + válasz, melyek 
  közül a válasz új közlésként is felfogható, míg a közlés lehet egy elhangzott 
  üzenetre adott válasz.), létezik elsőrendű és másodrendű valóság, az egyetértés 
  hiánya elsősorban a másodrendű valóságokra érvényes, egyszerre két síkon kommunikálunk, 
  stb.
  Maslow szükséglettornyát mint magyarázó tényezőt veszi át a szerző a 
  szükségletek megértése, figyelembevétele és a motiválás valamint az optimális 
  kommunikáció megvalósításához. 
  Thomas Gordon munkássága is szóba kerül az elmélet kifejtése során, az 
  aktív odafigyelés kapcsán, ám Carl Rogers már nem kerül említésre, aki nem csupán 
  előzménye, hanem egyértelmű forrása volt Gordonnak.
  A képek létrehozás és cseréje során Festinger kognitív disszonancia elmélete 
  is felbukkan, mint magyarázó erő. 
 
  Az 
  elmélet-alkotás célja
  A szerző célja, hogy segítséget nyújtson az olvasóknak az emberi kapcsolatok 
  javításában. Ebben az első lépés önmagunk és ezzel együtt mások megismerése, 
  mely maga után vonja a kommunikáció javulását. "A kommunikáció helyes módszere 
  megtanulható" - vallja a szerző. 
 
  Az 
  elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Pszichoterápia, családterápia, párterápia (Wattlawick, Berne)
 
  Az 
  elmélet háttérdiszciplinái
  Pszichológia, szociálpszichológia, kommunikációelmélet, agykutatás, 
 
  Néhány 
  fontosabb bibliográfiai tétel
Watzlawick, Paul, Bavelas, J. Beavin, Jackson, Don. D (1967) Pragmatics of Human Communication. New York, W. W. Norton & Company.
Berne, E. (1984) Emberi játszmák. Háttér Kiadó, Bp.
Berne, E. (1997) Sorskönyv , az Emberi játszmák folytatása. Háttér Kiadó, Bp.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Sipos Tünde,
  2006. május 15..