Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Meggyőzés elmélet, meggyőző 
  kommunikáció, a befolyásolás elmélete, a rábeszélés elmélete.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Személyközi kommunikáció, 
  társadalmi kommunikáció, tömegkommunikáció, társas viselkedés, a hétköznapi 
  élet bármely helyszíne és pillanata a kereskedelemtől kezdve a hittérítésen 
  át a kölcsönkérésig. 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Személyközi kommunikáció, 
  azon belül a következtetéses kommunikáció. Elveti a nyelv pusztán kódszerű használatán 
  alapuló elméleteket és a beszédaktus-elmélet valamint a Grice-i maximák mentén 
  jut el a kommunikáció azon fogalmáig, melynek értelmében a beszélő olyan helyzetet 
  igyekszik teremteni, hogy a hallgató következtethessen közlendő szándékaira, 
  s az, ami ténylegesen elhangzik, csak részben határozza meg a szándékolt üzenetet. 
  (A Sperber-Wilson féle relevancia elmélet nem szerepel a könyvben.)
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó, eleven, hétköznapi 
  példákkal, a tömegkommunikációból jól ismert helyzetekkel.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
Homlokzatmunka
  Goffman homlokzat fogalma azért kap helyet a műben, mert a meggyőzés egyik fő 
  jellemzője, hogy mindig támadást jelent a meggyőzendő fél önbecsülése ellen. 
  
  A homlokzat egy konkrét társas helyzetben felmutatott aktuális én-kép, amihez 
  ragaszkodunk, s amihez erős érzelmi szálak fűznek bennünket. A meggyőzés során 
  veszélybe kerül egyrészt a meggyőzendő fél homlokzata, másrészt a visszautasítás 
  kockázata miatt a meggyőzést folytató fél homlokzata is. 
Attitűdök
  A meggyőzés azáltal befolyásolja a meggyőzött fél viselkedését, hogy hatással 
  van egy adott vonatkozásban a nézeteire, attitűdjeire. 
  Az attitűd sokszínű definíciói a szerző szerint összebékíthetőek egymással és 
  egy öttagú attitűd-rendszerré állíthatók össze, melynek középpontjában maguk 
  az attitűdök állnak s velük szoros kapcsolatban léteznek a viselkedések, a viselkedési 
  szándékok, a kogníciók és az érzelmi reakciók. Az attitűdök számos funkcióval 
  bírnak, pl.: tudásszervező funkció, értékkifejező funkció, énvédő funkció, a 
  társadalmi alkalmazkodás funkciója, stb.
Egyensúlyelmélet (Heider 1958)
  Az emberek egymás iránti érzelmei gyakran célpontjai a meggyőzésnek. Az egyensúlyelmélet 
  elemi háromszögekre bontja az emberek közötti viszonyokat, s azt állítja, hogy 
  a háromszögön belül megjelenő feszültség rossz érzést vált ki az emberekből, 
  akik ennek megszüntetésére törekszenek. Pl.: Ha A és B szeretik egymást és mindketten 
  szeretik C-t, egyensúlyi helyzet áll fenn. Ám, ha A imádja C-t, míg B ki nem 
  állhatja, nincs egyensúly, hanem feszültség lép fel. A feszültség csökkentésének 
  egyik útja, ha B megszereti C-t vagy A elhidegül C-től - ez gyakori célpontja 
  egyes meggyőzési manővereknek. 
Disszonancia-elmélet (Festinger 
  1957)
  Azokban a helyzetekben, amikor megbomlik az összhang nézeteink és tetteink között, 
  az összhang helyreállítására törekszünk. Ez az erős igény hasznot hozhat a meggyőzésre 
  törekvő félnek: olyan helyzetet kell teremtenie, amely az összhang megbomlását 
  váltja ki a meggyőzendő félből, ezáltal lehetősége nyílik arra, hogy az összhang 
  helyreállításának olyan módját sugalmazza, ami a meggyőzendő félnél elérni kívánt 
  attitűdváltozást eredményezi. 
Attribúció-elmélet
  Az elméletegyüttes annak szabályszerűségeit igyekszik kideríteni, hogy milyen 
  alapon tulajdonítjuk valamely cselekedet okát a cselekvő ember jellemének vagy 
  annak a szituációnak, amelyben az adott magatartást megfigyeltük. 
A végiggondolás valószínűségének 
  modellje (Petty, Cacioppo, 1981.)
  A meggyőzés célpontja két módon reagálhat a kommunikációra: 1. A meggyőzés perifériás 
  útja: a hallgató nem fordít különösebb figyelmet az elhangzottakra, meglévő 
  sémái, előítéletei alapján dönti el, elfogadja-e az üzenetet vagy sem. 2. A 
  meggyőzés centrális útja: a hallgató alapos mérlegelésnek teszi ki az érveket, 
  végiggondolja az üzenet teljes tartalmát. 
A viszonzás parancsolata
  Ha bármit kapunk, azt viszonoznunk kell. Azok a meggyőzési kísérletek, amelyek 
  kérni akarnak valamit tőlünk, gyakran kezdődnek ajándékozással, így szerezve 
  meg a homlokzatomlás kockázatának elkerülése vagy a disszonancia csökkentése 
  céljából adott adományokat.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A könyv első része a meggyőzés szempontjából alapvetőnek tekinthető szociálpszichológiai 
  fogalmakat mutatja be, majd azok alkalmazására vonultat fel érthető és gyakori 
  példákat. A meggyőzés pragmatikája című rész pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai 
  jelenségeket tár elénk. 
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  A mindennapi élet színhelyei, politika, politikai botrányok (Watergate), média 
  botrányok (Egyenleg-botrány), választási kampányok anyagai, tévéinterjúk, tömegkommunikáció.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
Beszédaktus-elmélet
  A meggyőzés pragmatikájának kifejtése során alapvetően abból indul ki a szerző, 
  hogy a beszéd során cselekedeteket hajtunk végre.
Az együttműködés elve
  A girce-i maximák részletes kifejtésre kerülnek a második fejezetben.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A szerző alapvetően a szociálpszichológia felől közelít a meggyőzéshez. Elfogadja 
  és magyarázóelvként használja a szociálpszichológia korábbi elméleteit, fogalmait. 
  (attitűd, egyensúlyelmélet, disszonanciaelmélet, homlokzat, attribúcióelmélet, 
  stb.)
  Elfogadja a beszédaktus elmélet eredményeit és a grice-i maximákat. 
  A meggyőzés központi definíciójaként Reardon megfogalmazásából indul ki, ám 
  ehhez elfogadja Miller kritikáját. 
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Alapvetően nem hoz újat a meggyőzés korábbi elméleteihez, azokat kiinduló alapnak 
  tekinti. Fő célja, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak a meggyőzés szóbeli, nyelvi 
  jelenségei, eszközei. 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Szociálpszichológia, pszicholingvisztika, szociolingviszika.
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Szociálpszichológia, szociológia (Goffman), pszichológia (Freud), kommunikációelmélet, 
  pszicholingvisztika, szociolingviszika, pragmatika. 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Cialdini, R.B. (1993) Influence: Sience and practice. New York, Harper Collins.
Miller, G.R. and Burgoon, M. (1973) New Techniques of Persuasion. New York: Harper and Row.
Petty, R.E. and Cacioppo, J.T. (1981) Attitudes and Persuasion: Classic and contemporary approaches. Dubuque: IA: Wm.C.Brown.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Sipos 
  Tünde 
  2005 november 16.