Denis McQuail: A tömegmédia befolyása és hatásai 
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet 
  (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  A tömegkommunikációs hatások vizsgálatának története, a történet szakaszolása, 
  illetve a tömegkommunikáció hatásvizsgálatában lehetséges színterek összefoglalója 
  (1. kampány, 2. társadalmi normák, 3. azonnali reakciók, 4. társadalmi intézményekre 
  gyakorolt következmények, 5. a kultúra és társadalom változásai).
 
  Az 
  elmélet érvényességi területe
  Kommunikáció/médiakutatás, illetve ezek módszertana. 
 
  Az 
  elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  A tanulmány középpontjában a tömegkommunikáció áll. 
 
  Az 
  elmélet-alkotás célja
  Arra tesz kísérletet, hogy leírja a tömegmédia társadalmi befolyásának, hatásának 
  mikéntjét. Véleménye szerint bár sok időt és erőforrást invesztálnak a tömegmédia 
  fogyasztásába és elosztásába, továbbra is vitatott kérdés azonban, hogy milyen 
  a tömegkommunikációs esemény várható hatása. 
 
  Az 
  elmélet leíró vagy magyarázó?
  Mindkettő. Egyfelől leíró, amikor szakaszokra bontja a tömegkommunikációs hatások 
  kutatásának történetét és leírja azokat a médiaszinteket, amelyekben érdemes 
  vizsgálódni. Az elemzésben magyaráz is, a tanulmány célja, hogy világossá tegye, 
  hogy a tömegmédiának hatása van az egyénekre, intézményekre, a társadalomra, 
  és a kultúrára egyaránt. 
 
  A 
  koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A tanulmány bevezetőjében az alábbi fogalmakat tisztázza: 
hatás (tömegmédiumban szereplő esemény következménye, lehet szándékolt, és nem szándékolt is) és hatékonyság (képesség, hogy bizonyos célokat elérjünk, akár függetlenül attól, hogy van-e és mekkora a hatás)
időbeli referencia: múltra vagy jövőre vonatkozóan teszünk vizsgálódást / előrejelzést. Múltra: precíznek kell lennie, jövőt illetően: természetes a bizonytalanság.
Szint, ahol a hatás bekövetkezik: egyén, csoport, intézmény, társadalom, kultúra. A vélemények/hiedelmek elsősorban egyéniek, de kollektív benyomások is lehetnek.
 
 
  A 
  koncipiálásba bevont dinamikák 
  
  - Három szakaszra osztja a tömegkommunikációs hatások vizsgálatának történetét.
  1) századfordulótól az 1930as évek végéig: 
  elsősorban Európában és É-Amerikában volt jelentős.
  - az a nézetet vallották, hogy a tömegmédia befolyásolja a viselkedést, a politikai 
  rendszert, a véleményeket, hiedelmeket.
  - nem kutatásokon alapult, csak gyakorlati megfigyeléseken. Ez az időszak a 
  társadalomtudományok korai szakasza, amikor a kutatáshoz szükséges módszertan 
  is még kialakulóban volt.
  2) 1940-1960as évek eleje: tömegkommunikációra 
  vonatkozó kutatások empirikus módszerekkel; a hatások és a hatékonyság vizsgálatára, 
  É-Amerikában.
  - ahhoz képest nagy hatású volt ez a szakasz, hogy igen kevés kutatás folyt 
  le, kevés kérdéssel.
  - ebben a szakaszban jelentős kutatások: 1940, 48as elnöki választásokkal kapcsolatos 
  vizsgálatok, illetve a katonák filmekkel történő felkészítése a harcra.
  - ekkor úgy tűnt, hogy a tömegmédia nem valószínű, hogy nagy befolyással bír 
  az egyéni viselkedésre, például a bűnözésre, vagy más el nem fogadott társadalmi 
  jelenségekre.
  - a tömegmédia nem általánosan hat.
  3) 1960as évek elejétől: új gondolkodásmód 
  a tömegmédia befolyásáról (főleg a Tvre és a napi sajtóra vonatkozólag).
  - ekkor rájöttek, hogy a kisebb hatások feltételezéskor sokkal precízebben kell 
  mérni. Az egyéb hatásgyakorló változókat (szociális helyzet, előzetes beállítódások) 
  pontosan mérni kell.
  - ez a korszak már az előző korszakok kutatási módszereinek kritikáján alapult. 
  Az új kutatások hosszabb idősíkokat figyelnek, figyelik az emberek társadalmi 
  beágyazódását, jellemzőit. Általánosabb, több figyelmet fordít a tartalomra.
 
