John R. Searle: Elme, nyelv és társadalom
Észrevételek Sebestyén
Eszter ismertetőjéhez
A John Searle Elme, nyelv és
társadalom c. könyv ismertetőjét és az ahhoz fűzött kommentárt alapos és
mélyreható elemzéseknek tartom kommunkációs szempontból. Innen nézve a dolgot,
nehéz is bármit hozzáfűzni. A művet én elsősorban filozófia műnek tekintem,
amely örök emberi kérdésekre - Mi a valóság? Mi az igazság? Mi a megismerés?
Mi az öntudat? Mi a társadalom és mi közünk van nekünk embereknek mindehhez?
stb. - próbál egyszerű és érthető válaszokat adni. Ebben az értelemben ezt a
mindössze 160 oldalas kis művet - amelynek elsődleges célja (legalábbis Searle
szerint) gondolatainak népszerűsítő megfogalmazása az egyszerű olvasó számára
-, úgy is fel lehet fogni, mint egy bevezetést az ő gondolkodásmódjába vagy
éppenséggel életművének egy rövid kivonatát, összegzését. Egyes tételeit, következtetéseit
csak a bibliográfiában feltüntetett főbb művein keresztül lehet megérteni.
Filozófiáját, amely gyakran két szélsőséges nézet: a materializmus (D. Dennett
- öntudat mint illúzió) és miszticizmus (J. Derrida - a valóság az alany által
létrehozott valóság) kritikájaként is fel lehet fogni, egyfajta realizmusnak
vagy - ahogyan ő nevezi - biológiai naturalizmusnak kell tekinteni. Searle állítja,
hogy a világegyetem teljes egészében megérthető, és hogy az emberi értelem képes
ennek természetéről szisztematikus formában gondolkodni. Ebben a művében épp
azt akarja bizonyítani, hogy létezik olyan filozófiai elmélet, amely egyszerre
képes magyarázatot adni arra, hogy a természet, az elme, a nyelv és a társadalom
hogyan függ össze.
Könyvének fő mondanivalója, hogy hogyan képes az ember egy szociális világot
létrehozni és azt mint objektív valóságot szemlélni. Itt merül föl szellem és
test(agy) kérdése, miszerint az anyagi test(agy) teremti az anyagtalan elmét
(szellemet), valamint a szubjektív intencionalitás, amely képes változásokat
létrehozni az objektív világban. Ennek megértésére ajánlja a hagyományos meghatározások
és kategorizálások, mint pl. "mentális", "fizikai", "elme",
"öntudat" vagy éppenséggel "okság" kiküszöbölését, mert
ezek az öntudatot egy nem biológiai valamiből eredeztetik (szembeszáll a descartesi
gondolkodással). Az öntudat nem más, mint egy agyi folyamat, csak éppen egy
magasabb szintű (higher level) folyamat. Továbbá állítja, hogy ha az okság elvét
sem úgy fognánk fel, mint két vagy több tárgy találkozását (pl. a billiárdgolyók
elmozdulásakor), hanem úgy is, mint az öntudat által létrehozott valamit (pl.
az okság lehet mentális, társadalmi, politikai vagy szociális), akkor könnnyen
megértenénk az intencionalitást. Számára az intencionalitás egy szociálisan
megosztott jelenség. Ennek következtében vannak az intencionalitásnak közösségi
és kulturális elemei egyaránt.
Searle törekvését, hogy az elmének egy olyan materialista alaptételt próbál
kidolgozni, amely ugyanakkor nem törli ki a létező szubjektivitását, sok modern
gondolkodó elismeri. Kritikusai ugyanakkor sok kérdés megoldásának kidolgozását
nem látják befejezettnek (ez pl. majdnem minden egyes felvetésre jellemző ebben
a kis műben), és az igazi problémát az elme-agy (mind-brain) megértésében látják.
Vincent Descombes, francia filozófus, a kognitivizmus képvselője pl. ezzel kapcsolatban
állítja, hogy Searle állításával, hogy az öntudatot neurofizikai folyamatok
okozzák nem tesz mást, mint csupán a leírást teszi magyarázattá, de nem lehet
azt pusztán annak tekinteni - mondja. Ezt állítani még nem jelenti a folyamat
magyarázatát. Searle állítja ugyanakkor, hogy az intenció (vágyak és hitek)
az embernek a fejében vannak elhelyezve. Kifogás, hogy szubjektív érzéseink
gyakran másoktól függnek, mert szociális lények vagyunk, aminek következtében
ezek az érzések nem csak a fejünkben léteznek, hanem "kívül" is, a
másokkal való kapcsolatokban. Ahhoz, hogy az elmét megértsük a hagyományos elme-fogalomnak
egy sokkal radikálisabb elvetésésre van szükség. Ehhez talán még nincs meg a
szükséges módszere a mai filozófiának.
Az elmélet leíró vagy magyarázó? azt olvashatjuk, hogy: Leíró, mert új módon
fogalmazza meg a létezést, szembeszállva az addigi gondolkodókkal - pl. Descartes,
irányzatokkal - pl. fenomenológia. Ez útóbbi állítás talán annyiban kiegészítésre
szorul, hogy Searle intencionalitás elemzése noha más, mégis nagyon közel áll
fenomenológia által használt intencionalitás fogalmához és elemzése is hasonlít
a husserli intencionalitás elemzéséhez. A különbség abban áll, hogy Searle az
intencionalitást sikeresen áthelyezi egy tudományosan megalapozott naturalizmusba,
amelyben az intencionális állapotokat a biológiai fejlődés produktumainak kell
tekinteni. Az intencionalitásnak ez a szempontja teljesen hiányzik a husserli
elemzésben, noha késői írásaiban ő maga is elfogadja a természettudományok egyfajta
"transzcendentális" idealizmusát.
Searle, J., Speech Acts,
Cambridge University Press: Cambridge 1969.
Searle, J., Intentionality,
Cambridge: Cambridge University Press 1983.
Searle, J., Minds,
Brains and Science, Cambridge, MA: Harvard University Press 1984.
Searle, J., The
Rediscovery of the Mind, Cambridge, MA: MIT Press 1994.
Searle, J., The Construction of Social Reality, New York: Free Press 1995.
Descombes, V., Les Institutions du sens, Éditions de Minuit, 1996
Készítette:
Kovács Lajos
2006 január 11.