Riggins, Stephen Harold:

1. The Media Imperative: Ethnic Minority Survival in the Age of Mass Communication.
2. The Promise and Limits of Ethnic Minority Media.
In: Riggins, Stephen Harold ed.: Ethnic Minority Media. An International Perspective. Sage Publications, Newbury Park, 1992, 1 - 20., 276 - 288.

A Riggins által szerkesztett könyv egy tanulmánygyűjtemény, témája az etnikai kisebbségi média. A tanulmányok az eltérő kulturális, politikai, gazdasági, társadalmi környezetben élő kisebbségek médiájának az illető kisebbség fennmaradásában, az etnikai identitás megtartásában, megerősítésében és gyengítésében való szerepét vizsgálják.
Ez a recenzió a könyv bevezető és befejező tanulmányára vonatkozik. Ebben a két szövegben Riggins röviden utal a kötetben leírt kutatási hipotézisekre és eredményekre, majd átfogóan elemzi az etnikai kisebbségi médiát, a sokféleségen belül modelleket állít fel, kategóriákat különít el.

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Tömegkommunikáció - elmélet.

Az elmélet érvényességi területe
Tömegmédia, kisebbségi média.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Tömegkommunikáció, társadalmi kommunikáció.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró jellegű.

A koncipiálásba bevont funkciók
Riggins az etnikai kisebbségi médiának duális, látszólag egymásnak ellentmondó funkciót tulajdonít:

elősegíti az etnikum megmaradását
a többségi értékekhez való asszimilációhoz vezet

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A médiaintézmények nem autonóm szervezetek, egy tágabb gazdasági, társadalmi, politikai rendszerbe integrálódnak, Riggins elkülöníti az etnikai kisebbségi médiának a külső és a belső tényezőktől való függőségét:

Külső strukturális támogatás: ahhoz, hogy egy etnikai kisebbségi média létezhessen a többségi társadalom részéről bizonyos mértékű támogatottságot kell élveznie, ez a támogatottság sohasem jelent teljes politikai függetlenséget.
Az államnak az etnikai kisebbségekhez és médiájukhoz való viszonyát Riggins a következő öt modell alapján jellemzi:

Integráló modell (the integrationist model): az állam, jóindulatú intézményként tüntetve fel magát, a kisebbségi média támogatásával próbálja integrálni a kisebbséget a nemzeti életbe, a támogatással párhuzamosan bizonyos fajta állami kontrollt is érvényesítve.
Gazdasági modell (the economic model): az állam gazdasági függőségbe kényszeríti a kisebbségi médiát, multikulturalitás-pártoló magatartásnak álcázza tevékenységét, de az előbbi stratégiához hasonlóan elsősorban a többségi társadalomhoz való asszimilációt célozza.
Megosztó modell (the divisive model): az állam a többféle etnikum jelenlétét tudatosan arra használja ki, hogy feszültséget és rivalizálást keltsen egy országon belül azért, hogy az általa biztosított társadalmi kontrollt minél inkább alkalmazhassa.
Megelőző modell (the preemptive model): az állam hozzájárul a kisebbségi média létrehozásához és támogatásához azért, hogy megelőzze olyan szervezetek létrejöttét, amelyek függetlenek lennének tőle.
Áttérő modell (the proselytism model): az állam olyan médiaszervezetet támogat, amely expliciten nem a kisebbségi célközönség elérése érdekében jött létre, de tartalmával a kisebbségi audienciát is megszólítja, tartalmával a kisebbségi identitás megerősítését szolgálja

A belső strukturális támogatás legfontosabb összetevői a kommunikációs társadalom szervezetei, az etnikai médiát támogató szervezet céljai és a rendelkezésre álló humán erőforrás.

A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák
Az etnikai kisebbségi médiának a fent említett kettős funkcióra rímelő működését, Riggins a következő jellemzők alapján látja leírhatónak.

Jellemzők, amelyek elősegítik a hallgatóság asszimilálódását a többségi társadalomhoz:

