Georg Simmel: A kacérság lélektana
Atlantisz Könyvkiadó,
Budapest, 1996
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Kultúrkritikai elmélet.
Az elmélet érvényességi területe
Georg Simmel A kacérság lélektana című esszéjében mindenütt és mindvégig "a"
nő és "a" férfi magatartásáról és pszichológiájáról beszél, s ebben
a szellemben írja le a férfi vágyait és törekvéseit a birtoklás és nem-birtoklás,
a nő rejtett indítékait és viselkedését pedig az odaadás és megtagadás kategóriáival.
Másfelől viszont világosan leszögezi az általa elemzett "nőiségről"
szólva: "Csak a férfi felől szemlélve látszik mégis valamilyen "még
nem"-nek, beváltatlan ígéretnek, a homályos lehetőségek meg sem született
tárházának, mely lelki gyökereiből még nem nőtt ki s ágazott el annyira, hogy
látható és megmutatható legyen. Ehhez járul még hasonló következményekkel az,
hogy azokat a - korántsem csak nyelvi - megformálási és kifejezési módokat,
amelyeket kultúránk a lelki bensőségesség rendelkezésére bocsát, lényegében
a férfiak teremtették meg, s ezért elkerülhetetlenül első-sorban a férfiak lényegi
sajátosságát és szükségleteit szolgálják."
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Nem-verbális kommunikáció: a tekintet hordozhatja a hódítás, a kacérság és a
kihívás pillantását.
Owens a nem-verbális kommunikáció három szintjét különíti el: paranyelvi (az
ember érzelmi állapotára utaló beszéd közben felmerülő jelek), nem-nyelvi (gesztusok,
testtartás, mimika), metanyelvi (üzenetközvetítés módjára, eredményességre utaló
jelek).
A tekintet az egyik legősibb kommunikációs eszköz. A személyes viszony alakításában
fontos csatorna. Partnerünk tekintetéből nagyon sok információ szerezhető. A
ránézések, a pillantás időtartamának, a szem behunyásának, a tekintet elfordításának
egyaránt jelentése van. Ha valakivel kapcsolatba akarunk kerülni, hosszabban
rátekintünk. Miután a tekintet a bensőséges emberi kapcsolatok kialakításának
eszköze, helytelen használatával könnyen kerülhetünk kényelmetlen helyzetekbe.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, megfeleltetés, kommentár.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
A kacérságnak az igen és a nem ingatag játékát kell éreztetnie címzettjével,
az elutasítást, ami az odaadás kerülőútja lehet, s az odaadást, amely mögött
mint háttér és lehetőség, a visszavonás fenyegetése rejlik. Bármely végérvényes
döntés végetvet a kacérságnak. A férfi pedig belemegy ebbe a játékba, s nem
csak azért, mert nincs más választása, lévén vágya a nő kegyéhez láncolva. Gyakran
mintha külön vonzaná és élvezetet okozna számára ez a megengedő - eltaszító
bánásmód.
A koncipiálásba bevont színterek
"A kacérság belső, mondhatnánk transzcendentális lényege persze abban különbözik
a művészetétől, hogy a művészet eleve túllép a valóságon, s a valóságtól elfordított
tekintetével megváltja tőle magát; a kacérság pedig ugyan csak játszik a valósággal,
ám mégis a valósággal játszik."
A koncipiálásba bevont dinamikák
A kacérság az odaadás és visszavonás határvonalán való játékos ingadozás.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Simmel olyan témákat vet fel, amelyek később a feminista pszichológiában, etikában
és társadalomfilozófiában nyerik majd el igazi kibontakozásukat. Így például
a férfi és női munka közti különbségek lélektani hatásainak elemzésében, vagy
ebből következően a női gondoskodás-elv egyenrangúságának kivívásában és rehabilitálásában,
és persze nem utolsósorban ama belátásban, hogy a feminista törekvések nem pusztán
a nők érdekeit szolgálják, hanem - a Simmel által megkívánt - világtörténeti
súlyuk és jelentőségük abban van, hogy az általános emberi jogok, az emancipáció
és az egyenlőség elveit következetesen végigviszik.
Az elmélet-alkotás célja
A szociológia tudománya a múlt század elején alakult ki, de a nagy fordulatot
a századvég hozta. Ekkor alakul ki a német, a francia és az angolszász iskola;
a mindennapi élet kérdéseivel különösen a francia és a német foglalkozott (az
angolszász inkább a közélettel).
Az egyik legjelentősebb szociológus, aki ezekkel a kérdésekkel is foglalkozott
Georg Simmel volt. Az 1892-1911 közötti írásaiban - ezekből áll össze A kacérság
lélektana címmel megjelent válogatás - megpróbálja a szerelmi viszonyt demisztifikálni,
azaz megfosztani mindattól, ami a művészi ábrázolások miatt "rakódott rá".
Véleménye szerint, ha eltekintünk a kortörténeti és társadalmi meghatározottságtól,
akkor egy klasszikus párválasztásos kapcsolat áll előttünk, amelyben a feleknek
egyenjogúnak kell lennie, kapcsolatuknak a társas lét minden szférájára ki kell
terjednie. Simmel úgy gondolja, hogy ez a tiszta "szociológiai viszony"
éppen a kortörténeti és társadalmi meghatározottsága miatt módosul. Írásaiban,
cikkeiben ennek a deformációnak a "természetrajzát" igyekszik adni,
ezért lesz találó a magyar válogatás címadása.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Filozófiatudomány, feminista filozófia.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Szociológia, pszichológia, általános nyelvészet, hermeneutika, szemiotika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Roland Barthes: Beszédtöredékek a szerelemről, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1997
Michel Foucault: A szexualitás története, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Roland Barthes: A szöveg öröme, Osiris, Budapest, 1996.
Roland Barthes: Sade, Fourier, Loyola, Osiris, 2001.
Az összefoglalót készítette: Németh
Mihály
2005 májusa