  A 
  koncipiálásba bevont színterek, lehetséges alkalmazási terepek 
  
  - A Hatások evidenciája/bizonyságai című alfejezetben azokról a médiaszintekről 
  ejt szót, amikben érdemes vizsgálódni.
1. Kampány
  - A médiahatások, vagy a hatékonyság tapasztalatát kampányokból, vagy jövőbeni 
  kampányok előrejelzése érdekében vizsgálják.
  - politikai/választási kampány; kereskedelmi vagy közszolgálati hirdetések tartoznak 
  ide
  - közös pontok a kampányokban: konkrét cél; konkrét, általában rövid idő; intenzív, 
  széles körre terjedő; hatékonysága mérhető; jellemző egy szponzor, aki a célokat 
  meghatározza; értékekre irányul
  - a kampányokkal kapcsolatban 3 tényezőt kell vizsgálni: 1) befogadó közönség 
  2) üzenet 3) elosztás forrását, rendszerét
2. A társadalmi valóság, és 
  a társadalmi normák formái
  - A médiából való "tanulás" általában véletlenszerű, nem tudatos a 
  befogadó részéről, és többnyire nem szándékos a küldő felől sem (Mc Quail szerint 
  szándékos lehet az üzenet a szocialista médiában, vagy a még fejlődő országok 
  tömegmédiájában).
  - A tömegmédia konzisztens képet próbál adni a világról, a valóságról (tények, 
  értékek, normák, elvárások valóságát).
  - Folyamatos az interakció az egyén és a média között, megtanuljuk milyen a 
  társadalmi környezetünk, reflektálunk a hallottakra. Általános képet/rendszert 
  látunk a világról.
  - a képet, amit kapunk a tömegmédiából, befolyásolják az emberek tapasztalatai 
  (
 
  a bűnözési ráták közelebb álltak a közvéleményhez, mint a sajtó esetlegesen 
  torzító arányai)
  - az általános közvélekedés a médiát tartja felelősnek az erőszakért, a bűnözés 
  növekedéséért, ez függ attól, ahogy bemutatják, az embereknek sokkal kisebb 
  kapcsolata van az erőszakkal személyesen 
 
  elfogadottabbá lett, mint a problémamegoldás eszköze, amióta gyakoribb a médiában.
  - az eddigi kutatások nem mutatták ki az egyértelmű összefüggést a médiahasználat 
  és a bűnözés között.
  - a média képes a társadalmi problémák és célok prioritási sorrendjét megállapítani. 
  Általában a politikai rendszer által elfogadott értékeket, normákat tükrözi 
  elsősorban.
3. Azonnali válasz és a reakciók 
  hatásai
  - Ebben a részben az egyénekre gyakorolt, és a közvetlen, azonnali hatásokkal 
  foglalkozik. 2 fő kategóriát különít el: 1) bűnözés, erőszak; 2) hírekre adott 
  pánikreakciók.
  - egyik iskola szerint erőszakot kelt a gyerekekben a tömegmédia, mások szerint 
  katartikus agresszió feloldással is járhat a fiktív erőszak láttatása.
  - annak a valószínűsége, hogy széleskörű és kollektív pánikot kiváltana a média, 
  sokszor felmerül, de ritkábban bizonyosodik be. Legtöbbet emlegetett példa: 
  Wells: Támadás a Marsról. (Még ma is ez a legnagyobb hatású példa).
  - egyik esetben sem volt nagy tömegű viselkedési pánikválasz, de ami volt az 
  is valami másféle médium által felerősítve történt.
  - válságszituációban (pl. Kennedy gyilkosság) a hírközlés esetén az emberek 
  a hír továbbítói lesznek, és aki megkapja az más médiumban, vagy kompetensnek 
  tartott embertől keres igazolást.
  - információhiányos, bizonytalan esetekben pedig nagyobb a pánikveszély, de 
  ekkor a tömegmédia kifejezetten csökkenti a pánikveszélyt.
  . McQuail szerint többet kellene foglalkozni az olyan médiahatásokkal, amely 
  esetben a tömegmédia felerősít dolgokat, például: 60as évek amerikai városi 
  lázadások 
 