Az implicit domináns ideológia: a kisebbségi média újságírói nincsenek abban a helyzetben, hogy elszakítsák magukat az őket körülvevő többségi kultúra minden intellektuális kötelékétől. Az alapinformációkat a többségi média szolgáltatja, beleértve a hírügynökségeket is, így a tartalmak elsősorban a domináns többségi ideológiát népszerűsítik.
Kevert műfajok használata: néhány kisebbségi újságíró áthágja a média-műfajok szabályait, amikor a lokális jelleghez, a saját tradíciókhoz próbálja igazítani őket, ezek a kevert műfajok nemcsak a külső emberek számára bizonyulhatnak unalmasnak, hanem a kisebbségi fogyasztókban is ellenérzést kelthetnek, és ezáltal a többségi média termékeihez való odafordulást idézhetik elő. A kisebbségi médiánban is ajánlatos elsősorban olyan témákat és műfajokat megszólaltatni, amelyekre a közönség vevő.
Intellektuális gettósítás: a kisebbségi média működtetőiben megvan néha az a hajlam, hogy a média és ezáltal a közönség figyelmét csak a saját kisebbségi csoportra és annak problémáira fordítsák, de ez unalmas lehet a közönség számára, és ugyanazt idézheti elő, mint a korábbi tévedés. Vannak újságírók, akik a kisebbségi híreket hajszolják, a világ más tájairól gyűjtenek történeteket arról, hogy hogyan lehet a többségi dominanciával szembeszállni, de a kisebbségi lét állandó tematizálása ugyanúgy eltpártoláshoz vezethet. Fontos, hogy a kisebbségi média ne legyen elitista, előítéletekkel teli és ne legyenek benne bizonyos vélemények zavaróan felülreprezentáltak.
A célközönség tág definíciója: a célközönség tág meghatározását azért tartja veszélyesnek Riggins, mert a túlzott odafigyelés a kulturális és nyelvi szempontból a már leginkább a többségi társadalomba integrálódott kisebbségie emberekre, felgyorsíthatja a szűkebb célcsoport asszimilációját.
A többségi nyelv használata: nem minden kisebbségi média jelenik meg a kisebbség nyelvén, ezértaz asszimilációnak ez az egyik legkézenfekvőbb forrása.
A modern technológia társadalmi hatásai: a technológia fejlettsége sem mellékes, mert a többségi médiát szolgáltató szervezetnek nagyobb az esélye, hogy hozzáférjen ezehez a technikai újdonságokhoz, így a jobb minőség a fogyasztókat is elvonzhatja.

Jellemzők, amelyek gátolják a hallgatóság asszimilálódását:

Az explicit ellenideológia: a kisebbségi média explicit ideológiája az, hogy megakadályozza az asszimilációt, ez az általa közölt tartalmakban (fényképek, történettípusok, címek, vezércikkek, témák) elég nyilvánvaló.
A kisebbségi nyelv használata a médiában: a sztenderd nyelvhasználat, az esetleges szókincsbeli újítások mintaként szolgálhatnak azok számára elsősorban, akik a többségi nyelv közegében élnek.
A kisebbségi tematizáció: a média meghatározza, hogy miről gondolkodjanak az emberek, az etnikai médiának megvan a lehetősége, hogy a többségivel szemben a saját prioritásokat tegye szóvá. A kisebbségi média működtetőinek gyakrabban kellene olyan médianyagokat gyártani, amelyek a többségi médiának is eladhatóak.
A közösségi események bejelentése: a média növelheti ezáltal az interakciók sűrűségét, a közösségi tevékenységekben való részvétel létszámát
Reklámok: ha a csoport túl kicsi, akkor nem szokott előfordulni, hogy külső reklám kerüljön be a médiába, ilyen értelemben a fogyasztó nincs kitéve a többségi hatásnak
Szimbolikus jelentőség: a kisebbségi média belső és külső emberek számára is jelzésként szolgál az illető kisebbség létezéséről, modernizáltságáról stb.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
(Nemzeti) Identitás-elméletek, előítéletekre, sztereotípiákra vonatkozó elméletek, médiahatás-elmélet, közönségelmélet, interkulturális kommunikáció.

Az elmélet-alkotás célja
A leírás célja az etnikai kisebbségi tömegmédiának az etnikum fennmaradásában való szerepének a bemutatása és annak hangsúlyozása, hogy nem egy egyszerű ok-okozati összefüggésről van szó. A kisebségi média lényeges összetevője ennek a fennmaradásnak, de nem egy csodaszer, mert egy kisebbség továbbélése nemcsak a médiától függ, sőt nem kellő odafigyelés esetén a média a szándékolttal ellenkező mechanizmust is kíválthatja.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe, háttérdiszciplinái
Kisebbségszociológia, médiaszociológia, nacionalista elméletek, szociálpszichológia.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Fiske, J.: Television Culture. Methuen, London, 1987.

Gordon, M: Human nature, class and ethnicity. Oxford University Press, New York, 1978.

Matindale, C.: The white press and black America. Greenwood Press, Westport, 1986.

Subervi - Vélez, F. A.: The mass media and ethnic assimilation and pluralism. A review and research proposal with special focus on Hispanics. Communication Research, 1986/1, 71 - 96.

Van Dijk, T.: Communicating racism: Ethnic prejudice in thought and talk. Sage Pulications, Newbury Park, 1987.


Az összefoglalót készítette: Bota Szidónia
2006. január 18.

 


[vissza a lap tetejére]