Michael Tomasello: Gondolkodás és kultúra
Budapest, Osiris, 2002.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
a nyelvelsajátítás használatalapú elmélete
Az elmélet érvényességi területe:
a kommunikáció szocializációja; nyelvelsajátítás; kultúra hagyományozása; kognitív
pszichológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
közvetlen emberi kommunikáció; szimbolikus-, nyelvi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
elsősorban magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók:
a kommunikáció mint a szándékos társas viselkedés eszköze; a világ megismerésének
eszköze
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
a megismerés kognitív struktúrái, társas sémák; a társas helyzetek intencionális
szerkezete
A koncipiálásba bevont színterek:
a közvetlen emberi kommunikáció színterei, mindennapi társas szituációk
A koncipiálásba bevont dinamikák:
a társas interakció dinamikái; a közös figyelemfókuszálás mint az intenció tulajdonításának
dinamikája
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
a kognitív képességek kialakulásának és fejlődésének egyes elméleteit ismerteti
és reflektál rájuk.
Az elmélet-alkotás célja:
egy új evolúciós elmélet, mely a kultúrára helyezi a hangsúlyt, vagyis az emberi
kognitív folyamatok kultúra általi átöröklődéséről beszél. Kognitív képességeink
nem biológiai adaptációk eredménye, hanem kulturális folyamatokéi. Ezt bizonyítja
be a könyv.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
nyelvelsajátítás, a kognitív pszichológia és a szociológia egyaránt foglalkozik
vele, hisz a kettő metszéspontjára világít rá.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
biológia (főként: evolúciótan, etológia), pszichológia (főként: kognitív pszichológia,
fejlődéslélektan, pszicholingvisztika), nyelvészet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Bakhtin, M. 1981: The dialogic imagination. Austin, University of Texas press;
Baldwin, D. és Moses, L. 1994: The mindreading engine: Evaluating the evidence for modularity. Current Psychology of Cognition, 13, 553-560.;
Bartsch, K. és Wellman, H. 1995: Children talk about the mind. New York, Oxford University Press;
Clark, H. 1996: Uses of language. Cambridge, Cambridge University Press;
Durham, W. 1991: Coevolution: Genes, culture, and human diversity. Stanford, Stanford University Press;
Gleitman, L. 1990: The structural sources of verb meaning. Language Acquisition, 1, 3-55.;
Gopnik, A. és Meltzoff, A. 1997: Words, thoughts, and theories. Cambridge, MA, MIT Press;
Karmiloff-Smith, A. 1992: Beyond modularity: A developmental perspective on cognitive science. Cambridge, MA, MIT Press;
Lakoff, G. 1987: Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago, University of Chicago Press;
Lock, A. 1978: The emergence of language. In A.Lock (szerk.): Action, gesture, and symbol: The emergence of language. New York, Academic Press;
Markman, E. 1989: Categorization and naming in children. Cambridge, MA, MIT Press;
Nelson, K. 1996: Language in cognitive development. New York, Cambridge University Press;
Sperber, D. and Wilson, D. 1986: Relevance: Communication and cognition. Cambridge, MA, Harvard University Press;
Vigotszkij, L. 1973: A magasabb pszichikus funkciók fejlődése. Budapest, Gondolat;
Wertsch, J. 1991: Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge, MA, Harvard University Press.
A kultúra hatása a gondolkodás kialakulásában
Ha összehasonlítjuk az ember és
a többi emberszabású kognitív képességeit, óriási különbségeket fedezünk fel
közöttük. Mindezt annak ellenére, hogy genetikai állományuk 99 százalékban azonos,
illetve, hogy ha azt az időt nézzük, amely az embereket a többi emberszabásútól
elválasztja, evolúciós szempontból nagyon kevés (kb. 6 millió év). Akkor honnan
ered ez a nagyfokú gondolkodásbeli különbség? Tomasello szerint (2002) csak
egy olyan biológiai mechanizmus van, amely ekkora változást tud létrehozni,
ez pedig a társadalmi és a kulturális átadás, amely az organikus evolúciónál
sokkal gyorsabb léptékkel halad és fejti ki hatását, és ami csak az emberi fajra
jellemző. Vagyis, az emberi faj kognitív alkotásait és folyamatait nem biológiai
adaptációk tették lehetővé, hanem kulturális folyamatok. Erről a gondolatról,
hipotézisről szeretnék írni dolgozatomban.
