Susan Sontag: A fényképezésről
Kiegészítések Kemenesi
Zsuzsanna ismertetőjéhez
A fényképezésről című Sontag-kötet
1978-ban elnyerte az amerikai kritikusok díját, intellektuális bestsellerré
vált. Az esszéfüzér persze valójában nem a fotográfiáról szól, hanem az emberi
önismeretről és a kultúra szerepéről modern korunkban. Ennek kitüntetett terepe,
mintegy metaforája Sontag számára a fényképezés. Nem véletlen, hogy századunk
két kiemelkedő esszéistája, Walter Benjamin és Roland Barthes egyaránt behatóan
foglalkozott a fotóval, Barthes például erről írta utolsó könyvét.
Sontag számára sem csupán ürügy a fotográfia, hanem olyan tárgy, mely hűen tükrözi
a modern kulturális gyakorlat és szemlélet jellegzetességeit, s ily módon alkalmas
rá, hogy korunk vizsgálatánál modellként szerepeljen.
A fotó könnyen elérhető és áttekinthető tárgyak formájában teszi birtokolhatóvá
a világot, átélhetővé, megragadhatóvá a folyamatos múlt időt. "A fénykép:
a halandóság leltára. A történelmi változások szüntelen gyorsulása folytán maga
a múlt lett a legszürrealistább téma... Nincs alkalmasabb tevékenység a szürrealista
látásmód gyakorlására, mint a fényképezés, s végső fokon minden fényképet szürrealista
módon nézünk."
Készítette:
Németh Mihály
2006. január 25.