  egyik városban bemutatták, nagy valószínűséggel a másikban is kitört.
4. Más társadalmi intézményekre 
  gyakorolt következmények
  Ebben a részben feljebb lép egy szinttel, az egyedi viselkedések aggregátumával 
  foglalkozik (a kollektívumra gyakorolt hatással).
  - a tömegmédia kialakulása 2 dolgot eredményezett: 1) megosztotta az időt és 
  elvonta a figyelmet más tevékenységektől; 2) olyan csatornává vált, ami az emberekhez 
  több információ eljuttatását biztosítja, tömegmédia megjelenése előtti időkhöz 
  képest.
  - ez a 2 dolog az intézményekre is következményekkel járt (főleg a nagy mennyiségű 
  információval és nagy tömegekkel foglalkozó intézményeknél).
  - a tömegmédia és az intézmények között verseny alakult ki az idő és az elvont 
  fiygelem miatt. Az intézmények idomultak ehhez, meg is változtak; ám ezt a változást 
  nem lehet egyértelműen a média hatásának betudni.
  - leginkább azok az intézmények változtak, amelyek "tudással" (általános 
  értelemben) foglalkoznak, átfogóak és szelektálók. Ilyenek például a politika, 
  nevelés, sok esetben a vallás, kisebb részben a törvényi intézmények. A munka, 
  a szociális szolgáltatások, a hadsereg csupán érintőlegesen ilyenek. A szabadidő 
  és a sport, ha ezeket társadalmi intézménynek tekintjük, akkor ezek a politikához 
  és a neveléshez hasonlóan szintén szorosan kötődnek a média hatásaihoz.
  - a média eredményezte, hogy az objektivitás és a független szakértők által 
  történt megvitatás/igazolás új politikai értékként jelent meg.
5. A kultúra és a társadalom 
  változásai
  A kulturális/társadalmi struktúrát is érinthetik a média változásai/hatásai. 
  Itt kölcsönös függőség áll fenn. 
 
   ezen a kapcsolatok bizonyítása/értékelése 
  problematikus folyamat. Az ezzel kapcsolatos tények kérdésesek és vitatottak.
  - tömegtársadalmi elméletekre hivatkozik, mint Mills, Kornhauser (a tömegmédia 
  bátorítja, életképessé teszi az eredendő társadalmi struktúrákba való ágyazottságból 
  való kiszakadást (társadalom szerveződés gyökértelenebb formáját támogatja); 
  Gerbner; McLuhan (globális falu a TV elterjedésével).
  - a közös ezekben az elméletekben: életgyakorlat indirektté és mediatizálttá 
  válik; egyre több ember kapja ugyanazt a verzióját a világnak.
  - a kultúrára, és a társadalomra vonatkozóan a médiahatásnak vannak olyan tényezői, 
  amelyekben az elméletek nem egységesek
  - McQuail szerint kérdéses még, hogy a tömegmédia szükségleteket elégít-e ki, 
  vagy csupán ráerőltetett mesterséges akarat következménye az, hogy úgy látszik 
  van szükséglet.
 
  Záró 
  megjegyzései a tömegmédia társadalmi erejéről
  - A cikk célja, hogy világossá tegye, hogy a tömegmédiának hatása van az egyénekre, 
  intézményekre, a társadalomra, és a kultúrára egyaránt.
  - A tömegmédia hatalmának a kérdése más körbe tartozik: vagyis milyen 
  hatékonyan éri el céljait irányítói által, illetve azok által, akik használják 
  a tömegmédiát, mint információtovábbító csatornát.
  - A politikai, gazdasági hatalomra törőknek a tömegmédia nagy érték. A tömegmédia 
  feletti irányítás számos lehetőséget nyújt:
1) a tömegmédia fel tudja kelteni a problémákra/megoldásokra/emberekre a figyelmet, és el is tudja vonni a rivális csoportokról.
2) a tömegmédia stabilizálni tudja az állapotokat és legitimációt igazol.
3) a tömegmédia lehet a befolyásolás és a mozgósítás eszköze
4) a tömegmédia segíteni tud a közvélemény megjelenítésében/formálásában
5) pszichikai ható eszköz (?)
- Összességében a tömegmédia nagyon 
  költséghatékony eszköze a társadalmi kommunikációnak, gyors, rugalmas, könnyen 
  tervezhető és irányítható.
  - Nem az a kérdés, hogy van-e hatalma a tömegmédiának, mert ez már nem vitatott, 
  hanem az a lényeg, hogy kinek van hozzáférése ehhez a hatalomhoz. 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai 
  tétel 
DENIS MCQUAIL: A tömegkommunikáció elmélete; [ford. Szalai Éva]. - Bp. : Osiris, 2003.
DENIS MCQUAIL: The influence and effects of mass media. In Doris A. Graber (editor): Media Power in Politics. - CQ Press, Washington D.C., 1994.
 
  Az összefoglalót készítette: Munk Veronika
  2006 január 5.