Tomasello kumulatív kulturális evolúciónak nevezi azt, hogy az emberek által
létrehozott kulturális hagyományok, alkotások fokozatosan átadódnak a következő
generációknak, felhalmozódnak, illetve a későbbi használók mindig kicsit módosítanak
rajta, javítanak rajta, így biztosítva az adaptációt. Ezt a folyamatot "lendkerékhatásnak"
is nevezik. Ahhoz azonban, hogy a "lendkerék" állandóan mozgásban
legyen, vagy hogy stabil állapotát megőrizze, míg egy újabb fejlesztés nem történik,
szociális tanulásra van szükség. Ez lehet utánzásos tanulás, tanítás alapján
való tanulás és az együttműködéses tanulás. Ezek révén tehát csak az emberek
képesek arra, hogy kognitív erőforrásukat összegyűjtsék, és állandóan módosítva
fejlesszék. A kulturális tanulás azonban nemcsak a kulturális "lendkereket"
hozza létre, hanem biztosítja a társas, együttműködésen alapuló kreativitást
is. Ez esetben az egyes egyén a másikon keresztül tanul, azonosul a másik személlyel,
annak intencionális és mentális állapotaival is, így lehetővé téve a gondolkodást,
a különböző kognitív folyamatokat. Ha az egyed (gyermek) fejlődését nézzük,
akkor azt mondhatjuk, hogy mivel a gyermek egy adott emberi kultúrában nő fel,
vagyis a társadalmilag és történelmileg kialakult tárgyak, hagyományok, intézmények
között, ez lehetővé teszi számára, hogy egyrészt hozzájusson, "örökölje"
a csoportja által felhalmozott tudást és képességeket, másrészt nyelvi jeleket
és különböző perspektívákon, nézőpontokon alapuló kognitív reprezentációkat
sajátítson el és használjon (események, helyzetek, résztvevők, ezek viszonya),
és harmadrészt, diskurzusokban tud részt venni, amelynek következményei a gondolkodási
folyamatokban egyértelműen és bizonyíthatóan jelen vannak. A fenti gondolatmenetet
fontosnak tartom részletezni, kifejteni. Íme:
Biológiai és kulturális evolúció
Az evolúcióbiológusok körében egy
új fogalom, elmélet kezd teret nyerni, a "kettős öröklés elmélete"
(Durham,1991). Ez azt jelenti, hogy az egyed tulajdonságait, a fenotípust több
fajnál az határozza meg, amit az egyed az elődöktől biológiailag és kulturálisan
örökölt. Erre a legjobb példa az emberi faj. A megismerés terén az ember biológiailag
nagyon hasonlít a többi főemlőshöz. Egyetlen, nagyon fontos különbség van közöttük,
az, hogy az ember jobban, mélyebben tud azonosulni fajtársaival, mint más főemlősfaj,
képes a mások szempontját megérteni (Tomasello, 2002). Ennek komoly következményei
vannak, pl. az egyén együttműködik a társakkal, így alkotásokat és szokásokat
hoz létre; megtanulja használni, belsővé teszi, interiorizálja ezen alkotások
aspektusait.
Igaz, minden főemlős felismeri a többi egyedet, társas kapcsolatokat is képesek
kialakítani és megérteni, sőt, megértenek olyan viszonyokat is, amelyek két
másik egyed között van, de saját maguk a kapcsolatban nem érintettek (rokoni
viszonyok, dominancia viszonyok) (Goodall,1986). A főemlősök kogníciója ebben
tér el a többi emlősétől. Azonban ők az oksági elveket nem értik és a változó
viselkedéseket, a szándékot sem (intencionalitás), és nem tudják felfogni a
saját magukhoz hasonlókat intencionális ágensként. Például a csimpánzok eszközhasználatával
bebizonyítható az emulációs tanulás - mikor az egyed nem a fajtárs viselkedésére
vagy annak stratégiájára összpontosít, hanem a környezeti eseményekre - vagy
az utánzásos tanulás, illetve gesztusaikat főként egymás közti egyéni ritualiázióval
sajátítják el, ami azt jelenti, hogy ez a viselkedés nem reprodukálódik (Goodall,
1986). Az ember azonban a fajtársak viselkedését előre meg tudja jósolni, meg
tudja magyarázni. Ezt kauzális-intencionális gondolkodásnak nevezzük, ami közvetlenül
érinti a cselekvések hatékonyságát, és biztosítja a "lendkerék" forgását.
