Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép
Észrevételek Barkóczy
László ismertetőjéhez
A társadalom alapintézményeivel
van gond. Elliot Aronson és szerzőtársa a Rábeszélőgép című könyvében arról
ír, hogy létezik az úgynevezetett kognitív fösvénység. Ez azt jelenti, hogy
nem vesszük a fáradságot a gondolkodásra, amikor igyekeznek meggyőzni bennünket.
Nem vizsgáljuk meg a fölsorakoztatott érveket a közlésekben, a hirdetésekben,
a különböző műsorokban. A hirdetések arra ösztönöznek, hogy 30 másodperc alatt
alkossunk véleményt, foglaljunk állást. Ogilvy, a reklámszakma egyik atyja mondta:
a vásárló nem hülye, a vásárló a feleséged. Egy másik szakértő véleménye szerint
viszont a vásárlók tökfejek.
Életünk legfontosabb kérdései, amelyekre évszázadokon keresztül evidens válaszokkal
szolgált a vallás, később a különböző ideológiák, mára a létbizonytalanságunk
egyik fő forrásává váltak. Ezeket a válaszokat próbálja megadni a fogyasztói
társadalom ideológiája, és ennek egyik fő gyakorlati megtestesítője, a reklám.
"Az új civilizáció azáltal generálja az értelmesség élményét, hogy tárgyakba
sűríti azt, így - a primitív társadalmak mágiájához hasonlóan - mára a tárgyak,
a termékek, a márkák önmagukon túli értelemmel, jelentéssel bírnak."- vélekedik
Hankiss Elemér.
Készítette:
Németh Mihály
2006. január 25.