Searle, John R.: Kínai Szoba-elmélet

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Searle megkérdőjelezi a szimbolikus MI központi feltételezését, vagyis azt, hogy ha egy szimbólumrendszer képes olyan viselkedést generálni, amely megkülönböztethetetlen az emberétől, akkor kell, hogy legyen elméje. Demonstrációja azon alapul, hogy elképzeli magát, amint mindent megcsinál, amit egy számítógép megcsinál: egy szobában ül, van egy könyve (program), amiben különböző utasítások vannak kínai jelek feldolgozására vonatkozóan angolul (tegyük fel, hogy angolul tökéletesen beszél, kínaiul viszont egyáltalán nem), van potenciálisan végtelen papírja (memória) amit használhat a számítások elvégzésére. Egy ablakon keresztül szimbólum sorozatokat kap kínaiul és a könyvben lévő angol nyelvű utasításoknak megfelelően feldolgozza, majd az eredményt egy másik ablakon kiadja. Ebben az esetben, még ha egy a kínai szobát kívülről szemlélő ember számára megkülönböztethetetlenek lennének is a szobából kijövő szövegek attól, amit mondjuk egy kínai anyanyelvű ember produkálna, mégsem mondhatjuk, hogy a gép (az ember a szobában) megértette a beszélgetést. A csak angolul tudó ember (Searle), aki a szobában ül és a jeleket dolgozza fel teljesen világos, hogy nem értene semmit a beszélgetésekből. Nem köt semmit a szimbólumokhoz, azokat csak a formájuk alapján dolgozza fel.

Az elmélet érvényességi területe
- Kognitív pszichológia.
- Informatika (csevegő programok).

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Nyelvi kommunikáció.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó.

A koncipiálásba bevont funkciók
A szerző a nyelvi kommunikációt szimbolikus folyamatnak tekinti.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A szerző felosztása szerint megkülönböztetjük a mesterséges intelligencia gyenge és erős változatát. Gyenge MI az, amely szerint ki lehet alakítani olyan rendszereket, amelyek úgy cselekszenek mintha intelligensek lennének, de a gyenge MI semmit nem mond arról, hogy egy ilyen gép valóban rendelkezik-e elmével vagy sem. Erős MI az, amely szerint olyan rendszerek is kialakíthatóak, amelyek valóban gondolkodnak, tehát elmének tekinthetők. Ez alapján az erős MI fő kérdése, hogy egy megfelelően programozott számítógép tekinthető-e elmének, abban az értelemben, hogy egy ilyen számítógép valóban megért dolgokat és egyéb kognitív állapotokkal rendelkezik.

A koncipiálásba bevont dinamikák
A szimbólumlehorgonyzás problémája.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Turing-próba: olyan eljárás, amellyel megpróbáljuk megállapítani, hogy egy számítógépes program kellő-képp hasonlít-e az emberre.
Hebb-szabály: az idegrendszerben úgy megy végbe a tanulás, hogy az egyszerre tüzelő sejtek közti kapcsolatok megerősödnek.
Agyprotézis kísérlet (Searle /1980/ és Moravec /1988/ vitája): A kísérlet arról szól, hogy képesek vagyunk-e egy neuron viselkedését teljes mértékben szimulálni, és képesek vagyunk-e olyan mikroszkopikus berendezést létrehozni, ami illeszkedik a neurális szövethez, és teljes mértékben utánozza a neuron működését. Feltételezzük, hogy képesek vagyunk ezt a kis berendezést kicserélni az agy egy neuronjával úgy, hogy az agy működése nem változik meg. Ha az összes neuront fokozatosan kicseréljük, majd mikor "készen vagyunk", a folyamatot megfordítjuk és visszatesszük az eredeti neuronokat. A páciens külső viselkedése a kísérlet definíciója szerint nem változik, azaz Moravec szerint a tudat változatlan marad, mert a funkcionalitás megmarad. Ezzel szemben: Searle szerint a tudat el tűnik.

Az elmélet-alkotás célja
Cáfolat. Searle azokat a gondolkodókat szándékozza elméletében cáfolni, akik azt tartják, hogy a gépek nem csak imitálják a gondolkodást, hanem valóban gondolkodnak is. Lényege: viselkedhetünk úgy, hogy másoknak úgy tűnjön, értjük, miről van szó, holott magunknak sincs fogalma róla. Megoldása: a gépek és programjaik nem az emberi mentális világ másolata, de modelleknek tekinthetők.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Megismeréstudomány, információelmélet, kibernetika.

Az elmélet háttérdiszciplinái
Matematika, logika, nyelvészet, biológiai naturalizmus.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Pléh Csaba (szerk.1996): Kognitív tudomány. Osiris, Budapest


Az összefoglalót készítette: Sebestyén Eszter
2006. január 15.

 


[vissza a lap tetejére]