A tanulási formák közül az utánzásos tanulás mellett az aktív tanulás (újítás,
vagy egy képesség, ismeret továbbadódik) is kulcsfontosságú az emberi fejlődésben
(ez a főemlősöknél nincs meg), ezen alapszik a kumulatív kulturális evolúció.
Itt tehát egy kulturális fejlődési folyamatról van szó, az egyik lépésből következik
a másik, egy újítás létrehozása, átadása, megőrzése lehetőséget ad egy további
újításra stb., és a "lendkerék" forog tovább. Az újítás vonatkozhat
tárgyra (eszközök), szokásokra, rituálékra (betűírás, nyelv, matematika, vallás),
történhet egyénileg, vagy együttműködve a többiekkel.
A fentieket összefoglalva azt mondhatjuk, hogy az emberek a törzsfejlődés során
kialakult kognitív képességeket örökölnek, amelyeket azután arra használnak
fel, hogy kiaknázzák a történelem folyamán kialakult kulturális erőforrásokat.
A közös figyelem jelentősége
Kutatások azt bizonyítják, hogy
már a csecsemőkor legelején a gyerekek "értik" a tárgyakat (pl. egy
tárgy nem lehet egyszerre két helyen; két tárgy nem mehet át egymáson), már
azelőtt, hogy hosszabb idejű tapasztalataik lennének ezzel kapcsolatban (Atkinson,
1994; Cole, 1999; Mérei, 1985). Ez azt jelenti, hogy főemlősi örökségről van
szó.
A csecsemők nem sokkal születésük után "prototársalgást" is kezdeményeznek
gondozóikkal (Tomasello, 2002). Ez esetben egy olyan társas interakcióról van
szó, amelyben a szülő és a gyermek kölcsönösen egymásra figyelnek, hogy érzelmeiket
kifejezzék és megosszák a másikkal. Pl. egymás szemébe néznek, megérintik egymást,
érzelmüket kifejező hangokat adnak ki.
Bizonyos testmozgásokat, mozdulatokat is elkezdenek már utánozni pár hónapos
korukban (száj, szem, fej), amely egyes kutatók szerint már a mély azonosulási
folyamatok előjele, amikor érzelmi ráhangolódással igazodnak a felnőttek érzelmi
állapotaihoz, ami a kognitív folyamatok kialakulását tekintve jelentős tényező.
A csecsemők környezetükkel való kommunikációjukkal kapcsolatban fontos megemlíteni
az "ökológiai én" kialakulását, vagyis amikor saját magukat is megtapasztalják.
Megtanulják, hogy bizonyos szituációkban viselkedésüknek milyen lehetőségei
és korlátai vannak (mit érnek el és mit nem), valamint, hogy a viselkedésük
kapcsolatban van a perceptuális visszajelzéssel. Ez úgy tűnik, már főemlős rokonainknál
is megtalálható.
Fejlődésbeli, kognitív forradalom megy végbe a gyermek kilenc és tizenkét hónapos
kora körül. Ekkor a csecsemők olyan közös figyelmi viselkedésben kezdenek részt
venni, amely utal arra, hogy másokat önmagukhoz hasonló intencionális ágensként
értelmeznek, ami - mint írtam - a legfontosabb momentum a csak az emberre jellemző
gondolkodásban. A közös figyelés kategóriájába tartozik a tekintetkövetés, a
közös elfoglaltság, a szociális vonatkoztatás, utánzásos tanulás, vagyis a csecsemők
ebben a korban kezdenek el ráhangolódni a felnőttek figyelmére és viselkedésére.
Eltérő vélemények vannak a közös figyelemmel és a szociális kogníció kialakulásával
kapcsolatban, és hogy ezek miért eredményezik a mások intencionális ágensként
való értelmezését. Trevarthen (Tomasello, 2002) azt feltételezi, hogy a csecsemők
társas megismerése születésüktől fogva a felnőttéhez hasonló, és hogy a közös
figyelmi képesség kilenc hónapos korban jelenik meg, az azt jelenti, hogy a
viselkedés végrehajtásának készsége ekkorra lesz olyan fejlett, hogy ez viselkedésben
kifejeződjön. Mások szerint (Fodor, 1996; Karmiloff-Smith, 1996), a csecsemők
különböző modulokkal rendelkeznek, mint pl. a tekintet irányának detektora,
a szándékdetektor és a közös figyelmi mechanizmus. Ezek a kognitív modulok az
első pár hónapban determinisztikusan éretté válnak. Egy harmadik elmélet szerint
a triádikus interakciók (a figyelem ellenőrzése; a figyelem követése; a figyelem
irányítása) tanult viselkedéssorozatok. Tomasello (2002) szerint pedig a csecsemők
akkor kezdenek el közös figyelmi reakciókban részt venni, amikor másokat először
értelmeznek önmagukhoz hasonló intencionális ágensként, vagyis olyanokként,
akiknek céljaik, szándékaik vannak, és a cél elérésére, a rendelkezésükre álló
eszközök közül választanak és döntenek, hogy a cél elérése közben mire figyeljenek.
