Kiegészítés Bogdán Mária elméletismertetéséhez
A vizsgált mű:
Jean Louis Baudry: Az apparátus. A valóság érzetének metapszichológiai megközelítése.
Az elmélet érvényességi területe:
A filmelmélet, a pszichoanalizis és a kommunikáció mellett ide sorolnám a vizuális
kommunikáció tudományát is.
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
A tanulmány első része inkább leíró, összefoglalja Platón barlang-hasonlatát,
illetve Freud álomfejtését. A második részben kifejti és magyarázza önálló elméletét,
a mozihatás vizsgálatát.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek:
Három szerkezeti egység található az elméletben, amely azonos a három apparátussal:
Platón barlang apparátusa
Freud lelki-szerkezet apparátusa
Baudry filmapparátusa
A koncipiálásba bevont színterek:
A valóság érzetének különböző megközelítései. Platón filozófiájának barlang-hasonlata,
Freud álommagyarázata, valamint a filmhatás vizsgálata és magyarázata. Itt nem
találom jónak, a "mozi működésének szerkezete" megfogalmazást, hiszen
Baudry hangsúlyozza, hogy a mozi apparátusában a tudattalan szubjektumát vizsgálja.
(A korábbi elméletekben pontosan azt bírálja, hogy azok csak tartalmi és technikai
problémákkal foglalkoztak.)
A koncipiálásba bevont dinamika:
Azonosságok és különbségek. Baudry önálló elméletében párhuzamot von Platón
barlang-hasonlata, Freud álomkép-meghatározása és a mozihatás működése között,
majd a pszichoanalízis segítségével megállapítja a mozi és az álom közötti legfőbb
különbséget.
"A moziapparátus újrateremti a lelki szerkezet alvás közbeni apparátusát:
a külvilág kizárását és a mozgásképesség gátoltságát. Alváskor ezek a körülmények
lehetővé teszik, hogy érzékelőrendszert teljes egészében megszállják a képzetek,
és a képzettartam érzéki képekké formálódjon át; a moziban az érzékelt képek
lesznek megszállva és ők kerülnek olyan helyzetbe, mint az álom érzéki képei….Az
álomban és a hallucinációban nincs észlelés, a képzetek jelennek meg valóságként,
míg a moziban a valóságosan észlelt képeket fogjuk fel valóságként."
A koncipiálásba bevont funkciók:
Az apparátus része a szubjektum. A szubjektum és a vetítés kapcsolata.
Az apparátus létrehozza mesterséges regresszió állapotát.
Kialakul a valóságon túli valóság, azaz a valóságérzet.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Az összes filmelmélettel kapcsolatba hozható.
Melanie Klein pszichoanalitikus elméletei.
Az elmélet-alkotás célja:
A mozihatás bemutatása a pszichoanalízis által. Baudry saját elméletének magyarázatához
segítségül veszi Freud álomfejtését és Platón barlanghasonlatát.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Filmelmélet, pszichoanalízis, kommunikáció.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Pszichoanalízis, filmelmélet, szociológia, pszichológia tudományait kiegészíteném
a filozófia tudományával és a történettudománnyal.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Melanie Klein: A
szó előtti tartomány: pszichoanalitikus tanulmányok. Budapest, Akadémiai
Kiadó, 1999.
André Bazin: A fénykép ontológiája. Tanulmányok a filmművészetről. Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum. Budapest, 1977
Készítette: Somogyi Zoltán
2005. december