Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép
Észrevételek Barkóczy László ismertetőjéhez

A társadalom alapintézményeivel van gond. Elliot Aronson és szerzőtársa a Rábeszélőgép című könyvében arról ír, hogy létezik az úgynevezetett kognitív fösvénység. Ez azt jelenti, hogy nem vesszük a fáradságot a gondolkodásra, amikor igyekeznek meggyőzni bennünket. Nem vizsgáljuk meg a fölsorakoztatott érveket a közlésekben, a hirdetésekben, a különböző műsorokban. A hirdetések arra ösztönöznek, hogy 30 másodperc alatt alkossunk véleményt, foglaljunk állást. Ogilvy, a reklámszakma egyik atyja mondta: a vásárló nem hülye, a vásárló a feleséged. Egy másik szakértő véleménye szerint viszont a vásárlók tökfejek.
Életünk legfontosabb kérdései, amelyekre évszázadokon keresztül evidens válaszokkal szolgált a vallás, később a különböző ideológiák, mára a létbizonytalanságunk egyik fő forrásává váltak. Ezeket a válaszokat próbálja megadni a fogyasztói társadalom ideológiája, és ennek egyik fő gyakorlati megtestesítője, a reklám. "Az új civilizáció azáltal generálja az értelmesség élményét, hogy tárgyakba sűríti azt, így - a primitív társadalmak mágiájához hasonlóan - mára a tárgyak, a termékek, a márkák önmagukon túli értelemmel, jelentéssel bírnak."- vélekedik Hankiss Elemér.


Készítette:
Németh Mihály
2006. január 25.

 


[vissza a lap tetejére]