Vagyis mások működését saját magukéhoz hasonlítva értik meg, úgy képzelik el
egy másik ember célját, mint ahogy a sajátjukat elképzelnék, és úgy látják,
hogy a másik viselkedése erre a célra irányul, mint ahogy a sajátjukat is így
látnák.
A vita tehát arról folyik mind a mai napig, hogy honnan származik a közös figyelem,
forradalmi jelenségről van-e szó, a különböző kognitív szakaszok hogyan kapcsolódnak
egymáshoz, és ezek miért vezetnek el mások intencionális ágensként való értelmezéséhez
(másokat a saját magunk analógiájára próbálunk meg érteni).
Kulturális tanulás
Mint már fentebb említettem, az
ember kulturális környezete hátteret teremt a gyermek kognitív fejlődésének,
vagy a habitus révén, vagy az aktív tanítás révén. A habitus fogalma Bourdieu
(1975) nevéhez fűződik, s egyfajta egyéni-társadalmi beállítódást, beágyazódottságot
jelent, ami meghatározza, hogy a gyermek milyen interakciókban vesz részt, milyen
tárgyak veszik körül, milyen tapasztalatszerzési lehetőségei lesznek stb. Az
aktív tanítás pedig az emberi kultúra egyik legjelentősebb dimenziója, az a
mód, ahogy a felnőttek aktívan tanítják a fiatalokat.
A gyerekek a tanulás folyamán (ebben az utánzás is benne foglaltatik) a tárgyak
intencionális felhasználási módjait sajátítják el az interakcióikon keresztül,
a gesztusokkal való kommunikációt tanulják meg. Ezeket interiorizálják, és mindezzel
együtt énükről is tudomást szereznek, amely természetesen hat a másik észlelésére,
intencionális ágensként való értelmezésére.
Nyelvi kommunikáció és szimbolikus reprezentáció
A nyelvelsajátítás kezdetének hátterét
(társas-kognitív hátterét) a közös figyelmi jelenetek biztosítják - miután másokat
már képes intencionális ágensként felfogni -, vagyis társas interakciókról,
ezek kontextusáról van szó. A közös figyelmi jelenetek azáltal jönnek létre
és válnak koherenssé, hogy a gyermek és a felnőtt a közös tevékenységük alapján
azt értelmezi, hogy ők most éppen mit csinálnak. Azon kívül a gyermek a felnőttel
és a tárggyal azonos résztvevőként látja önmagát az adott jelenetben, kívülről
látja magát és az egész jelenetet.
A nyelvelsajátításban fontos lépés a kommunikációs szándékok megértése (intencionalitás),
vagyis csak az a gyermek érti meg a kommunikációs szándékot, aki követni tudja
mások rá, az ő intencionális helyzetére vonatkozó állapotait. Másképp fogalmazva,
mindkét résztvevő, a gyermek és a felnőtt is együtt figyel a tárgyra és a másiknak
a tárgyra irányuló figyelmére.
Az eddigiekből adódóan, ahhoz, hogy a gyermek megtanulja a kommunikációs szimbólumokat
az adott társadalmi konvencióknak megfelelően használni, utánzást, mégpedig
szerepcserés utánzást kell végeznie (a felnőttel szerepet kell tudnia cserélnie),
ezáltal kifejezni számára, amit a felnőtt kifejezett a gyereknek, mert ez teremti
meg a kommunikációs konvenciót vagy szimbólumot.
