John R. Searle: Elme, nyelv és társadalom. A való világ filozófiája
Észrevételek Sebestyén Eszter munkájához
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom
típusának meghatározásakor a "társadalmi kommunikáció" kifejezést
használtad. Én feltétlenül kiegészíteném a személyközi kommunikáció fogalmával
a felsorolást, bár elfogadom, hogy a személyközi kommunikáció jelenségei egy
másik perspektívában a társadalmi kommunikáció eseményeiként jelennek meg.
A személyközi kommunikáció vizsgálatakor (amelyre az elemzés során nem tértél
ki) Searle Paul Grice elméletére támaszkodik, összekapcsolja a kommunikációt
és az intencionalitást: amikor közlünk valamit, akkor sikerül megértetni magunkat,
ha elérjük, hogy felismerjék a megértetési szándékunkat. Searle bevezeti a közlési
szándék fogalmát: A közlési szándék annak a szándéka, hogy létrehozzam a hallgatóban
a jelentésemnek a tudását, azzal, hogy felismertetem vele a benne ezen tudás
létrehozására irányuló szándékomat. Searle ugyan nem beszél az intencionalitás
nagyságrendjeiről, Grice azonban igen, sőt kijelenti, hogy "a kommunikáció
kritériuma a harmadrendű intencionális állapot: "A közlő szándéka az,
hogy a Közönség felismerje, hogy a Közlő szándéka az, hogy a Közönség
az r reakciót produkálja."
Csak érdekességként egészítem ki az alábbi mondattal:
Bennett (1976): igazi kommunikáció, a komoly, emberi értelemben vett beszédaktusok
legalább három nagyságrendnyi intencionalitást igényelnek beszélő és hallgató
részéről.
Az elmélet leíró vagy magyarázó? című szakaszban azt írod, hogy "Searle kétségbe vonta a perlokúciós (a hallgatóra gyakorolt hatás, pl. meggyőzés, megszégyenítés) aktusok létezését." Tudom, hogy ez a szakirodalom álláspontja (pl: Reboul és Moeschler), ebben a könyvben még sem találtam egyértelmű utalást erre. Igaz, hogy Searle úgy véli, hogy a nyelvi kommunikáció legkisebb teljes egysége az illokúciós aktus, láthatólag elfogadja Austin terminológiáját, melyben szerepet kapnak a perlokúciós aktusok is, mint azok a hatások, melyek az illokúciós aktus kelt a hallgatóban. A két aktus közötti legnagyobb különbséget az intencionalitás terén látja Searle: az illokúciós aktusokat intencionálisan kell végrehajtani, míg a perlokúciós aktusokat nem. Vagyis, ha nem akarok ígéretet tenni, akkor nem is teszek ígéretet, ám meggyőzhetek valakit valamiről anélkül, hogy ez szándékomban állna.
A koncipiálásba bevont színterek című szakasszal kapcsolatban csupán annyi kiegészítést tennék, hogy elme, nyelv és társadalom nem abban a sorrendben kerül elemzésre, ahogyan a cím ígéri. Searle nemcsak elme, nyelv és társadalom szerkezeti sajátosságait kívánja megmutatni, hanem azt is, hogyan állnak mindezek össze. Ez az összekapcsolási szándék végigvonul az egész könyvön egy izgalmas végső képet adva: van egy tőlünk független valóság, mely fizikai részecskékből áll. E részecskék nagyobb rendszerekbe szerveződnek. Az organikus rendszerek egyes típusai idegrendszert fejlesztettek ki, egyes idegrendszerek pedig létrehozhatnak tudatot. A tudatos állatok intencionalitással rendelkeznek. A tudatosság és az intencionalitás együtt lehetővé teszi egy faj számára a kollektív intencionalitást. A tudat és az intencionalitás birtokában az állatok képesek megfigyelőtől függő jelenségeket létrehozni, ilyen például a funkció. Kizárólag az ember képes arra, hogy státusfunkciókat rendeljen egymás fölé, és így intézményi tényeket hozzon létre, a státusfunkció pedig nyelvet igényel.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal című szakaszban fontos kiegészítésnek
vélem, az atomelmélet és az evolúció elmélet említését. Ezeket Searle nemcsak
hogy elfogadja, hanem olyan evidenciáknak tekinti, melyek gondolkodásának tartópilléreit
képezik.
Azt írod, Searle elmélete "összefügg Dennett intencionaliás-filozófiájával".
Szerintem csupán annyiban függnek össze, hogy mindkettőjüket foglalkoztatja
az intencionalitás kérdése, ám megközelítésük és konklúzióik alapvetően eltérnek.
Dennett kifejezetten materialista és tagadja, hogy létezne eredendő intencionalitás,
az embernek is csupán eredeztetett intencionalitást feltételez. Searle azonban
elveti a materializmust, mely véleménye szerint nem tud mit kezdeni a tudat
létezésével, és elfogadja az eredendő intencionalitás létezését. Searle saját
nézetét "biológiai naturalizmusnak" nevezi. Nem kevés szarkazmussal
utalnak egymásra írásaikban.
Készítette:
Sipos Tünde
2005. november 9.