Umberto Eco: A nyitott mű
Sándor Zsuzsa Umberto Eco: A nyitott
mű című kötetéről írt recenziójában az elmélet átfogó, alapos ismertetését adja.
A következőkben csupán néhány olyan kiegészítést tennék, néhány olyan fogalmat
magyaráznék, amely Eco elméletének jobb megismerését teszi lehetővé.
A kötetben található tizenkét tanulmány az 1958-ban megrendezésre került XII.
Nemzetközi Filozófiai Kongresszusra készült, s a nagyközönség előtt nyomtatott
formában először 1962-ben láttott napvilágot. Ezekről az írásokról fontos megjegyezni,
hogy nem elméleti, esztétikai tanulmányok, sokkal inkább kulturtörténeti, politikatörténeti
esszék.
Ecónak ez a könyve nemcsak saját munkásságában jelentett fontos állomást, hanem
abban a fordulatban is, mely az esztétikai kutatások területén az információelmélet,
a kibernetika, a kommunikációelmélet fogalmi apparátusának befogadása következtében
a hatvanas években végbement. A kötet a megjelenéskor vegyes fogadtatásra talált,
megosztotta a szakmai közvéleményt.
Bár az ismertetett elmélet középpontjában a nyitott mű fogalma áll, érdemes
megemlíteni, hogy U. Eco "művön" olyan tárgyat ért, amely meghatározott
strukturális tulajdonságokkal rendelkezik; s egyúttal lehetővé teszi és összehangolja
az értelmezések változását, a különféle perspektívákat.
Feltételezése szerint a nyitottság mint a művészi üzenet alapvető többértelműsége
nem csupán az avantgard irányzatok sajátja, hanem ez elmondhat minden kor minden
műalkotásáról. Az avantgarddal létrejövő új akadémizmustól megkülönbözteti az
úgynevezett "javasoló-művészetet", mely nyitott jellegénél
fogva a világ és önmaga megváltoztatására szólítja fel az embert.
Készítette: Péterfi Rita
2006. január 10.