A gyermek nyelvelsajátításában komoly problémát okoz, hogy minden szimbólum
csak egy adott perspektívát testesít meg, ugyanaz a tárgy, egyszerre több dologra
is utalhat. Ezt nevezzük a szimbólumok perspektivikusságának. Egyes vélemények
szerint a gyereknek egy előre megtervezett összhang segít a megfelelő perspektíva
kialakításában, ezek szótanulási elvek. Tomasello (2002) szerint azonban a gyerekek
megértik az adott kontextusba ágyazott szándékaikat. Ebben segít nekik egy jól
értelmezhető közös figyelmi jelenet, valamint az, hogy a szimbólumokat gyakran
egymás ellentéteként értelmezzük (pl. kér-ad). Ahhoz, hogy a gyermek egy szimbólumot
"megfelelően" használjon, feltétlenül szükség van interaktivitásra
és egy állandó társas külső világra, amelyben a gyerek megértheti magát és másokat,
illetve, hogy a tevékenységek rendszeresen, rutinszerűen ismétlődjenek, hogy
megfigyelhessék, hogyan zajlik az adott tevékenység és hogyan alakulnak benne
a szerepek. Az újonnan megtanult szimbólumot ugyanúgy és ugyanolyan kommunikációs
szándékkal kell használnia a felnőttel a gyereknek, mint ahogy az használta
vele szemben. Így rögzül, interiorizálódik egy adott szimbólum.
Minél több időt töltenek el a gyerekek közös figyelmi helyzetben (pl. a szüleikkel),
annál nagyobb szókinccsel rendelkeznek és annál hamarabb értik meg és tanulják
meg a különböző nyelvi elemeket. Az ilyenfajta kutatások is bizonyítják, hogy
milyen nagy szerepe van a figyelmi helyzetnek a beszéd kialakulásában.
A kognitív fejlődésben van egy másik jelenség, amely hasonlít a nyelvi szimbólumok
elsajátítására és használatára, ez pedig a szimbolikus játék (Cole, 1999; Mérei
1985). Ugyanúgy tanulják meg a tárgyakat szimbólumként használni, mint ahogy
a nyelvi szimbólumokat elsajátítják. Először a játékszimbólumokat a gyermek
másokat utánozva és másoknak címezve használja, így akarja rábírni társait arra,
hogy valamit egy adott módon értelmezzenek. Később saját maga számára is játszik
a szimbólumokkal.
A fentieket összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a gyerekek kb. tizenkét-tizennyolc
hónapos korukban értik meg és használják a szimbólumokat (nyelvi-, tárgyi-,
gesztusbeli szimbólumok), amelyek társasak, személyköziek és perspektivikusak.
Alapvetően ez különbözteti meg őket többi főemlős/emlős reprezentáció-formáitól.
Nyelvi szerkezetek
Vannak nyelvészek, akik úgy gondolják,
hogy a gyermekek kezdettől fogva nyelvi szerkezetekkel dolgoznak, azok velük
születettek (Pinker, 1999). Mások véleménye az, hogy a gyerekek megértik és
elsajátítják azokat a szerkezeteket, amelyek kultúrájukra jellemzőek, amit az
adott kultúrájuk létrehozott (Tomasello, 2002). A nyelvi szerkezeteket a gyermekek
kategorizálják és sematizálják, a konkrét szerkezetekből absztraktakat hoznak
létre. Ahhoz, hogy a gyermek a nyelvi szerkezeteket elsajátítsa, három fontos
folyamatban kell résztvennie. Az egyik meghatározó folyamat a kulturális tanulás,
amely tulajdonképpen utánzásos tanulást jelent (utánozzák a felnőtteket). Ez
egy szimbolikus forma megtanulását és a konvenciók és funkciója szerinti használatát
tanítja meg. A másik fő folyamat a beszéd és társalgás. Ez a diskurzus megértését
tanítja meg. Az absztrakció és a sematizálás képességével lezárul a folyamat.
A gyerekek először egyedi szerkezeteket sajátítanak el, majd ezek alapján általánosítanak,
néha túlságosan is, majd különféle folyamatok segítségével a megfelelő (konvencionális)
keretek közé szorítják vissza általánosításaikat. Ezt a tevékenységet a gyermek
egyedül végzi, azonban amit kategorizál és sematizál, azt a kultúra "határozza"
meg. A nyelvelsajátítás tehát a kultúra által meghatározott egyéni tevékenység.
A gyerekek eleinte az adott események és helyzetek egészét fejezik ki szavakkal,
majd később holofrázisokkal, igesziget-szerkezetekkel, absztrakt-szerkezetekkel,
végül narratívákkal fejezik ki közölnivalójukat. A holofrázis egy egyetlen egységből
álló nyelvi szerkezet, amely egy egész beszédaktust fejez ki, pl. "még"
= kérek még enni. Az igesziget-szerkezetek egy nyelvi konstrukciót jelent, amely
konkrét igéből/igékből áll, de kimarad a szereplők helye. Ezt majd az adott
szituációnak, történésnek megfelelően "kitöltik". Az absztrakt szerkezetek
csak később alakulnak ki - természetesen egy fejlődési, megértési folyamatról
van szó -, melyek a narratívák felé vezetnek. Vagyis több egyszerű esemény vagy
helyzet van összefűzve egy bonyolult narratívummá, amelyeknek egy vagy több
szereplőjük állandó, az események között oksági kapcsolatok állnak fenn, vagy
intencionálisok, amelyek a szöveg koherenciáját biztosítják. Mindeközben összekötő
szócskákat is alkalmaznak.
