Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Meggyőzés elmélet, meggyőző
kommunikáció, a befolyásolás elmélete, a rábeszélés elmélete.
Az elmélet érvényességi területe
Személyközi kommunikáció,
társadalmi kommunikáció, tömegkommunikáció, társas viselkedés, a hétköznapi
élet bármely helyszíne és pillanata a kereskedelemtől kezdve a hittérítésen
át a kölcsönkérésig.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Személyközi kommunikáció,
azon belül a következtetéses kommunikáció. Elveti a nyelv pusztán kódszerű használatán
alapuló elméleteket és a beszédaktus-elmélet valamint a Grice-i maximák mentén
jut el a kommunikáció azon fogalmáig, melynek értelmében a beszélő olyan helyzetet
igyekszik teremteni, hogy a hallgató következtethessen közlendő szándékaira,
s az, ami ténylegesen elhangzik, csak részben határozza meg a szándékolt üzenetet.
(A Sperber-Wilson féle relevancia elmélet nem szerepel a könyvben.)
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó, eleven, hétköznapi
példákkal, a tömegkommunikációból jól ismert helyzetekkel.
A koncipiálásba bevont funkciók
Homlokzatmunka
Goffman homlokzat fogalma azért kap helyet a műben, mert a meggyőzés egyik fő
jellemzője, hogy mindig támadást jelent a meggyőzendő fél önbecsülése ellen.
A homlokzat egy konkrét társas helyzetben felmutatott aktuális én-kép, amihez
ragaszkodunk, s amihez erős érzelmi szálak fűznek bennünket. A meggyőzés során
veszélybe kerül egyrészt a meggyőzendő fél homlokzata, másrészt a visszautasítás
kockázata miatt a meggyőzést folytató fél homlokzata is.
Attitűdök
A meggyőzés azáltal befolyásolja a meggyőzött fél viselkedését, hogy hatással
van egy adott vonatkozásban a nézeteire, attitűdjeire.
Az attitűd sokszínű definíciói a szerző szerint összebékíthetőek egymással és
egy öttagú attitűd-rendszerré állíthatók össze, melynek középpontjában maguk
az attitűdök állnak s velük szoros kapcsolatban léteznek a viselkedések, a viselkedési
szándékok, a kogníciók és az érzelmi reakciók. Az attitűdök számos funkcióval
bírnak, pl.: tudásszervező funkció, értékkifejező funkció, énvédő funkció, a
társadalmi alkalmazkodás funkciója, stb.
Egyensúlyelmélet (Heider 1958)
Az emberek egymás iránti érzelmei gyakran célpontjai a meggyőzésnek. Az egyensúlyelmélet
elemi háromszögekre bontja az emberek közötti viszonyokat, s azt állítja, hogy
a háromszögön belül megjelenő feszültség rossz érzést vált ki az emberekből,
akik ennek megszüntetésére törekszenek. Pl.: Ha A és B szeretik egymást és mindketten
szeretik C-t, egyensúlyi helyzet áll fenn. Ám, ha A imádja C-t, míg B ki nem
állhatja, nincs egyensúly, hanem feszültség lép fel. A feszültség csökkentésének
egyik útja, ha B megszereti C-t vagy A elhidegül C-től - ez gyakori célpontja
egyes meggyőzési manővereknek.
Disszonancia-elmélet (Festinger
1957)
Azokban a helyzetekben, amikor megbomlik az összhang nézeteink és tetteink között,
az összhang helyreállítására törekszünk. Ez az erős igény hasznot hozhat a meggyőzésre
törekvő félnek: olyan helyzetet kell teremtenie, amely az összhang megbomlását
váltja ki a meggyőzendő félből, ezáltal lehetősége nyílik arra, hogy az összhang
helyreállításának olyan módját sugalmazza, ami a meggyőzendő félnél elérni kívánt
attitűdváltozást eredményezi.
Attribúció-elmélet
Az elméletegyüttes annak szabályszerűségeit igyekszik kideríteni, hogy milyen
alapon tulajdonítjuk valamely cselekedet okát a cselekvő ember jellemének vagy
annak a szituációnak, amelyben az adott magatartást megfigyeltük.
A végiggondolás valószínűségének
modellje (Petty, Cacioppo, 1981.)
A meggyőzés célpontja két módon reagálhat a kommunikációra: 1. A meggyőzés perifériás
útja: a hallgató nem fordít különösebb figyelmet az elhangzottakra, meglévő
sémái, előítéletei alapján dönti el, elfogadja-e az üzenetet vagy sem. 2. A
meggyőzés centrális útja: a hallgató alapos mérlegelésnek teszi ki az érveket,
végiggondolja az üzenet teljes tartalmát.
A viszonzás parancsolata
Ha bármit kapunk, azt viszonoznunk kell. Azok a meggyőzési kísérletek, amelyek
kérni akarnak valamit tőlünk, gyakran kezdődnek ajándékozással, így szerezve
meg a homlokzatomlás kockázatának elkerülése vagy a disszonancia csökkentése
céljából adott adományokat.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A könyv első része a meggyőzés szempontjából alapvetőnek tekinthető szociálpszichológiai
fogalmakat mutatja be, majd azok alkalmazására vonultat fel érthető és gyakori
példákat. A meggyőzés pragmatikája című rész pszicholingvisztikai és szociolingvisztikai
jelenségeket tár elénk.
A koncipiálásba bevont színterek
A mindennapi élet színhelyei, politika, politikai botrányok (Watergate), média
botrányok (Egyenleg-botrány), választási kampányok anyagai, tévéinterjúk, tömegkommunikáció.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Beszédaktus-elmélet
A meggyőzés pragmatikájának kifejtése során alapvetően abból indul ki a szerző,
hogy a beszéd során cselekedeteket hajtunk végre.
Az együttműködés elve
A girce-i maximák részletes kifejtésre kerülnek a második fejezetben.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A szerző alapvetően a szociálpszichológia felől közelít a meggyőzéshez. Elfogadja
és magyarázóelvként használja a szociálpszichológia korábbi elméleteit, fogalmait.
(attitűd, egyensúlyelmélet, disszonanciaelmélet, homlokzat, attribúcióelmélet,
stb.)
Elfogadja a beszédaktus elmélet eredményeit és a grice-i maximákat.
A meggyőzés központi definíciójaként Reardon megfogalmazásából indul ki, ám
ehhez elfogadja Miller kritikáját.
Az elmélet-alkotás célja
Alapvetően nem hoz újat a meggyőzés korábbi elméleteihez, azokat kiinduló alapnak
tekinti. Fő célja, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak a meggyőzés szóbeli, nyelvi
jelenségei, eszközei.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szociálpszichológia, pszicholingvisztika, szociolingviszika.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociálpszichológia, szociológia (Goffman), pszichológia (Freud), kommunikációelmélet,
pszicholingvisztika, szociolingviszika, pragmatika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Cialdini, R.B. (1993) Influence: Sience and practice. New York, Harper Collins.
Miller, G.R. and Burgoon, M. (1973) New Techniques of Persuasion. New York: Harper and Row.
Petty, R.E. and Cacioppo, J.T. (1981) Attitudes and Persuasion: Classic and contemporary approaches. Dubuque: IA: Wm.C.Brown.
Az összefoglalót készítette: Sipos
Tünde
2005 november 16.