A társalgás
Fentebb már utaltam rá, de fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy a nyelv nem csak egyszerűen információval látja el az egyént. Társassá tesz, kulturálisan strukturálja a különböző aspektusokat, kategorizációs és perspektivikus folyamatokat végzünk általa és a relációkban való gondolkodást tanítja meg. A perspektivikus gondolkodást segíti néhány társalgásfajta. A nézeteltérések esetén a gyermeknek adott témában két ellentétes véleményt kell összeegyeztetnie. A magyarázatnál, mint társalgási típusnál a résztvevők egyike az adott helyzetet vagy megnyilatkozást másképpen értelmezi, mint a másik. A metadiskurzusnál pedig a gyermek véleményt mond valamiről, a másik fél pedig erről a véleményről nyilatkozik. Ez esetben a gyermek saját gondolatait egy másik perspektívából vizsgálja meg. Tomasello (2002) szerint e három társalgástípus meghatározó szerepet játszik a kognitív reprezentációk kialakulásában kora gyermekkorban.
A társak megértése
A megismerés során a gyermek másokról alkotott értelmezése folyamatosan változik. Már volt szó az első lépcsőfokról, mikor a kisgyermek (csecsemő) másokat élőlényként értelmez. Ez közös a többi főemlőssel. Mikor (kilenc hónaposan) másokat intencionális ágensként értelmez, akkor arról van szó, hogy a fajtársakat fajspecifikus módon értelmezi, amely mind a célirányos viselkedést, mind mások figyelmének megértését magába foglalja. A mások mentális ágensként való megértése (4 éves kor) annak a megértése, hogy másoknak gondolataik és véleményeik is vannak, amelyek kifejeződhetnek viselkedésükben és eltérhetnek a valós helyzetektől. A megértésnek van még egy egyedülálló emberi aspektusa, a morális felfogás. Ez úgy alakul ki, hogy a gyermekek együtt éreznek a másikkal, mert a másik helyzetébe képzelve magukat érzik fájdalmát. Ennek egyik legfontosabb tényezője a reflexív társalgás, amikor is a gyermekek mások véleményét saját vélekedéseikkel és vágyaikkal összevetve megjegyzéseket tesznek, és kérdéseket fogalmaznak meg.
Tomasello kulturális evolúció-elmélete - melyet a kogníciókra vonatkoztat -, nem esik ugyan a kognitív tudomány fő áramába, de úgy gondolom, hogy mint egy lehetséges alternatíva, érdemes fontolóra venni.
Felhasznált irodalom
Atkinson, Richard et al.: Pszichológia. Budapest, Osiris, 1994.
Bourdieu, Pierre: Hatalmi mező, értelmiségi mező, osztályhabitus. In.: Huszár Tibor (szerk.): Korunk értelmisége. Budapest, Gondolat, 1975.
Cole, Michael - Cole, Sheila R. : Fejlődéslélektan. Budapest, Osiris, 1999.
Durham: Coevolution: genes, culture, and human diversity. Stanford, Stanford University Press, 1991.
Fodor, Jerry: Összefoglalás az elme modularitásához. In.: Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány. Budapest, Osiris, 1996.
Goodall, Jane: The chimpanzees of Gombe: patterns of behavior. Cambridge, Massachussetts, Harvard University Press, 1986.
Karmiloff-Smith, Annette: Túl a modularitáson: a kognitív tudomány fejlődéselméleti megközelítése. In.: Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány. Budapest, Osiris, 1996.
Mérei Ferenc - V.Binét Ágnes: Gyermeklélektan. Budapest, Gondolat, 1985.
Piattelli-Palmarini, Massimo: Evolúció, szelekció és megismerés. In.: Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány. Budapest, Osiris, 1996.
Pinker, S.: A nyelvi ösztön. Budapest, Typotex, 1999.
Tomasello, Michael: Gondolkodás és kultúra. Budapest, Osiris, 2002.
Az összefoglalót készítette: Sólyom
Barbara
2006. január 16.